Lotus Eleven - Westfield Eleven
Geplaatst: 05 feb 2009, 10:39
Tot mijn groot plezier deed de foto van mijn Westfield Eleven ook bij andere forum lezers het bloed sneller stromen. Omwille van het groot aantal vragen besloot ik een nieuw topic te openen over deze bijzondere auto :
De Lotus Eleven was de meest populaire en succesvolle Sportracer van de jaren vijftig, en won over de hele wereld een massa wedstrijden, waaronder de 750 cc klasse, de 1100 cc klasse en de 1e en 2e plaats in de overall Index of performace in de 24 uren van Le Mans in 1957.
De auto werd ontworpen door Colin Chapman en Mike Costin en 3 modellen waren beschikbaar : the Lotus Eleven Le Mans voor competitief gebruik, het Club Model voor de amateur racer en de Sports voor gebruik op de openbare weg. In totaal werden er 270 Lotus Elevens gebouwd tussen 1956 en 1958, met nog eens 3 motor varianten : de Ford 100 E 1172 cc, de Coventry Climax FWA 1098 cc en de FWB 1460 cc. Versnelingbakken waren afkomstig van Ford (3 versnellingen), Austin A30 (4 versnellingen) of MGA.
Tussen 1982 en 1988 startte 'Westfield Cards Ltd' een beperkte productie van 'updated' Elevens, gebaseerd op de Le Mans winnaar van 1957. Ongeveer 138 Westfield Elevens werden gebouwd, waarvan de meeste werden geëxporteerd naar Japan en de V.S. Van deze auto's zijn nog ongeveer 40 exemplaren in Europa. Eind jaren tachtig schakelde Westfield over op het bouwen van het Seven model. Om te voldoen aan de vraag van haar clienteel, stelde Westfield in 2006 nog een 50-tal extra kits van de Eleven beschikbaar.
Net als bij de Lotus Eleven is het chassis van een Westfield Eleven een buizenframe. Omwille van de sterkte bestaat dit chassis uit vierkante ipv ronde buizen en is de constructie rond de transmissie tunnel versterkt. De bodemplaat en de zijpanelen zijn - net als bij de Lotus - in aluminium, maar de neus, raampartij en achterkant zijn in polyester. Veel Lotus Eleven Sportracers rijden op het circuit ook met kunststof neus en achterkant : de dure aluminiumstukken blijven netjes thuis in de garage, terwijl met de kunststof stukken wordt geraced. En een enkele Westfield Eleven werd ook aangekleed met een volledig aluminium carrosserie.
De meeste Westfield Elevens rijden met een BMC-motor (British Motor Corporation) Seria A van 1275 cc, dezelfde motor die we terugvinden in de Austin Healey Sprite of de MG Midget, terwijl sommige exemplaren worden aangedreven met een Lotus of een Alfa Twin Cam. Een enkele zonderling plaatste een Coventry Climax in z'n Westfield Eleven.
De Lotus Eleven was de meest populaire en succesvolle Sportracer van de jaren vijftig, en won over de hele wereld een massa wedstrijden, waaronder de 750 cc klasse, de 1100 cc klasse en de 1e en 2e plaats in de overall Index of performace in de 24 uren van Le Mans in 1957.
De auto werd ontworpen door Colin Chapman en Mike Costin en 3 modellen waren beschikbaar : the Lotus Eleven Le Mans voor competitief gebruik, het Club Model voor de amateur racer en de Sports voor gebruik op de openbare weg. In totaal werden er 270 Lotus Elevens gebouwd tussen 1956 en 1958, met nog eens 3 motor varianten : de Ford 100 E 1172 cc, de Coventry Climax FWA 1098 cc en de FWB 1460 cc. Versnelingbakken waren afkomstig van Ford (3 versnellingen), Austin A30 (4 versnellingen) of MGA.
Tussen 1982 en 1988 startte 'Westfield Cards Ltd' een beperkte productie van 'updated' Elevens, gebaseerd op de Le Mans winnaar van 1957. Ongeveer 138 Westfield Elevens werden gebouwd, waarvan de meeste werden geëxporteerd naar Japan en de V.S. Van deze auto's zijn nog ongeveer 40 exemplaren in Europa. Eind jaren tachtig schakelde Westfield over op het bouwen van het Seven model. Om te voldoen aan de vraag van haar clienteel, stelde Westfield in 2006 nog een 50-tal extra kits van de Eleven beschikbaar.
Net als bij de Lotus Eleven is het chassis van een Westfield Eleven een buizenframe. Omwille van de sterkte bestaat dit chassis uit vierkante ipv ronde buizen en is de constructie rond de transmissie tunnel versterkt. De bodemplaat en de zijpanelen zijn - net als bij de Lotus - in aluminium, maar de neus, raampartij en achterkant zijn in polyester. Veel Lotus Eleven Sportracers rijden op het circuit ook met kunststof neus en achterkant : de dure aluminiumstukken blijven netjes thuis in de garage, terwijl met de kunststof stukken wordt geraced. En een enkele Westfield Eleven werd ook aangekleed met een volledig aluminium carrosserie.
De meeste Westfield Elevens rijden met een BMC-motor (British Motor Corporation) Seria A van 1275 cc, dezelfde motor die we terugvinden in de Austin Healey Sprite of de MG Midget, terwijl sommige exemplaren worden aangedreven met een Lotus of een Alfa Twin Cam. Een enkele zonderling plaatste een Coventry Climax in z'n Westfield Eleven.