Mijn Elise Project

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
billie
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Locatie: Brunssum

Re: Mijn Elise Project

Bericht door billie »

wanneer de accu nu links voorin zit en de kachelbehuizing rechts dan hebben ze dit ook niet vernieuwd dan is die set het gene wat je nodig hebt,plus een nieuwe accu kabel ,deze is langer zodat de accu naar rechts geplaatst kan worden,de min aansluiting van de accu zit links onderaan aan het chassis bevestigt

om de luchtverdeler te kunnen vernieuwen moet je de ruitenwisser bracket demonteren deze zit met 3 6 mm inbus bouten vast, aan de stekker van de ruitenwissermotor kun je zien of deze vernieuwd is deze is zwart bij een nieuwe de oude stekker is meen ik doorzichtig

er zijn horrorverhalen bekend van doorgezaagde en opnieuw gelaste stuurhuizen dus alles is mogelijk maar dit zou van de gekke zijn

nieuwe stuurhuizen zijn over het algemeen gelakt en de oude zijn verweerde alu behuizingen even een wiel demonteren en dan door het vierkante gat kijken
Sander schreef:O.k. Dat is duidelijk.

Ik had ook nog een foto gemaakt hiervan:
IMAG0310 (Custom).jpg
Als ik een "echte" LHD kachel wil, volstaat dat deze kit met 2 LHD kabels en 2 nieuwe water slangen ?
http://www.elise-shop.com/hurricane-lhd ... -1058.html

Hoe herken ik een LHD wiper motor assembly ? De wisser gaat nu van rechts naar links naar rechts en de motor zit uit mijn hoofd rechts

Is het technisch mogelijk dat het RHD steering rack gebruikt is ?
Hoe herken ik dat ?

Bedankt voor de info, hier kom ik wel verder mee.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Emiel »

Zou mooier zijn om het stuur gewoon naar het midden te verhuizen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

billie schreef:wanneer de accu nu links voorin zit en de kachelbehuizing rechts dan hebben ze dit ook niet vernieuwd dan is die set het gene wat je nodig hebt,plus een nieuwe accu kabel ,deze is langer zodat de accu naar rechts geplaatst kan worden,de min aansluiting van de accu zit links onderaan aan het chassis bevestigt

om de luchtverdeler te kunnen vernieuwen moet je de ruitenwisser bracket demonteren deze zit met 3 6 mm inbus bouten vast, aan de stekker van de ruitenwissermotor kun je zien of deze vernieuwd is deze is zwart bij een nieuwe de oude stekker is meen ik doorzichtig

er zijn horrorverhalen bekend van doorgezaagde en opnieuw gelaste stuurhuizen dus alles is mogelijk maar dit zou van de gekke zijn

nieuwe stuurhuizen zijn over het algemeen gelakt en de oude zijn verweerde alu behuizingen even een wiel demonteren en dan door het vierkante gat kijken
Hier een foto van de CD van de ombouw.
DSC05105 (Custom).JPG
De stekker van de ruitenwisser mechanise lijkt zwart en het contradeel lijkt doorzichtig ?

Helaas staan alle belangrijke zaken er niet op de foto's, zoals het stuurhuis. Wel zie ik dat de Elise ineens een nieuwe stuurkogel heeft, wat kan impliceren dat de ombouwen aan veiligheid heeft gedacht. Dat maakt een gelast stuurhuis minder aannemelijk. Binnenkort (lees: na het interieur) het stuurhuis maar eens inspecteren.

Ik probeer ook nog via Jan (de vorige eigenaar) achter de naam van de ombouwer te komen. Wellicht kan hij ook nog e.e.a. over stuurhuis enz vertellen.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
billie
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Locatie: Brunssum

Re: Mijn Elise Project

Bericht door billie »

ruitenwissermotor is niet vernieuwd dit kun je zien als de ruitenwisserarm met een bout is bevestigt,bij een nieuw type is dit met een moer, hoe de ombouwer dat met de bracket gedaan heeft geen idee,de motor zit op de een of andere manier niet recht gemonteerd deze hoort horizontaal te zitten,de luchtaanzuigslang zit wel aan de goede zijde maar wat daar onder is weet ik niet,de ophangbeugel van het ruitensproeierreservoir zit ook aan de goede kant

de stalen remleidingen heeft de goede man omgebogen en degene die te kort was vervangen door een zelfgemaakte koperen

of de luchtverdeler vernieuwd is kan ik niet goed zien op de foto,als hij vernieuwd is dan snap ik niet waarom hij de kabel binnen in de wagen gemonteerd heeft
Bijlagen
19122012580 (Kopie).jpg
19122012581 (Kopie).jpg
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Bedankt voor de foto ! Een LHD ruitenwissermotor assembly komt op de verlanglijst voor 2013.

Ik heb inmiddels contact met de ombouwer. Een vriendelijke Honda Elise eigenaar met ervaring in de racerij. Ik weet redelijk zeker dat er geen compromissen betreffende de veiligheid gemaakt zijn. De remleiding is inderdaad niet origineel, maar wel van goede kwaliteit. Ik ga dit wel een keer origineel maken maar dat heeft geen haast. Het stuurhuis is origineel LHD.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Weer meer te weten gekomen, met dank aan Yvo van de Elise-shop. Het kachelhuis zal nieuw zijn, het plenum met de klep nog steeds RHD. Het ruitenwisser mechanisme is waarschijnlijk geplaatst in een Eliseparts beugel voor LHD conversie.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Het dashboard zit inmiddels dicht, en de rechter dorpellijst is vervangengen door 1 zonder versleten stof en al het leer heb ik terug zwart "geverfd". Ik ben heel content met het resultaat. Je brengt toch veel tijd door in de wagen en in plaats van een uitgeleefd interieur van 15 jaar oud is het nu allemaal netjes en strak.
Ik heb geen foto's van het interieur, omdat ik daarvoor te weinig licht heb om het resultaat eer aan te doen. Toch nog wat foto's van wat kleine aanpassingen.

Kabels die ik getrokken heb voorzien van contacten voor in de connector voor de PLX wideband controller:
IMAG0333 (Custom).jpg
De 2 dikke zijn voor de verwarming van de breedband lambda (veel stroom) de dunnere voor het signaal.

Nu met de connector erop:
IMAG0334 (Custom).jpg
PLX gebruikt Molex minifit conectoren. Hier kan je relatief gemakkelijk en goedkoop een krimp tang voor kopen van redelijke kwaliteit. De terminals en huizen zijn goed leverbaar via b.v. Farnell.com.

De kabels voor de PLX sensoren heb ik langs de onderzijde laten lopen door zelf gemaakte clips:
IMAG0338 (Custom).jpg
Deze schakelaar los schroeven vond ik ook niet handig:
IMAG0335 (Custom).jpg
Meteen een stekker er tussen (ook Molex minifit):
IMAG0336 (Custom).jpg
De schakelaar werkte ook niet lekker en was lelijk. Ik heb een schakelaar uit de zelfde serie van de S2 Elise geplaats, de foto is niet heel duidelijk maar als je begrijpt welke ik bedoel herken je hem:
IMAG0337 (Custom).jpg
Nu is het nog een kwestie van wachten op mijn nieuwe klokje voor aan de PLX, aangezien die ik nu heb voor de MGF aangepast is en het aangepaste deel in het zicht komt in de Lotus. Ook moet ik de olie temperatuursensor nog plaatsen en aansluiten. De wideband ga ik pas plaatsen als ik de engine conversion ga doen. Aangezien de kans behoorlijk groot is dat ik op korte termijn ga verhuizen kan dat nog wel eens langer gaan duren dan ik gehoopt had.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Klokjes zijn binnen gekomen, en hebben inmiddels de weg naar het interieur gevonden !

Omdat de vloeistof temperatuur sensor module standaard niet geschikt is voor een DM6 klokje moet je een spanningsomvormer gebruiken:
IMAG0347 (Large).jpg
Dat gaan we natuurlijk niet doen met die "scotch blokjes" en een los ding wat ergens gaat zweven.

Intern gemonteerd in de module:
IMAG0348 (Large).jpg
Ik moet zeggen, bij PLX snappen ze niet veel van elektronica ontwerp:
- Jackplug & adapterplug is automotive "not done"
- De soldeereilanden van de molex connector zijn niet door gemetalliseerd (vinkje vergeten in E-CAD pakket..)
- De verkeerde pen van de adapterplug is aangesloten (schakel contact ipv GND)
- 2 laags PCB ontwerp is niet van deze tijd voor een automotive product
- De pinnen van de componenten zitten slechts 10-den van de alu behuizing vandaan
- De GND van de voeding van de klokjes loopt enkel via de jackplug waar de communicatie over plaatsvindt.

Hier de modules aangesloten en wel:
IMAG0349 (Large).jpg
De modules voor AFR was al direct geschikt voor een DM6 klok.

En dan hier de klokjes in een Eliseparts houder onder het dashboard:
IMAG0350 (Large).jpg
Ik heb voor deze positie gekozen omdat daarmee de ruimte tussen de tunnel en het dashboard niet verbonden wordt. Dit vind ik mooier, en ik vind het ook praktisch om van de linker naar de rechter stoel te kunnen wippen als ik de Lotus in de garage tegen 1 kant parkeer om te kunnen klussen aan de andere kant. Al hoop ik over niet al te lange tijd een grotere garage te hebben zodat de Lotus altijd gewoon in het midden kan staan. ;)

De houder heeft de gaten voor de meters veel te dicht bij elkaar zitten. Ik heb de gaten naar de zijkanten groter gemaakt zodat het past, en er beter uit ziet.

Nu de sensoren nog aansluiten anders heb ik er niet zoveel aan ;)
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Coen »

Sander schreef:Snelle reactie, is was het bericht nog aan het afmaken ;) Ik wacht denk ik maar gewoon of tot iemand ze hier aanbied dat zie ik beter zitten dan met lijm aan de slag te gaan ;)
Bell and Colvill bieden de optie ook om stoelen op te vullen met Probax. Stoelen naar Engeland sturen is niet handig maar wellicht is het ook zelf goed uit te voeren met instructies van hun?

http://www.bellandcolvill.co.uk/lotus/p ... ax/147.htm
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Mijn Elise Project

Bericht door Sander »

Dan zijn de wangen nog steeds niet optimaal, die hebben nu wat slijtage in de stof. Het leer ziet er nu weer mooi (genoeg) uit. Ik ben voorlopig tevreden. Dit is wel een mooie optie als ik stoelen zou vinden met versleten middenstukken.
Building >200BHP K-series
Plaats reactie