Could this be the real Evora-contender ?

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Frederik »

Erwin schreef:
Frederik schreef:oei ... test stond gepland voor begin Augustus ...
Haasten dat je de wagen vastkrijgt om te testen en hopen dat ze ondertussen de boel sluiten voordat je hem kan terugdoen :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Creatief zijn heet dat :?
Dan komt de curator hem wel halen hoor ... maak je geen zorgen. :)
Ik ga nu nog geen contact opnemen, ze hebben wel andere dingen aan hun hoofd. Normaal mocht ik eind juli bellen om een datum te prikken.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door electroshock »

Ik dacht dat de oprichter zijn geesteskind al eerder had laten vallen en dat het merk dankzij een investeerder een nieuwe doorstart ging nemen. Niet dus.
De verkopen zullen wellicht tegengevallen zijn. Toch wat crisis zeker ? Zelfs bij de sterkste leerling van de europese klas.
Wat niet wegneemt dat het een goed ontwikkelde auto zal zijn en vele malen unieker dan een Cayman.
Mocht het bedrijf effectief de boeken moeten neerleggen zou dat toch jammer zijn voor het autolandschap.

Vijf op tien Artega's die nu 2dehands te koop staan worden verkocht door de fabriek zelf. Meestal 'demo'- of 'intro'-modellen van 2010. 3 andere op 10 door een handelaar. En de enkele particulieren die er toch ooit een kochten zullen hem nu wellicht niet van de hand doen.

Ik zou toch een belletje doen voor die testwagen.
Waarom zou een curator géén wagen uitlenen ? En zeker aan de webmaster, die bij voorbaat al belooft 3 positieve dingen neer te pennen ... ;)
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Henri
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2009, 23:15
Auto: Elise MK1 +Artega GT

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Henri »

Artega is niet failliet !
Ze hebben "insolvenz" aangevraagd ttz bescherming tegen schuldeisers , zo'n beetje het Amerikaanse chapter 11 .
Firma draait verder , het duitse Thielert werkt zo al vier jaar.
Concreet komt insolvenz er onder andere op neer dat je bvb een onderdeel bestelt ,er eerst moet betaald worden en dan pas opgestuurd wordt. Maw strikt budgetbeheer.

Ondertussen onderhandelen ze met mogelijke overnemers , o.a. met de stichter dhr Frers ,eigenaar van Paragon (toeleverancier electronica van Audi ,Porsche....)

wordt vervolgd dus

Henri
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door electroshock »

Henri schreef: Ondertussen onderhandelen ze met mogelijke overnemers , o.a. met de stichter dhr Frers ,eigenaar van Paragon
Eerst wou Frers er vanaf en hij ging zich terug helemaal met Paragon bezighouden. Nu Paragon zat in 2009 in slechte papieren en daar was hij toen nodig om de meubelen te redden. Artega zou er geen problemen door krijgen, was toen de boodschap. En nu liggen de zaken net andersom ? Hij zal alleszins niet graag zijn destijds opgegrichte firma tenonder zien gaan.

http://www.nw-news.de/owl/regionale_wir ... sauer.html

fragmentje dd. 15/10/2009 "Paragon pleite – Frers sauer
Delbrücker Unternehmer kritisiert Bankenverhalten"
Schwesterfirma Artega nicht betroffen
Um die künftige Entwicklung in die gewünschten Bahnen zu lenken, hat Frers sich Verstärkung geholt: Er engagierte den auf Planinsolvenzen spezialisierten Rechtsanwalt Andrew Seidl als "temporären Sanierungsvorstand". Als neuen Finanzvorstand (Vorgänger Volker Brinkmann habe im März "die Brocken hingeworfen") stellte Frers zudem den Betriebswirt Markus Werner vor, der bereits seit einigen Monaten im Unternehmen tätig sei und über Erfahrungen bei Refinanzierungen verfüge.

Auf die Schwesterfirma Artega, an der Frers wie bei Paragon 51 Prozent hält, habe die Insolvenz keine Auswirkungen, glaubt er.
En voor wie graag in het duits verderleest:

http://www.kfz-betrieb.vogel.de/wirtsch ... es/370087/
Artega in Schwierigkeiten
Verkauf in letzter Minute geplatzt
03.07.12 | Autor: Andreas Wehner
Die Sportwagenmanufaktur Artega steht vor der Zahlungsunfähigkeit. Wie das Unternehmen am Dienstag mitteilte, habe die Artega Automobil GmbH & Co. KG bereits am vergangenen Freitag einen Insolvenzantrag gestellt.

Der Schritt sei notwendig gewesen, nachdem der seit Monaten geplante Verkauf an einen asiatischen Investor in letzter Minute gescheitert sei, heißt es in der Mitteilung. Artega gehört derzeit dem mexikanischen Investmentfonds Tresalia Capital. Der Geschäftsbetrieb läuft laut Artega „in vollem Umfang“ weiter. Der Insolvenzverwalter wolle Gespräche mit weiteren Investoren aufnehmen, um eine Lösung für Artega und die 34 Mitarbeiter zu finden, teilte der Sportwagenbauer weiter mit.

Das Unternehmen war 2006 vom Chef des Autozulieferers Paragon, Klaus Dieter Frers, gegründet worden. 2009, noch vor der Serienreife des Artega GT, verkaufte er das Unternehmen jedoch an die Mexikaner. Paragon war in Schieflage geraten und Frers wollte sich komplett um die Rettung des angeschlagenen Unternehmens kümmern. Offenbar weil eine weitere Kapitalspritze nötig war, hatte sich Tresalia Anfang 2012 zum Ausstieg entschlossen.

Artega produziert den GT seit 2010 in Serie. Bis zu 500 Exemplare können in Delbrück jährlich in Handarbeit vom Band laufen. Früheren Presseberichten zufolge schöpfte Artega diese Kapazität aber bei weitem nicht aus.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Henri
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2009, 23:15
Auto: Elise MK1 +Artega GT

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Henri »

nog wat duits leesvoer

Nu weet je meteen dat er 100 Artegas rondrijden ! Op 4 jaar productie.
Ter vergelijking :Wiesmann zo'n 1500 ,op 24 jaar tijd.
Spyker ?
Bij Porsche zijn de tel kwijtgeraakt ...

http://automobilwoche.de/article/201207 ... erschuldet
Gebruikersavatar
Spykerforce
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 nov 2011, 20:50
Naam: Alex
Auto: Elise S CR MY14
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Spykerforce »

Hier nog een paar snelle foto's van de Artega, ik had het geluk hem te zien zondag op de LSE. De auto is werkelijk zéér fraai, het rood en zwart komt overal terug (interieur, remklauwen, logo). Prachtbak!
DSC_6382 as Smart Object-1_800x533.jpg
DSC_6333 as Smart Object-1_800x533.jpg
DSC_6329 as Smart Object-1_800x533.jpg
DSC_6328 as Smart Object-1_800x533.jpg
Gebruikersavatar
MacFreak
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2012, 11:45
Auto: Tesla Roadster 2012
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door MacFreak »

Ik ga eens een stok in het hoenderhok gooien.

Wat denken jullie van de Tesla Roadster ?

Hier geen problemen met versnellingsbakken (ik heb maar twee versnellingen, nl vooruit en achteruit).
Perfect bruikbaar in het dagelijks verkeer. (Heb momenteel al 4000km in 4 maand). Iets minder op circuit, want je zou dan relatief snel zonder stroom zitten (en laden duurt op zijn snelst toch nog 4 tot 5 uur).

Design buiten is bijna een kopie van de Evora.
Design binnen is strak maar volledig af.
Nadeel: kofferbak is net groot genoeg voor een golftas (tenzij je je vrouw meeneemt, want dan kan ze daar niet zoveel kleren in kwijt).
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Coen »

MacFreak schreef:Ik ga eens een stok in het hoenderhok gooien.
Wat denken jullie van de Tesla Roadster ?
Auto met mooie techniek die ik graag zou willen hebben :)
MacFreak schreef: Hier geen problemen met versnellingsbakken (ik heb maar twee versnellingen, nl vooruit en achteruit).
De Elise toch ook niet?
MacFreak schreef: Perfect bruikbaar in het dagelijks verkeer. (Heb momenteel al 4000km in 4 maand). Iets minder op circuit, want je zou dan relatief snel zonder stroom zitten (en laden duurt op zijn snelst toch nog 4 tot 5 uur).
Als dagelijkse auto zou ik 'm ook wel willen hebben alleen is de actieradius misschien soms wat kort.
MacFreak schreef: Design buiten is bijna een kopie van de Evora.
Ben ik niet helemaal met je eens. Heeft een paar punten weg van de Evora (koplampen en spoiler) maar een kopie vind ik het niet. Ben zelf niet helemaal kapot van de voorkant. Achterkant + interieur vind ik dan wel weer mooi.
MacFreak schreef: Design binnen is strak maar volledig af.
Mee eens.
MacFreak schreef: Nadeel: kofferbak is net groot genoeg voor een golftas (tenzij je je vrouw meeneemt, want dan kan ze daar niet zoveel kleren in kwijt).
Dit moest ik eerst eens even opzoeken. De kofferbak is inderdaad een stuk groter dan de Elise. Niet gek dus. Dat vind ik altijd nog een nadeel van de Elise. Voor bijvoorbeeld een campingvakantie van 2 weken niet bepaald geschikt.

Al met al een mooie auto! Wat kost eigenlijk een volle 'tank'?

Wat was eigenlijk de hoofdreden voor jou om voor een Roadster te gaan?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Spykerforce
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 nov 2011, 20:50
Naam: Alex
Auto: Elise S CR MY14
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Spykerforce »

Ik ga hier eens uitgebreid mijn mening zeggen over de Tesla: pro's en contra's.

Tegenwoordig kom je met het klimaat er niet onderuit om (super) zuinige auto's te ontwikkelen. Elektriciteit is daarbij een grote kanshebber om dé brandstof/aandrijving van de toekomst te zijn. Zelf ben ik een enorme petrolhead, niks kan tegen het geluid en de sensatie op van een Lamborghini (lees V10-V12 benzine). Daarbij ben ik ook een voorstander van de manuele handbak. Lekker roeren met die pook. Automaat/semi-automaat is wel zo lekker en rustig, maar niks betrekt je meer tot het autorijden en bij het ervaren van je bolide dan het handmatig schakelen. Dan pas weet je je auto echt te waarderen en te kennen imo. Gas geven in een automaat kan elk klein kind.

Een vriend van mij heeft ook een Tesla, de 2.5 versie (facelift). Heb zelf dan ook het geluk gehad ermee te mogen rijden, een unieke ervaring. Plankgas vanaf stilstand kunnen maar weinig auto's hem bijhouden tot de 100. Maar ja, waar is het geluid? Sensatie weg in mijn ogen.. Actieradius is ook een probleem. Kom schat, we gaan naar de Franse kust. Ah shit, dan pakken we maar de Espace aangezien het met de Tesla een week rijden is (overdreven wel, maar je snapt me wel :P ). Bagageruimte? Daar koop je een Lotus/Tesla/Lambo niet voor. Vind ik dan ook geen nomenswaardig nadeel.

Conclusie: brandstof van de toekomst (zeker als de auto's lichter + goedkoper worden en de actieradius enorm vergroot wordt). Maar ik zal altijd de laatste petrolhead blijven met een ouderwetse handbak!

Coen: volgend die vriend van mij kost een tankje 3.5 :)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Could this be the real Evora-contender ?

Bericht door Blue Darkness »

ik vind de Tesla Roadster gewoon geen vergelijkbaar alternatief ... :oops: :?
Plaats reactie