Pagina 1 van 9

Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 17:09
door Sander
Na de Elise 2 weken in bezit te hebben bleek het koelwater er sneller uit te lopen dan ik het erin wil kappen. Onder de wagen gekeken en de lag water bij de distributie kappen. Eerste verdachte is dan de waterpomp, wat ook meteen een bijgeluid wat ik heb kan verklaren. Van de laatste distributiewissel is niet echt iets bekend dus heb ik bij Eliseparts een pomp, spanrol, riemen, bougies en nog wat goodies besteld.

Afgelopen zondag begonnen met de operatie. Al snel bleek de spanrol van het automatische type te zijn. Wat in 1997 nog helemaal niet bestond ! Daarnaast waren de pomp, spanrol en riemen nagelnieuw. Het water is tussen de kop en het blok uitgekomen. Een HGF dus...
Gelukkig weet ik wel e.e.a. van de K-serie af dus geen halve maatregelen en meteen maar de kop eraf:
IMAG0152b (Large).jpg
Wat blijkt, het is een "135" kop:
IMAG0148 (Large).jpg
De kopt heeft (niet heel bijzonder) geporte en geflowede inlaat poorten en de ontbrandingskamers zijn machinaal vergroot in de hoeken. Helaas betekend dat ook dat de kop gevlakt is om de compressie terug te verhogen (nu 28cc inhoud) en dat dit niet nog een keer kan zonder de kop verder aan te passen.
Gelukkig is de kop goed genoeg om terug te plaatsen en ook de hoogte van de liners in het onderblok is haast perfect.

Ik heb de bovenkant van de uitlaat poorten nog wel iets groter gemaakt omdat daar de flow het grootste is en de Elise een Janspeed 4-2-1 heeft. Ik gebruik daarvoor een template die ik heb gemaakt gebaseerd op VVC uitlaat kleppen. Je wilt niet te groot omdat een "trapje" het omkeren van de uitlaatgassen beperkt.
IMAG0150 (Large).jpg
Na schoonmaken:
IMAG0151 (Large).jpg
De koppakking die gebruikt is, is een "imitatie" MLS pakking zonder de shim. Ik plaats de laatste nieuwe van Landrover terug met nieuwe rekbouten. De olie ladder laat ik origineel. De distributie kap was gesmolten en de riem was er op ingelopen. Dit is een bekend probleem.

Vandaag bij Rimmer Brothers een bestelling geplaatst voor nieuwe spullen.

Wordt vervolgd ;)

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 17:52
door billie
en waardoor is de distributiekap dan gesmolten :?: :?: :?: :?:

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 18:38
door Didier
eh ... wat is of betekent "HGF" :?

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 18:45
door billie
koppakking kapot, Head Gasket Faillure ;)
Didier schreef:eh ... wat is of betekent "HGF" :?

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 19:31
door FastEleven
koppakking kapot, Head Gasket Faillure
Didier schreef:
eh ... wat is of betekent "HGF"
Een welbekend probleem bij de elise rijders met K-serie blokje ;)

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 19:36
door Ruben
Geen half werk!

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 08 okt 2012, 21:18
door Sander
billie schreef:en waardoor is de distributiekap dan gesmolten :?: :?: :?: :?:
Eh... die is niet gesmolten ? De vorige klusser is zo handig geweest een hoekje van de nokasdrager af te stoten, of dit is b.v. tijdens een ongeluk met het "donorvoertuig" gebeurd. Gelukkig is de zitting voor de keerring onaagetast evenals de bevestiginspunten van de verdeelkap.
De vorige klusser heeft een lekkende nokas kering geprobeerd te "repareren" door kit onder de verdeelkap te smeren. De zelfde kit waarmee hij geprobeerd heeft de camcarrier op de kop te plakken met als gevolg half verstopte olie kanaaltjes :| :|

Zojuist geprobeerd de PRRT thermostaat van Eliseparts te monteren, maar dat past nog voor geen meter ter hoogte van de (Janspeed) uitlaat.. Een een mailtje aan wagen.

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 09 okt 2012, 07:00
door billie
ik lees graag technische motor verhalen maar dit kan ik niet volgen :mrgreen: :mrgreen:

pressure relief remote thermostaat kit past niet op elises van 1997 omdat de waterpijpen anders zijn bij de vroege elises,kit is voor elises vanaf 1998 ;)
Sander schreef:
billie schreef:en waardoor is de distributiekap dan gesmolten :?: :?: :?: :?:
Eh... die is niet gesmolten ? De vorige klusser is zo handig geweest een hoekje van de nokasdrager af te stoten, of dit is b.v. tijdens een ongeluk met het "donorvoertuig" gebeurd. Gelukkig is de zitting voor de keerring onaagetast evenals de bevestiginspunten van de verdeelkap.
De vorige klusser heeft een lekkende nokas kering geprobeerd te "repareren" door kit onder de verdeelkap te smeren. De zelfde kit waarmee hij geprobeerd heeft de camcarrier op de kop te plakken met als gevolg half verstopte olie kanaaltjes :| :|

Zojuist geprobeerd de PRRT thermostaat van Eliseparts te monteren, maar dat past nog voor geen meter ter hoogte van de (Janspeed) uitlaat.. Een een mailtje aan wagen.

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 09 okt 2012, 08:01
door Sir Charles
billie schreef:ik lees graag technische motor verhalen maar dit kan ik niet volgen :mrgreen: :mrgreen:
Sander is dan ook goed op weg om de "Dave Andrews" van de Lage Landen te worden ;)

Sander, blijkbaar heb je ook 'de overstap' gemaakt? ik heb ook nog een TF gehad en actief geweest op mgf.be.
Heb je Bruno nog niet kunnen overhalen om zn Lotus droom waar te maken? :twisted:

Re: Mijn Elise Project

Geplaatst: 09 okt 2012, 08:20
door Sander
billie schreef:pressure relief remote thermostaat kit past niet op elises van 1997 omdat de waterpijpen anders zijn bij de vroege elises,kit is voor elises vanaf 1998 ;)
Daarom kocht ik de "late low water rail conversion" kit erbij. Het ligt echt aan mijn 4-2-1. Ik heb inmiddels een 50mm langere alu pijp besteld en ga de buis met P-clips fixeren op het chassis.
Sir Charles schreef:Sander, blijkbaar heb je ook 'de overstap' gemaakt? ik heb ook nog een TF gehad en actief geweest op mgf.be.
Heb je Bruno nog niet kunnen overhalen om zn Lotus droom waar te maken? :twisted:
Klopt ! Bruno is wel een beetje jaloers. Afgelopen zondag hebben we zijn 2.0 K-serie afgebouwd voor de ZR racer dus hij kan binnenkort ook weer spelen ;)