Mijn Elise Project
- Sander
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
- Naam: Sander
- Auto: S1 Elise
- Locatie: Essen (BE)
Re: Mijn Elise Project
Speciaal voor Coen dan :
Stoelen heb ik goed schoon gemaakt en waar nodig bijgewerkt met zwarte leder lak. Ze zien er weer stukken beter uit al zou ik graag met de tijd de stoelen van een recentere Elise erin zetten. Dit model vind ik heel mooi om te zien:
De stoelrails heb ik ook schoon gemaakt + bijgewerkt en een dikke laag vet in gezet. Hiermee heb ik het rollende geluid bij optrekken en afremmen (hopelijk) opgelost.
Ik heb geen foto's van de stoelen omdat het te donker was.
Daarnaast heb ik de throttle linkage vernieuwd. Tijdens de LHD conversie was er besloten de "goedkope" route te bewandelen en er zat speling op. Vandaar zowel de linkage als de montageplaat vervangen voor Hurricane (LHD) items:
Ik heb tevens de draadstang naar het pedaal verder op getapt zodat de instel mogelijkheid vergroot en nu het gaspedaal bij het aangrijpen van de rem op de zelfde hoogte zit. Dit moet heel&toe acties verbeteren. Het pedaal zit nu enkele cm hoger op een veel betere positie dan voorheen. Ook het vervelende "tikje" bij het lossen van het gas opgelost door een hoekje uit de montageplaat weg te nemen.
De reactie op het gaspedaal is nu buitengewoon lekker, zonder gebruik te maken van de "snelgas" optie.
De speakers zijn van redelijke kwaliteit (JL) maar zeer slecht gemonteerd in taps toelopende adapters van een andere auto lijkt het wel. De speaker is daardoor open aan de achterkant waardoor de weergave van lage tonen slecht is:
Ik heb van MDF adapter ringen gemaakt die de speakers beter laten aansluiten op de achterplaat.
Aan de linker kant het ik ook een kleine doorbraak moeten maken naar de ruimte waar o.a. de vulslang voor de brandstof loopt. Dit heb ik vervolgens weer dicht gemaakt.
Laatste upgrade is aan de cant rail:
De wellicht bekende upgrade kit. 10x steviger en mooier dan het lelijke plastic en geroest ijzeren mechanisme op een flinke stapel vul plaatjes. Ik ben er blij mee.
De doos met reeds vervangen onderdelen wordt steeds groter
Stoelen heb ik goed schoon gemaakt en waar nodig bijgewerkt met zwarte leder lak. Ze zien er weer stukken beter uit al zou ik graag met de tijd de stoelen van een recentere Elise erin zetten. Dit model vind ik heel mooi om te zien:
De stoelrails heb ik ook schoon gemaakt + bijgewerkt en een dikke laag vet in gezet. Hiermee heb ik het rollende geluid bij optrekken en afremmen (hopelijk) opgelost.
Ik heb geen foto's van de stoelen omdat het te donker was.
Daarnaast heb ik de throttle linkage vernieuwd. Tijdens de LHD conversie was er besloten de "goedkope" route te bewandelen en er zat speling op. Vandaar zowel de linkage als de montageplaat vervangen voor Hurricane (LHD) items:
Ik heb tevens de draadstang naar het pedaal verder op getapt zodat de instel mogelijkheid vergroot en nu het gaspedaal bij het aangrijpen van de rem op de zelfde hoogte zit. Dit moet heel&toe acties verbeteren. Het pedaal zit nu enkele cm hoger op een veel betere positie dan voorheen. Ook het vervelende "tikje" bij het lossen van het gas opgelost door een hoekje uit de montageplaat weg te nemen.
De reactie op het gaspedaal is nu buitengewoon lekker, zonder gebruik te maken van de "snelgas" optie.
De speakers zijn van redelijke kwaliteit (JL) maar zeer slecht gemonteerd in taps toelopende adapters van een andere auto lijkt het wel. De speaker is daardoor open aan de achterkant waardoor de weergave van lage tonen slecht is:
Ik heb van MDF adapter ringen gemaakt die de speakers beter laten aansluiten op de achterplaat.
Aan de linker kant het ik ook een kleine doorbraak moeten maken naar de ruimte waar o.a. de vulslang voor de brandstof loopt. Dit heb ik vervolgens weer dicht gemaakt.
Laatste upgrade is aan de cant rail:
De wellicht bekende upgrade kit. 10x steviger en mooier dan het lelijke plastic en geroest ijzeren mechanisme op een flinke stapel vul plaatjes. Ik ben er blij mee.
De doos met reeds vervangen onderdelen wordt steeds groter
Laatst gewijzigd door Sander op 04 dec 2012, 01:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Building >200BHP K-series
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Re: Mijn Elise Project
Dat zijn inderdaad mooie stoelen, vanaf MY2004 in de Elise te vinden. Latere modellen zijn nog uitgevoerd met ProBax.
Mocht je het leuk vinden, je kunt ze zelf ook nog met ProBax opvullen:
http://www.lotustalk.com/forums/f92/pro ... post330613
Mocht je het leuk vinden, je kunt ze zelf ook nog met ProBax opvullen:
http://www.lotustalk.com/forums/f92/pro ... post330613
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- Sander
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
- Naam: Sander
- Auto: S1 Elise
- Locatie: Essen (BE)
Re: Mijn Elise Project
Snelle reactie, is was het bericht nog aan het afmaken Ik wacht denk ik maar gewoon of tot iemand ze hier aanbied dat zie ik beter zitten dan met lijm aan de slag te gaan
Laatst gewijzigd door Sander op 04 dec 2012, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Building >200BHP K-series
- Ruben
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 29 sep 2009, 06:18
- Auto: Geen
Re: Mijn Elise Project
Die Amerikanen tochCoen schreef:Dat zijn inderdaad mooie stoelen, vanaf MY2004 in de Elise te vinden. Latere modellen zijn nog uitgevoerd met ProBax.
Mocht je het leuk vinden, je kunt ze zelf ook nog met ProBax opvullen:
http://www.lotustalk.com/forums/f92/pro ... post330613
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Re: Mijn Elise Project
Sander schreef:Snelle reactie, is was het bericht nog aan het afmaken
Deze beste man heeft het ook niet heel mooi afgewerktSander schreef:dan zie ik beter zitten dan met lijm aan de slag te gaan
Je bent goed bezig met je Elise.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- Sander
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
- Naam: Sander
- Auto: S1 Elise
- Locatie: Essen (BE)
Re: Mijn Elise Project
Tijd voor een update. Weer wat verder gegaan met het interieur.
Om te beginnen het stuur gedemonteerd. De richtingaanwijzers gingen niet uit zichzelf terug uit. Alleen als ik een onmogelijk scherpe hoek maakte. De oplossing was simpel. De plastic insert met het sleepcontact aan de onderzijde was 180 graden gedraaid gemonteerd: Het glas van de stack unit was aan de binnezijde gedelamineerd. Was nog een redelijk klusje om het glas eruit te krijgen: Een nieuw ruitje erin gezet. Helaas was deze te groot. Ik heb er met de dremel een stukje af geslepen. De rand is niet zo perfect als hij was (er springen kleine stukjes glas af) maar dat valt eigenlijk volledig weg in de plastic rand en door de kap die er overheen komt: Hierna het dashboard open gemaakt. Helaas, zoals bij het gaspedaal al het geval was, is ook hier weer maximaal bespaard op de LHD conversie. Een hoop boor, slijp en las werk. Er zijn veel "verkeerde" schroeven toegepast en ook van de 4 dash springs is er nog maar 1 aanwezig.
Voorbeeldje van een een bewerkt paneel versus een echte LHD: Ik heb een korte inventarisatie kunnen maken. E.e.a is bijbesteld bij Elise Shop, nu wachten tot alles weer binnen is en dan is ook het dashboard weer in top staat
Het is duidelijk een Elise met veel geschiedenis. Enerzijds jammer, en ook weer heel leuk.
Om te beginnen het stuur gedemonteerd. De richtingaanwijzers gingen niet uit zichzelf terug uit. Alleen als ik een onmogelijk scherpe hoek maakte. De oplossing was simpel. De plastic insert met het sleepcontact aan de onderzijde was 180 graden gedraaid gemonteerd: Het glas van de stack unit was aan de binnezijde gedelamineerd. Was nog een redelijk klusje om het glas eruit te krijgen: Een nieuw ruitje erin gezet. Helaas was deze te groot. Ik heb er met de dremel een stukje af geslepen. De rand is niet zo perfect als hij was (er springen kleine stukjes glas af) maar dat valt eigenlijk volledig weg in de plastic rand en door de kap die er overheen komt: Hierna het dashboard open gemaakt. Helaas, zoals bij het gaspedaal al het geval was, is ook hier weer maximaal bespaard op de LHD conversie. Een hoop boor, slijp en las werk. Er zijn veel "verkeerde" schroeven toegepast en ook van de 4 dash springs is er nog maar 1 aanwezig.
Voorbeeldje van een een bewerkt paneel versus een echte LHD: Ik heb een korte inventarisatie kunnen maken. E.e.a is bijbesteld bij Elise Shop, nu wachten tot alles weer binnen is en dan is ook het dashboard weer in top staat
Het is duidelijk een Elise met veel geschiedenis. Enerzijds jammer, en ook weer heel leuk.
Building >200BHP K-series
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: Mijn Elise Project
Knap werk!
Bevestigd enkel maar het verhaal dat er zeer veel te geven en te nemen is bij een RHD-LHD conversie. Goedkoop is half werk!
Bevestigd enkel maar het verhaal dat er zeer veel te geven en te nemen is bij een RHD-LHD conversie. Goedkoop is half werk!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Sander
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
- Naam: Sander
- Auto: S1 Elise
- Locatie: Essen (BE)
Re: Mijn Elise Project
Goedkoop ombouwen zal in dit geval een hogere winst voor de ombouwer hebben betekend Het was overigens allemaal niet "schandalig", het voldoet enkel niet aan wat ik er van verwacht.
Building >200BHP K-series
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
- Sander
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
- Naam: Sander
- Auto: S1 Elise
- Locatie: Essen (BE)
Re: Mijn Elise Project
Ik heb geen idee wie het gedaan heeft. Wel is het waarschijnlijk dat het iemand is geweest die dit vaker doet gezien de methode en de nauwkeurigheid waarmee het gedaan is. Ik heb er ook een CD bij met alle foto's van de ombouw.
Building >200BHP K-series