News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Evora, Evora S, GTE, 400 & GT4
Gebruikersavatar
Laneratus
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 jul 2010, 20:49
Naam: Wim
Auto: No longer...
Locatie: Gent

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Laneratus »

Vind die carbon er ook nu niet superslecht uitzien, maar Mansory staat nu niet bekend om zijn subtiliteit. Carbon aan de buitenkant en misschien wel een stuur met ingewerkte swarowski kristallen binnenin... Het moet ook nog wat in de Lotus filosofie blijven. Maw hoe functioneel zijn die addenda? Carbon voor gewichtsbesparing ja, carbon als pure opsmuk, nee dank je.

Dan zou ik liever een volledige uit carbon opgetrokken evora zien als technologische showcase.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Frederik »

Exploded schreef:
Frederik schreef:Hoe hadden we gereageerd mocht Lotus dit als facelift hebben voorgesteld? :-)
Ik had even dom gereageerd als nu! :roll: Ik blijf er bij als je recht opde kop van die auto kijkt kan dat evengoed een Lamborghini zijn. Als je dan toch zo perse een Lamborghini look-a-like wil, koop dan een echte. Heel veel mensen uit mijn kennissenkring (die helemaal niets met Lotus te maken hebben) delen mijn mening, dat het eerder Lambo's/Ferrari's zijn dan Lotussen.
Fasteleven, ik zeg niet dat dit geen mooie auto is (ik ben zelf stapelgek van Lambo's), ik bedoel dat het niet langer een herkenbare Lotus is en het nu een auto aan het worden is voor mensen die wel willen, maar niet kunnen.
Gert ... elk zijn mening hé :-) 't is hier dan ook een "discussieforum" hé ;-)
Zolang het onderbouwd én op een volwassen manier kan, vind ik het wel best leuk. Maar ik wil (of zie niet graag) vriendschappen compromiseren door te heftige discussies, ik hoop dat jij dat ook op die manier ziet?

Echter al sinds de voorstelling van de nieuwe 5 is iedereen het eens dat het herkenbare van ons geliefde Lotus volledig verdwenen is. Maar ik moet bekennen dat ik de nieuwe wel heb leren appreciëren, ik ben zelfs helemaal weg van de nieuwe Elan, ik zie mij die nog kopen. Maar het verdwijnen van het Lotus imago dat wij kennen is een geheel ander verhaal en is reeds meerdere malen gevoerd.

Wat Mansory doet is al een beetje de nieuwe styl integreren op de bestaande Evora. Ik ben benieuwd naar foto's van de echte wagen voor ik een definitieve mening vorm.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Blue Darkness »

Exploded schreef:
Frederik schreef:Hoe hadden we gereageerd mocht Lotus dit als facelift hebben voorgesteld? :-)
Ik had even dom gereageerd als nu! :roll: Ik blijf er bij als je recht opde kop van die auto kijkt kan dat evengoed een Lamborghini zijn. Als je dan toch zo perse een Lamborghini look-a-like wil, koop dan een echte. Heel veel mensen uit mijn kennissenkring (die helemaal niets met Lotus te maken hebben) delen mijn mening, dat het eerder Lambo's/Ferrari's zijn dan Lotussen.
Fasteleven, ik zeg niet dat dit geen mooie auto is (ik ben zelf stapelgek van Lambo's), ik bedoel dat het niet langer een herkenbare Lotus is en het nu een auto aan het worden is voor mensen die wel willen, maar niet kunnen.
Sorry Gert, maar ik vind hem zo hoe langer hoe mooier.
En mooier dan de Evora zoals we hem nu kennen...
;)
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Exploded »

Gunther ik denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt, ik zeg niet dat de Evora nu een lelijke auto is geworden, alleen dat ik vermoed dat die wagen een (ander) publiek gaat aantrekken, zoals we dat nu niet kennen en dat de eigenheid/herkenbaarheid van een Lotus gelijk wordt verkracht. Denk even terug aan je eigen Esprit. Zeker wanneer die rood is, krijg je tot vervelens toe de vraag: En hoe ist met je Ferrari? Ik geef toe dat de wagen sterk lijkt op een 348/355, MAAR de Stevens Esprit was er in 1987, de Ferrari 348 was er pas in 1989. Het is de 348/355 die lijkt op een Esprit! De Esprit is immers altijd DE trendsetter geweest onder de sportwagens van de jaren 90, nu met de '(Mansory) Evora worden de rollen omgedraaid en wordt de Evora een soort Lambo kloon. Noch een Ferrari, noch een Esprit, noch een Evora zijn lelijk, maar ipv de trendsetter te zijn door een eigen design, is de nieuwe Evora een italiaanse wagen geworden. Op lange termijn is dit de doodsteek voor het Lotus merk en worden zij een grijze muis zoals de andere, kleinere sportwagenbouwers, want de rode draad doorheen de geschiedenis is van Lotus, is het brengen van nieuwe technologie-en, dit is compleet stil gevallen, ipv te ontwikkelen, doen ze nu waar de italianen meester in zijn; kopiëren en duur verkopen onder de noemer design. Dat stemt mij bijzonder droef en vandaar ook mijn (te) heftige reactie.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Frederik »

Gert ... uit (te) heftige reacties komen soms veel waarheden ... ;)

In alle eerlijkheid moet ook ik bekennen dat de ziel van Lotus een groot stuk verdwenen is, maar hun 'echte' bezieler is er dan ook niet meer. Colin drukte dat volgens mij dag op dag heel hard door én was een echte pioneer & pure petrolhead maar vooral geen business man (zoals we ze vandaag kennen).

Nu moeten bedrijven (veelal teveel) winst maken en dat brengt een geheel andere kijk op het zakendoen en in dit geval ... wagens bouwen.

Los van alles moet ik bekennen dat ik aan het nieuwe design (van de concepts) aan het wennen ben. Het enige probleem ik heb is dat ik ze wel moeilijk uit elkaar kan houden en geen enkele link naar het verleden te vinden is op het Logo na.

Wat betreft de Mansory Evora, wil ik eerst de echte foto's afwachten voordat ik een finale mening vorm. Trouwens die Mansory is een one-off en totaal geen Lotus ontwikkeling. Zie het als Brabus dat een van hun wagens op de stand van Mercedes mag zetten. Ik heb wel de indruk dat Lotus naar de buitenwereld en meerbepaald naar de rijke arab's, russen, chinezen en jappen duidelijk wil maken dat ook zij een aftermarket en gepersonaliseerd willen werken. Lotus wil gewoon in dat segment een graantje meepikken, en kunnen we hen dat kwalijk nemen? ... ik denk het niet.

Er zijn echt wel nog veel zotten met extreem veel geld op deze aardkloot, kijk maar es wat Glickenhaus (& de competizione) met de rente op zijn centen aan het doen is. 8-)

Lotus laat Eliserijders een beetje in de kou, terwijl er vroeger een "vrij betaalbare" Elise in de cataloog stond, kon men ook een peperdure Esprit V8 GT kopen. Dit kan voor mijn part opnieuw zo zijn in de toekomst. De Elises zoals wij ze kennen naast de dikke übervette Esprit zoals voorgesteld in Parijs.

Echter ... ERG veel blabla, maar tot op heden hebben we nog nix gezien hé ...
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door electroshock »

De Evora (ook al heeft hij een te brave snuit - het blijft voor mij een meesterwerkje), is gewoon om zeep met die extra plooien, vouwen, spoilerlipjes, en andere prullaria. Het "m'as-tu-vu"-gehalte van die ingreep is véél te hoog.

Vergelijk het met een edele, evenwichtige, ranke, gespierde Weimaraner die na een aantal chirurgische ingrepen wordt verbouwd tot een een lelijke vol plooien zittende buldog. Maar dat is mijn strikt persoonlijke visie.

Prentje ter verduidelijking.
ik zie het zo.jpg
Maar wat maakt het uit, in Donato Coco's visie krijgen we daar nog de spitse ogen van een kat bij. :D
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
T_085
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 dec 2009, 19:33
Naam: Timothy
Auto: Exige Cup 260
Locatie: België
Contacteer:

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door T_085 »

Exivora?

Een Evora S is toch wel een enorm goede wagen. Meeste reviews zijn erg positef, maar ik begrijp wel de reactie in verband met de prijs. Er is wel een pak concurrentie in deze prijsklasse.

Deze wagen lijkt wel veel op de Evora Mk2 die onlangs te zien was op die cover. Zou het dan toch deze wagen zijn? Zeker die carbon vooraan is juist hetzelfde.
- Lotus Elise S 2009 (2009-2017)

https://www.instagram.com/sportscars_te/
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Red Baron »

electroshock schreef:Vergelijk het met een edele, evenwichtige, ranke, gespierde Weimaraner die na een aantal chirurgische ingrepen wordt verbouwd tot een een lelijke vol plooien zittende buldog. Maar dat is mijn strikt persoonlijke visie.

Prentje ter verduidelijking.
ik zie het zo.jpg
Da's inderdaad uw persoonlijke mening want ik hebt zo'n Engelse Bulldog thuis en verkies inderdaad de nieuwere neus die Mansory op de Evora heeft geplaatst.

Moet Gert inderdaad wel ergens gelijk geven.
Vind de meeste van de nieuwe Lotus reeks wel knap gestyled maar het originele Lotus DNA is wel zoek.
Vind nu ook niet dat Lotus zoals Porsche moet vasthangen aan steeds hetzelfde design want da's ook geen vernieuwing meer.

Maar nog steeds is het enkel de Bahar luchtbel die we aan het werk hebben gezien.
Ze beloven dat de Esprit vanaf 2013 leverbaar zal zijn maar weten nog niet welke motor erin zal steken ???
Als ze zoveel willen doen om de betrouwbaarheid van Lotus sterk op te krikken zijn ze daar vré goed mee bezig :?
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Frederik »

T_085 schreef:Deze wagen lijkt wel veel op de Evora Mk2 die onlangs te zien was op die cover. Zou het dan toch deze wagen zijn? Zeker die carbon vooraan is juist hetzelfde.
Daar had dat magazine iets opgevangen en hun eigen verhaal verzonnen, ik denk dat Lotus de media gecounterd heeft door de persmededeling de wereld in te sturen.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: News from Lotus : Is It Always Wise to CUSTOMISE?

Bericht door Blue Darkness »

Exploded schreef:Gunther ik denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt, ik zeg niet dat de Evora nu een lelijke auto is geworden, alleen dat ik vermoed dat die wagen een (ander) publiek gaat aantrekken, zoals we dat nu niet kennen en dat de eigenheid/herkenbaarheid van een Lotus gelijk wordt verkracht. Denk even terug aan je eigen Esprit. Zeker wanneer die rood is, krijg je tot vervelens toe de vraag: En hoe ist met je Ferrari? Ik geef toe dat de wagen sterk lijkt op een 348/355, MAAR de Stevens Esprit was er in 1987, de Ferrari 348 was er pas in 1989. Het is de 348/355 die lijkt op een Esprit! De Esprit is immers altijd DE trendsetter geweest onder de sportwagens van de jaren 90, nu met de '(Mansory) Evora worden de rollen omgedraaid en wordt de Evora een soort Lambo kloon. Noch een Ferrari, noch een Esprit, noch een Evora zijn lelijk, maar ipv de trendsetter te zijn door een eigen design, is de nieuwe Evora een italiaanse wagen geworden. Op lange termijn is dit de doodsteek voor het Lotus merk en worden zij een grijze muis zoals de andere, kleinere sportwagenbouwers, want de rode draad doorheen de geschiedenis is van Lotus, is het brengen van nieuwe technologie-en, dit is compleet stil gevallen, ipv te ontwikkelen, doen ze nu waar de italianen meester in zijn; kopiëren en duur verkopen onder de noemer design. Dat stemt mij bijzonder droef en vandaar ook mijn (te) heftige reactie.
Om even op onze Esprits terug te komen:
Welke Lotus kenmerken uit deze wagens kan je ook terugvinden in de huidige Elise/Exige? Mij lijkt een term als 'Lotus-DNA' vooral iets fictiefs.

Je kan het verleden gaan verheerlijken, maar commercieel gezien zijn wagens als een Elan M100, Lotus Omega, Europa, en nu ook de Evora allemaal een flop èh. Hoe mooi deze wagens ook zijn, het publiek dat ze koopt is steeds dezelfde beperkte groep.

Met de Evora wou men een 'nieuw publiek' aanboren met deze 'Lotus voor alle dagen', maar wie koopt er eentje? Meestal mensen die al in het Lotusmilieu zitten en die hem er ook weer bijkopen om op zondag eens mee te cruisen...
Dus ergens heeft men de bal toch weer mis geslagen, ondanks een mooie en goede wagen.
Mensen die twijfelen over een Porsche kopen nog steeds geen Evora ipv een Cayman of 911.

Men heeft nu duidelijk gekozen om het 'anders' te proberen, en we zullen moeten afwachten en zien wat het wordt.
Ik heb ook mijn twijfels, maar het staat toch buiten kijf dat de nieuwe modellen één voor één echte beauty's zijn.
In mijn vriendenkring zijn er velen die de nieuwe modellen mooi vinden, maar die de huidige Evora maar niks vinden...
Plaats reactie