Remmen Elan M100 (SE/S2)

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Remmen Elan M100 (SE/S2)

Bericht door ovi »

Aan de Elan rijders hier die niet zoals Frederik volledig nieuw remsysteem laten steken hebben.
Welke remblokken raden jullie mij aan.
Normaal kan ik eindelijk zaterdag mijn Elan gaan halen! :?
Wil hier wel onmiddelijk andere blokjes opsteken daar dat ding voor geen meter wil stoppen.
Laatst gewijzigd door Frederik op 13 nov 2008, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast ...
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Remmen Elan

Bericht door HJ2 »

Euhm... Als je blokjes wisselt... dikke kans dat hij dan alleen maar slechter remt, zeker de eerste tijd (afhankelijk van de staat van je schijven). Dan liever ook nieuwe schijven, en wel gegroefd. Als dan toch de remmerij los is: Olie vervangen. Als dan toch de olie er uit is: Stalen slangen monteren.

Even slikken, maar dan heb je wel veel remplezier zonder te moeten investeren in dikke remmen met grotere pannekoeken ;-)

Mag ik je alvast heel veel ophaal plezier wensen! Kloppend hart, glimmende oogjes, beetje bibberige beentjes bij de eerste meters... Heerlijk, and congrats :-)

(Zaterdag mijn auto voor erbij ophalen: Fiat Marea Weekend... One happy camper!)


Oh! Ik was altijd zeer content met mijn Ferrodo blokken. Remmen fijn en geven niet veel stof wat weer fijn is om je velgen glimmend te houden :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Remmen Elan

Bericht door Herman »

ovi, let op een lotus remt wel gans anders dan een gewone auto, ge moet meer kracht uitoefenen, maar een keer dat hij begint te remmen is beter dosseerbaarder dan met een andere auto, ook als uw schijven maar iets van roest vertonen is er toch een kleine afstand al remmend nodig om ze terug goede grip te geven, ook als ge de wagen gewassen en terug binnen zet moet ge verdorie goed opletten dat ge niet door uw garage rijd ipv erin.
enfin dat zijn de notieties die ik maakte voor mijn elise mk2 111s ik weet nu niet voor een elan, maar k'geloof dat frederik een update gedaan heeft aan zijn remmen (van zijn auto)

ik heb green stuff pads zitten met geperforeerde gegroefde geventileerde schijven op de elise.....
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Remmen Elan

Bericht door Frederik »

Remmen op een Lotus Elan zijn levensgevaarlijk, zeker als je de power die de wagen heeft goed gebruikt. Als je de wagen enkel hebt om de zondag eens mee te cruisen en/of pistolets te halen dan is er geen enkel probleem. Wil je de wagen tot de limieten drijven dan is een upgrade ZEKER noodzakelijk.

Met de originele remmen kan je de wagen vertragen maar hard en kort remmen is (bijna) onmogelijk. Het is echt grof, de wielen laten blokkeren is praktisch onmogelijk. Wel goed zeker als je geen ABS hebt én niet goed kan rijden, maartoch ;-)

>> Op mijn vorige Elan (~2000-2001) heb ik geperforeerde remschijven, EBC (greenstuff) remblokjes, stalen remleidingen en racelolie laten monteren.
Resultaat : de fading is een heel pak minder, de remkracht is iets beter en daardoor kan je toch al iets beter remmen.

>> Op mijn huidige Elan (2008) heb ik een AP Racing bigbrake-set laten monteren, dit zijn dezelfde als de optionele remmen van de Exige S die je kan vinden in het performance pack.
Resultaat : pro / race rem-materiaal ... wat kan je daar eigenlijk nog over zeggen hé ;)

Wat HJ2 zegt daar kan ik niet 100% mee akkoord gaan, mits de juiste remblokken kan je zeker remkracht winnen... Wat hij (HJ2) bedoeld is vermoedelijk red of yellow stuff van EBC, dan heb je remmen die het enkel goed doen eens ze warm staan (zoals in de racerij). Daarvoor is greenstuff een goed/beter alternatief voor baangebruik.

Moraal van het verhaal :
Prijskwaliteit is misschien de gewone upgrade een betere (koop) keuze, zeker voor een hobbyrijder. Wil je echter regelmatig van het circuit gaan verkennen dan raad ik u zeker een bigbrake set aan.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Remmen Elan

Bericht door ovi »

Yep Frederik, uw remmen werken prima daar ben ik getuigen van geweest maar was ook wel een serieuse investering hé!
Ik vermoed wel dat u dat volledig laten doen heb en ik kan ze gewoon zelf plaatsen dus op het etentje gaan we het er nog wel over hebben waar ik de onderdelen dan het beste koop!
Heb van Herman ook al tipje gehad.
En HJ2 (van waar dien naam ?) ge weet het kerel!
Nen man blijft in zijn hart toch altijd een bekke een klein kind dat af en toe een nieuw speeltje moet kunnen kopen hé! Kem eerst gedacht van is van vrouw te veranderen.....maar dit was goekoper. :lol:
Als ik op het etentje met een blauw oog toekom ben ik gewoon tegen de deur gelopen zenne. ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Remmen Elan

Bericht door Frederik »

ovi schreef:Yep Frederik, uw remmen werken prima daar ben ik getuigen van geweest maar was ook wel een serieuse investering hé!
Ik vermoed wel dat u dat volledig laten doen heb en ik kan ze gewoon zelf plaatsen dus op het etentje gaan we het er nog wel over hebben waar ik de onderdelen dan het beste koop!
Heb van Herman ook al tipje gehad.
We zullen het er tussen de mossel en de friet, de aperitief en de hapjes of de koffie en de koekskes nog es over hebben. Heb ervaring met de 3 systemen (origineel, upgrade en bigbrake) en kan je perfect de verschillen én de voor en nadelen van de 3 systemen aantonen. Achteraf is de keuze aan U 8-)

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen ik momenteel aan het zoeken ben naar een oplossing. Heb nogal wat last van trillingen, als ik op circuit echt doorga en (te) veel rem. Op het nat Francorchamps moest ik veel meer, veel langer en veel lichter remmen en kreeg echt last van trillingen, op Zolder had ik het bijna niet... op Zolder ging ik wel harder en remde ik later, korter en veel harder. Dus vermoeden we een acuut koelingsprobleem. Binnenkort doen we de uitlijning opnieuw en laat ik de balance van de velgen controleren. Als dat alles in orde is zal ik vermoedelijk andere velgen moeten monteren voor betere koeling. Die SE velgen zijn mooi, maar heel erg dicht. Anders denk ik ook air/brake-duckts te maken in de voorbumper die via een kanaal extra koele lucht voorzien op de dikke race-stoppers.
ovi schreef:En HJ2 (van waar dien naam ?) ge weet het kerel!
Initialen van zijn voornaam (Henk-Jan) :)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Remmen Elan

Bericht door Herman »

ovi schreef:Aan de Elan rijders hier die niet zoals Frederik volledig nieuw remsysteem laten steken hebben.
Welke remblokken raden jullie mij aan.
Normaal kan ik eindelijk zaterdag mijn Elan gaan halen! :?
Wil hier wel onmiddelijk andere blokjes opsteken daar dat ding voor geen meter wil stoppen.
zou er op deze site geen goede info te vinden zijn ? ziet er precies iets uit zoals seloc is ,maar dan specific voor den Elan, met ook een tecwiki-

http://www.lotuselancentral.com/

ge moet eens gaan kijken bij brakes en brake upgrades- ook bij het forum vd site , clic op search, na "brake pads" ingevuld te hebben ,dan ziet ge diverse conversaties dienaangaande , zoals deze vb..(Example: Front brake pads-->1988-1993 Pontiac LeMans, 1988 Pontiac Fiero). dit zijn pads die volgens hen identiek zouden zijn ad elan v die jaren, ergens heb ik ook gelezen dat er meschien wel bepaalde gelijklopende zijn met sommige opel astra's/corsa's....
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Remmen Elan

Bericht door ovi »

Kzal hier straks is naar Auto-Stop bellen om te vragen wat die kunnen leveren.
Er zit daar zo'n kerelke die zich vooral bezig houd met "tuning".
Hem nu nog effe uitleggen dat het wel de bedoeling is dat het moet remmen en niet alleen moet mooi zijn aan de buitekant zoals die jonge gasten tegenwoordig uit "tuning" verstaan!
Dien tip van die Corsa kan ik al iets mee, kzal als ik hem heb denk ik gewoon de blokjes nen keer demonteren en meenemen.In die boeken staan altijd tekeningskes waar ge de blokjes dan kund opleggen. Zou wel tof zijn als ik er moest vinden van Opel dan kunnen we alle kanten uit.
Heb ook al gezien dat er een revisie kitje voor het mecanisme v/d lichten bestaat en da zou ook voor een Pontiac Fiero zijn dus daar kunnen we ook al eens kijken.Was dat tegengekomen met te zoeken naar wisselstukken voor het raammechanisme dat bij de rechterdeur stuk is.
Nu met spanning afwachten op het telefoontje dat hij door de kontrole is en dat ik hem kan gaan halen.
Stressssssssssss!!! :?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Remmen Elan

Bericht door Herman »

Remember "stressed" is omkeerbaar in "desserts"
dwz .na het wachten komt de beloning
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Remmen Elan

Bericht door ovi »

Kzie nu dat het inderdaad bij Lotus Central was dat ik da van die Pontiac gezien had.Alles wordt daar ook goed uitgelegd.Goede site die ik reeds een paar weken geleden bij mijn favorieten gezet had.
Wel niks gevonden om het raammecanisme te herstellen. :(
Gesloten