Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Frederik V
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 feb 2009, 18:18
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Locatie: Brugge
Contacteer:

Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door Frederik V »

Yeps,
Ik ben hier nieuw op het forum en ga normaal vrijdag mijn eerste Lotus kopen 8-) ,het gaat hem over een Exige MKII van 2006 van een Engelse lotusverdeler.

Nu ik ga de wagen ophalen met een trailer -> het veiligst want gewoon rijden met engelse platen kan ook maar is niet verzekerd.
Ik heb gelezen dat op de site van de douane :


Aankoop in een andere lidstaat van het BTW-gebied van de EG:
Wanneer u een auto koopt in een andere lidstaat van het BTW-gebied van de EG moet u een onderscheid maken tussen een nieuw aangekochte wagen of een andere. In vaktermen wordt dit een intracommunautaire verwerving genoemd. Op basis van de BTW-wetgeving zal de douane uw auto als nieuw beschouwen wanneer:

De levering gebeurt binnen zes maanden na de eerste ingebruikname.
OF
De auto maximum 6000 km op de teller heeft op het tijdstip van de levering
Bij aankoop van een nieuwe auto of een niet nieuwe auto moet u steeds formaliteiten vervullen op een Belgisch douanekantoor (naar keuze). Als het gaat om een nieuwe auto moet u verder een bijzondere BTW-aangifte(446) indienen. Bij de aankoop van een niet nieuwe wagen moet u geen aangifte doen maar moet u zich toch naar het douanekantoor begeven. Dit laatste is vereist om het vignet 705 te verkrijgen dat de douane op de aanvraag tot inschrijving kleeft. Aangezien het gaat om een intracommunautaire verwerving moet u geen rechten bij invoer betalen. In België is de BTW slechts verschuldigd indien het gaat om een nieuwe auto. Tenslotte merken we nog op dat het begrip nieuwe auto kan verschillen naar gelang de wetgeving die van toepassing is.

Documenten die u mogelijk zal moeten voorleggen aan de douane
Enig document ( ED )
aankoopfactuur (of aankoopbewijs) en eventuele andere handelsdocumenten
in voorkomend geval origineel buitenlands inschrijvingsbewijs
aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld


Ondanks hetgeen ik hierboven heb overgenomen van de site zijn er nu mensen die mij vertellen dat het afhankelijk is van het feit of je de auto van een prive persoon komt of van een garage of je BTW dient te betalen of niet. Blijkbaar zou je als de auto van een dealer komt en zelfs al betreft het geen nieuwe auto toch BTW moeten betalen in België. Kan iemand dit bevestigen of heeft iemand hier ervaring mee? Maakt immers toch een groot verschil uit als ik nog BTW hier zal moeten betalen...
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door JDV »

Alvast proficiat met je aankoop :). Ga je het een originele RHD laten of word ut een LHD?
Back in action :-)
molleke

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door molleke »

proficiat met de exige, is het een s,onder uw nick naam verandert dat maar rap van NOG GEEN naar EXIGE EN NU FOTOOS
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door WimC »

ik kan je wel helpen, stuur me eens een berichtje met je e-mail adres en je krijgt een boekje onder pdf-vorm retour, dat ik bij de EU gaan halen ben mbt aankoop van wagens in de EU.
Alles staat haarfijn uitgelegd.

Wim (WimC)
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door Exploded »

Proficiat Frederik.
Stuur ook even een PM naar B-art hier op het forum (zie topic over RHD naar LHD conversie). Hij weet er ook alles van om de wagen hier te krijgen en de BTW.
Normaal als er in het land van herkomst BTW is betaald dan hoef jij dat niet meer te doen bij particuliere inschrijving. ALs er op die wagen geen BTW betaald is, dan betaal jij hier btw 21% en niet de 17,5% van de UK op de 2de hands waarde van de auto.
Gebruikersavatar
Frederik V
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 feb 2009, 18:18
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door Frederik V »

Heb vandaag gebeld naar dienst belastingen en ze hebben mij verteld dat ik geen belasting moet betalen in België ook al komt hij van een garage ginder.
Gebruikersavatar
Frederik V
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 feb 2009, 18:18
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door Frederik V »

en dit is wat de verkoper mij heeft beantwoord vandaag :

The car is a used vehicle and is exempt from VAT. The difference between buying off of a private individual or from a dealership would arise if the vehicle in question was VAT qualifying. Our vehicle is not VAT qualifying, there is no VAT or duty to pay anywhere within the EEC. The registaration plate is one that is allocated to the car from our licensing agency.
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door WimC »

let wel even op. Indien je hem zelf naar België gaat rijden, gaan ze de auto waarschijnlijk inschrijven op platen voor export.
Ben er ooit ook eens mee bezig geweest en beneden op de offerte stond volgende post:
DELIVERY / PDI / PLATES / REG FEE : 550 £ !
best even navragen, want is toch een behoorlijke som geld.

Wim
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door ovi »

WimC schreef:let wel even op. Indien je hem zelf naar België gaat rijden, gaan ze de auto waarschijnlijk inschrijven op platen voor export.
Ben er ooit ook eens mee bezig geweest en beneden op de offerte stond volgende post:
DELIVERY / PDI / PLATES / REG FEE : 550 £ !
best even navragen, want is toch een behoorlijke som geld.

Wim
Wacht, ik stel de vraag even aan Jonas dan staat die zijn ervaring inneens vanboven en zien we het allemaal.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Exige MKII 2006 kopen in Engeland

Bericht door Frederik »

Volgens mij heb je voor die 550£ heb je taksen en verzekering betaald voor een x-termijn. Dit kan makkelijk 2-3-6 maand zijn!

Zelfde princiepe als de duitse transit platen.

Niemand die dit kan bevestigen?
Plaats reactie