Pagina 1 van 1

Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 21 mei 2015, 16:23
door karl lambrechts
Na 30000 km is mijn katalysator letterlijk uiteengevallen (toch het inwendige). Gerammel en minder vermogen was het resultaat: een brok blokkeerde de klep en versperde gedeeltelijk de doorgang.
Deze mensen kunnen de kat terug opmaken, de originele behuizing hergebruiken, en dat voor een heel redelijke prijs en dat in enkele dagen tijd.
Ivor van Gremberghe
www.EasyCarParts.nl
Info@easycarparts.nl
0165-856568
(ze hebben ook een adres in Belgie)

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 22 mei 2015, 21:04
door Blue Darkness
Wat is redelijk?

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 26 mei 2015, 10:58
door karl lambrechts
ca 500 EUR, incl verzendingen.

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 25 mar 2016, 23:01
door karl lambrechts
Uiteindelijk heb ik bij SJS een nieuwe gekocht, ttz hun highflow cat (ze hebben geen originele meer). Er waren twijfels of ik met deze door de Belgische controle zou komen , maar de CO en lambda waarden waren uitstekend. Wel moet de EBPV verwijderd worden ( wat ik al van plan was): de piping van de nieuwe cat is langer, en laat geen ruimte voor deze klep.
Ook bij de 2e maal naar de controle was alles prima in orde.
Onlangs heb ik mijn originele uitlaat omgebouwd naar een twin exhaust ( + binnen in de routing veranderd en fel ingekort).
Een betere look, een sportiever geluid zeker, en misschien een beetje meer power (de flow is in ieder geval beter), maar dat went zo snel dat je niet met zekerheid kunt zeggen dat het er werkelijk is...

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 30 mar 2016, 10:18
door Blue Darkness
Wat is EBPV?

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 30 mar 2016, 11:35
door Escape
Blue Darkness schreef:Wat is EBPV?
Exhaust BackPressure Valve, een klep in de uitlaat na de katalysator die dichtgaat en voor extra tegendruk zorgt zo lang de motor niet op temperatuur is. Op die manier kan de katalysator sneller opwarmen, ten koste van minder efficiƫntie en meer verbruik. Om de hogere tegendruk te compenseren wordt tegelijk de throttle jack bediend, die de gasklep altijd een beetje openhoudt en het stationair toerental verhoogt.
Kortom, iets dat men minstens wil afkoppelen en idealiter volledig verwijderen.

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 30 mar 2016, 11:51
door Blue Darkness
Ah, ok, die zit er bij mij dan niet meer op denk ik...
Ben nog aan het twijfelen om de cat ook te vervangen.

Re: Katalysator defect + refurbish (Esprit S4)

Geplaatst: 30 mar 2016, 16:47
door karl lambrechts
"Op die manier kan de katalysator sneller opwarmen, ten koste van minder efficiƫntie en meer verbruik. Om de hogere tegendruk te compenseren wordt tegelijk de throttle jack bediend, die de gasklep altijd een beetje openhoudt en het stationair toerental verhoogt.
Kortom, iets dat men minstens wil afkoppelen en idealiter volledig verwijderen."

Inderdaad, de cat is sneller op temperatuur en dus zijn de uitlaatgassen sneller schoner. Tot daar de officiele uitleg, want hoeveel dat in de praktijk betekent is mij onduidelijk, temeer daar het in de GT3 niet voorzien is. ( is die ook verkocht in de USA?)