[F1] Analyse: Lotus had meer moeten winnen

Alles over Lotus in de motorsport
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

[F1] Analyse: Lotus had meer moeten winnen

Bericht door Frederik »

Analyse: Lotus had meer moeten winnen
3/10/2013 by Formule1Nieuws.nl

Lotus is dit jaar het team van 'net niet'. Het team had meer races kunnen - en moeten - winnen de afgelopen twee jaren dan de 2 overwinningen die Kimi heeft weten te realiseren. Denk maar eens terug: hoe vaak heb je tijdens een raceweekeinde niet gedacht, dat een Lotus de eerste plaats zou opeisen? Precies, vaak genoeg. Waarom dan, hebben ze maar twee keer van de overwinning mogen proeven (namelijk Abu Dhabi 2012 en Australië 2013)?
547275_10152198693063154_1272812509_n.jpg
Twee topcoureurs, een stel knappe koppen waar alle teams jaloers op zijn, en de E21 die op elk circuit snel lijkt te zijn. Ik ben verbaasd, zelfs gefrustreerd, net als het hele team, waarschijnlijk.

Is het, dat de auto op zaterdag in de kwalificatie niet snel genoeg is om vooraan te starten, zodat het resultaat op zondag niet de snelheid van de auto weerspiegelt? Is het een verkeerde strategie? Wellicht een gebrek aan lef op sleutelmomenten tijdens de race? Is Vrouwe Fortuna elders aanwezig? Of een combinatie van enkele, of alle, factoren?

Natuurlijk betekent het niet automatisch dat je de overwinning pakt, als je van pole start. De punten worden ook niet op zaterdag, maar op zondag verdeeld. Het is leuk, als je de eerste startplek weet te pakken, maar als de zon onder gaat, gaan de auto's achter slot en grendel en waar wordt over gesproken, op zondagavond? De racewinnaar, of de polesitter?

Mercedes heeft in het begin van het seizoen al laten zien, dat de snelheid op zaterdag dik in orde was, maar dat de race uitdraaide op een ramp, omdat ze door de ene na de andere coureur werden ingehaald. Hoeveel teams hebben het eigenlijk voor elkaar gekregen, een auto te bouwen die het hele weekeinde - op zaterdag én op zondag - competitief is. Ehm... Red Bull en ... oh...

Alleen Red Bull. Doordat ze hun coureurs een auto geven die het hele weekeinde competitief is, kunnen Vettel en Webber de baan op in de wetenschap dat ze ongeveer daar-en-daar zullen staan, elke keer opnieuw. Door vooraan te starten, kunnen ze de race controleren. Ze kunnen hun eigen snelheid rijden en zonder een spoor na te laten aan de horizon verdwijnen. Niet altijd het beste spektakel, maar een geweldige prestatie om niet alleen - dominant - te winnen, maar dat elke keer opnieuw voor elkaar te krijgen. Dat kan, bij tijd en wijle, de rest van het veld er een beetje sullig uit laten zien.

Maar goed, Lotus... We weten dat de auto in kwalificatieafstelling langzamer is dan in raceafstelling. We weten dat, nu en dan, het de snelste auto op de baan is. We weten ook, dat het team twee topcoureurs in dienst heeft. We weten dan dus ook, dat het team meer races zou moeten kunnen winnen.

Sinds de terugkeer van Kimi Räikkönen, begin 2012, is de auto van Lotus snel geweest. Erg snel, eigenlijk. Maar waarom heeft die snelheid van de auto niet ervoor gezorgd, dat tijdens de kwalificatie de resultaten ebter zijn? Of in elk geval, waarom zit er geen stijgende lijn in? In 2012 was Kimi vaak de mindere coureur van Grosjean tijdens de kwalificaties. Het was alleen zijn ervaring die ervoor zorgde dat hij tijdens de races naar voren kon komen en meer punten kon pakken.

Omdat Kimi een voormalig Wereldkampioen is, klinkt het misschien een beetje raar om te zeggen, maar jongens, wat kan Kimi racen! Hij vecht met iedereen, in elke auto, voor elke positie, en met een flair dat soms lijkt op een vergeten kunst in de wereld van de Formule 1. Het is geweldig om naar te kijken: een coureur die alles op alles zet om het beste naar boven te halen en strijdt om zich door het veld naar voren te worstelen om ervoor te zorgen dat hij in elk geval met een trofee naar huis gaat.

En dat is nu precies het probleem. Kimi zou zich helemaal niet een weg naar voren moeten vechten. De auto is in de race snel genoeg om te strijden met Red Bull en Mercedes en die ook te verslaan, op een reguliere basis. Maar als je in de tweede helft van de top tien start, zijn je kansen al duidelijk geringer.

Een Sebastian Vettel, die van pole positie vertrekt, de eerste bocht als leider ingaat en vervolgens schier onmogelijke rondetijden laat noteren, is natuurlijk niet van deze planeet, maar er zijn dan altijd nog de andere coureurs die gewoonlijk vóór Kimi staan: Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Mark Webber en zijn eigen teamgenoot Romain Grosjean.

In Singapore werd nog maar eens pijnlijk duidelijk wat Kimi, de auto en het team kunnen doen. Ze wisten op het podium te finishen vanuit het niets, oftewel vanaf de 13de startplek. Dat is zwaar, en komt te vaak voor bij het team.

Het zou kunnen lijken, dat ik team Lotus onder aan het schoffelen ben. Geloof mij, dat is niet het geval. Team Lotus is een zeer sympathiek team. Een geweldige auto, een gevoel voor humor die velen van ons zullen bewonderen, twee tegengestelde maar zeer goede coureurs en een werkomgeving waar je alleen maar blij van wordt, zelfs van een afstandje. Het is des te meer frustrerend dat we weten dat alles aanwezig is (of was) om te winnen.

'Was' zou wel eens het sleutelwoord kunnen zijn hier. Met de stercoureur die het team gaat verlaten, met in zijn kielzog een aantal andere hoogaangeschreven mensen, en met de aanhoudende stroom berichten over geldgebrek, wat heeft de toekomst in petto voor het zwart-en-gouden team? Ik zie weinig nut in het speculeren over welke coureur je moet nemen als er voor het komende seizoen zoveel onzekerheden zijn, zowel op als naast de baan. Maar één ding is zeker: het zal heel, héél moeilijk zijn een goede vervanger voor Kimi Räikkönen te vinden.

De komst van de Fin, vorig jaar, leek nieuw leven te blazen in een team dat maar wat aanmodderde sinds de twee titels in 2005 en 2006 die Fernando Alonso bracht. Al snel reed het team weer voorin mee en het zag er zeker naar uit dat er meer overwinningen in het verschiet lagen, en misschien wel meer dan dat ook. Maar, en ik zeg het liever niet, heeft het team al gepiekt? Natuurlijk weten we niet wat 2014 gaat brengen. Nieuwe reglementen, nieuwe motoren, bijna alles nieuw. We weten het niet. Er zijn zoveel onbekende factoren over 2014, maar wat erger is: er zijn ook veel onbekende factoren over Lotus.

Toch ben ik ervan overtuigd, dat het team met Romain Grosjean een stercoureur in huis heeft. Hij is een coureur die races kan winnen en kan strijden met de besten in de sport. Soms verbaast hij zijn team. Hij heeft onmiskenbaar talent en snelheid. Maar meer dan eens is er de angst voor dat ene foutje. Grosjean is een talent, een man die zijn problemen had in de Formule 1, maar die ook laat zien dat hij volwassener aan het worden is en een coureur wordt die in de bovenste regionen van de Formule 1 kan meedoen.

Het team gaat nu een cruciale fase in. Blijven ze rouwen om het vertrek van Kimi? Over de reden waarom? Of gebruiken ze dit als springplank naar nieuw succes? Het is nu de perfecte tijd om het negatieve om te buigen in iets meer positiefs. Neem de juiste beslissing op het juiste moment, dat is waar het in de Formule 1 om draait.

De tijd van Kimi bij Lotus heeft ons veel leuke en mooie momenten en uitspraken opgeleverd. Het was leuk te zien. Maar het is nu tijd om verder te kijken. Het is een succesvolle samenwerking geweest. Overwinningen, podiums, briljante inhaalacties en komische radioconverstaties die allemaal in ons geheugen gegrift staan. De komst van Kimi bracht het team een opleving, een opleving van een team dat Kampioenschappen won, waar we allemaal met plezier naar hebben gekeken. Er is echter wel een bittere nasmaak aan wat had kunnen en moeten gebeuren. Dat is echter wel vaker het geval in de Formule 1.

Maar de grote vraag blijft:

Was dit de hele heropleving, of is dit slechts het begin ervan?

Bron: F1Plus.com via Formule1Nieuws.nl
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: [F1] Analyse: Lotus had meer moeten winnen

Bericht door Red Baron »

Renault had begin dit jaar alles perfect voor elkaar.
Ze waren het enige team die de wagen perfect konden afstellen voor de fragile Pirelli compound.

Na druk van de andere teams die meer problemen hadden met deze compounds zijn de banden van Pirelli aangepast vanaf de race van Hongarije.

En kijk eens wie er nu de laatste races wint na Hongarije...

Sorry maar ik vind dat je niet ineens midden in het jaar de regels kunt veranderen omdat bepaalde teams die niet alles in orde hebben druk uitoefenen ! :evil:

Hadden ze blijven rijden met de Pirelli banden van in het begin van het jaar hadden we zeker geen Vettel 3 maal op rij zien winnen in de laatste races !!
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Plaats reactie