Benzinegeur Lotus Esprit

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

Benzinegeur Lotus Esprit

Bericht door karl lambrechts »

Dit is een bekend euvel bij vele Esprit's, en dus nauwelijks de moeite om uitgebreid te behandelen. Maar toch want ik deed het fout.
Toen ik nakeek waar de benzinegeur vandaan kwam stelde ik me snel tevreden met een halfslachtige diagnose en reparatie: vlak bij de rechter tankdop vond ik een scheur, en om me moeite te besparen verving ik enkel de laatste 15 cm slang. Aan de andere kant vond ik geen scheur.
De geur was minder, maar niet weg (na testrit). Toch nog maar eens de linker kant nazien, en ja hoor, ook hier een scheurtje. Ook hier 20 cm slang vervangen, en opnieuw was het veel beter, maar weer niet weg: enkel bij langere ritten was de geur nog merkbaar.
Maar waar zit dan het lek? Alles wat zichtbaar was had ik gecontroleerd, en alle slangen waren gaaf. Bleef nog het stuk over dat achter de bekleding zit. Vooralleer alles los te trekken, toch maar eerst eens lucht opzetten, en ja, daar zit ergens een groot gat. Na verwijderen was het duidelijk: over een lengte van 10 cm was de helft van de slang gewoon weg.
Achteraf beschouwd heel logisch dat er daar een lek moest zitten: waar condenseert de benzine damp: niet vlak bij de motor, maar helemaal bovenin, want daar is het het koelst. En die benzine lost de slang op.(komt die smurrie ook nog in de motor - gelukkig sterk verdund)
Nu heb ik de hele slang vervangen door een echte rubber tuinslang, en weg geur (ik moet nog wel eens een hele lange rit doen).
Was een stukje deftige tuinslang destijds echt zo duur?
Bijlagen
slangbis.jpg
slangbis.jpg (23.49 KiB) 6715 keer bekeken
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Benzinegeur Lotus Esprit

Bericht door Blue Darkness »

Probleem bij mijn vorige esprit ook gehad... :oops:
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

Re: Benzinegeur Lotus Esprit

Bericht door karl lambrechts »

En bij jouw GT3 (van welk jaar was die weer?)? Al vervangen, of beter qualiteit?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Benzinegeur Lotus Esprit

Bericht door Blue Darkness »

karl lambrechts schreef:En bij jouw GT3 (van welk jaar was die weer?)? Al vervangen, of beter qualiteit?
1996, nog niet bekeken
Plaats reactie