Reagi's Lotus Elise S2

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Plaats reactie
reagi
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mar 2009, 03:04
Auto: Elise S2

Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door reagi »

Wat het voorstellen van mijn Elise betreft: Ik heb een Lotus Elise 1.8 16V 122 pk van 11/2001. Het is een RHD versie in de kleur Laser Blue.

Ik droom al van een Elise sinds 1995 en dat is meteen ongeveer de helft van mijn leven ;) . Na lang twijfelen heb ik er eindelijk één gekocht.

Ik heb mijn Elise tweedehands gekocht bij (en nu ga ik me de toorn van het ganse forum op de hals halen ;) ) Target Cars. Ik weet dat er vele meningen zijn over Target Cars en het is inderdaad zo dat veel wagens daar in niet al te beste staat zijn. Ik ben dan ook niet over één nacht ijs gegaan en me vooraf grondig geïnformeerd over aandachtspunten. Vervolgens heb ik alle Elises daar ter plaatse aan een grondig onderzoek onderworpen. Ik had wat inspectiemateriaal meegebracht (diverse lampen, endoscoop, spiegeltjes, gereedschap, detectiemateriaal voor lekke cilinderkoppakking, enz.) en ben toch meer dan een halve dag daar geweest. De meeste Elises hadden ongevalschade die soms bijzonder slecht hersteld was. De mensen van Target hebben ons (we waren met z'n twee) in alle rust de nodige controles laten doen (zolang ze van niet-destructieve aard waren) ;)

Vervolgens heb ik er één uitgekozen, met lichte schade aan de achterzijde, een hersteld rechterportier en rondom wat gebruiksschade. Er waren ook nog een aantal andere defecten (knipperlicht gescheurd, verwarmingsknop geblokkeerd, batterij defect, lekke band, hendel voor bevestiging van de softtop afgebroken, kleine koelvloeistoflekkage aan radiatorslang, enz). Door mijn inspectie weet ik echter heel zeker dat het chassis volledig intact is. Mijn exemplaar was voorzien van een onderhoudshistoriek met alle originele facturen van een Engelse Lotus-dealer. Ik heb de dealer daar ter plaatse opgebeld en de echtheid geverifieerd. Ik mocht voor het controleren trouwens gebruik maken van een hefbrug daar ter plaatse. Het principe bij Target is "what you see is what you get", men probeert je dus niet actief op te lichten, maar je moet zelf wel goed opletten ;) . Als mijn Lotus dus achteraf slecht blijkt te zijn heb ik dat aan mezelf te danken, de mensen van Target hebben me immers niet gezegd dat hij in schitterende staat is, ongevalvrij is, enz.
Het is een handelswijze die lang niet voor iedereen geschikt is en ze hebben daar ook geen klantgerichte houding, maar zeker als je een autotechnische achtergrond hebt en ter plaatse alles nuchter bekijkt, kan je er zeker een goede zaak doen.

Ik ben vervolgens gewoon diezelfde dag met de Elise huiswaarts gereden. Na aankoop heb ik van de medewerker van Target nog brandstof, koelvloeistof en wat olie gekregen en we hebben ook gebruik mogen maken van een compressor om de banden op te pompen. M.a.w. wij zijn correct behandeld, maar zonder franjes ;)

Op dit moment staat de Elise bijna volledig gedemonteerd: front en rear clam uitgebouwd, portieren gedemonteerd, radiator uitgebouwd, heater unit gedemonteerd, zetels uitgebouwd enz. Ik ga de bodyparts allemaal herspuiten en de defecten die aanwezig waren bij aankoop ook definitief herstellen.
Laatst gewijzigd door Frederik op 15 mar 2009, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thread gesplitst
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door bartvdb »

welkom en foto's aub

groeten van bart
Gebruikersavatar
Vich
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 jan 2009, 14:11
Naam: Virginie
Auto: Elise MK1
Locatie: Belgie

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door Vich »

Veel succes met het terug in elkaar steken... . En dan maar genieten van de wagen!
Seize the day
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door Frederik »

Een reeks foto's van de af- & opbouw zou ikzelf en zeker ook een pak andere leden wel apprecieren :)

hint hint :p
reagi
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mar 2009, 03:04
Auto: Elise S2

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door reagi »

Frederik schreef:Een reeks foto's van de af- & opbouw zou ikzelf en zeker ook een pak andere leden wel apprecieren :)

hint hint :p
Voor foto's van de demontage is het al te laat ;) Bij het monteren zal ik een aantal foto's nemen.

Ik ben sindskort ook sterk aan het overwegen om hem nu ook om te bouwen naar een LHD, dat kan ik eventueel ook documenteren. Ik zie in een andere thread dat de eigenaar elise-shop.com denkt voor 1000-1500 EUR de onderdelen te kunnen voorzien, maar alleen al de bovenplaat van het dashboard kost 1000 EUR :shock:

Misschien dat ik die LHD maar beter uit mijn hoofd zet ...
Stijntje
Berichten: 918
Lid geworden op: 24 jan 2009, 15:12
Naam: Stijn
Auto: beemer
Locatie: wommersom

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door Stijntje »

ja hier by ons zyn de reacties ook nogal verdeeld, mooie wagen alleen spijtig van het stuur he . Maar ik zelf was er direct mee weg geen enkel probleem meegehad juist om de lokale groente/fruit boeren in te hale op hun zondage tractor die 25 per uur ryd dat geeft soms wel problemen


maar daar zyn ook oplossinge voor en die zyn veel goedkoper als een stuur conversie
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door Herman »

Stijntje schreef:ja hier by ons zyn de reacties ook nogal verdeeld, mooie wagen alleen spijtig van het stuur he . Maar ik zelf was er direct mee weg geen enkel probleem meegehad juist om de lokale groente/fruit boeren in te hale op hun zondage tractor die 25 per uur ryd dat geeft soms wel problemen


maar daar zyn ook oplossinge voor en die zyn veel goedkoper als een stuur conversie

kan jij dan echt niet veel harder dan 25 km/hr ????

:)
Stijntje
Berichten: 918
Lid geworden op: 24 jan 2009, 15:12
Naam: Stijn
Auto: beemer
Locatie: wommersom

Re: Reagi's Lotus Elise S2

Bericht door Stijntje »

ik wel 8-) maar al de rest hier niet op een zondag hier zyn nogal veel 1baans straatjes vandaar ;)
Plaats reactie