RubenD - Lotus Elise S1
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Eind deze zomer besloot ik om het gerammel aan de remklauw links achter een na tezien.
De brembo remklauwen zitten op 2 glijders. Zo kunnen ze zich centraliseren wanneer de blokken wat afslijten. De een van de glijders was vast komen te zitten. Het nieuwe vet dat ik er vorig jaar had op gedaan was verdroogd waardoor de klauw vast was komen te zitten.
Het vet moetst uitgerdoogd zijn door een klein scheurtje in één van de rubbers die de sliders afsluit.
Dus alles demonteren nieuw vet er in en kijken of ik nieuwe rubbers kan bestellen.
Na het her invetten van de glijders was het rammelen weg, maar na de werken aan de remklauw links achter deed ik een test rit. En toen ik thuis kwam, keerde ke koppelings pedaal niet meer volledig terug wanneer ik die hele maal tot het einde druk. Halverwege of 3/4 indrukken was geen probleem.... .
Nu ik weet dat de olie voor de koppeling en de remmen van het zelfde circuit komen, want ik heb vorigjaar de olie en de ontkoppelings slave cilinder vernieuwd. En ik was er zeker van dat er geen lucht in het systeem zat.
De brembo remklauwen zitten op 2 glijders. Zo kunnen ze zich centraliseren wanneer de blokken wat afslijten. De een van de glijders was vast komen te zitten. Het nieuwe vet dat ik er vorig jaar had op gedaan was verdroogd waardoor de klauw vast was komen te zitten.
Het vet moetst uitgerdoogd zijn door een klein scheurtje in één van de rubbers die de sliders afsluit.
Dus alles demonteren nieuw vet er in en kijken of ik nieuwe rubbers kan bestellen.
Na het her invetten van de glijders was het rammelen weg, maar na de werken aan de remklauw links achter deed ik een test rit. En toen ik thuis kwam, keerde ke koppelings pedaal niet meer volledig terug wanneer ik die hele maal tot het einde druk. Halverwege of 3/4 indrukken was geen probleem.... .
Nu ik weet dat de olie voor de koppeling en de remmen van het zelfde circuit komen, want ik heb vorigjaar de olie en de ontkoppelings slave cilinder vernieuwd. En ik was er zeker van dat er geen lucht in het systeem zat.
- Bijlagen
-
- 20181201_151622.jpg (166.61 KiB) 11347 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Ik heb even wat zaken nagezien en opgezocht maar begreep niet echt vanwaar het probleem plots kwam. Dus besloot ik maar om een nieuwe master clutch cilinder te bestellen, en gezien de rem cilinder er naast zit en op het zelfde circuit aan gesloten is … . Dan vervang ik deze dirrect ook maar... .
De originele rem cilinder is mat zwart, die die ik bestelde bij Elise shop wat enkel gegalvaniseerd. Waarop ik de nieuwe cilinder in de grondverf zette en mooi in het wat zwart heb gespoten.
De originele rem cilinder is mat zwart, die die ik bestelde bij Elise shop wat enkel gegalvaniseerd. Waarop ik de nieuwe cilinder in de grondverf zette en mooi in het wat zwart heb gespoten.
- Bijlagen
-
- 20181125_143729.jpg (167.07 KiB) 11346 keer bekeken
-
- 20181201_131551.jpg (323.46 KiB) 11346 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Een van de zaken die ik nazag om het probleem met het koppelings pedaal aan tepakken was de pedalen box.
Daar zitten bussen in waar wat speling kan op komen en er zitten ook enkele pushrods in. Deze kunnen wat bijgesteld worden. Ik keek even na of er speling op zit, en of het iets uitmaakt als ik de push rod op de koppelings pedaal bijstel. Maar er was niet veel verandering en het probleem bleef.
Daar zitten bussen in waar wat speling kan op komen en er zitten ook enkele pushrods in. Deze kunnen wat bijgesteld worden. Ik keek even na of er speling op zit, en of het iets uitmaakt als ik de push rod op de koppelings pedaal bijstel. Maar er was niet veel verandering en het probleem bleef.
- Bijlagen
-
- 20181028_144313.jpg (162.46 KiB) 11345 keer bekeken
-
- 20181028_144431.jpg (186.05 KiB) 11345 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Nu voor ik besloot om de heeft rem cilinder en ontkoppeling cilinder te vervangen, besloot ik om de nieuwe rubbers op de achtste remklauwen te monteren.
Het was een klein werkje gezien ik deze al enkelekeren gedemonteerd heb. Alles opgekuist wat nieuw vet er in en hop... .
Ik deed een testrit na het hermonteren van de achterste remmen, en tot mijn verbazing merkte ik dat de koppelingspedaal terug perfect werkt.
Ik heb er geen idee van hoe of wat. Maar ze werkt terug en nu tot op de dag vandaag werkt ze nogaltijd goed. Dus ik stel het vervangen van de rem en koppeling cilinder even uit.... .
Nieuwe en oude rubbers zijn iets verschillend qua groote maar ze werken wel perfect en sluiten mooi aan.
Het was een klein werkje gezien ik deze al enkelekeren gedemonteerd heb. Alles opgekuist wat nieuw vet er in en hop... .
Ik deed een testrit na het hermonteren van de achterste remmen, en tot mijn verbazing merkte ik dat de koppelingspedaal terug perfect werkt.
Ik heb er geen idee van hoe of wat. Maar ze werkt terug en nu tot op de dag vandaag werkt ze nogaltijd goed. Dus ik stel het vervangen van de rem en koppeling cilinder even uit.... .
Nieuwe en oude rubbers zijn iets verschillend qua groote maar ze werken wel perfect en sluiten mooi aan.
- Bijlagen
-
- 20181201_152558.jpg (129.83 KiB) 11341 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Next de nieuwe nummerplaat houder monteren. Ik vond er eentje bij MG racing composite.
De kwaliteit is heel mooi, enkel de service trekt er niet op. Ik maakt het geld over, en kreeg geen contact, plots dook het part op aan mijn deur... . Ik wist op een moment echt niet of ik het part wel ging krijgen … .
Verder, … de gaten kwamen mooi overeen met de gaten in de front clam, jammer genoeg hebben de vorige eigenaars gaten in de carrosserie gemaakt om de nummerplaat te bevestigen .
De kwaliteit is heel mooi, enkel de service trekt er niet op. Ik maakt het geld over, en kreeg geen contact, plots dook het part op aan mijn deur... . Ik wist op een moment echt niet of ik het part wel ging krijgen … .
Verder, … de gaten kwamen mooi overeen met de gaten in de front clam, jammer genoeg hebben de vorige eigenaars gaten in de carrosserie gemaakt om de nummerplaat te bevestigen .
- Bijlagen
-
- 20181104_160930.jpg (227.55 KiB) 11338 keer bekeken
-
- 20181104_164456.jpg (304.37 KiB) 11338 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Ook het loshangende schuimrubber aan het achterste raam werd eens vernieuwd.
- Bijlagen
-
- 20181104_153501.jpg (193.49 KiB) 11337 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Ik kwam op facebook iemand tegen die stickers na maakt om op de dak constructie te plakken.
Ik had al eens gemerkt dat die van mij wat bruin geworden waren. Toen ik bij elise shop even opzocht hoeveel de originele stickers kosten, kon ik ze echt niet laten liggen. Dus heb ik deze mee besteld.
Deze worden ook vervangen … .
Ik had al eens gemerkt dat die van mij wat bruin geworden waren. Toen ik bij elise shop even opzocht hoeveel de originele stickers kosten, kon ik ze echt niet laten liggen. Dus heb ik deze mee besteld.
Deze worden ook vervangen … .
- Bijlagen
-
- 20190120_151310.jpg (262.05 KiB) 11333 keer bekeken
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout
Re: RubenD - Lotus Elise S1
Verder kijk ik nog om een nieuwe set kuisproducten te bestellen om mijn werken aan de auto mooi te onderhouden.
Ik ben al even aan het denken hoe ik de carrosserie zal aan pakken. Deze zou wel eens een polier buurt kunnen gebruiken maar daar mee gaan de steenslag niet weg. Als ik de auto herspuit komt de steenslag terug. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik begin warsscheinlijk met het polieren van de body en het zo goed mogelijk weg werken van de steenslag. Een mooiwerkje voor deze zomer.
Enkele elise's S1 hebben een motorkap van glasvezel. Die van mij heeft een een motorkap van alluminium. De vorige eigenaars moeten nu en dan wat hard geduwd hebben op de motorkap en hebben er veel deuken in geduwd.
Dus moet ik nog opzoek naar een nieuwe motorkap.
Ik ben al even aan het denken hoe ik de carrosserie zal aan pakken. Deze zou wel eens een polier buurt kunnen gebruiken maar daar mee gaan de steenslag niet weg. Als ik de auto herspuit komt de steenslag terug. Dus ik ben er nog niet uit.
Ik begin warsscheinlijk met het polieren van de body en het zo goed mogelijk weg werken van de steenslag. Een mooiwerkje voor deze zomer.
Enkele elise's S1 hebben een motorkap van glasvezel. Die van mij heeft een een motorkap van alluminium. De vorige eigenaars moeten nu en dan wat hard geduwd hebben op de motorkap en hebben er veel deuken in geduwd.
Dus moet ik nog opzoek naar een nieuwe motorkap.
- Bijlagen
-
- 20190105_140015.jpg (149.18 KiB) 11330 keer bekeken
-
- 20190105_140057.jpg (173.76 KiB) 11330 keer bekeken
- PascalM
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 02 aug 2013, 12:33
- Naam: Pascal
- Auto: Elise S MY2015
- Locatie: Oostende
Re: RubenD - Lotus Elise S1
amai, ferm winterproject!
Zeker een Elise S1 die piekfijn op de baan zal komen (van zodra het weer verbetert).
De Lotus Drivers Meeting is een eenvoudige manier om andere Lotus gepassioneerden te ontmoeten. De meeting gaat maandelijks door op zaterdag en dit van 16u tot 18u. Ontmoetingsplaats: Lotus Verhiest in Oostende.
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
Voor meer info: Lotus Drivers Meeting Belgium
- RubenD
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 18:49
- Auto: Lotus Elise S1 1999
- Locatie: Torhout