Elise vanaf 2002

Op zoek naar dé Lotus of auto met Lotus DNA van uw dromen? Stel je vraag dan hier.
914
Berichten: 342
Lid geworden op: 10 aug 2010, 16:14
Auto: Elise 1.6 CR

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door 914 »

javan schreef:ik had deze elise al gevonden en heb interesse,zal daar eens kijken,en wat vinden jullie van de type 23,welke van de 2 is de beste aankoop?
Voor die witte ga je wel heel snel moeten zijn, want als ik het goed voorheb zijn er dit weekend al een paar kijkers geweest en is de wagen zo goed als verkocht. (Wat wil je ook voor zo'n prijsje)
Frederik schreef:Ik wil niemand op de tenen trappen én de uitzondering bevestigd ook meestal de regel...
maar ... in de jaren bestaan van het forum heb ik zelden een Belgische Elise met problemen gezien/gelezen/gekend ... de Elise's met (aanhoudende) problemen zijn meestal ingevoerde uit Engeland.
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle Engelse Elise's slecht zijn, maar het is opmerkelijk dat die meer problemen hebben dan origineel Belgische Elises. Voorbeelden hebben? "gebruik de zoeken-knop"
Ik zie niet in waarom een Engelse Elise slechter zou zijn dan een "Belgische" (die ook uit de UK komt uiteindelijk).
Alles hangt af van het onderhoud en aangezien er veel meer Elises zijn in UK, zijn er ook een pak meer met een gebrekking onderhoud. En aangezien de meesten naar de UK trekken om een "koopje" te doen, zijn dat ook de wagens die naar België komen.
Maar een UK Elise met een FSH (Full Service History) bij een bekende Lotus (specialist) zal zeker niet slechter zijn dan een Belgische. En zelfs beter dan een Belgische waar omwille van de aanschafprijs, op het onderhoud bespaard werd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door Frederik »

914 schreef:
Frederik schreef:Ik wil niemand op de tenen trappen én de uitzondering bevestigd ook meestal de regel...
maar ... in de jaren bestaan van het forum heb ik zelden een Belgische Elise met problemen gezien/gelezen/gekend ... de Elise's met (aanhoudende) problemen zijn meestal ingevoerde uit Engeland.
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle Engelse Elise's slecht zijn, maar het is opmerkelijk dat die meer problemen hebben dan origineel Belgische Elises. Voorbeelden hebben? "gebruik de zoeken-knop"
Ik zie niet in waarom een Engelse Elise slechter zou zijn dan een "Belgische" (die ook uit de UK komt uiteindelijk).
Alles hangt af van het onderhoud en aangezien er veel meer Elises zijn in UK, zijn er ook een pak meer met een gebrekking onderhoud. En aangezien de meesten naar de UK trekken om een "koopje" te doen, zijn dat ook de wagens die naar België komen.
Maar een UK Elise met een FSH (Full Service History) bij een bekende Lotus (specialist) zal zeker niet slechter zijn dan een Belgische. En zelfs beter dan een Belgische waar omwille van de aanschafprijs, op het onderhoud bespaard werd.
Zoals ik reeds zei ... én als ik kijk welke Elises ik heb al heb zien voorbijkomen met (aanhoudende/verschillende) problemen, moet ik toch vaststellen dat dit toch zogoed als altijd bij de goedkopere RHD UK Elises waren. Hiermee (zoals ik ook reeds zei) wil ik niet zeggen dat ALLE UK Elises slecht zijn!

De witte van Gregg heeft ook zijn reeks problemen gekend (zie autoforum), en in 2e instantie denk ik dan aan Stijntjes ex UK Elise... er zijn er nog, maar ik kom er nu ff niet op.

Uw verhaaltje inzake UK Elises (of eerder Lotussen) bijkijk ik toch net iets anders. Waar Engelsen een Elise kopen als daily car én deze veelal ook op straat laten overnachten, zijn de Belgische Lotussen eerder weekend- en speelwagens die in een droge en soms verwarmde garage hebben gestaan. Deze werden op een geheel andere manier behandeld... de Engelse hebben normaal ook meer kilometers (niet persé een probleem).

Vergeet niet dat sinds de komst van CarPass de enige optie om de sjoemelen "wagens importeren is". Dus eentje kopen in UK, DE, F, NL met 100.000km, terugdraaien naar 50.000km én nadien (tweedehands)keuren en hoppa ... je hebt een wagen met officiële legale carpass met maar 50.000km op de teller. ;)

Ik heb ook enkele zaken onderlijnd uit mijn eerste bericht, dit om misverstanden te vermijden. :)

Los van alle bovenstaande feiten ... wil ik liever dat mensen, dat nieuw en groen achter de orgen in het Lotus verhaal stappen "tegen een (te?) gematigde prijs", waarschuwen voor eventuele eventuele nakende problemen. Goedkoop is meestal duurkoop, dat heb ik van mijn grootvader geleerd en hij heeft door de jaren heen al heel veel gelijk gehad.

javan is duidelijk nieuw in het Lotuswereldje ...

Het zou de eerste nieuweling (aldaniet op het forum) niet zijn dat Target gebruikt als "de referentie voor prijzen van de Elises op de tweedehandsmarkt" en op die manier één van de goedkoopste Elise eruitpikt, met alle gevolgen van dien. Ik wil dit alle forumleden & Lotus gepassioneerden ontzien door hen met hun voeten op de grond te zetten en te aan te zetten tot nadenken. Voor ze die ene goedkope Lotus kopen ...

Koop je een laaggaprijsde Elise, hou dan alsjeblieft rekening mee dat er enkele lijken uit de kast kunnen valllen. Vallen ze niet, dan heb je geluk en heb je een leuk koopje gedaan ... maar meestal ...
.. echte koopjes zijn niet echt meer van deze tijd. :-)
javan
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:03
Naam: jan
Auto: wil elise

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door javan »

Heb net een ochtendje elise's gezocht.
Nu iets niet echt leuk meegemaakt :(
Een mooie grijze elise hier tekoop op het forum van 2004,heb ik een bod op gedaan,er was trouwens veel positief te lezen over deze elise.
Deze morgen antwoord gekregen dat het bod aanvaard is.
Ik natuurlijk blij.. :P
De wagen staat te bezichtigen in garage verhiest te oostende,de koper komt uit oost-vlaanderen. Ik vraag telefonisch uit beleefdheid aan de verkoper ,de garagist in te lichten dat ik kom kijken , foutje van me.

10u s'morgens gebeld naar de verkoper,in de auto bellen naar de bank om een bankcheque te te regelen ect.

10u35 sta ik in de garage en krijg te horen dat de wagen de vorige dag verkocht is. :geek:

Dus lijkt me niet zuiver vanwege de garage,er zit meer achter volgens mij.

Geen leuk begin van de zoektocht..
Laatst gewijzigd door javan op 28 feb 2011, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door Frederik »

aiii... da's balen!

Ludo's Elise was een mooie koop geweest.
Stijntje
Berichten: 918
Lid geworden op: 24 jan 2009, 15:12
Naam: Stijn
Auto: beemer
Locatie: wommersom

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door Stijntje »

Frederik schreef:
914 schreef:
Frederik schreef:Ik wil niemand op de tenen trappen én de uitzondering bevestigd ook meestal de regel...
maar ... in de jaren bestaan van het forum heb ik zelden een Belgische Elise met problemen gezien/gelezen/gekend ... de Elise's met (aanhoudende) problemen zijn meestal ingevoerde uit Engeland.
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle Engelse Elise's slecht zijn, maar het is opmerkelijk dat die meer problemen hebben dan origineel Belgische Elises. Voorbeelden hebben? "gebruik de zoeken-knop"
Ik zie niet in waarom een Engelse Elise slechter zou zijn dan een "Belgische" (die ook uit de UK komt uiteindelijk).
Alles hangt af van het onderhoud en aangezien er veel meer Elises zijn in UK, zijn er ook een pak meer met een gebrekking onderhoud. En aangezien de meesten naar de UK trekken om een "koopje" te doen, zijn dat ook de wagens die naar België komen.
Maar een UK Elise met een FSH (Full Service History) bij een bekende Lotus (specialist) zal zeker niet slechter zijn dan een Belgische. En zelfs beter dan een Belgische waar omwille van de aanschafprijs, op het onderhoud bespaard werd.
Zoals ik reeds zei ... én als ik kijk welke Elises ik heb al heb zien voorbijkomen met (aanhoudende/verschillende) problemen, moet ik toch vaststellen dat dit toch zogoed als altijd bij de goedkopere RHD UK Elises waren. Hiermee (zoals ik ook reeds zei) wil ik niet zeggen dat ALLE UK Elises slecht zijn!

De witte van Gregg heeft ook zijn reeks problemen gekend (zie autoforum), en in 2e instantie denk ik dan aan Stijntjes ex UK Elise... er zijn er nog, maar ik kom er nu ff niet op.

Uw verhaaltje inzake UK Elises (of eerder Lotussen) bijkijk ik toch net iets anders. Waar Engelsen een Elise kopen als daily car én deze veelal ook op straat laten overnachten, zijn de Belgische Lotussen eerder weekend- en speelwagens die in een droge en soms verwarmde garage hebben gestaan. Deze werden op een geheel andere manier behandeld... de Engelse hebben normaal ook meer kilometers (niet persé een probleem).

Vergeet niet dat sinds de komst van CarPass de enige optie om de sjoemelen "wagens importeren is". Dus eentje kopen in UK, DE, F, NL met 100.000km, terugdraaien naar 50.000km én nadien (tweedehands)keuren en hoppa ... je hebt een wagen met officiële legale carpass met maar 50.000km op de teller. ;)

Ik heb ook enkele zaken onderlijnd uit mijn eerste bericht, dit om misverstanden te vermijden. :)

Los van alle bovenstaande feiten ... wil ik liever dat mensen, dat nieuw en groen achter de orgen in het Lotus verhaal stappen "tegen een (te?) gematigde prijs", waarschuwen voor eventuele eventuele nakende problemen. Goedkoop is meestal duurkoop, dat heb ik van mijn grootvader geleerd en hij heeft door de jaren heen al heel veel gelijk gehad.

javan is duidelijk nieuw in het Lotuswereldje ...

Het zou de eerste nieuweling (aldaniet op het forum) niet zijn dat Target gebruikt als "de referentie voor prijzen van de Elises op de tweedehandsmarkt" en op die manier één van de goedkoopste Elise eruitpikt, met alle gevolgen van dien. Ik wil dit alle forumleden & Lotus gepassioneerden ontzien door hen met hun voeten op de grond te zetten en te aan te zetten tot nadenken. Voor ze die ene goedkope Lotus kopen ...

Koop je een laaggaprijsde Elise, hou dan alsjeblieft rekening mee dat er enkele lijken uit de kast kunnen valllen. Vallen ze niet, dan heb je geluk en heb je een leuk koopje gedaan ... maar meestal ...
.. echte koopjes zijn niet echt meer van deze tijd. :-)


Ik weet er alles van maar breek me de bek er niet van open. Ik heb er nog steeds een bittere nasmaak. Ondertussen blijf ik ver weg van import uit de UK behalve van de rode skyline R33 gtr van een tijdje geleden die ik hier toen ergens op een foto gezien heb die gaat binnen kort naast de Esprit op de foto staan.
javan
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:03
Naam: jan
Auto: wil elise

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door javan »

thiva schreef:
javan schreef:ik had deze elise al gevonden en heb interesse,zal daar eens kijken,en wat vinden jullie van de type 23,welke van de 2 is de beste aankoop?
Bij de type 23 moet je fan zijn van het Old English White, met de groene striping. Het is interieur is trouwens ook hoofdzakelijk groen.

Het heeft wel iets, maar is niet ieders smaak zegt de man die al een voorschot betaald had op een type 23.
ik ben gaan kijken naar type 23 die te koop staat in evere.
de lak met een kap in,corrosie op de wielen,interieur niet netjes..toch maar laten staan.De kleuren old white en green vond ik eigenlijk wel mooi..
,18000 € was mij toch te veel voor deze.
goodvibecar
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:42
Naam: Sébastien
Auto: 2x Elise S1

Re: Elise vanaf 2002

Bericht door goodvibecar »

Ben er helemaal mee eens dat goedkoop soms duur kan uitvallen. Maar er is wel een geweldige troost: na de 'dure' aankoop is een elise zeer goedkoop in gebruik en onderhoud (in vergelijking met een normale 'moderne' wagen) zodat je altijd genoeg geld hebt om ze enkel het beste te geven!
Kostelijke 'grapjes' zijn echt uitzonderingen op een simpele pure wagen als de elise (ik spreek me niet uit over de rest want ik ken enkel de elisevarianten) !

Het beste om een goede koop te doen is...
De wagen vanbuiten kennen en een geduldige verkoper!
Anderzijds voor de mensen die weinig van mechaniek kennen en het belangrijker vinden dat er geen kras in de verf is dan de staat van hetgene onder de motorkap zit: bepaalde problemen/pannes kan je van IEDERE wagen verwachten (ook van een nieuwe rolls royce) en verf is geen instrument om mechaniek te meten :lol: .
Zonder persoonlijke stommiteit KAN je bvb van de ene dag op de andere een roulement moeten vervangen (ik heb het hier wel duidelijk over 'aan vervanging toe wegens overmatig rijgeluid' en niet 'kapotrijden op een borduur'). Of een platte band krijgen of een steentje in je ruit krijgen, versleten ruitenwissers hebben, lamp vervangen etc. Sorry voor de onnozele voorbeelden maar als je een van bovenvermelde dingen tegenkomt heb je niet een slechte zaak gedaan, het is normaal slijt of normaal ongeluk waartegen geen enkele garantie bestaat. Daarom dat je voor iedere wagen als gulden regel altijd een beetje geld aan de kant moet hebben staan. Voor iedere wagen!

Ik heb een vriend die dacht dat het tijd was om van wagen te veranderen omdat er 'kosten' aan waren (hij heeft nochtans veel geld). Deze waren (hou je vast...) :
onderhoud en remplakketten ! ! ! :oops: :roll:

Heb hem dan maar uitgelegd wat normale 'kosten' waren... en dat een onderhoudsvrije wagen niet bestaat.
Zie dat je een beetje technisch onderlegd bent (of een goede vriend), dat zal je veel opbrengen, nu of in de toekomst, ongeacht wat de oorsprong van de wagen is. Een persoonlijke inspectie (of expertise) en testrit is wat mij betreft betrouwbaarder dan een stempel of een papier dat zegt dat alles ok is... En als je dan beslist om te kopen moet het keuringsattest wel bevestigen dat alles ok is.
Koop dus NOOIT een wagen zonder dat de verkoper ze keurt voor verkoop! Er is geen enkele reden dat hij deze kleine moeite niet kan doen.

Ik weet niet of uk wagens meer problemen hebben, maar in de uk lijkt de keuring wel gemakkelijker dan in belgie. Zie oa dat je de wagen MET catalysator koopt (voor dagelijks gebruik gooien sommigen die er graag uit om een paar pk's te winnen). Reken uit of de afstand tot belgie een risico is voor jou en hoeveel het uiteindelijk echt gaat kosten (lichten, keuring, transport, betaling, papieren, eventuele check of onderhoud,...). Je krijgt er wel gratis thee bij :D
Kwestie van geknoei met kilometertellers: met de vorige MOT certificaten
heb je een overzicht van de kilometerstand per jaartal.

De limited editions zijn inderdaad misschien minder zeldzaam dan de 'regular'. :? Maar je zal het lastiger vinden (ook voor een eventuele latere verkoop) dat je een limited edition zo veel mogelijk in oorspronkelijke staat dient te behouden.
Voor het prijsverschil kan je misschien je eigen wagen laten herspuiten in een limited edition kleur... :twisted: om maar te zeggen dat een goede modelkennis en serial number check onontbeerlijk is om vervalsingen te onderscheppen :idea: . Dus eens te meer: weet wat je koopt en wees niet beschaamd een checklist te hebben die een uur in beslag neemt. Je koopt een lotus, geen trabant! Als de eigenaar/verkoper ze op dezelfde manier verkoopt als een trabant... mag je veronderstellen dat hij ze als trabant heeft behandeld. :(
Plaats reactie