Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
A-C D
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 jan 2011, 00:12
Naam: Axel-Carel
Auto: Elan SE

Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door A-C D »

nog enkele foto's
het is me goed gelukt om de nieuwe versnellingskabels en shortshifter van, abmotorsports te plaatste.
ik heb dan ook maar men intake vervangen met een niet geribbelde van samco, ik heb ook een manual powerbooster geplaatst dit is echt ook groot verschil je moet enkel wel goed wet wat je er mee doet (en mee kan doen)
geniet allemaal van het super goed weer ideaal cabrio :)
Bijlagen
P1010484.JPG
P1010483.JPG
P1010482.JPG
P1010474.JPG
P1010468.JPG
P1010467.JPG
nieuwe intake buis + manual power booster
nieuwe intake buis + manual power booster
Laatst gewijzigd door Yves op 20 apr 2011, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door HJ2 »

Dat ziet er goed uit :-), happy shifting 8-)
Enneuh... die MBC zou ik nog maar eens heroverwegen als ik jou was, en een chipje van Alan plaatsen. No doubt dat de `mbc nu goed is geplaatst, maar het is inherent aan de techniek dat het ' gaatje' niet hetzelfde blijft gedurende de jaren, met potentieel kans op motorschade als je over de 1, nogwat bar gaat :o

Bel maar ff als je meer info wilt.

o.s: Ziet er goed uit de Elan van jou :)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
A-C D
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 jan 2011, 00:12
Naam: Axel-Carel
Auto: Elan SE

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door A-C D »

hey bedankt hj2 ik zou je graag eens contacteren een beetje raad kan nooit geen kwaad het is altijd leuk om iemand anders zijn mening eens te horen :)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door ovi »

Die megagrote "bimbo" :mrgreen: luchtfilter krijgt toch toevoer van koude lucht (cold air intake) hoop ik? :roll:
Anders kost u dit al direkt pk's wegens te warme lucht! ;)
Gebruikersavatar
A-C D
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 jan 2011, 00:12
Naam: Axel-Carel
Auto: Elan SE

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door A-C D »

dit scheelt bij mij echt veel, de elan heeft een hoge druk koelingsysteem eigenlijk is hij pas echt warm bij 102 graden, de lucht filter krijgt veel lucht langs de onderkant, ik heb ook een vele dikkere uitlaat die oude luchtfiter was gewoon niet genoeg om die uitlaat tot zijn recht te laten komen. zo'n filter is echt een aanrader en als hij hierdoor heel warm loopt dan heb je denk ik andere problemen.
Laatst gewijzigd door A-C D op 09 mei 2011, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door ovi »

A-C D schreef:dit scheelt bij mij echt veel de elan heeft een hoge druk koelingsysteem eigenlijk is hij pas echt warm bij 102 graden, de lucht filter krijgt veel lucht langs de onderkant, ik heb ook een veledikkere uitlaat die oude luchtfiter was gewoon niet genoeg om die uitlaat tot zijn recht te laten komen. zo'n filter is echt een aanrader en als hij hierdoor heel warm loopt dan heb je denk ik andere problemen.
Nee, verkeerd!
Ik bedoel helemaal niet dat uw motor zou warm lopen? :roll:

Wat ik wil zeggen dat de meeste gasten denken dat ze met zo'n open luchtfilter pk's winnen maar daar ben je op de manier die jij gedaan hebt dus volledig mis mee! :mrgreen:
Maakt een mega koel geluid maar dat is alles. :lol: De meeste van ons hebben een K&N luchtfilter in het filterhuis zitten en dus dezelfde betere luchtdoorstroming als die open filter maar wel KOUDE lucht dus MEER pk's i.p.v. minder! 8-) Die dikkere uitlaat hebben we trouwens ook al allemaal denk ik. :)
Voor onze MG TF ga ik wel zo'n open K&N moeten steken maar daar zit dus een set van 2 dikke darmen bij die de koude lucht naar de filter geleiden.
Je kan dit dus ook voor u Elan doen! ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door Frederik »

ovi schreef:
A-C D schreef:dit scheelt bij mij echt veel de elan heeft een hoge druk koelingsysteem eigenlijk is hij pas echt warm bij 102 graden, de lucht filter krijgt veel lucht langs de onderkant, ik heb ook een veledikkere uitlaat die oude luchtfiter was gewoon niet genoeg om die uitlaat tot zijn recht te laten komen. zo'n filter is echt een aanrader en als hij hierdoor heel warm loopt dan heb je denk ik andere problemen.
Nee, verkeerd!
Ik bedoel helemaal niet dat uw motor zou warm lopen? :roll:

Wat ik wil zeggen dat de meeste gasten denken dat ze met zo'n open luchtfilter pk's winnen maar daar ben je op de manier die jij gedaan hebt dus volledig mis mee! :mrgreen:
Maakt een mega koel geluid maar dat is alles. :lol: De meeste van ons hebben een K&N luchtfilter in het filterhuis zitten en dus dezelfde betere luchtdoorstroming als die open filter maar wel KOUDE lucht dus MEER pk's i.p.v. minder! 8-) Die dikkere uitlaat hebben we trouwens ook al allemaal denk ik. :)
Voor onze MG TF ga ik wel zo'n open K&N moeten steken maar daar zit dus een set van 2 dikke darmen bij die de koude lucht naar de filter geleiden.
Je kan dit dus ook voor u Elan doen! ;)
Ik moet ivo hierin bijtreden, op mijn vorige Elan had ik ook een open luchtfilter. Toen ik die moest aanpassen voor de keuring, schrok ik enorm van het verschil...

De motor van de Elan is een vrij warme motor, bijgevolg wordt het zeer warm onder de motorkap... daarom heeft Lotus origineel een air-duct geplaatst die de originele luchtfilter voorziet van koude lucht binnen een afgeschermde box.

Dit is bij uw grotendeels verloren, bijgevolg uw motor via de open luchtfilter veel meer warme lucht hapt en dus minder goede prestaties zal leveren. Hoe kouder de lucht, hoe beter de prestaties. Warme lucht binnenkrijgen kan snel 5-10-20pk schelen! :o

Het enige voordeel je hebt met een open luchtfilter, is dat je de turbochatter (wastegate) beter hoort bij het schakelen en je de lucht alsware hoort binnenzuigen.

Misschien heel raar, maar "veel pk's zitten tussen de oren", je zou de eerste niet zijn die -denkt- meer pk's te hebben door een luchtfilter/uitlaat, maar eigenlijk bedot het mooiere geluid uw gehele gevoel. ;)

Meten is weten!
Gebruikersavatar
A-C D
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 jan 2011, 00:12
Naam: Axel-Carel
Auto: Elan SE

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door A-C D »

bij mij loopt er een dikke darm van mijn grill naar de filter ;-)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door ovi »

A-C D schreef:bij mij loopt er een dikke darm van mijn grill naar de filter ;-)
Das al niet slecht maar toch kan de warme lucht daar ook niet goed weg dus blijf voorstander van zo'n K&N in het bakske te steken! ;)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Nieuwe versnellingskabels en shortshifter

Bericht door ovi »

Frederik schreef: Misschien heel raar, maar "veel pk's zitten tussen de oren", je zou de eerste niet zijn die -denkt- meer pk's te hebben door een luchtfilter/uitlaat, maar eigenlijk bedot het mooiere geluid uw gehele gevoel. ;)
Heel juist! ;)
Onze Punto heeft 60 pk maar als je daar gas aan geeft lijken het er wel 160! :mrgreen:
Plaats reactie