Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
Gebruikersavatar
diego
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 dec 2010, 12:38
Auto: Elan S2 - EXIGE S II
Locatie: Staden

Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Bericht door diego »

Ik zit zo een beetje met een dilemma momenteel , deze winter overweeg ik een aankoop van een extra wagen , het moet vooral een FUN wagen zijn en ook wil ik volgend jaar diverse trackdays meedoen , mijn budget is 25K .

In eerste instantie dacht ik aan elise/exige maar omdat de exige S en of een elise SC buiten budget zijn vrees ik een beetje dat ik een gebrek aan power zal hebben + het is en blijft een 2 zitter en met 2 kids die nu al ruzie maken om met de Elan mee te mogen zou het wel leuk zijn mochten ze beiden mee kunnen rijden ;) Na wat lezen en zoeken op het net kom ik dus tot de volgende mogelijkheden

- Exige Atmo : kan ook nog gebruikt worden bij de rond ritten , probleem met de kids + nog aanpassingen nodig voor cirquit maar blijft een fantastische wagen
- Megane RS : kids kunnen overal mee , meer dan voldoende power en met het cup chasis en de brembo remmen al redelijk uitgerust voor cirquit. helaas t'is nen " renault ".
-pure track car : goedkoop te vinden , alleen maar te gebruiken voor cirquit , nadeel van niet ingeschreven te zijn ..... ( vb BMW 330i compact )
- Elan voorzien van wat extra's ( big brakes ..... ) en daarmee rondvlammen

of wat zouden jullie doen ?
Gebruikersavatar
zeldzame kanarie
Berichten: 275
Lid geworden op: 01 feb 2012, 00:29
Naam: Tino
Auto: Exige RGB
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

Re: exige/elise of toch iets anders voor op cirquit ?

Bericht door zeldzame kanarie »

zou toch eventjes serieus nadenken voor dat je met een exige of elise circuit ga rijden, begrijp me niet verkeerd het is fantastisch speelgoed en je beleeft het echte racewagen gevoel in de bochten. op het rechte stuk vb het stuk na de radilion in spa zul je op je doos krijgen door krachtigere wagens zoals een bmw M3-nissan GTR- Porsche GT3.. meerbepaald de wagens de onbereikbaar zijn voor de gewone werkmens of jan met de pet. naar mijn mening is een exige of elise een misleiding voor de meeste mensen die zomaar eventjes het in hun bol krijgen de johnny te gaan uithangen op trackday's. besef goed beste Diego dat als je er af gaat door een of andere reden "daarvoor moet het nog niet aan u fout zijn" je diep in je portemonee moet gaan tasten om hem te laten herstellen. het polyester voorfront alleen al kost 3000eur zonder werkuren om hem te laten demonteren en monteren en nog maar te zwijgen van wat er achter die neus zoal kapot kan gaan bij de minste impact zoals radiator crashbox en nog allerlei prullen die een massa geld kosten. ben ooit tegen 40kmpu de muur ingegaan en die grap koste me 17000eur. als ik van jou was kocht ik een ouwe m3 e36 beetje rem upgrade- motor revisietje met wat tuning en andere ophanging er onder dan heb je een tracktoy waar je een lotus exige het vuur aan de schenen mee kunt leggen zonder achteraf ziek te worden van de kosten als je iets raakt. plastiek bumber kost niks en metaal kan je plamuren en lassen ;) je hebt mischien er niet de fun mee die een lotus je geven kan maar dat geringe verschil is me geen tienduizenden euro's waard, die hou ik liever om met mijn gezin jaarlijks eens goed op vakantie te gaan.
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
raven14
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2012, 18:46
Auto: Exige Brit GT SE-997GT3

Re: exige/elise of toch iets anders voor op cirquit ?

Bericht door raven14 »

De Exige, of het nu een atmo of een compressor versie is, is dikke fun op circuit. Niet de gemakkelijkste wagen om aan te leren maar eens onder de knie, een zalig karretje. Als het erom te doen is als snelste de rechte lijn naar Combes in Spa op te klimmen, zijn er betere karren, maar qua rijplezier on track verkies ik mijn Exige S boven mijn GT3 op alle andere circuits.

Daarenboven is het een betrouwbare en vrij budgetvriendelijke wagen mbt consumables en onderhoud, als je dat vergelijkt met de wat zwaardere machines die hiervoor gebruikt worden.

Als je er iets mee voorhebt waar carrosseriewerk komt bij kijken zal het wel geld kosten.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: exige/elise of toch iets anders voor op cirquit ?

Bericht door FastEleven »

Diego,

Er bestaat geen betere wagen waarmee je op straat kunt rijden en toch probleemloos en op regelmatige basis een trackday kunt doen dan een Elise of Exige.

Welk type hangt uiteraard volledig van je budget af, maar zelfs een standaard Elise met 120 pk geeft je tonnen plezier, ook op circuit. De voornaamste kost van trackdays zit in de inschrijving, banden en remmen. Geen andere noemenswaardige kosten en er zijn genoeg goede (en iets duurdere) organisaties waar met respect en discipline wordt gereden.
Dat je op het rechte stuk na de Raidillon tijd hebt om de krant te lezen is met de meeste auto's zo en er zullen - met gelijk welke wagen -altijd snellere auto's en/of betere piloten zijn.

Mijn eerste moderne Lotus was een standaard Elise S2 met Rover blok. Hééééééél veel plezier mee gemaakt, zowel op straat als in Zolder, Zandvoort en ook Spa. Die auto heb ik geleidelijk verbeterd met regelbare ophanging, betere remblokken, 4 puntsgordels en in een latere fase ook kuipstoelen. Motor bleef standaard 120 pk !!

Upgraden van de pk's is gewoonlijk in verhouding tot de betrouwbaarheid en een meer gefocuste auto kan je altijd in een latere fase aanschaffen als en wanneer het budget het toelaat.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de looks van de Exige (S2, want S1 is een apart verhaal) en ook 192 pk zou me beslist aanstaan. Voor straatgebruik is een Elise wat handiger, wegens achterruit en achteruitkijkspiegel. Ook een Elise S1 is overigens een prima speeltje !

Laat je bovendien niks wijsmaken : het dak van een Exige kan er gewoon af .....

GO FOR IT !!
Laatst gewijzigd door FastEleven op 10 sep 2013, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: exige/elise of toch iets anders voor op cirquit ?

Bericht door FKM »

FastEleven schreef:Diego,

Er bestaat geen betere wagen waarmee je op straat kunt rijden en toch probleemloos en op regelmatige basis een trackday kunt doen dan een Elise of Exige.
...
...
Laat je bovendien niks wijsmaken : het dak van een Exige kan er gewoon af .....

GO FOR IT !!
+1
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Bericht door thiva »

Psssssst kanariepiet :mrgreen:
Fun.png
Fun.png (15.36 KiB) 5393 keer bekeken
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
raven14
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2012, 18:46
Auto: Exige Brit GT SE-997GT3

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Bericht door raven14 »

:lol:
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Bericht door FastEleven »

Geweldig en helemaal waar !!!
:lol: :lol: :lol:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goor00
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 okt 2009, 21:01
Naam: Tom
Auto: Elise Club Racer
Locatie: Hasselt

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Bericht door Goor00 »

Als je een auto wil voor zowel straat als track is een Elise/Exige de meest plezante en relatief betaalbare auto. Hij is al perfect afgesteld voor het circuit qua vering en banden. Vooral de remmen zien niet zoveel af door het lichte gewicht. Hierdoor kan je met "straat" remblokken heel wat rondjes rijden voor ze te heet worden.

Voor de hooligan uit te hangen is een oude BMW 6 cilinder geschikt, maar dan moet er heel wat gebeuren (vering, remmen, velgen) om hem strak te laten sturen op het circuit. Het gevoel van een Elise evenaren lijkt mij onmogelijk, al is er heel wat verbetering mogelijk.

Zo'n Megane is zeer plezant op de weg maar moet je geen achterwieltractie hebben om je echt uit te leven op het circuit?

Zelfs een 120pk Elise is op een bochtig circuit, verbazend snel en auto's met 3 keer zoveel power zullen moeite moeten doen om je te lossen. Alles wat je verliest op het rechte stuk haal je in bij het aanremmen naar de bocht en door je hogere bochtsnelheid, zeker met YOKO AD048 banden. Uiteindelijk race je toch tegen jezelf en het plezier haal je uit de progressie van je eigen rijkunsten, niet in het voorbijsteken van tragere deelnemers (die rijden in de weg).
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Exige/Elise of toch iets anders voor op circuit ?

Bericht door Blue Darkness »

Goor00 schreef:Als je een auto wil voor zowel straat als track is een Elise/Exige de meest plezante en relatief betaalbare auto. Hij is al perfect afgesteld voor het circuit qua vering en banden. Vooral de remmen zien niet zoveel af door het lichte gewicht. Hierdoor kan je met "straat" remblokken heel wat rondjes rijden voor ze te heet worden.

Voor de hooligan uit te hangen is een oude BMW 6 cilinder geschikt, maar dan moet er heel wat gebeuren (vering, remmen, velgen) om hem strak te laten sturen op het circuit. Het gevoel van een Elise evenaren lijkt mij onmogelijk, al is er heel wat verbetering mogelijk.

Zo'n Megane is zeer plezant op de weg maar moet je geen achterwieltractie hebben om je echt uit te leven op het circuit?

Zelfs een 120pk Elise is op een bochtig circuit, verbazend snel en auto's met 3 keer zoveel power zullen moeite moeten doen om je te lossen. Alles wat je verliest op het rechte stuk haal je in bij het aanremmen naar de bocht en door je hogere bochtsnelheid, zeker met YOKO AD048 banden. Uiteindelijk race je toch tegen jezelf en het plezier haal je uit de progressie van je eigen rijkunsten, niet in het voorbijsteken van tragere deelnemers (die rijden in de weg).
Hier sluit ik mij ook bij aan.

Als je op circuit gaat rijden om de snelste te willen zijn ga je vaak ontgoocheld zijn! ongeacht waar je mee rijdt...
Maar als je plezier wil beleven zit je bij zowel Elan als Elise/Exige goed.
Plaats reactie