Airbagged & cleaned Esprit S3
- wimvanbeeck
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
- Naam: Wim
- Auto: Elise S 220
- Locatie: Lommel
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Ik vind dit wel leuk om naar te kijken, deze Esprit is gemaakt om mooi te zijn, niet om te trakken, veel tuners willen een mooie bijzondere auto hebben en rijden voor het plezier en houden zich mooi aan de verkeersregels en dat vind ik goed, andere willen met een circuitauto op de weg racen, maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze, ik hou van de verlaging en de grotere wielen, denk eraan dat elke auto-ontwerper, ook Crijns zijn auto's tekent met grotere, bredere wielen en een lagere ophanging en wij vinden die tekeningen allemaal fantastich dus waarom zo geen auto maken, voor mij kan het, trouwens hou ik wel van dat houten stuur en die pook !
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Merci voor de steun Wim, wij "stylers", worden meestal negatief benaderd, dit door die paar jeugdige tuners die tuning aanzien als iets om mee op te vallen, en niet om hun wagen te personaliseren en mooier te maken of te verbeteren.wimvanbeeck schreef:Ik vind dit wel leuk om naar te kijken, deze Esprit is gemaakt om mooi te zijn, niet om te trakken, veel tuners willen een mooie bijzondere auto hebben en rijden voor het plezier en houden zich mooi aan de verkeersregels en dat vind ik goed, andere willen met een circuitauto op de weg racen, maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze, ik hou van de verlaging en de grotere wielen, denk eraan dat elke auto-ontwerper, ook Crijns zijn auto's tekent met grotere, bredere wielen en een lagere ophanging en wij vinden die tekeningen allemaal fantastich dus waarom zo geen auto maken, voor mij kan het, trouwens hou ik wel van dat houten stuur en die pook !
Een classic Esprit is sowieso al geen tracker, en ik vind de wagen prachtig om zien. Daarvoor is hij ook gebouwd ...
Om een voorbeeld te geven, al vind ik dikke wielen en verlagen toch zo machtig mooi (wagen wordt mooier), gezien ik mijn Elan multifuntioneel inzet (trackday, rondrit, ritje met de vrouw) is dat niet gebeurd met de Elan, anders ... zeker
"les goûts et les couleurs, ça ne se discute pas", ik vind deze S3 prachtig om zien. Mocht ik er zelf eentje hebben dan zou ik dat nog durven doen ook. neh! gaan jullie me nu defrienden?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Ik ben aan hardleerse form-follows-function adept of bij momenten purist tot in de kist, zo men wil, vandaar. Maar de-frienden hoeft niet zonodig. Ik kan de dwaling van sommigen wel vergeven, of desnoods kijk ik even de andere kant uit.
Van de andere kant moet er naar hartelust geëxperimenteerd kunnen worden, het aftasten en overschijden van (in dit geval esthetische) grenzen is principieel nodig voor elke vorm van vooruitgang. Maar dan zie ik liever dat Crijns & Co dit doen in functie van een toekomstige Lotus dan dat één of andere onverlaat een oude Esprit om zeep helpt.
Van de andere kant moet er naar hartelust geëxperimenteerd kunnen worden, het aftasten en overschijden van (in dit geval esthetische) grenzen is principieel nodig voor elke vorm van vooruitgang. Maar dan zie ik liever dat Crijns & Co dit doen in functie van een toekomstige Lotus dan dat één of andere onverlaat een oude Esprit om zeep helpt.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Zoals Wim reeds schreef ontwerpen designers altijd met veel grotere & bredere velgen en zijn de wagens ook altijd veel dan ze uit het fabriek rollen lager. Nadien worden deze esthetisch mooie dingen van de kaart geveegd bij het verder ontwikkelen van de auto.
Een lage auto : minder bodemvrijheid = moeilijker te besturen en meer kans op schade aan je wagen
Een (te?) grote velg met laagprofielbanden : wordt on comfortabeler
Een (te?) bredere velg : kan wel de baanligging beïnvloeden
Veel mensen dat je wagen verlagen de baanligging slechter maakt maar dat is in de meeste gevallen niet waar, wel in tegendeel. Het is wel zo dat de wagen harder zal rijden en de wagen meestal minder comfortabel zal zijn. Dit zijn allemaal compromissen die gesloten worden tijdens de ontwikkeling van een auto. Helaas zien de mensen die het esthetische belangrijk vinden en de designers dat niet graag gebeuren, maar de auto's moeten verkocht worden aan een breed gama. en ... veelal laten de constructeurs op die manier ruimte voor de OE (original equiment) en aftermarket accessoires.
Mijn B-klasse wordt origineel op 15" geleverd, ik heb OE 18" wat mijn wagen iets harder op de baan legt. Is mijn B slecht? Ik denk het niet, maar op de 15"-ers zal ie zuiniger zijn en comfortabeler rijden.
Nog een voorbeeld hebben? Toen de tuning heisa in België enkele jaren geleden losbrak werd bijna alles verboden, ook het verlagen van voertuigen met een degelijke schroefophanging. Bepaalde constructeurs zijn dan in gesprek gegaan met de Belgische beleidmakers en de goca. Op een dag waren ze op werkbezoek bij KW Automotive in Duitsland, waar ze 2 c-klasses hadden klaarstaan. 1 op originele ophanging en 1 met de KW schroefophanging. Bepaalde belangrijke figuren mochten deze wagens besturen tijdens een vooraf uitgestippeld parcours (openbare weg) en na enkele ritten worden de mensen al es wat uitbundiger waardoor één van de wagens in een slip terecht kwam met een topman van de goca achter stuur... deze persoon kon de wagen controleren en bracht de wagen incl. 4 inzittenden onder andere de afgevaardigde van de bevoegde minister veilig terug naar het bedrijf. Bij het napraten gaf de persoon in kwestie toe dat had hij de originele in handen gehad, een ongeval onvermijdelijk was. Vanaf dat moment is de kijk van de wetgever volledig veranderd en zijn ze gaan bekijken hoe ze "degelijke" schroefophangingen wel konden gaan toelaten op de Belgische wegen.
Ja, er bestaat brol, verlagen enkel met veren, verlagingen van Chinese en bemerkelijke kwaliteit, maar schroefophangingen zoals Bilstein, Koni, KW ... zijn schroefophangingen die uw wagen BETER maken. Uiteraard kan je uw schroefophanging te laag afstellen, maar dat is dan weer een ander verhaal.
Maar we wijken af zeker?
Een lage auto : minder bodemvrijheid = moeilijker te besturen en meer kans op schade aan je wagen
Een (te?) grote velg met laagprofielbanden : wordt on comfortabeler
Een (te?) bredere velg : kan wel de baanligging beïnvloeden
Veel mensen dat je wagen verlagen de baanligging slechter maakt maar dat is in de meeste gevallen niet waar, wel in tegendeel. Het is wel zo dat de wagen harder zal rijden en de wagen meestal minder comfortabel zal zijn. Dit zijn allemaal compromissen die gesloten worden tijdens de ontwikkeling van een auto. Helaas zien de mensen die het esthetische belangrijk vinden en de designers dat niet graag gebeuren, maar de auto's moeten verkocht worden aan een breed gama. en ... veelal laten de constructeurs op die manier ruimte voor de OE (original equiment) en aftermarket accessoires.
Mijn B-klasse wordt origineel op 15" geleverd, ik heb OE 18" wat mijn wagen iets harder op de baan legt. Is mijn B slecht? Ik denk het niet, maar op de 15"-ers zal ie zuiniger zijn en comfortabeler rijden.
Nog een voorbeeld hebben? Toen de tuning heisa in België enkele jaren geleden losbrak werd bijna alles verboden, ook het verlagen van voertuigen met een degelijke schroefophanging. Bepaalde constructeurs zijn dan in gesprek gegaan met de Belgische beleidmakers en de goca. Op een dag waren ze op werkbezoek bij KW Automotive in Duitsland, waar ze 2 c-klasses hadden klaarstaan. 1 op originele ophanging en 1 met de KW schroefophanging. Bepaalde belangrijke figuren mochten deze wagens besturen tijdens een vooraf uitgestippeld parcours (openbare weg) en na enkele ritten worden de mensen al es wat uitbundiger waardoor één van de wagens in een slip terecht kwam met een topman van de goca achter stuur... deze persoon kon de wagen controleren en bracht de wagen incl. 4 inzittenden onder andere de afgevaardigde van de bevoegde minister veilig terug naar het bedrijf. Bij het napraten gaf de persoon in kwestie toe dat had hij de originele in handen gehad, een ongeval onvermijdelijk was. Vanaf dat moment is de kijk van de wetgever volledig veranderd en zijn ze gaan bekijken hoe ze "degelijke" schroefophangingen wel konden gaan toelaten op de Belgische wegen.
Ja, er bestaat brol, verlagen enkel met veren, verlagingen van Chinese en bemerkelijke kwaliteit, maar schroefophangingen zoals Bilstein, Koni, KW ... zijn schroefophangingen die uw wagen BETER maken. Uiteraard kan je uw schroefophanging te laag afstellen, maar dat is dan weer een ander verhaal.
Maar we wijken af zeker?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Even verder off-toppen:
Allemaal goed en wel, maar dat verbeteren van de rijkwaliteit door zo het zwaartepunt te verlagen zal toch wel niet de beweegreden geweest zijn.
Eerder straffe taal aan de toog of zo: "Wedden dat ik hem lager kan leggen dan de uwe !"
Of jaloers op deze 'schoonheid' uit hetzelfde tijdperk :
http://sucksqueezebangblow-juice.blogsp ... -525i.html
Allemaal goed en wel, maar dat verbeteren van de rijkwaliteit door zo het zwaartepunt te verlagen zal toch wel niet de beweegreden geweest zijn.
Eerder straffe taal aan de toog of zo: "Wedden dat ik hem lager kan leggen dan de uwe !"
Of jaloers op deze 'schoonheid' uit hetzelfde tijdperk :
http://sucksqueezebangblow-juice.blogsp ... -525i.html
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Misschien wat meer uitleg ... denk niet dat iedereen weet waarover ik het hier eigenlijk heb, en daardoor een foute indruk/mening krijgen.
airbagged = ophanging met airbags = airbags = luchtbalgen = airride
Helemaal NIET te vergelijken met Amerikaanse auto's die springen en op 3 poten kunnen rijden. Maar het is een gewone (schroef)ophanging dat wat is ingekort (zo ontwikkeld, niet zomaar ingekort) en waartussen 1 of 2 luchtbalgen zitten die door persluchtdruk te regelen de wagen hoger en lager gezet kan worden.
De wagens worden uitgelijnd en perfect afgesteld als de luchtdruk op een bepaald aantal bar staat, en de wagen op "rijbare hoogte" staat, dit kan ook de originele hoogte zijn, of iets lager wat meestal mooier is. (ref. mijn post enkele berichten geleden : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 488#p75488)
De tijd dat wagens met airride waggelen en geen goede baanligging hebben is lang verleden tijd. Veel wagens hebbe origineel dergelijke ophanging, maar de hoogte wordt bepaald door de computer van de wagen, of kunnen maar tijdelijk even verhoogd worden. Voorbeelden hebben? Audi A8, Lamborghini Murcielago (optioneel), Range Rover Sport, Mercedes S-class, Mercedes ML-class ... Als constructeurs het hebben, waarom zou het dan zo slecht zijn?
(Aftermarket producten zijn in vele gevallen nog meer door ontwikkeld dan wat de constructeurs maken, bij KW bijvoorbeeld worden ophangingen niet aangeboden als zij het niet beter kunnen dan de constructeur. Loop hun applicatielijst maar af, je zal merken dat bepaalde types ontbreken én met reden.)
Dus door de luchtdruk in je luchtbalgen te verhogen kan je dan uw wagen hoger plaatsen om over hoge obstakels te kunnen rijden (Lambo, 4x4's) of de luchtdruk kan verminderd worden zodat de wagen lager komt te staan.
Bij de tuners/stylers wordt meestal de laagste stand afgeregeld zodat de wielen perfect in de wielkasten zitten wat meestal een optisch mooi resultaat geeft. (voor wie houd van lage voertuigen natuurlijk) zo wordt er dus nooit met de auto gereden en dient enkel voor (de) show. Misschien soms wel es voor een photoshoot omdat het 'cool' oogt, maar zo zullen ze nooit lang rijden. Het risico op beschadiging van de wagen en velgen (velgen die soms +1.000€ / stuk kosten) is dan veel te groot.
Lage wagens waarbij de wielkasten maximaal gevuld worden krijgen plots een 'designer' look en wordt door veel mensen gesmaakt, ook door mij, al kan te laag staan soms ook niet het mooiste zijn...
Bij extreme verlaagde wagens waar het totaalplaatje klopt (dus ook de offset van de wielen aangepast is zodat deze het carrosserie volgen) spreken we dan over Stanced of (Hella)Flushed. Dat is een subcultuur binnen de tuningwereld.
mooi voorbeeld van hellaflush (ok, de een is al mooier dan de andere)
airbagged = ophanging met airbags = airbags = luchtbalgen = airride
Helemaal NIET te vergelijken met Amerikaanse auto's die springen en op 3 poten kunnen rijden. Maar het is een gewone (schroef)ophanging dat wat is ingekort (zo ontwikkeld, niet zomaar ingekort) en waartussen 1 of 2 luchtbalgen zitten die door persluchtdruk te regelen de wagen hoger en lager gezet kan worden.
De wagens worden uitgelijnd en perfect afgesteld als de luchtdruk op een bepaald aantal bar staat, en de wagen op "rijbare hoogte" staat, dit kan ook de originele hoogte zijn, of iets lager wat meestal mooier is. (ref. mijn post enkele berichten geleden : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 488#p75488)
De tijd dat wagens met airride waggelen en geen goede baanligging hebben is lang verleden tijd. Veel wagens hebbe origineel dergelijke ophanging, maar de hoogte wordt bepaald door de computer van de wagen, of kunnen maar tijdelijk even verhoogd worden. Voorbeelden hebben? Audi A8, Lamborghini Murcielago (optioneel), Range Rover Sport, Mercedes S-class, Mercedes ML-class ... Als constructeurs het hebben, waarom zou het dan zo slecht zijn?
(Aftermarket producten zijn in vele gevallen nog meer door ontwikkeld dan wat de constructeurs maken, bij KW bijvoorbeeld worden ophangingen niet aangeboden als zij het niet beter kunnen dan de constructeur. Loop hun applicatielijst maar af, je zal merken dat bepaalde types ontbreken én met reden.)
Dus door de luchtdruk in je luchtbalgen te verhogen kan je dan uw wagen hoger plaatsen om over hoge obstakels te kunnen rijden (Lambo, 4x4's) of de luchtdruk kan verminderd worden zodat de wagen lager komt te staan.
Bij de tuners/stylers wordt meestal de laagste stand afgeregeld zodat de wielen perfect in de wielkasten zitten wat meestal een optisch mooi resultaat geeft. (voor wie houd van lage voertuigen natuurlijk) zo wordt er dus nooit met de auto gereden en dient enkel voor (de) show. Misschien soms wel es voor een photoshoot omdat het 'cool' oogt, maar zo zullen ze nooit lang rijden. Het risico op beschadiging van de wagen en velgen (velgen die soms +1.000€ / stuk kosten) is dan veel te groot.
Lage wagens waarbij de wielkasten maximaal gevuld worden krijgen plots een 'designer' look en wordt door veel mensen gesmaakt, ook door mij, al kan te laag staan soms ook niet het mooiste zijn...
Bij extreme verlaagde wagens waar het totaalplaatje klopt (dus ook de offset van de wielen aangepast is zodat deze het carrosserie volgen) spreken we dan over Stanced of (Hella)Flushed. Dat is een subcultuur binnen de tuningwereld.
mooi voorbeeld van hellaflush (ok, de een is al mooier dan de andere)
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Zie vorige bericht, ik ben helemaal niet wakker geschoten.fastcooki3 schreef:en toen werd Frederik wakker?Frederik schreef:Het camber is extreem omdat de wagen gezakt is op de airbags, zou goed kunnen dat het camber normaal staat bij rijhoogte en de wagen dan weer (grotendeels) zijn originele rijeigenschappen terugkrijgt.
Op de 3e foto kan je trouwens zien dat bij het rijden de wagen verhoogd is.
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=9&t=4763
Op die foto is de ultra verlaging weg, en daar (hoger) én in combinatie met velgen uit die tijdsgeest is een prachtige Esprit. (in mijn ogen) maar elk zijn smaak natuurlijk.
1 grote schande? Ik ben het niet met je eens (maar da hoeft ook niet), zelfs de styl van de velgen komen uit de tijdgeest van toen. Buiten de verlaging is er maar weinig aangepast dat het stylicoon zou (af)breken.fastcooki3 schreef:Heel die auto is 1 grote schande en affluiting van een stijlicoon!
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 1910
- Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
- Naam: Stijn
- Auto: Dax Rush, Elise S1
- Locatie: Sijsele (Belgium)
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Sorry maar als voormalig tuner vind ik dat ook maar niets.
'K Weet niet wat er nu mooi is aan die achterste scheve wielen...
Verlagen heb ik zeker niets op tegen maar zo'n scheve velgen
Ik heb zelf nog met zo'n airride gereden op m'n ibizake en dat was een professionele Koni regelbare kit met zo'n blaasbalgen.
Voor de show is dat 100% perfect (mijn wielen stonden wel niet scheef ) maar wegligging is wel noppes ivm diezelfde Koni-kit met veren!
Die velgen op die Esprit vind ik wel kunnen
'K Weet niet wat er nu mooi is aan die achterste scheve wielen...
Verlagen heb ik zeker niets op tegen maar zo'n scheve velgen
Ik heb zelf nog met zo'n airride gereden op m'n ibizake en dat was een professionele Koni regelbare kit met zo'n blaasbalgen.
Voor de show is dat 100% perfect (mijn wielen stonden wel niet scheef ) maar wegligging is wel noppes ivm diezelfde Koni-kit met veren!
Die velgen op die Esprit vind ik wel kunnen
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Stijn, de airride's van nu kan je echt niet meer vergelijken met die van een paar jaar geleden. 'echt' ik denk dat 98% van de Audi A8 eigenaars niet eens weten dat ze infeite op airride rijden, laat staan de ML en RR rijders.Red Baron schreef:Ik heb zelf nog met zo'n airride gereden op m'n ibizake en dat was een professionele Koni regelbare kit met zo'n blaasbalgen.
Voor de show is dat 100% perfect (mijn wielen stonden wel niet scheef ) maar wegligging is wel noppes ivm diezelfde Koni-kit met veren!
da zal wel, ok het camber op de achterste zijn misschien wel ietske erg scheef, maar dat mag wel. Mogelijks is het om de band zoveel mogelijk in de kas te krijgen als ie plat ligt, ik heb geen zicht op de vorm van de wielkasten binnenin van een Esprit S3.Red Baron schreef:Die velgen op die Esprit vind ik wel kunnen
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- PaulF
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 03 apr 2009, 20:47
- Naam: Paul
- Auto: Elise S
- Locatie: Stekene
Re: Airbagged & cleaned Esprit S3
Deze had ik "getuned" voor mijn zoon,en ik kan zeggen dat de wagen een
betere wegligging had dan mijn Brabus coupe.
Hier zat een schroefkit van Bilstein onder.
betere wegligging had dan mijn Brabus coupe.
Hier zat een schroefkit van Bilstein onder.