Zenos E10
Geplaatst: 11 jan 2014, 00:46
Nog een nieuwtje dat ons vanop Autosport International bereikte: ex-Caterham-hoofdman Ansar Ali pakte gisteren in Birmingham uit met zijn nieuwste creatie: de Zenos E10. En net als bij Caterham moet ook hier een laag gewicht, gekoppeld aan een blok van de Blauwe Ovaal, zorgen voor een impressionante rijbeleving.
Ansar Ali is de voormalige Lotus-manager die zich in 2005 bij Caterham inkocht. Toen huidig Caterham-baas Tony Fernandes in 2011 het zaakje overnam, besloot Ali om Zenos Cars op te richten samen met Mark Edwards, die hij bij Lotus en Caterham meenam. Na twee jaar brainstormen is het eerste wapenfeit van beide heren nu klaar: de Zenos E10.
De E10 is een circuitklare maar straatlegale open tweezitter, en past dus perfect in het rijtje van de Lotus 2-Eleven, Ariel Atom, KTM X-Bow, of zelfs de Vuhl 05 en Caterham AeroSeven. Het usp is volgens Ali en Edwards het platform, dat stoelt op een ruggengraat uit aluminium, waarover een kuip en koetswerk uit gerecycleerd koolstofvezel worden gedrapeerd. ‘Gerecycleerd’ is daarbij het kernwoord, wegens slechts een tiende van de prijs van nieuw carbon. En dat betekent dat de Zenos E10 een vanafprijs krijgt van 24.995 pond (omgerekend 30.127 euro), wat over het Kanaal aanzienlijk goedkoper is dan een Caterham met een gelijkaardige pk/ton-verhouding, laat staan een KTM X-Bow.
Wat je voor dat geld in ruil krijgt? Een 650 kg lichte Zenos E10, die een centraal geplaatst en 200 pk sterk atmosferisch tweeliterblok van Ford-makelij herbergt, dat “een generatie verder staat dan de huidige Ford-blokken bij Caterham”, aldus Ansar Ali. De stoeterij wordt via een manuele vijfbak op de achterwielen overgebracht. 300 pk per ton staat uiteraard garant voor stevige prestaties: 0-100 wordt geklokt in 4,5 seconden, afklokken doet de Zenos E10 bij 217 km/u.
Wie er snel bij is, kan een van de 75 Launch Editions strikken. Die krijgen voor 4.000 pond extra standaard een zesbak, differentieel en quick release-stuurwiel mee, zaken die op de basisversie ook als optie te verkrijgen zijn. Voor een Caterham met dezelfde pk/ton-verhouding en dezelfde opties, betaal je in Groot-Brittannië 31.440 pond, aldus PistonHeads. Hun voormalige broodheren bewust in het vizier nemen? Gewaagde zet, maar allicht nodig om te kunnen overleven.
Bron: DRIVR.be - http://drivr.be/2014/01/10/onthuld-zenos-e10/
Ansar Ali is de voormalige Lotus-manager die zich in 2005 bij Caterham inkocht. Toen huidig Caterham-baas Tony Fernandes in 2011 het zaakje overnam, besloot Ali om Zenos Cars op te richten samen met Mark Edwards, die hij bij Lotus en Caterham meenam. Na twee jaar brainstormen is het eerste wapenfeit van beide heren nu klaar: de Zenos E10.
De E10 is een circuitklare maar straatlegale open tweezitter, en past dus perfect in het rijtje van de Lotus 2-Eleven, Ariel Atom, KTM X-Bow, of zelfs de Vuhl 05 en Caterham AeroSeven. Het usp is volgens Ali en Edwards het platform, dat stoelt op een ruggengraat uit aluminium, waarover een kuip en koetswerk uit gerecycleerd koolstofvezel worden gedrapeerd. ‘Gerecycleerd’ is daarbij het kernwoord, wegens slechts een tiende van de prijs van nieuw carbon. En dat betekent dat de Zenos E10 een vanafprijs krijgt van 24.995 pond (omgerekend 30.127 euro), wat over het Kanaal aanzienlijk goedkoper is dan een Caterham met een gelijkaardige pk/ton-verhouding, laat staan een KTM X-Bow.
Wat je voor dat geld in ruil krijgt? Een 650 kg lichte Zenos E10, die een centraal geplaatst en 200 pk sterk atmosferisch tweeliterblok van Ford-makelij herbergt, dat “een generatie verder staat dan de huidige Ford-blokken bij Caterham”, aldus Ansar Ali. De stoeterij wordt via een manuele vijfbak op de achterwielen overgebracht. 300 pk per ton staat uiteraard garant voor stevige prestaties: 0-100 wordt geklokt in 4,5 seconden, afklokken doet de Zenos E10 bij 217 km/u.
Wie er snel bij is, kan een van de 75 Launch Editions strikken. Die krijgen voor 4.000 pond extra standaard een zesbak, differentieel en quick release-stuurwiel mee, zaken die op de basisversie ook als optie te verkrijgen zijn. Voor een Caterham met dezelfde pk/ton-verhouding en dezelfde opties, betaal je in Groot-Brittannië 31.440 pond, aldus PistonHeads. Hun voormalige broodheren bewust in het vizier nemen? Gewaagde zet, maar allicht nodig om te kunnen overleven.
Bron: DRIVR.be - http://drivr.be/2014/01/10/onthuld-zenos-e10/