Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door Frederik »

Heb al enkele keren over mijn vorige Lotus Elan gehad, maar er eigenlijk nooit veel details over gegeven zelfs bitter weinig foto's geplaatst. In deze post wil ik een ode doen aan mijn vorige Lotus Elan en op die manier de data vereeuwigen. Omdat mijn huidige Elan nogal sterk lijkt op mijn vorige zijn er op zich weinig verschillen, al had ik aan die wagen een pak zaken aangepast. Hierover meer later in dit bericht.

Ik heb mijn vorige Elan gekocht van een kennis, ik vertelde hem dat de Elan mijn "jeugd"-droom-wagen was/is en dat ik er ooit eentje wilde hebben. Heb meerdere keren laten vallen dat "ALS je uw Lotus verkoopt, MIJ eerst bellen!"...

Enkele maanden was het al van datte ... "Fred, ik wil een pand kopen om als zelfstandige te kunnen beginnen, en ik zou de Lotus verkopen want ik heb geld nogi. Dus zoals beloofd bel ik u dus eerst.". Whoops, dan toch nog een levende ziel dat zijn woord houd op de wereld ... maar eigenlijk iets vroeger dan voorzien voor mijn planning. Op die moment had ik een volledig uitgebouwde Audi A4 showcar staan, maar die moest eerst verkocht worden. Ik had nog een befrijswagen, dusja ... Niet zo simpel een getunede wagen verkopen, maar vrij snel vond ik de juiste kerel voor mijn Audi en dan nog tegen de juiste prijs. Dus kon ik na minder dan een maand reeds bellen naar Peetn' (Pedro) om uitbundig te zeggen... "'t is de moment, zet 'm maar klaar!". Hij had me ruim de tijd gegeven om mijn wagen te verkopen, hij wilde mij zoals beloofd én zoals wij het zo schoon kunnen zeggen in het West-Vlaams ... "d'eearste keure gevn'". Toch mooi niet?

Bijgevolg ik op 10/12/2000 dus eigenaar werd van mijn eerste Lotus ... een Calypso Red (rode) '92 Lotus Elan (was toen 24). Ik kocht toen de Lotus voor 600.000BEF (14.900€). Ik kan jammergenoeg niet meer terugvinden hoeveel kilometers de auto toen had. :( Ik denk dat het een kleine 89.000km was maar ben niet zeker. (morgen de Pé es bellen of hij het misschien nog weet)

In de tijd ik de Elan heb gehad heb ik toch een enorm aantal zaken aan de wagen verbeterd maar ook de wagen zelf stevig aangepakt. Heb er toch een klein fortuintje ingestoken om de wagen tip-top in orde te brengen. Ook werd de performantie en handling niet vergeten ;).

Bij Thierry Verhiest en FVH Motors liet ik onderstaande werkzaamheden verrichten.
- Distributieriem + hun rolagers
- Aandrijfriem van de airco + hun rolagers
- Aandrijfriem van de alternator + hun rolagers
- Nieuwe vitessekabels (teer puntje van de elan)
- Volledig nieuw remsysteem (race- schijven, blokken, racedarmkes + olie)
- Groot onderhoud


Ik heb ook devolgende (tuning) aanpassingen gedaan :
- Inox Uitlaatlijn
- J&R Luchtfilter
- Bailey Motorsport Dump Valve
- EBC kevlar remblokken
- EBC geventileerde remschijven
- Stalen remleidingen + race olie
- ACE Speed 17" velgen GoodYear F1 banden

DCP_5165.JPG
DCP_5172.JPG
Verder had ik nog wilde plannen met de Elan want ik amuseerde mij er enorm mee. Als automaniak was ik helemaal weg van mijn Lotus Elan. Cabrio, snel, licht, betaalbaar, blitz, exclusief ... wat wil een mens van 24 nu nog meer?

Een bezoekje en ritje op de testbank bleek dat mijn Lotus "super potent" was De motor presteerde vlot 132kw = 180PK (179,5) & 225Nm (224,8) aan het vliegwiel... en 164pk op de wielen, zeer nauw aansluitend aan de opgegeven cijfers dus "puur" plezier! Kan niet van alle wagens gezegd worden, wel integendeel. :)
DCP_2621.JPG
power-data.gif
power-data.gif (21.94 KiB) 7928 keer bekeken
Als "tuner" (Ik zat toen heel erg diep in het tuningmilieu - professioneel maar ook als hobby) werden de plannen al snel gesmeed om de wagen een vernieuw(en)de look te geven. Ik zou de voor én achterbumper herontwerpen alsook een rearpanel in de Esprit V8 look. :twisted:
Elan-S4-front.jpg
Elan-S4-front.jpg (60.21 KiB) 7928 keer bekeken
Elan-S4-rear.jpg
Elan-S4-rear.jpg (192.39 KiB) 7941 keer bekeken
Elan-S4.jpg
Elan-S4.jpg (76.76 KiB) 7928 keer bekeken
Begin 2003 draaide mijn bedrijfje op volle toeren, investeren was hoognodig en ik moest plots een andere wagen kopen. Mijn werkgever (waar ik voor 95% van mijn tijd voor werkte) veranderde onze samenwerkingsvoorwaarden waardoor ik zelf een firmawagen moest kopen. Tot zover geen probleem, maar dan moest de Lotus jammer genoeg plaats maken. Zo extreem breed had ik het toen ook (nog) niet. :)

Dus op zoek gaan naar de juiste koper tegen de juiste prijs. De wagen stond tip-top in orde, dus wilde ik ook een correcte prijs. En kort nadat ik de wagen op het internet had gezet had kwam reeds ene Hans V.R. bij me terecht. Ik ben toen tot ergens in Aalst gereden om Hans de wagen te laten zien, Hans woont over Leuven wat toch een heel eind is van Waregem. Dus elk een stuk van de baan...

Ik verkocht in het voorjaar van 2003 met een zeer klein hartje de Lotus door aan een "huidig forumlid" hans. Ik ben de Lotus gaan brengen bij hem thuis op zaterdag 17/05/2003. Benieuwd of hij de dag en datum nog kent. (vkp was ~16.000€ ... weet niet meer exact) Ik heb ENORM veel spijt gehad van de verkoop van de Lotus, maar ik moest vooruitkijken! De Lotus had toen ~95.000km op de teller.

Na de verkoop gooide ik mijn ombouw/tuning plannen op het internet (http://www.LotusElanCentral.com) en op deze moment zijn er al enkele Elan's die met een dergelijk Esprit V8-inspired rearpanel ik toen lanceerde rondrijden. Maar ze zijn toch niet volledig in de look én afwerking ik voor ogen had, dus denk er eraan dit project alsnog van onder het stof te halen en uit te voeren in de toekomst 8-) ;)

Midden 2007 kon ik echter niet meer leven met het gemis van mijn goeie oude trouwe Lotus dat ik ben gaan zoeken naar een nieuw exemplaar. Mijn eisen waren toch een pak hoger dan vroeger (moest vb. <50.000km zijn) en op een bepaald moment heb ik de juiste match gevonden in Duitdland. Maar dit verhaal kan je lezen in mijn eigen "Stel je voor"-thread alsook hier op het forum.

Voila, het heeft deugd gedaan het verhaal eens van me af te schrijven :)
But ... I'm back, BACK in FULL force ;-)
molleke

Re: Mijn eerste Lotus Elan (M100) 2000 > 2003

Bericht door molleke »

de bovenste foto ,die wielen vind ik het mooist en de onderste foto van de elan is wel de knapste die ik zag , spijtig dat je deze weggedaan hebt maar u kan hem toch zo terug opbouwen met uw talent :shock:
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Mijn eerste Lotus Elan (M100) 2000 > 2003

Bericht door HJ2 »

Ha!

Wat een heerlijk leesvoer, mooi verhaal!
Had de foto's uiteraard al op LEC gespot, maar wist niet dat die zo dicht bij huis vandaan kwamen.

Petje af hoor, goed ontwerp daar waar 99% van de bodykits de lijn over het algemeen verpesten (heb ook in het ontwerp gezeten, maar dan voor de Toyota MR2)

Nog meer mensen met zo'n mooi verhaal?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door hans »

Ja frederik, ik was de schuldige die je wagen heeft overgekocht en gekoesterd heeft gedurende bijna twee jaar. Ik reed er veel te weinig mee, amper een paar duizend kilometer. En omdat ik nogal graag verander van wagen heb ik hem dan maar op een dag opnieuw te koop gezet. Tot grote ontzetting van kennissen en van mijn vrouw.
Ik moet toegeven dat ik vrij snel toch wel weer heimwee had naar mijn elan. Ik dacht eerst eenelise te kopen, maar dat kruipwerk om in uit te geraken zag mijn vrouw helemaal niet zitten. En op een dag, ik was op de oldtimerbeurs in Brussel hing daar een advertentie van een elan van eerste eigenaar. Ik heb de telefoon opgeschreven en heb daar nog minstens een maand mee rondgelopen vooraleer te bellen en te gaan zien.
De rode elan stond in een garage naast een ferrari. Werkelijk van eerste eigenaar. heb dus niet getwijfeld en heb hem gekocht. En dat is ondertussen anderhalf jaar geleden. Maar wederom rij ik veel te weinig. 2000 km op die tijd.

Jou elan is nu in het bezit van een oldtimerliefhebber - wonend in Kontich-(die in z'n vrije tijd engelse oldtimers professioneel restaureert in bijberoep), en hij gebruikt de elan als dagelijks voertuig. Hij heeft me gezegd dat hij hem nooit zou wegdoen. Hij heeft op z'n elan een systeem gebouwd waardoor het dak op een simpele manier open en toe gaat.

Tot zover het verhaal van je eerste elan.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door ovi »

Als "niet" fan van tuningtoestanden moet ik toch toegeven dat dit wel mooi was Frederik! ;)
Niks overdreven zoals bij de meeste die beginnen aan het uitbouwen van hun otokes en dan vergeten te stoppen voor het belachelijk wordt! :?
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door wimvanbeeck »

Heel mooi met die ACE 17 duims velgen
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door Frederik »

wimvanbeeck schreef:Heel mooi met die ACE 17 duims velgen
Jammer genoeg niet meer leverbaar, anders stonden ze er alweer (nieuw set welliswaar) onder.
frankleysen
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2010, 08:59
Naam: Frank
Auto: Elan M100

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door frankleysen »

Voor wie geïnteresseerd is, ik kocht de Lotus van Hans. Ik gebruik hem nog alle dagen en nog steeds met evenveel plezier! In al die jaren is er slechts één ding kapotgegaan, nl de regeling van de nokkenastiming. Op zich niet erg en voor zover ik uit heb kunnen vissen een geregeld voorkomend euvel.
Ik heb inderdaad de opening van de kap vereenvoudigd, zodat ik nu niet telkens meer de rechterdeur hoef te openen om de wagen open te leggen. Dit kan nu op je dooie gemakje voor een rood stoplicht, zo snel gaat het.
Wagen wordt winter en zomer dagelijks gebruikt en de enige keer dat hij mij in moeilijkheden heeft gebracht is die bewuste dag eind december 2009 waarop het hele land plots onder een sneeuwlaag lag. Neem gerust van mij aan dat je dan vloekt op die voortractie en dat nerveuze motortje...
Indien iemand meer wil weten over de veranderingen aan de kap, bel me gerust op 0474/623491.
Greetz, Frank
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door Frederik »

Frank welkom op het forum ...

Ik hoop ooit es mijn ex terug tegen te komen op een event ... Ypres Lotus Day 2011 (2/06/2011) kan een leuk moment zijn?

Leuk dat deze thread aangevuld wordt, zo krijg je zelf ook wat extra info over je Elan... en ik heb die goed verzorgd, en ik ben er zeker van dat Hans dat ook gedaan heeft.

Er is wel interesse in dat systeem, zeker van mijn kant. Zou een leuke howto zijn voor dit forum. Indien je zelf niet ziet zitten om het op het forum te plaatsen wil ik dat wel voor u doen, als u de uitleg (tekst) en evt wat foto's bezorgt. (fvc AT telenet.be)
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Mijn eerste Lotus : Elan M100 (2000 > 2003)

Bericht door hans »

Wat is de wereld klein.

Uiteindelijk rijden we nu alle drie rond met een rode elan (de éne al wat meer dan de andere !).

Groepsfoto gevraagd ,...
Plaats reactie