Welke uitlaat op Elan M100?

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Blue Darkness »

Herman schreef::?: Eens kijken op Porsche forum dan... ze kijken momenteel zelfs als er een e nummerken in de uitlaat staat.... en die porker sport uitlaten zijn nu ook precies niet voor niks hé... :evil:
We gaan hier gene porsche met ne lotus vergelijken èh! :mrgreen:
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Herman »

Klopt...juist ...maar die gasten hebben reeds 2 jaar geleden gemeld dat het in een bepaalde regio van Belgie on-mogelijk is om door de keuring te raken met een andere (zonder e nr) dan origine uitlaat... riekt dat niet naar commercie bescherming. :?: ,,,.. in mijn ogen, is de taak van de automobielinspectie: te kijken of de gemeenschap en de bestuurder niet in gevaar gebracht wordt, en niet te zorgen voor de portemonee van verkopers.... dat ze een uitlaat controleren op decibels, de staat er van, en ook de deftige constructie eens bekijken...akkoord... maar verders.... dan zoudt ge evengoed kunnen zeggen "die auto is omgelakt met een andere dan origine verf"....
Laatst gewijzigd door Herman op 04 nov 2010, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

Een beetje wetgeving :

  1. Er bestaan heel strenge normen op het vlak van de geluidsproductie van vervangingsuitlaten. Zo mogen vervangingsuitlaten maximaal hetzelfde aantal decibels produceren als de originele exemplaren. De limiet voor originele uitlaten ligt al enkele jaren op 74 dB (A) en er is zelfs sprake van om die maximumwaarde binnen enkele jaren naar 72 dB (A) te brengen. Alle uitlaten moeten ook e- of E-gekeurd zijn én het e- of E-goedgekeurde nummer dragen. De emissietest moet op een normale manier kunnen gebeuren. In dit geval dient een homologatieattest aan de technische keuring voorgelegd te worden waarin staat dat de uitlaat effectief voldoet aan de wettelijke vereisten.
  2. Het eindstuk na de laatste demper vervangen is toegelaten mits op de technische keuring de emissietest op de normale manier kan uitgevoerd worden. De diameter van de uitgang van de demper mag niet gewijzigd worden.
  3. De dempers moeten voldoen aan de e- en E-vereisten. E- of e-goedgekeurde dempers voldoen hier automatisch aan.
  4. Niet originele uitlaat wordt toegelaten als hij maximaal dezelfde decibels heeft als de originele uitlaat, de emissietest moet op een normale manier kunnen gebeuren en wordt geregeld via een validatieprocedure. Een validatieverslag dient aan de technische keuring voorgelegd te worden waarin staat dat de uitlaat effectief voldoet aan de wettelijke vereisten.


Bron : http://staatsbladclip.zita.be/staatsbla ... 14061.html & http://www.goca.be/ned/autokeuring/Pers ... uning1.asp

Hierbij is het voordeel dat de FVH uitlaatlijn exact dezelfde is kwa uitzicht als de originele uitlaat. Dus voor de keuring heb je eigenlijk geen tuning- of sportuitlaat, maar een originele weliswaar in roestvrijstaal vervaardigde uitlaat. Dewelke ook nooit meer kan doorroesten als de originele.

Bij eventuele discussie kan U altijd de originele Lotus partslist tonen waarbij de uitlaat identiek is.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

En om het verhaal af te maken is er dan weer een Europese richtlijn dewelke toelaat onderdelen van een voertuig ten allertijde aanpast mag worden met
“originele reserveonderdelen “ en “reserveonderdelen van gelijke kwaliteit”.

Maar de keuringcentra houd zich vooral aan de Belgische regelgeving en KB's dewelke uitgeschreven werden.

Bron : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:nl:PDF

Euh ... Belgische kafka dus :-)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door HJ2 »

Als Hollander ga ik hier niks aan toevoegen, maar ik ben tevreden met mijn PECO, ook wel verkrijgbaar als Piper :mrgreen:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door hans »

Ik heb dezelfde inox uitlaat op mijn elan staan als frederik heeft, en ben er uiteindelijk niet echt tevreden over. Maakt een constant brommend geluid in mijn wagen, wat op lange duur enerverend werkt (ps: voornamelijk bij mijn vrouw).
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

hans schreef:Ik heb dezelfde inox uitlaat op mijn elan staan als frederik heeft, en ben er uiteindelijk niet echt tevreden over. Maakt een constant brommend geluid in mijn wagen, wat op lange duur enerverend werkt (ps: voornamelijk bij mijn vrouw).
Hans ... kan je dat es beschrijven? Ik heb dat blijkbaar niet ...
Wanneer heb je dat? Bij lage toeren, hoge toeren ... ?
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Peter D »

hans schreef:Ik heb dezelfde inox uitlaat op mijn elan staan als frederik heeft, en ben er uiteindelijk niet echt tevreden over. Maakt een constant brommend geluid in mijn wagen, wat op lange duur enerverend werkt (ps: voornamelijk bij mijn vrouw).
't is toch je vrouw niet die een brommend geluid produceert als jij rijdt ? :o :mrgreen: :lol:
Sorry, had ik maar in te trappen hé...
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door HJ2 »

Enerverend... als in 'good vibrations'?
:lol:

Op LEC is een aanbieder die iets gelijkwaardigs als PECO maakt (volgens mij piper, in mijn eerdere bericht bedoelde ik dan een ander...) maar dan met een einddemper en ditto geluid naar wens, voor 1/3 tot 1/2 van de prijs van een Lotus, geheel in RVS in 2 1/4" of 2,5"

Zoek eens op exhaust
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door hans »

BDC Peter schreef:
hans schreef:Ik heb dezelfde inox uitlaat op mijn elan staan als frederik heeft, en ben er uiteindelijk niet echt tevreden over. Maakt een constant brommend geluid in mijn wagen, wat op lange duur enerverend werkt (ps: voornamelijk bij mijn vrouw).
't is toch je vrouw niet die een brommend geluid produceert als jij rijdt ? :o :mrgreen: :lol:
Sorry, had ik maar in te trappen hé...

k' zal het haar laten lezen wat je geschreven hebt :o
maar haar bromtoon kan ik afzetten, die van de uitlaat niet
Plaats reactie