Belg blijft in crisis luxewagens kopen
Geplaatst: 03 jan 2013, 17:48
04:45 - 03 januari 2013 door David Adriaen
Terwijl de globale autoverkoop in België in 2012 met 15 procent zakte, steeg de verkoop van BMW, Mercedes en Porsche.
De verkopers van luxewagens als BMW en Mercedes-Benz hebben in 2012 goede zaken gedaan. Terwijl de Belgische autoverkoop met 15 procent kromp tot 486.737 stuks, konden de meeste luxemerken de verkoop stabiel houden of licht verhogen. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in 2012.
De evolutie is opmerkelijk, want een jaar geleden leek het luxesegment harde klappen te krijgen door de hogere belasting op bedrijfswagens.
De nieuwe regels van de regering-Di Rupo treffen vooral wagens met een hoog verbruik en dito prijskaartje. Toch hebben de hogere belastingen bedrijven en kapitaalkrachtige gezinnen niet afgeschrikt om een nieuwe wagen te kopen.
De Belgische marktleider Audi zag de verkoop (-1%) licht dalen. Maar grootste concurrent BMW kon de verkoop 3 procent opkrikken en Mercedes-Benz zag het aantal ingeschreven wagens met 5 procent stijgen. Het Duitse trio is samen goed voor een marktaandeel van 17 procent. Audi en BMW hebben in ons land voor het eerst meer auto’s verkocht dan Ford.
Ook de sportwagenbouwer Porsche (+2%) overtrof de verwachtingen. Lexus, het luxueuze merk van Toyota, ging met 15 procent vooruit.
Terreinwagens
Zelfs de producenten van terreinwagens hadden geen last van de zware terugval die volumemerken als Volkswagen (-15%), Renault (-25%) en Peugeot (-18%) moesten incasseren. Land Rover zag de verkoop met 76 procent stijgen en Jeep deed het 31 procent beter.
Hebben de nieuwe belastingregels dan helemaal geen invloed gehad? Toch wel. Meteen na de bekendmaking van de nieuwe belasting op bedrijfswagens én na de vergroening van de belasting op de inverkeerstelling werden veel dure en vervuilende luxewagens gedumpt. Dat leidde tot flinke prijsdalingen op de tweedehandsmarkt.
De verkopers van luxewagens stellen wel vast dat veel kopers hun gedrag aanpassen en kiezen voor een zuinigere en minder vervuilende motor. Daardoor wordt de extra belasting flink gereduceerd.
De enige luxemerken die wel te lijden hadden onder de dalende automarkt zijn Smart (-43%), Volvo (-22%) en Mini (-19%). Die merken konden de voorbije jaren flink profiteren van de ecopremies
bron : http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1
Terwijl de globale autoverkoop in België in 2012 met 15 procent zakte, steeg de verkoop van BMW, Mercedes en Porsche.
De verkopers van luxewagens als BMW en Mercedes-Benz hebben in 2012 goede zaken gedaan. Terwijl de Belgische autoverkoop met 15 procent kromp tot 486.737 stuks, konden de meeste luxemerken de verkoop stabiel houden of licht verhogen. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in 2012.
De evolutie is opmerkelijk, want een jaar geleden leek het luxesegment harde klappen te krijgen door de hogere belasting op bedrijfswagens.
De nieuwe regels van de regering-Di Rupo treffen vooral wagens met een hoog verbruik en dito prijskaartje. Toch hebben de hogere belastingen bedrijven en kapitaalkrachtige gezinnen niet afgeschrikt om een nieuwe wagen te kopen.
De Belgische marktleider Audi zag de verkoop (-1%) licht dalen. Maar grootste concurrent BMW kon de verkoop 3 procent opkrikken en Mercedes-Benz zag het aantal ingeschreven wagens met 5 procent stijgen. Het Duitse trio is samen goed voor een marktaandeel van 17 procent. Audi en BMW hebben in ons land voor het eerst meer auto’s verkocht dan Ford.
Ook de sportwagenbouwer Porsche (+2%) overtrof de verwachtingen. Lexus, het luxueuze merk van Toyota, ging met 15 procent vooruit.
Terreinwagens
Zelfs de producenten van terreinwagens hadden geen last van de zware terugval die volumemerken als Volkswagen (-15%), Renault (-25%) en Peugeot (-18%) moesten incasseren. Land Rover zag de verkoop met 76 procent stijgen en Jeep deed het 31 procent beter.
Hebben de nieuwe belastingregels dan helemaal geen invloed gehad? Toch wel. Meteen na de bekendmaking van de nieuwe belasting op bedrijfswagens én na de vergroening van de belasting op de inverkeerstelling werden veel dure en vervuilende luxewagens gedumpt. Dat leidde tot flinke prijsdalingen op de tweedehandsmarkt.
De verkopers van luxewagens stellen wel vast dat veel kopers hun gedrag aanpassen en kiezen voor een zuinigere en minder vervuilende motor. Daardoor wordt de extra belasting flink gereduceerd.
De enige luxemerken die wel te lijden hadden onder de dalende automarkt zijn Smart (-43%), Volvo (-22%) en Mini (-19%). Die merken konden de voorbije jaren flink profiteren van de ecopremies
bron : http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1