Pagina 1 van 1

Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 03 jan 2013, 17:48
door FKM
04:45 - 03 januari 2013 door David Adriaen

Terwijl de globale autoverkoop in België in 2012 met 15 procent zakte, steeg de verkoop van BMW, Mercedes en Porsche.
De verkopers van luxewagens als BMW en Mercedes-Benz hebben in 2012 goede zaken gedaan. Terwijl de Belgische autoverkoop met 15 procent kromp tot 486.737 stuks, konden de meeste luxemerken de verkoop stabiel houden of licht verhogen. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens in 2012.
De evolutie is opmerkelijk, want een jaar geleden leek het luxesegment harde klappen te krijgen door de hogere belasting op bedrijfswagens.
De nieuwe regels van de regering-Di Rupo treffen vooral wagens met een hoog verbruik en dito prijskaartje. Toch hebben de hogere belastingen bedrijven en kapitaalkrachtige gezinnen niet afgeschrikt om een nieuwe wagen te kopen.
De Belgische marktleider Audi zag de verkoop (-1%) licht dalen. Maar grootste concurrent BMW kon de verkoop 3 procent opkrikken en Mercedes-Benz zag het aantal ingeschreven wagens met 5 procent stijgen. Het Duitse trio is samen goed voor een marktaandeel van 17 procent. Audi en BMW hebben in ons land voor het eerst meer auto’s verkocht dan Ford.
Ook de sportwagenbouwer Porsche (+2%) overtrof de verwachtingen. Lexus, het luxueuze merk van Toyota, ging met 15 procent vooruit.
Terreinwagens
Zelfs de producenten van terreinwagens hadden geen last van de zware terugval die volumemerken als Volkswagen (-15%), Renault (-25%) en Peugeot (-18%) moesten incasseren. Land Rover zag de verkoop met 76 procent stijgen en Jeep deed het 31 procent beter.
Hebben de nieuwe belastingregels dan helemaal geen invloed gehad? Toch wel. Meteen na de bekendmaking van de nieuwe belasting op bedrijfswagens én na de vergroening van de belasting op de inverkeerstelling werden veel dure en vervuilende luxewagens gedumpt. Dat leidde tot flinke prijsdalingen op de tweedehandsmarkt.
De verkopers van luxewagens stellen wel vast dat veel kopers hun gedrag aanpassen en kiezen voor een zuinigere en minder vervuilende motor. Daardoor wordt de extra belasting flink gereduceerd.
De enige luxemerken die wel te lijden hadden onder de dalende automarkt zijn Smart (-43%), Volvo (-22%) en Mini (-19%). Die merken konden de voorbije jaren flink profiteren van de ecopremies

bron : http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 03 jan 2013, 18:03
door FKM
detail van de inschrijvingen in dec 2012 en cumul voor 2012

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 04 jan 2013, 14:16
door Coen
Toch 37 nieuwe Lotussen, ik denk dat Van der Kooi daar heel jaloers op is met maar 1 nieuw verkochte auto...

http://www.dealersupportnet.nl/Files/me ... 2-2012.pdf

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 04 jan 2013, 16:00
door zeldzame kanarie
nog maar is het bewijs dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt met de jaren.

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 04 jan 2013, 17:42
door HJW
Coen schreef:Toch 37 nieuwe Lotussen, ik denk dat Van der Kooi daar heel jaloers op is met maar 1 nieuw verkochte auto...

http://www.dealersupportnet.nl/Files/me ... 2-2012.pdf
Dat de fabriek akkoord gaat met 1 nieuw geleverde Lotus over 2 filialen... Zeker in vergelijking tot België...
Ze zijn in België wel een stuk goedkoper maar 1 tov 37 is een giga verschil.

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 04 jan 2013, 23:17
door Ruben
Zegt denk ik ook iets over de Nederlandse mentaliteit, of zo je wilt de Belgische. Belgen zijn meer levensgenieters ben ik bang.

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 05 jan 2013, 18:59
door Coen
Zeker, hier in NL is alles boven een Astra of Golf al te groot... Erg jammer vind ik dat altijd.

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 05 jan 2013, 19:18
door Frederik
Uit ervaring (nog gewerkt voor 2 Nederlands bedrijven & enkele vrienden) heb ik de indruk dat Nederlanders meer tweedehandskopers zijn dan Belgen.

De indruk dat ik ook heb is dat in Nederland veel oudere auto's rijden en opmerkelijk minder recente dan in België.

Als er nieuwe modellen uitkomen zie je ze in België veel sneller opduiken in het straatbeeld dan in Nederland, misschien komt dit ook deels door onze grotere groep bedrijfswagens.

Re: Belg blijft in crisis luxewagens kopen

Geplaatst: 05 jan 2013, 22:50
door Peter D
Het aantal Fisker is zeer aanzienlijk.
Er rijdt er hier in de buurt eentje rond, 1x geparkeerd zien staan bij een verjaardagsparty en eergisteren gekruist.
De Tesla's doen het ook niet slecht hé...