LED lichten achter

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: LED lichten achter

Bericht door Herman »

volgens wat ik rap gelezen heb op de seloc topic, heeft het eventuele probleem iets te maken met ABS equipped cars.... en een obligaat monteren van weerstanden... volgens een uitleg zouden de leds meer/minder weerstand hebben bij het warm komen ervan.... maar ik moet het nog eens beter nalezen... er staat ook ergens een fotoke bij vd aansluiting met de extra gemonteerde weerstand...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: LED lichten achter

Bericht door Frederik »

LED-lichten is op de meeste auto's niet altijd zonder gevaar. Allez, ... gevaar is een groot woord.

De meeste moderne auto's beschikken over een boordcomputer dat om de x-tijd alle lichten controleert op hun werking. LEDs hebben een lagere weerstand dan een gloeilamp, bijgevolg veel boordcomputers dan denken dat het lampje stuk is en dan een foutmelding geeft op het dashboard.

Bij bijvoorbeeld BMW is dat op te lossen door het plaatsen van een weerstand of recentere versies van aftermarket LED lichten te kopen waar een dergelijke weerstand reeds ingebouwd zit.

Ik weet niet of de Elise/Exige over zo'n boordcomputer beschikt. Zoniet denk ik dat er weinig problemen zijn.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: LED lichten achter

Bericht door wimvanbeeck »

Frederik schreef:LED-lichten is op de meeste auto's niet altijd zonder gevaar. Allez, ... gevaar is een groot woord.

De meeste moderne auto's beschikken over een boordcomputer dat om de x-tijd alle lichten controleert op hun werking. LEDs hebben een lagere weerstand dan een gloeilamp, bijgevolg veel boordcomputers dan denken dat het lampje stuk is en dan een foutmelding geeft op het dashboard.

Ik weet niet of de Elise/Exige over zo'n boordcomputer beschikt. Zoniet denk ik dat er weinig problemen zijn.

Neen, zoveel moderne technologie is voor de Elise en Exige net weggelegd.
Denk aan het gewicht hé.

WIM
frederikR
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 jan 2009, 23:15
Naam: Frederik
Auto: Elise MKII

Re: LED lichten achter

Bericht door frederikR »

gelukkig kan je al zien wanneer je tank leeg is, daarmee zijn we rond qua boordcomputer :-)
GONE IN 6 SECONDS
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: LED lichten achter

Bericht door WimC »

@ Frederik,
idd en ik kan je verzekeren, als hij vraagt om te tanken, doe je dit best zsm!

Wim
reagi
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mar 2009, 03:04
Auto: Elise S2

Re: LED lichten achter

Bericht door reagi »

Ik wilde mijn Elise ook ombouwen naar LED achterlichten, tot ik de prijs wist van de originele onderdelen. Ik heb echter een alternatief gevonden waarvan ik denk dat het bijna even goed is.

Er bestaan van Hella een aantal modules die volgens mij zouden kunnen dienen voor de Elise. Ik bedoel niet de oude generatie die je wel eens bij getunede Peugeot 206'en ed. ziet, maar een nieuwe Premium generatie. Je kan je achterlicht dan ongeveer naar wens samenstellen. De diameter is een paar mm kleiner dan de originele lichten.

Ik geef even een link naar de nieuwe cataloog: Hella (Heavy PDF-alert) Zie de laatste pagina.

Echt verschrikkelijk veel goedkoper is het niet, maar je kan perfect de '2 ringen' laten branden en bv ook de richtingaanwijzers met LED's laten werken (wel even een schakeling bij plaatsen, tevens verkrijgbaar bij Hella).

Ik weet alleen niet of het geheel er ook in het echt even goed uitziet als de originele achterlichten. Iemand hier misschien al ervaring mee?

Bye,
reagi
de wuppes
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2009, 22:31
Naam: Wim
Auto: nog op zoek

Re: LED lichten achter

Bericht door de wuppes »

reagi schreef:Ik wilde mijn Elise ook ombouwen naar LED achterlichten, tot ik de prijs wist van de originele onderdelen. Ik heb echter een alternatief gevonden waarvan ik denk dat het bijna even goed is.

Er bestaan van Hella een aantal modules die volgens mij zouden kunnen dienen voor de Elise. Ik bedoel niet de oude generatie die je wel eens bij getunede Peugeot 206'en ed. ziet, maar een nieuwe Premium generatie. Je kan je achterlicht dan ongeveer naar wens samenstellen. De diameter is een paar mm kleiner dan de originele lichten.

Ik geef even een link naar de nieuwe cataloog: Hella (Heavy PDF-alert) Zie de laatste pagina.

Echt verschrikkelijk veel goedkoper is het niet, maar je kan perfect de '2 ringen' laten branden en bv ook de richtingaanwijzers met LED's laten werken (wel even een schakeling bij plaatsen, tevens verkrijgbaar bij Hella).

Ik weet alleen niet of het geheel er ook in het echt even goed uitziet als de originele achterlichten. Iemand hier misschien al ervaring mee?

Bye,
reagi
vriend van mij heeft van die hella ledringen in zijn fiat coupe zitten.
kwa lichtopbrengst en kwaliteit zijn deze heel goed
normaal mogen deze geen probleem geven om in een elise in te bouwen daar er speciale houders bestaan om deze in te plaatsen, en deze zijn mits wat handigheid zelfs zelf te maken met poly moesten ze voor een elise niet bestaan.
heb ik ooit op mijn tuning auto gehad :oops:

bye
reagi
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mar 2009, 03:04
Auto: Elise S2

Re: LED lichten achter

Bericht door reagi »

Ik had eerst 1 buitenste LED-ring besteld om het diameterverschil IRL te zien. Ze zijn iets kleiner, maar met de afwerkring gemonteerd valt dat helemaal niet op.

Nu heb ik alle LED units besteld die ik nodig heb, ik verwacht ze morgen of na het weekend bij mij te hebben. Het zal een beetje hobby'en met polyester worden voor de montage, maar het resultaat zal waarschijnlijk nog mooier zijn dan de originele LED's.
frederikR
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 jan 2009, 23:15
Naam: Frederik
Auto: Elise MKII

Re: LED lichten achter

Bericht door frederikR »

1 binnen en buitenring in LED kost al gauw 75eur, niet?
dan neem ik liever het origineel stuk ;-)
GONE IN 6 SECONDS
reagi
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mar 2009, 03:04
Auto: Elise S2

Re: LED lichten achter

Bericht door reagi »

frederikR schreef:1 binnen en buitenring in LED kost al gauw 75eur, niet?
dan neem ik liever het origineel stuk ;-)
1 LED buitenring 84 EUR ex BTW, (je hebt er 4 nodig)
1 LED middengedeelte: 55 EUR ex BTW (uiteraard ook 4 nodig)

Verder heb je nog een paar vermogenweerstanden en wat ringen en steuntjes nodig. Alles bij elkaar rond de 600 EUR ex BTW maar dan zijn ook alle functies dmv LED's en kan je toch 4 ringen laten branden (zoals bij de Amerikaanse)

Je kan ook een middengedeelte met gloeilamp combineren met een LED buitenring (voor richtingaanwijzers en mistlamp), dan wordt het geheel 170 EUR ex BTW goedkoper.

Ik dacht dat de originele onderdelen +/- 140 EUR per stuk kosten, veel scheelt het dus allemaal niet, maar ik hoop dat het resultaat met de Hella-oplossing mooier zal zijn.
Plaats reactie