Welke uitlaat op Elan M100?

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Blue Darkness »

Ik overweeg een andere uitlaat voor m'n Elan.
Wat zijn de mogelijkheden? En wat valt er aan te raden?

Is er een onderscheid voor Elans met of zonder katalysator?
Verschil tussen SE en S2?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

Ik heb een systeem van FVH, een eigen ontwikkeling in roestvrij staal en ben er ERG tevreden over. Mijn eerste heeft Thierry Verhiest nog gemonteerd, en toen ik mijn 2e Elan kocht moest ik direct weer dergelijk systeem hebben.

De prijs is ~650€ btw in voor de volledige lijn (einddemper, centerbuis & achterste buis).

Totaal geen last van boostcreep, beetje meer turbodruk, bij volgas lekker sportief geluid maar bij gewoon draaien toch ergens vrij subtiel.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef:Ik heb een systeem van FVH, een eigen ontwikkeling in roestvrij staal en ben er ERG tevreden over. Mijn eerste heeft Thierry Verhiest nog gemonteerd, en toen ik mijn 2e Elan kocht moest ik direct weer dergelijk systeem hebben.

De prijs is ~650€ btw in voor de volledige lijn (einddemper, centerbuis & achterste buis).

Totaal geen last van boostcreep, beetje meer turbodruk, bij volgas lekker sportief geluid maar bij gewoon draaien toch ergens vrij subtiel.
mag idd wat sportiever geluid bij volgas

650 met of zonder plaatsing?
maar die van u is zonder katalysator zeker?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

Je hebt ook nog de Peco, HJ2 heeft die als ik me niet vergis.
Maar gezien ik erg tevreden was over die van FVH, de prijs meeviel en direct leverbaar was... heb ik minder dan 60 seconden getwijfeld. :mrgreen:

Het grote voordeel (voor Belgische wagens) is dat de uitlaat van FVH er exact hetzelfde uitziet als de originele en bijgevolg geen problemen kent op de autokeuring.

Een toch niet onbelangrijk element bij het kiezen van de juiste uitlaat.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:mag idd wat sportiever geluid bij volgas

650 met of zonder plaatsing?
maar die van u is zonder katalysator zeker?
Zonder montage, maar zoveel werk is het niet. Kom langshier, ik woon op 10min wandelen van FVH :)

Demijne is origineel met katalisator, (SE voor duitse markt) maar heb die weggehaald enerzijds voor de vermogenswinst, het iets sportievere geluid en op mijn wagen was/is het niet verplicht in België.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Blue Darkness »

Keuring is idd een belangrijk punt,
en daarom zit ik ook te piekeren over die katalysator.

De aansluiting van de einddemper zou ook verschillend zijn met of zonder katalysator...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

Je hebt ook nog Quicksilver (http://www.quicksilverexhausts.com)

Je kan altijd je originele kat plaatsen met een flens hé... in combinatie met een stuk buis ook met flenzen kan je makkelijk je kat monteren/demonteren wanneer gewenst. 8-)

Of je kan een nieuwe sportkat kopen bij oa. Skytune en deze combineren met de FVH uitlaatlijn & demper maar dan loopt het prijskaartje al wel op natuurlijk.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:De aansluiting van de einddemper zou ook verschillend zijn met of zonder katalysator...
Beide beschikbaar bij FVH. Zijn pa heeft een S2 en heeft ook die uitlaatlijn en demper.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door ovi »

Frederik schreef:
Het grote voordeel (voor Belgische wagens) is dat de uitlaat van FVH er exact hetzelfde uitziet als de originele en bijgevolg geen problemen kent op de autokeuring.

Een toch niet onbelangrijk element bij het kiezen van de juiste uitlaat.
In Rotselaar schrokken ze toen ze plotseling een motor vanvoor zagen zitten en jullie maken je druk over hoe de uitlaat er moet uitzien!!! :lol:
Ik denk echt niet dat die gasten daar alle dagen een Elan over de brug krijgen dus denk niet dat je schrik moet voor hebben als uw potje er iets anders uitziet. ;)
Bij mij staat er trouwens iets selfmade inox op denk ik of Fred moest weten wat het is. Is in ieder geval niet origineel.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Welke uitlaat op Elan M100?

Bericht door Herman »

:?: Eens kijken op Porsche forum dan... ze kijken momenteel zelfs als er een e nummerken in de uitlaat staat.... en die porker sport uitlaten zijn nu ook precies niet voor niks hé... :evil:
Plaats reactie