Elise s2 vs s3

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Elise s2 vs s3

Bericht door Weasel »

Morgen heb ik een testrit met een Elise Sport 220 s3.

Wat ik nu wel vaststel is dat die redline zoveel lager ligt. Dat is toch wel wat spijtig eigenlijk. Zijn er mensen die ervaring hebben met beide ?

Is de tradeoff in toeren het waard tov Euro6, lagere co2,... ?
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door FastEleven »

Ik heb zo direct geen cijfers van de oudere Elise SC, maar ik zie wel dat het maximaal vermogen van de Exige S220 (S2) op 7800 rpm en bij de Elise 220 bij 6800 rpm bereikt wordt.

Maar ik zie ook dat het maximale koppel van de de Exige S 220 (S2) pas bereikt wordt op bij 5500 rpm (215 Nm) , terwijl bij de huidige Elise 220 (S3) het maximale feest al bereikt wordt bij 4600 rpm (250 Nm), dus meer koppel bij lagere toeren, of maw meer rijplezier voor de openbare weg.

Op circuit zit ik natuurlijk wel te spelen tussen het toerental van maximaal koppen tot maximaal vermogen, maar op de openbare weg ben ik nog nooit gaan zoeken naar het maximale toerental en rij gewoonlijk ergens rond het maximale koppel voor optimaal rijplezier.

Ik vond om die reden zo'n Elise 220 beslist leuker op de openbare weg dan mijn Exige S240 of de 2-eleven.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door Weasel »

Thanks! Duidelijke reactie :)
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door Weasel »

Heb er net mee gereden en inderdaad. Voor op de openbare weg rijdt dat eigenlijk beter dan die Exige, die ik reed (een S2, 220)

Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?

IcxcY5Z.jpg
IcxcY5Z.jpg (109.04 KiB) 6499 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frederik op 24 aug 2020, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto geüpload naar het forum zelf (kan je dat aub ook zelf zo doen) ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door Frederik »

Weasel schreef: 24 aug 2020, 12:36 Heb er net mee gereden en inderdaad. Voor op de openbare weg rijdt dat eigenlijk beter dan die Exige, die ik reed (een S2, 220)

Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?

Vertel es? Altijd interessant ;-)
Gebruikersavatar
Weasel
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2020, 20:53
Naam: Mathieu
Auto: Geen

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door Weasel »

Frederik schreef: 24 aug 2020, 13:22
Weasel schreef: 24 aug 2020, 12:36 Heb er net mee gereden en inderdaad. Voor op de openbare weg rijdt dat eigenlijk beter dan die Exige, die ik reed (een S2, 220)

Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?

Vertel es? Altijd interessant ;-)
Ik was initieel op zoek naar een Honda S2000. Why? Honda, 9000 toeren, oldskool. Maar die dingen gingen eigenlijk zo degoutant veel geld, dat ik voor dat geld liever wat exotischer ging.

Gaandeweg gaan zoeken naar "een Lotus". Dan eens gereden met een Exige 192 pk S2. Dit was dikke fun, dus ik vond dat ik zo'n high revvy blokje ook moest hebben.

Maar dus deze morgen met die Elise Sport 220 gereden, en ik moet zeggen: youtube heeft ongelijk. Op youtube lijkt dat een platgenepen blokje te zijn, met weinig karakter. Wel, dat is fout.
Dat blokje trekt al van vrij vroeg, stopt weliswaar al aan 7k. Maar het is echt een karaktervol pittig blokje. Volgens mij kun je er op de openbare baan mee beter uit de voeten dan met die oude motor. Misschien stating the obvious, maar toch. :D
flamme
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2019, 13:41
Naam: steve flament
Auto: zoek elise te kopen

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door flamme »

De nieuwe s3 motor stopt mss wel wat vroeger maar zoals eerder gezegd voor dagelijks gebruik heeft het koppel wal veel voordelen .Wat zeker een verschil maakt is het schakelmechanisme . Het is niet alleen knap maar is wel degelijk een dag en nacht verschil .
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door Frederik »

Weasel schreef: 24 aug 2020, 14:29
Frederik schreef: 24 aug 2020, 13:22
Weasel schreef: 24 aug 2020, 12:36 Heb er net mee gereden en inderdaad. Voor op de openbare weg rijdt dat eigenlijk beter dan die Exige, die ik reed (een S2, 220)

Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?

Vertel es? Altijd interessant ;-)
Ik was initieel op zoek naar een Honda S2000. Why? Honda, 9000 toeren, oldskool. Maar die dingen gingen eigenlijk zo degoutant veel geld, dat ik voor dat geld liever wat exotischer ging.

Gaandeweg gaan zoeken naar "een Lotus". Dan eens gereden met een Exige 192 pk S2. Dit was dikke fun, dus ik vond dat ik zo'n high revvy blokje ook moest hebben.

Maar dus deze morgen met die Elise Sport 220 gereden, en ik moet zeggen: youtube heeft ongelijk. Op youtube lijkt dat een platgenepen blokje te zijn, met weinig karakter. Wel, dat is fout.
Dat blokje trekt al van vrij vroeg, stopt weliswaar al aan 7k. Maar het is echt een karaktervol pittig blokje. Volgens mij kun je er op de openbare baan mee beter uit de voeten dan met die oude motor. Misschien stating the obvious, maar toch. :D

Ik heb de Honda S2000 een kleine week kunnen rijden (vriend van me was met m'n 'getunede' BMW naar een meeting in UK, en ik kreeg zijn S2000 te leen). ;) Veel fun gehad, dat moment was het ook prachtig cabrio weer ... maar ik heb toch meer fun in een Lotus. (sorry Laurent)

De motor is iets speciaals met z'n redline op ~9000rpm, maar eerlijk gezegd na een paar dagen had ik het wel gehad. De motor smeekt eigenlijk continu om in toeren getrokken te worden ... zoniet vond ik het wat plattekes rijden, maar als je de redline ging opzoeken dan veranderde hij in een monster, en flirt je constant met snelheidsboetes. De S2000 is een fantastische wagen hé, maar dat heeltijd gesmeek naar hoge toeren vond ik op den duur niet meer prettig rijden. Bij de Alfa Romeo 4C had ik hetzelfde gevoel.

Een Lotus kan je rijden als een hooligan, maar ook 'normaal' ...

Niet altijd YouTube geloven én cijfertjes zijn enkel van belang aan den toog int café. :joy:
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door FastEleven »

Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?
Elise 220 heeft standaard sinds 2018 een beduidende 'luidere' uitlaat gekregen. Te luid voor de circuits, maar volgens marketing afdeling rijden de meeste eigenaars niet op circuit ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise s2 vs s3

Bericht door Frederik »

FastEleven schreef: 24 aug 2020, 18:58
Ook de sound leek me verdorie goed, is dat de standaard uitlaat?
Elise 220 heeft standaard sinds 2018 een beduidende 'luidere' uitlaat gekregen. Te luid voor de circuits, maar volgens marketing afdeling rijden de meeste eigenaars niet op circuit ....

Heeft proefgereden met een MY15 of MY16 (1e inschrijving mei 2016) ...

Evora heeft leukere exhaust tone gekregen sinds MY12 (omdat de eerder te braaf klonken) :-)
Plaats reactie