Lotus Emira

The last ICE car from Lotus
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Lotus Emira

Bericht door Weasel »

De Lotus Emira is officieel:

Enkele specs:

• 1405kg in zijn lichtste vorm
• keuze uit twee motoren, een Toyota V6 (400pk) of een 4 cilinder 2 liter van AMG (360 pk)
• 0-100 km/u tijd circa 4,5 s
• topsnelheid circa 290 km/u
• keuze uit handgeschakeld, automaat, dct
• prijs € 73.000 zonder BPM
• uitstoot 180 g/km

Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Lotus Emira

Bericht door Weasel »

Een bedenking van mijn kant:

Ik heb t even laten bezinken en vind het een zeer mooie auto. Alleen heb ik twijfels bij hun doelstellingen.

Ze willen er dus even veel van verkopen als ze Exige s2 verkocht hebben in zijn ganse levensduur. Ik geloof daar niet in. Dit gaat volgens mij gewoon een Evora nr2 worden.
Het publiek waarop ze mikken zit in de markt vd Caymans en dergelijk en volgens mij wordt het lastig om daar in te gaan kampen, temeer de Lotus op papier geen USP meer heeft. Hij is bvb al niet lichter meer dan al de rest.

Ik weet dat ze het grote geld willen zien en dat 1000kg auto’s niet en masse verkopen en dat ze mee moeten met hun tijd,… Maar ik denk dat ze beter iets genre Alpine a110s gemaakt hadden dat ook dagelijks bruikbaar is en waar ze voor gekend staan.

Ik hoop dat ik fout zit. Wat denken jullie ?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Emira

Bericht door Frederik »

Volgens mij is het nooit te laat voor een 'echte' drivers machine zoals de Emira, en zeker niet van Lotus. Ik ben er zeker van dat hij verschillende merken zal overtreffen. Alleen hebben veel andere merken klanten met oogkleppen op.

Ik beoog toch nog een allerlaatste echte 'recente' sportwagen te kopen voor ze ze effectief gaan verbieden. Ik ben niet tegen EV's, ze zijn idd retesnel, maar de beleving is toch deels weg. Of eerder 'anders'.

Daarom zou ik de Emira toch nog kopen.
En zo zullen wel nog mensen denken ...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Emira

Bericht door Frederik »

Oh ... veel mensen hadden/hebben oogkleppen aan omdat ze niet wilden inboeten in luxe. Hier heeft Lotus met de Emira een gulden middenweg gevonden denk ik. Moet dat aluminium chassis bloot zijn? En op deze manier is er ook plek en ruimte voor een GT4/RS ... lees een uitgeklede Emira -psssst- Lotus luister je mee?

Porsche, McLaren, Ferrari etc etc eigenaars willen nooit een Lotus kopen omdat deze veel te kaal is. Wij als pure Lotus fanatici kijken daar door en hebben geen luxe nodig. Maar om te verkopen aan de massa heb je dat wel deels nodig.

Ik zie in de Emira eigenlijk een Evora 2.0, en waar de nieuwe kopers op afhaakten... hebben ze nu bijgepast. Wat meer design, wat meer interieur, wat tech, betere instap etc etc.

Bepaalde Porschisten keken wel naar de Evora toen hij uitkwam hoor, maar toen ze acrobaat moesten spelen om in te stappen, dan haakten ze af, en als ze zelf al niet waren afgehaakt dan haakten ze af toen hun vrouw tijdens de laatste proefrit hen aankeek met 'wtf moeten wij hierin klauteren'.

Voor mij is de Emira een nieuwe volwassener Evora maar dan gebouwd met oog op verkoop en niet (laag) gewicht.

We zullen zien :)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Lotus Emira

Bericht door Blue Darkness »

Ik had eerst wat moeite met de toch wel zeer grote luchthappers op de zijkant, maar verder vind ik het een zeer mooie wagen. Zeker mooier dan ik verwacht had.
Merk dat ik stiekem zelfs wat verliefd begin te worden... :-)
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (142.42 KiB) 5558 keer bekeken
Mensen die zeggen dat dit het einde van het echte Lotus is kennen Lotus niet eens goed denk ik dan.
Kijk naar het gewicht van bijvoorbeeld de Elan of de Esprit. En ook eens naar de prijzen van destijds.
Lotus is altijd veel meer geweest dan enkel de Elise. Deze wagen heeft Lotus gered, maar dat wil niet zeggen dat je er mag blijven bij stil staan.
Dit is een logische stap.

Tevens heb ik al bij een paar vrienden (die nooit Lotus hebben gehad) echte interesse gemerkt en zou deze wagen wel eens degene kunnen zijn om hen echt de stap naar Lotus te laten zetten. Dus zeggen dat niet is wat de mensen willen is kijken met oogkleppen op voor de realiteit van vandaag...
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Lotus Emira

Bericht door Blue Darkness »

Ik vind de wagen mooier en 'volwassener' als het dak mee in koetswerkkleur is.
Anders doet het mij teveel denken aan de Evora waarbij ik dat zwarte dak wel mooi vond... :oops:
Harry
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2020, 16:38
Auto: Lotus Elise s1 1977
Locatie: Voorhout, Nederland

Re: Lotus Emira

Bericht door Harry »

Prachtig eigentijds ontwerp. De verhoudingen zijn m.i. stukken beter dan die van een Evora door de toegenomen breedte. De 6 cyl. klonk weer prachtig op de video, maar ben toch meer benieuwd naar de versie met AMG 4 cyl. Dat zal de lichtste uitvoering zijn. Samen met DCT lijkt me dat een mooi pakket. Ik denk dat vooral Evora-rijders de overstap gaan wagen, wat de 2dehands prijs van de Evora onder druk zal zetten.

Ik hoop niet dat ze de verkoopdoelstellingen halen, want het gaat uiteindelijk vervelen als je er teveel ziet staan/rijden. Het staat wel vast dat ik geen zal kopen: als ze eenmaal voor mij betaalbaar zijn heeft de Nederlandse regering vast en zeker besloten dat ze niet meer gebruikt mogen worden. Kortom, ik geniet van mijn Elise S1 zolang het kan en verwelkom alle Emira's onderweg.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Lotus Emira

Bericht door Blue Darkness »

Harry schreef: 07 jul 2021, 12:07 Prachtig eigentijds ontwerp. De verhoudingen zijn m.i. stukken beter dan die van een Evora door de toegenomen breedte. De 6 cyl. klonk weer prachtig op de video, maar ben toch meer benieuwd naar de versie met AMG 4 cyl. Dat zal de lichtste uitvoering zijn. Samen met DCT lijkt me dat een mooi pakket. Ik denk dat vooral Evora-rijders de overstap gaan wagen, wat de 2dehands prijs van de Evora onder druk zal zetten.

Ik hoop niet dat ze de verkoopdoelstellingen halen, want het gaat uiteindelijk vervelen als je er teveel ziet staan/rijden. Het staat wel vast dat ik geen zal kopen: als ze eenmaal voor mij betaalbaar zijn heeft de Nederlandse regering vast en zeker besloten dat ze niet meer gebruikt mogen worden. Kortom, ik geniet van mijn Elise S1 zolang het kan en verwelkom alle Emira's onderweg.
Moet zeggen dat ik de Evora tot een paar dagen geleden geen sikkepit verouderd vond, maar eenmaal dit gezien te hebben is het toch plots een ander verhaal vind ik.
Denk dat de prijzen van een Evora nu wel iets sneller gaan zakken.
Vooral voor de Evora rijders is de stap naar de Emira kleiner.
En wie in België voor de keuze staat tussen een 2dehands 3.5 Evora of een nieuwe 2.0 Emira....
Ward
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 sep 2016, 20:27
Auto: '05 Elise S2 K-series
Locatie: In de stille Kempen

Re: Lotus Emira

Bericht door Ward »

Ik denk dat een Toyota Supra de dichtste concurrent is, en daarmee vergeleken is de emira toch veel specialer vind ik.
Als hij maar niet de bijnaam 'a poor man's Ferrari' gaat krijgen...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus Emira

Bericht door Frederik »

Ward schreef: 07 jul 2021, 18:56 Ik denk dat een Toyota Supra de dichtste concurrent is, en daarmee vergeleken is de emira toch veel specialer vind ik.
Als hij maar niet de bijnaam 'a poor man's Ferrari' gaat krijgen...

De Z4 euh, Supra kost wel een stuk minder hoor. (€50k vs €80k)
Je kan beide niet vergelijken vind ik, de Emira is ZOVEEL mooier.
Zoveel specialer ...

En "poor man's Ferrari" is helemaal al geen belediging vind ik.
Plaats reactie