Cosworth motor?

Voor alle andere modellen die hierboven geen sub-forum hebben.
oa. Lotus Eclat, Elite, Excel, Carlton & nieuwe ontwikkelingen/prototypes alsook modellen uit een samenwerkingen met andere automerk.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Cosworth motor?

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Die gele staat op papier omschreven als "Lotus" maar... is het wel een 'echte'?
Staat op papieren "Super Seven" en is hier in België gebouwd en ingeschreven dus das al goe. Nen echte, is relatief hé Fred! Deze heeft ook 4 schijven i.p.v. als er een Sierra als donor wagen gebruikt wordt zit ge nog met trommels vanachter! Dus echt of niet, hij is zeer goed gebouwd en dat is het belangrijkste.
Wordt vervolgt! :D
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Cosworth motor?

Bericht door electroshock »

Als het een (echte) lotus seven is kunnen de volgende :
chronologisch, zoals ook opgesomd in Chris Rees' "the magnificent 7' , ik ken dat heus niet van buiten en ben daar gaan spieken :

Een vroege cosworth begin jaren '60 is het niet, wat die waren nog zonder dubbele nokkenas.

Tot 1983 werd ook veelvuldig lotus eigen Twincam gebruikt in verscheiden varianten, maar dat is het zeker niet aan de foto te zien. Tot aan de S4 (in lotus-tijden) stond er explciet 'lotus twin cam' op vermeld, met herinvoering van de S3 (onder caterham) stond dat opschrift er niet meer op alhowel het motorblok eveeneens lotus bigvalve 1558 cc of lotus tall block 1599 cc waren; Lotus produceerde de motoroen voor caterham tot 1977, vanaf 1978 wer gebruik gemaakt vna 1600 cc Ford moteoren van 1599 cc;. De laatste effectieve twincam motoren op basis vna de lotus-lay-out zijn van 1981. Daarna bij de 7 series 3 1300 GT & 1600 GT Ford 225 E 'kent' crossflow motoren.


Een deel van gebruikte motoren qua chronolgie:

1968-1998 = ford 225E cortina 1600 GT met 1598 cc en 84 bhp
(is dus een van de meestvoorkomende tot aan het opel/vauxhal tijdperk te starten vanaf 1990 en later sedert 1991 rover k- 1.4, 1.6 en 1.8)

ook ford cortina 1300 cc's werden gebruikt tot 1976 en later in 1300 GT vorm tot 1992

1969 holbay tuned cortina 1600 met 1598 cc en 120 bhp

1980-1998 caterham sprint = modified ford 1600 crossflow met 1598 xx en 100 - 110 bhp

1982-1984 holbay 1700 met 1699 cc en 140 bhp

1983-1996 cosworth bdr 1600 (staat steeds vermeld als cosworth)

1984-1998 caterham supersprint = modified ford 1600 crossflow met 1691 cc en 135 bhp

1985-1995 cosworth bdr 1700 met 1699 cc en 160 - 170 bhp, al naargelang het opscheppingsvermogen van de verkoper/eigenaar ...

1986-1991 ford xr3i CVH motor met 1596 cc en 105 bhp of idem met turbo 132 bhp (turbo's werden gemonteeerd hoofdzakelijk door Kumschick voor de zwisters markt)
Dit zijn wel de eerste officiële LHD-versies die het europese vasteland bereikten.
Ervoor waren er enkel omgeboude nederlandse 'Boterman' versies die een zelf aangepast chassis gebruikten met iets grotere omvang, als is daar weinig infor rond terug te vinden.
Aan de foto te zien is dit echter geen xr3i-motor, die kap ziet er heel anderes uit en er zit ook het injectiesysteem naast.

Latere Zetec-motor zijn enkel vanaf 1998 toegepast om te voldoen aan emmissieregels voor de amerikaanse markt, 2,0 l analoog aan ford mondeo , maar dan afkomstig van Ford Contour/Mercury Merkur. Maar ook met injectie.

Dus ik gok op een kent/crossflow-versie van 1300 of 1600 cc.
Als het natuurlijk geen lotus of caterham is kan er eender wat inzitten ....

succes.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Cosworth motor?

Bericht door ovi »

electroshock schreef:Als het een (echte) lotus seven is kunnen de volgende :
chronologisch, zoals ook opgesomd in Chris Rees' "the magnificent 7' , ik ken dat heus niet van buiten en ben daar gaan spieken :

succes.
Het kan onmogelijk een echte zijn hé! Hij is in België gebouwd dus...
Ge hebt zoveel variante op de Seven dat ge er tegen de duur zot van wordt en ik weet waarover ik spreek! :?
Maar de meest gebruikte motor in die replica's is toch de oude 2 Li Ford Sierra motor maar dat is een traaglopende motor en ik hoor een motor graag wat in toeren gaan dus vindt ik niks voor mij.
Weet niet welke donorwagen of type dit is maar kerel beweerde dat het een Cosworth is met 230 pk! Lichtjes overdreven dacht ik maar heb maar niks gezegd! :D
Heb meer info gevraagd dus hou jullie op de hoogte. ;)
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Cosworth motor?

Bericht door electroshock »

Pas op, het kan natuurlijk wel een "echte" zijn want hij werd vroeger meestal in kit-vorm geleverd en kwam slechts sporadisch kant-en-klaar uit de fabriek, zowel vanuit lotus als later vanuit caterham.
Heb je niet nog meer foto's ?
Uit de ophangingen en het onderstel valt ook wat af te leiden.
De frames werden ook voortdurend aangepast afhankeijk van de donormaterialen zoals de ophanging, versnellingsbakken en motoren.
Op bepaald moment kwam het 'long cockpit' in optie etc ...

De stalen frames werden tot voor kort aan caterham geleverd door "Arch Motor & Manufacturing "
http://www.archmotor.co.uk/
Ik zou daar een bellen of mailen voor info, als ik u was.

een cosworth van 230 pk lijkt mij zeeeeer straf ... :?
het strafste spul dat 'standaard' werd gebruikt waren in eerste helft jaren 90 de vauxhall hpc-reeksen met 175 hp.
Of de latere Jonathan Palmer Evolution (JPE) met 250 bhp waarvan er maar 53 zijn gemaakt, dat moet dan toch wel kunnen aangetoond worden ... lijkt mij.
Maar die 2,0 motoren zien er totaal anders uit.

De oudere cosworths uit de jaren 80 waren er in 1600 cc BDR vorm met maximaal 150 (later 140 bhp) en in 1700 cc BDR vorm met maximaal 170 (later160 bhp).
De 1700 kon je zelfs niet zomaar kopen zonder eerst een test bij caterham af te leggen. :shock:
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Cosworth motor?

Bericht door electroshock »

Die Cosworth motoren in de gele en rode 7 die gepost zijn door Frederik zijn vroege jaren ''60 1300 of 1500 cc motoren met enkele nokkenas.
Die van u lijkt een twin cam of dubbele nokkenas te zijn , dus recenter.

Toch van Lotus zelf ?
of
Ford ?
of
Triumph (o.a. in de Dolomite) ?
of zelfs Hillman Imp had zijn twin cam eind jaren '60 :
http://www.imps4ever.info/tech/engine.html

Er zal toch ergens iets van tekst, logo of serienummer te zien zijn ?
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Cosworth motor?

Bericht door Frederik »

nog enkele foto's ...
58496410-lotus-super-seven.jpg
58496410-lotus-super-seven.jpg (24.21 KiB) 3946 keer bekeken
58496410_1-lotus-super-seven.jpg
58496410_1-lotus-super-seven.jpg (30.73 KiB) 3947 keer bekeken
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Cosworth motor?

Bericht door electroshock »

Definitely not the real 7.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Cosworth motor?

Bericht door ovi »

Frederik schreef:nog enkele foto's ...
Bedankt hé Fred! :evil:
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Cosworth motor?

Bericht door ovi »

Da was ook de vraag niet en doet er voo mij in ieder geval niet toe! :?
Wat bij zo'n kitcars telt is dat ze gebouwd zijn met een goede ophanging, remmen en motor en vooral dat ze door de keuring geraken! :)

Aangezien Fredje nu iedereen op de hoogte gebracht heeft welke het is zal ik ook de laatste foto er bij zetten. Kwestie dat andere geintreseerde dan de volledige info hebben hé! :(

Hier is trouwens de link en de vraagprijs is 18.000 euro zo weten jullie alles!

http://www.2dehands.be/58496410.html
58496410_3-lotus-super-seven.jpg
58496410_3-lotus-super-seven.jpg (27.53 KiB) 3921 keer bekeken
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Cosworth motor?

Bericht door electroshock »

Euh ... hoe kan dat ding op een keuringsbewijs Lotus Seven noemen ?
Los van de technische kant (ophanging, besturing en dus ook wegligging) waar dit toch verre van het origineel zal moeten liggen (ik kan natuurlijk mis zijn, verbeter mij gerust), lijkt mij bij de meeste kopies toch altijd iets mis met de verhoudingen, het visueel aspect zeg maar. Een beetje te breed hier, te dik daar, te plomp ginder, ... Dat is natuurlijk subjectief.
Not my piece of cake, zelfs niet voor de helft van de vraagprijs.
Als het natuurlijk een echte cosworth motor is,
kan die noch altijd eruit gelicht worden om als exclusief stuk te dienen. :roll:
Zo bijvoorbeeld .....
Bijlagen
engine-block-coffee-table.jpg
engine-block-coffee-table.jpg (16.11 KiB) 3912 keer bekeken
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie