stekki schreef:Efkes dit topic onder het stof uithalen, waarom moet je aangeven als je dempers koopt (Nitron) of je wagen RHD of LHD is?
Ge moogt nog blij zijn dat ze het gewicht van u en uw vrouw niet vragen om wat balans in de auto te krijgen
Effe serieus.
Ik ga ervan uit dat ze er rekening mee houden dat op bvb trackdays je meestal alleen in de auto zit en dat ze de dempers links en rechts wat verschillend maken. Een Elise is ook licht, dus 75 kg van de chauffeur maakt procentueel een veel groter verschil dan met de gemiddelde BMW die dubbel zo zwaar is.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Erwin schreef:Ik ga ervan uit dat ze er rekening mee houden dat op bvb trackdays je meestal alleen in de auto zit en dat ze de dempers links en rechts wat verschillend maken. Een Elise is ook licht, dus 75 kg van de chauffeur maakt procentueel een veel groter verschil dan met de gemiddelde BMW die dubbel zo zwaar is.
Maar, ik zie dat ze dit enkel voor de NTR versies vragen, voor de 'goedkopere' street series wordt dit niet gevraagd. Strange.
Ze gaan er misschien vanuit dat je met een "goedkopere" straat versie enkel af en toe een track day doet en niet continu de limieten opzoekt.
Tegen de NTR versies zijn gemaakt voor puur circuit gebruik waar je permanent de limieten opzoekt.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Effe serieus.
Ik ga ervan uit dat ze er rekening mee houden dat op bvb trackdays je meestal alleen in de auto zit en dat ze de dempers links en rechts wat verschillend maken. Een Elise is ook licht, dus 75 kg van de chauffeur maakt procentueel een veel groter verschil dan met de gemiddelde BMW die dubbel zo zwaar is.
Bij de geo van mijn wagen werd er gewicht op de chauffeurszetel gelegd, omdat ik meestal alleen in de wagen zit. Zonder chauffeur staat de auto dus eigenlijk scheef, met de linkerkant wat hoger dan de rechterkant. Met mezelf aan het stuur staat de auto terug horizontaal.
Dat heeft echter geen invloed met de hardheid van de dempers of veren, maar enkel met de instelling van de hoogte van de auto. Er is bij mijn weten dus geen verschil in dempers voor LHD of RHD ....
Hebben ze inderdaad bij m'n speedster turbo ook zo afgeregeld bij Lotus Wallonië. Staat idd scheef (je moet er wel echt op letten nders weet je het niet).
grtz
Wat zijn de alternatieven voor Bilsteins voor een Elise S2 (Toyota)?
Ben er wel mee door de keuring geraakt vandaag maar ze zijn toch stilaan aan vervanging toe.
Ben niet op zoek naar dempers voor circuit gebruik, maar "gewoon" straatgebruik en rond de prijs van 1.000€.
Alternatieven:
- Gaz Monotube Shocks 40mm
- Nitron Street Series 2
- Quantum Racing Zero Damper Set
Volgens mij zijn deze allemaal in beperkte mate verstelbaar?
Heb ik daarvoor een attest nodig voor de keuring als ik deze zelf plaats?