Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Bericht door PJH »

Dag beste leden,

Wegens aanslepende problemen met de versnellingsbak van mijn Exige, ben ik opzoek naar wagens waar ik een 5-tal kilometer zou mogen mee rijden. Dit om te vergelijken hoe het schakelen aanvoelt.

De geschiedenis:
Ik kocht in 2017 een Exige S240 met het welbekende synchro probleem -> 3e kraakte als de bak koud was. De Toyota C64 versnellingsbak is een gekende zwakke plek in de andere zo fantastische Exige, maar goed -> het valt op te lossen. Ik heb er zo 3 jaar mee verdergereden en het is eigenlijk altijd bij kraken indien koud gebleven. Ik rijd altijd met veel respect voor de mechaniek, geef tussengas, enz enz enz. Dat zijn de zaken die nodig zijn om de belasting te verlagen op de bak, waardoor het volgens mij nooit echt problematisch is geworden. Eens op temperatuur kon je rijden zoals je wou, de 3e was toen steeds perfect bruikbaar.
Begin 2020 heb ik een revisie laten doen en is de synchro van de 3e vervangen om dit euvel op te lossen. Niet omdat het plots slechter was, maar omdat de wagen toch open moest voor een ander probleempje.
Sindsdien is het probleem verdwenen. De synchro kraakt niet meer indien de wagen koud is. Dit klinkt als goed nieuws, maar er is een veel frustrerender probleem -> de bak kraakt nu temperatuuronafhankelijk. Warm rijden is dus geen oplossing meer....
Ik ben er quasi zeker van dat de synchro niet het probleem is, maar dat het elders zit. We hebben inmiddels:
- De kabels opnieuw gesteld -> geen oplossing
- Het volledige schakelmechanisme vervangen (pook en kabels) -> geen oplossing
- Andere olie -> geen oplossing

Na het vervangen van het schakelmechanisme is het schakelen preciezer geworden en is er wat speling verdwenen, dus het is sowieso een goeie upgrade geweest. Alleen is het oorspronkelijke probleem niet verdwenen en het is net dat dat er voor zorgt dat ik niet graag meer met mijn auto ga rijden.

Een tweede deel van het probleem is dat het moeilijk is om een correcte diagnose te stellen. Ik ben reeds met mijn auto bij verschillende Belgische lotusdealers geweest om ze te laten rijden met de auto. In eerste instantie voelen ze allemaal niks, maar nadat ik ze op de symptomen wijs lijken ze toch van gedacht te veranderen.

Dit probleem sleept reeds aan sinds 05/2020 en ik ben stilaan zot aan het worden. Daarom zou ik graag eens vergelijken met andere wagens. Dit om zeker te zijn dat het niet gewoon "normaal" is.

Wat ga ik met je wagen doen?
-> Minimum 5km rijden met een koude motor (dit is belangrijk omdat ze dan op hun stroefste zijn)
-> Tijdens deze rit ga ik schakelen van 2 naar 3, tussen 3000 en 4000 toeren
Ik hoef niet sportief te rijden om dit te testen, dus ik ga je auto niet aftrappen met een koude motor. Daar mag je gerust over zijn :)
-> indien tijd over en je laat het toe rijden we tot hij warm is om ook dat te voelen, maar dat is op zich minder belangrijk.

Voor de duidelijkheid: ik ben vooral op zoek naar wagens met de volgende specs:
- Eigenaars die denken dat hun auto in orde is!!!!! Dus mensen die geen hinder ondervinden aan de versnellingsbak. Een krakende synchro hoef ik niet te voelen, ik weet al goed hoe dat is :grimacing:
- 2ZZ-GE motoren, met Toyota C64 versnellingsbak. LSD of niet maakt niet uit.
- Elise/Exige van 2006 of later heeft de voorkeur, omdat zij een iets ander pookmechanisme hebben. Maar op zich gaat het om de versnellingsbak, dus eigenlijk komt alles in aanmerking

Hopelijk kan ik een paar mensen vinden zodat ik een deftig beeld kan vormen.

Ik snap dat dit een lastige vraag is!!!!! Ik laat ook niet graag mensen met mijn auto's rijden, dus ik vraag dit enkel omdat ik met de handen in het haar zit. Corona doet er bovendien ook geen goed aan, dus ook dat moeten we bekijken hoe we dat oplossen. Dakloos rijden of met de ramen open lijkt me een voldoende geventileerde omgeving, ik ga liever niet alleen op pad met uw wagen tenzij je echt zegt dat het prima is.

Groeten,
PJH
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Bericht door Milton1 »

Ik zie dat dit ding blijft aanslepen en als ik ik in jouw schoenen zou staan zou ik, in plaats van me blijvend op te winden, een C64 bak kopen en die erin stoppen. And be done. Die dingen kosten nu ook geen fortuin.
Gebruikersavatar
malo
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 okt 2015, 14:24
Naam: Martijn
Auto: 111r & cup 220
Locatie: ZH-NL
Contacteer:

Re: Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Bericht door malo »

ik zit wat ver weg van je dus rijden is geen optie. Mocht je naar aanleiding van je onderzoek bak onderdelen zoeken, ik heb 2 bakken staan.
Gebruikersavatar
PJH
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2016, 19:35
Auto: Exige S240
Contacteer:

Re: Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Bericht door PJH »

Milton1 schreef: 18 dec 2020, 12:24 Ik zie dat dit ding blijft aanslepen en als ik ik in jouw schoenen zou staan zou ik, in plaats van me blijvend op te winden, een C64 bak kopen en die erin stoppen. And be done. Die dingen kosten nu ook geen fortuin.
Daar lijkt het naartoe te gaan, maar ik wil eerst zeker zijn dat ik me niks in mijn hoofd aan het steken ben.
www.openroads.be - Rediscover the fun of driving.
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Bericht door Milton1 »

Begrepen... maar als jij vindt dat de huidige bak niet deugt en je -zoals ik het lees- denkt dat je je mss eea verbeeldt, dan die nieuwe bak erin en evengoed verbeelden dat het probleem is opgelost ;-) Serieus, als de bak niet goed is, is 'm niet goed. Vooral koppeling / bakmounts / throw out bearing uitsluiten en een nieuwe bak. Die C64's zijn immers "consumables".
wimke1971
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:10
Naam: wim
Auto: Lotus Elise lhd 2002
Locatie: Liefdekerke

Re: Gezocht: auto's met 2ZZ-GE motor

Bericht door wimke1971 »

Ik heb een Exige s2 192 pk NA van 2006... Woon in Liedekerke.
Staat nu nog in de garage voor ombouw naar LHD. Vanaf begin januari is m normaal gezien klaar om eens te testen.
Laat maar weten indien je nog wat kan wachten.
grts
Plaats reactie