Esprit in the UK gaan halen?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Vandezande Bart
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2008, 20:19
Auto: geen

Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Vandezande Bart »

Hallo allemaal,

't Zal nog niet voor morgen zijn, maar ik ben stilletjes aan het kijken om me een Esprit S4 aan te schaffen.

Gezien er over de plas een veel groter aanbod is en de prijzen een stuk lager lijken te liggen (zeker nu de pond zo laag staat) overweeg ik om er daar één aan te kopen.

Dat het stuur rechts staat maakt me niet zo veel uit, maar hoe zit het met verdere beperkingen.

Om hem in België gekeurd te krijgen moet de snelheid in KM af te lezen zijn. Bij sommige merken staat op de kilometerteller onder de miles ook een km-aanduiding. Weet er iemand of dat bij een esprit ook zo is? Hoeveel zou het mij kosten om een andere teller te steken?

Verder nog pro's of contra's ivm import?

Tot slot: waar vind ik een to the point-uitleg over welk model ik best koop. Zijn er die te mijden zijn?
Het is niet de bedoeling om veel km's te doen. Ik schat een goeie 5000 per jaar.

Bedankt.

Bart Vandezande
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Frederik »

Welkom Bart ...

Beetje tegen mijn boutique maar dé moedersite voor de Lotus Esprit is http://www.lotusespritworld.com ;)

Ik denk dat eerder de oudere modellen (van ver voor de S4) de probleemgevallen zijn.

MAAR ... waarom kijk je ook es niet op de Belgische (en eventueel ook Duitse markt)? Ik heb mijn Elan vanuit Duitsland geimporteerd omdat het aanbod daar veel groter was.

In België staan wel een paar Esprits te koop...
Iin Duitsland kan je best eens kijken via de site http://www.mobile.de ... zo heb ik ook mijn Elan gevonden. (ik heb wel gekocht van een particulier)
Vandezande Bart
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2008, 20:19
Auto: geen

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Vandezande Bart »

Frederik schreef:Beetje tegen mijn boutique maar dé moedersite voor de Lotus Esprit is http://www.lotusespritworld.com
Dag Frederik,

Deze site kende ik idd ook al. Er is altijd plaats voor verschillende 'boutiques' hé. Jammer dat het Lotus-wereldje in België relatief klein is en het dus moeilijk is om hier een forum op te starten. Erg tof in elk geval dat jullie ermee begonnen zijn. Knap werk.
Ik wil al een jaar of 12 een Esprit, maar ben u pas op de leeftijd (32) gekomen dat dat ook effectief zou kunnen.
Destijds veel rondgesurft, maar de afgelopen jaren een beetje losgelaten.
Op de site van lotusespritworld staan enkele esprits die zo weinig kosten dat ze argwaan wekken: tot 6250£ voor een erg knappe wagen. Bij LEW staat dat hij reeds verkocht is. Op andere sites staat hij nog te koop. Dat lijkt me minstens verdacht.

Nu staat er een mooie gele voor 7950£. dat is een goeie 10.000€.

Thx voor de reactie.

BartVDZ
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Frederik »

Ik heb van mijn ouders meegekregen "goedkoop, slechte koop".
Dit is echter niet altijd 100% correct, maar als iets "te" goedkoop is dan is er volgens mij (meestal wel) iets niet pluis.

Lotussen zijn collectiewagens of auto's die meestal niet als daily gebruikt worden. Dus hebben ze relatief weinig kilometers op de teller, maar ze hebben WEL hun ouderdoms-herstellingen nodig. Bij de goedkopere modellen zijn die meestal niet gebeurd, dus altijd goed informeren. (harde banden, distributieriem, andere riemen, remmen ... )

Een "perfect in orde" Esprit van 20.000€ kan soms goedkoper zijn (uitkomen) dan een "in orde te maken" Esprit van 15.000€. (ik gebruik hier wel fictieve bedragen als voorbeeld hé)

Bedankt dat je ons initiatief steunt, en bedankt voor de steun... We kunnen het goed gebruiken. ;)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Bzguy »

hoi Bart,

als ex-SE-eigenaar en huidig S4-eigenaar kan ik je volgende ervairngen meegeven :

- vanaf S4 is de kwaliteit er n stuk op vooruit gegaan, zowel qua betrouwbaarheid als afwerking
- ik zou opteren voor n S4/S4s of GT3
- hier in Belgie stonden recentelijk n paar mooie S4's te koop (vb bij FKM/FVH/Verhiest/Kapaza)
- check eventueel in NL of Duitsland, via de gekende kanalen of vb dealers (vb R&B)
- ga na of er n complete onderhoudsgeschiedenis is (facturen, stempels enz), alsook het aantal vorige eigenaars
- en laat je vooral niet pakken door de prijs : beter n paar 1000 EUR meer betalen en n echte geoeie hebben dan n goedkope wagen met achteraf veel problemen (vb gebarsten uitlaatmanifold = 1500 EUR ! )
- je mag uiteraard altijd ns een kijkje komen nemen naar de mijne, ik woon in Baal (tegen Tremelo)
- mocht ik jou zijn kocht k absoluut geen RHD
- check ook ns www.lotusespritforum.com
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Vandezande Bart
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2008, 20:19
Auto: geen

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Vandezande Bart »

Hello BZGUY,
BZGUY schreef:- en laat je vooral niet pakken door de prijs : beter n paar 1000 EUR meer betalen en n echte geoeie hebben dan n goedkope wagen met achteraf veel problemen (vb gebarsten uitlaatmanifold = 1500 EUR ! )

Das waar, maar het probleem is dat je bij de duurdere ook niet altijd zeker bent van wat je koopt natuurlijk. Op Lotus-esprit-world staat een goed overzicht met de voor en na-delen van elk model. De S4S en GT3 komen er idd uit als 'best value'.
ik probeer me enkele maanden in te werken in de modellen.

Wij wonen in Oostakker, maar als het past wil ik graag eens de verplaatsing naar Tremelo maken om eens te komen kijken. Ik moet toegeven: In mijn studententijd ging ik geregeld aan het raam gluren bij de lotus-garage in Drongen (bestaat intussen niet meer). Maar ik ben nogal schuchter en heb het dus nooit gewaagd om er eens te gaan inzitten.

Waarom zou je geen RHD kopen? Ik heb nog een paar maand in Schotland gewoond en heb het nogal voor de tegendraadse Engelse way of life.
Bovendien kan je in Engeland kiezen uit een behoorlijk aanbod. Op het vasteland is het nogal beperkt.

De bordeaux Esprit die in Genk wordt aangeboden zegt me wel wat, maar zo veel geld heb ik helaas niet te spenderen. We zoeken een Esprit om weinig km mee af te leggen. Om onze drie kinderen te vervoeren hebben we al een espace. Ik vraag met trouwens af of veel esprits niet behoorlijk over-priced zijn in België, want vele staan er al maanden (of jaren) te koop.

Groeten,

Bart Vandezande
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Bzguy »

Bart,

ik ben net zoals jij ook n showroom-kijker bij Alvan Motors geweest blijkbaar ;) (ben afkomstig van WVL, dus k kende Albvan Motors vrij goed)

die in Genk is absoulut n koopje ! Eerste eigenaar, slechts 32000 km, ziet er perfect uit. Mits wat geluk volledige geschiedenis, enz enz ...

k Wil altijd ns langsgaan om wat meer info te vragen ...

Belangrijk is ook om na te gaan wanneer de distributieriem vervangen is ; mss nog nooit gezien de lage km's, maar het is wel aan te raden om dat preventief elke 3 jaar (of 40000 km) te doen ! Je iwlt echt niet je motor opblazen, kost n fotuin ;)

Goedkoper dan die ga je ze niet vinden, tenzij dan in Engeland, en dan hangt t er nog vanaf in welke staat ze zijn.

k Zeg wel, t is niet gegarandeerd dat die in Genk n goeie is, maar t ziet er wel zo naar uit.

Voorzie toch maar rond de 30000 EUR, da's geen cent teveel voor n geoeie ! Voor n lagere prijs kun je wel n SE vinden, maar ik vind die persoonlijk n stuk minder interessant.

Zal ns opsnorren of k ergens m'n aankoop-checklist kan terug vinden ...
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Bzguy »

Bart,

wat ik nog was vergeten : dr is uiteraard niks verkeerd met n Esprit uit de UK, enkel zou ik het persoonlijk niet doen.

Prijzen zijn daar idd lager, maar denk dat dat aan t aanbod ligt (denk meer RHD dan LHD).

Dr staan n paar mooie op http://www.esprit4sale.co.uk

Mooie S4 (met recentelijke engine rebuild), n mooie GT3 en n spectaculaire Sport 300 !

//edit : als je n goeie mechanieker bent zen zelf veel kunt doen, koop dan n Esprit Turbo NA : zo heeft vb bosbon_be dr eentje gekocht, volledig opgemaakt en ie kan er zelf aan sleutelen : da's DE manier om n financieel aantrekkelijk van n ferme sportwagen te genieten ! Dat is supercar-prestaties voor n lage prijs !
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Bosbon_be »

Ik zou eens naar deze gaan kijken.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=berbaj3wyiw4
compressie meten, chargecooler temp controleren, nieuwe riemen erop en als dan nog iets stuk gaat zelf herstellen. Is blijkbaar al gechipt dus... :twisted:

De besparing is je reserve voor onderdelen die stuk kunnen gaan.

Ik zou het durven...

Maar ik heb er al een, en eerst moet deze weg voordat er een andere in huis komt.

Groetjes,

Peter
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Esprit in the UK gaan halen?

Bericht door Bzguy »

Bosbon_be schreef:Ik zou eens naar deze gaan kijken.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=berbaj3wyiw4
compressie meten, chargecooler temp controleren, nieuwe riemen erop en als dan nog iets stuk gaat zelf herstellen. Is blijkbaar al gechipt dus... :twisted:

De besparing is je reserve voor onderdelen die stuk kunnen gaan.

Ik zou het durven...

Maar ik heb er al een, en eerst moet deze weg voordat er een andere in huis komt.

Groetjes,

Peter
ziet er idd interessante wagen uit, n S4s dan nog :p
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Plaats reactie