Fast Eleven (Elise MKII)
Geplaatst: 04 feb 2009, 18:21
Tijdens de afgelopen decenia werd mijn garage gesierd met enkele sportieve oldtimers, waaronder een 1957 MGA en een 1968 Mini Cooper Rally Car. Deze auto's werden voornamelijk gebruikt voor historic rally's en toerritten. Sinds m'n eerste rally's ben ik actief lid van CRRT (Classic Race & Rally Team) uit Antwerpen.
Na een lange zoektocht liep het bij een bezoek aan Paul Mathy in Engeland pas goed fout en kocht ik een 1962 Westfield 'Lotus' Eleven (zie foto). Deze auto is een subliem eerbetoon aan het mooiste wat Colin Chapman ooit heeft gebouwd : de Lotus Eleven Sportsracer. Onverwachte nuchtere invallen of diepgaand inzicht over de praktisch (on)bruikbaarheid werden ter plekke uit het hoofd verbannen en de Eleven werd opgeladen en thuis helemaal terug opgefrist. Later volgde een artikel in het belgische tijdschrift RoadBook (n°8 - Juni 2006). Het rechtse stuur, de spaakwielen met dunne bandjes, het gewicht van 490 kg en de 1275cc motor met dubbele webers zorgden voor een verslavend rijplezier. Met deze auto reed ik dan ook heel wat straatkilometers, maar verscheen ook aan de start van enkele historic rally's (oa ING Ardenne Bleu/Roads), klimdemo's (oa Montée Historic du Maquisard) en trackdays. Het aantal evenementen waar de Eleven écht tot z'n recht kwam was helaas beperkt en dat leidde tot mijn grootste auto-blunder ooit : begin 2007 werd de auto verkocht ...
Vandaag ben ik de trotse eigenaar van een 2003 Lotus Elise MKII in British Racing Green (what other colour for a Lotus sportscar ?) die dienst doet als reiswagen naar oa de Goodwood Revival, Le Mans Classic en 6 Uren van Francorchamps en af en toe wordt ingezet op een trackday. De Lotus kreeg een aangepaste ophanging en remmen en deelt haar slaapplaats met een 2005 Triumph Thruxton, een 900cc classic style motorfiets.
Ondanks mijn passie voor het oude speelgoed staan er naast de moderne Elise momenteel geen oldtimers meer in de garage. Voorlopig blijft het dus even passief genieten van oude race schoonheden als de Elan, de Cortina, de Eleven, de B23 en de monopostos. Maar niet getreurd, er komt een mooie dag ...
Groeten uit Brasschaat,
Erik
Na een lange zoektocht liep het bij een bezoek aan Paul Mathy in Engeland pas goed fout en kocht ik een 1962 Westfield 'Lotus' Eleven (zie foto). Deze auto is een subliem eerbetoon aan het mooiste wat Colin Chapman ooit heeft gebouwd : de Lotus Eleven Sportsracer. Onverwachte nuchtere invallen of diepgaand inzicht over de praktisch (on)bruikbaarheid werden ter plekke uit het hoofd verbannen en de Eleven werd opgeladen en thuis helemaal terug opgefrist. Later volgde een artikel in het belgische tijdschrift RoadBook (n°8 - Juni 2006). Het rechtse stuur, de spaakwielen met dunne bandjes, het gewicht van 490 kg en de 1275cc motor met dubbele webers zorgden voor een verslavend rijplezier. Met deze auto reed ik dan ook heel wat straatkilometers, maar verscheen ook aan de start van enkele historic rally's (oa ING Ardenne Bleu/Roads), klimdemo's (oa Montée Historic du Maquisard) en trackdays. Het aantal evenementen waar de Eleven écht tot z'n recht kwam was helaas beperkt en dat leidde tot mijn grootste auto-blunder ooit : begin 2007 werd de auto verkocht ...
Vandaag ben ik de trotse eigenaar van een 2003 Lotus Elise MKII in British Racing Green (what other colour for a Lotus sportscar ?) die dienst doet als reiswagen naar oa de Goodwood Revival, Le Mans Classic en 6 Uren van Francorchamps en af en toe wordt ingezet op een trackday. De Lotus kreeg een aangepaste ophanging en remmen en deelt haar slaapplaats met een 2005 Triumph Thruxton, een 900cc classic style motorfiets.
Ondanks mijn passie voor het oude speelgoed staan er naast de moderne Elise momenteel geen oldtimers meer in de garage. Voorlopig blijft het dus even passief genieten van oude race schoonheden als de Elan, de Cortina, de Eleven, de B23 en de monopostos. Maar niet getreurd, er komt een mooie dag ...
Groeten uit Brasschaat,
Erik