Pagina 4 van 7

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 19 mei 2016, 12:52
door HJ2
Je oplossing zit welhaast zeker in het uitlaattraject Frederik.
Let wel: als het allemaal wat beter gaat ademen, dan loop je het risico op boostcreep en zul je ook je wastegate moeten (laten) porten 8-)

Succes!

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 19 mei 2016, 15:42
door Frederik
HJ2 schreef:Je oplossing zit welhaast zeker in het uitlaattraject Frederik.
Let wel: als het allemaal wat beter gaat ademen, dan loop je het risico op boostcreep en zul je ook je wastegate moeten (laten) porten 8-)

Succes!
Ik denk het ook, ben het bijna 99% zeker.

De uitlaatlijn van FVH Motors was perfect, die gaf origineel al een klein beetje meer turbodruk.

Is nu beslissen wat ik ga doen, de lijnen ook wisselen, een nieuwe lijn kopen ...
Misschien eerst eens proberen met de catalisator er vantussen te halen en te zien wat het geeft.

Een katalysator blijft "een prop" (lees belemmering) in het uitlaatsysteem. Maar op de S2 is die denk ik verplicht voor de keuring. Alhoewel ik recent las op LEC dat je zelfs zonder de cat ook de emissinorm haalt.

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 19 mei 2016, 18:45
door Blue Darkness
volgens mij kan je zonder katalysator naar de keuring

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 19 mei 2016, 20:49
door Peter D
De cat is pas verplicht vanaf 1e inschrijving ergens eind 1995 (dacht 10.1995), en de mijne valt nog net ervoor. (# 608). In principe kan #131 dus ook perfect zonder cat gekeurd worden.

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 20 mei 2016, 14:43
door Coen
Blue Darkness schreef:Ik blijf de gele zoveel mooier vinden dan een rode... :oops:
Maar rood is sneller! :lol:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 20 mei 2016, 14:47
door HJ2
soms... :?

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 20 mei 2016, 14:56
door Coen
HJ2 schreef:soms... :?
Jij hebt niets te klagen met mijn opmerking :mrgreen:

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 20 mei 2016, 16:17
door Peter D
Peter D schreef:De cat is pas verplicht vanaf 1e inschrijving ergens eind 1995 (dacht 10.1995), en de mijne valt nog net ervoor. (# 608). In principe kan #131 dus ook perfect zonder cat gekeurd worden.
Opgelet, de wagens met Cat hebben ook een pre-cat.
Enkel de cat weghalen gaat niet volstaan, je zet ook best gelijk een nieuwe downpipe zonder cat.
En diegene die in de handel te krijgen zijn, moet je icm Everest en zeker Elysium (V4 en V5 versies) helaas ook nog wat aanpassen.
Zoals Henk-Jan al aangaf, is er risico tot boost-creep bij gebruik van een sport-uitlaat (zonder precat) icm met chipset.
HJ2 heeft ondertussen al wat ervaringen opgedaan, en gedeeld op LEC.

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 20 mei 2016, 16:41
door Blue Darkness
Ik heb geleerd om aan een Lotus niks te veranderen zolang het correct functioneert... ;)

Re: Frederiks '94 Lotus Elan S2 #131

Geplaatst: 20 mei 2016, 17:17
door Peter D
Blue Darkness schreef:Ik heb geleerd om aan een Lotus niks te veranderen zolang het correct functioneert... ;)
Uwe Elan had ook een chipset, en de Esprit is ook niet meer zoals hij de fabriek verliet... :mrgreen: