Katalysator op Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door wimvanbeeck »

Blue Darkness schreef:
wimvanbeeck schreef:
Blue Darkness schreef:damn, dat is dus ferm kl*te :?

daar zit ik dus al mee opgescheept...
Jongens denkt toch eens aan het millieu, onze kinderen moeten het daarin doen hoor !!!!!!! wat maakt dat beetje verschil nu toch in vermogen, tis toch properder.....................
PS: En toch geen Tesla gekocht? :mrgreen:
Moest ik hem kunnen betalen, meteen, maar weet dat zorgen voor een beter millieu bij ieder van ons begint, alle beetjes helpen, als ieder het zou door schuiven op een ander die meer vervuilt zijn we slecht bezig en denk erom veel beetjes maken een groot geheel........................
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door ovi »

wimvanbeeck schreef: Jongens denkt toch eens aan het milieu, onze kinderen moeten het daarin doen hoor !!!!!!! wat maakt dat beetje verschil nu toch in vermogen, tis toch properder.....................
En ik rij al 27 jaar op LPG en moet daar extra taks voor betalen! :evil:
Waar zitten dan die milieuklojo's?

Enkele jaren terug wilde de groen pipo's zelfs milieutaks invoeren op de binnenboorddieselmotoren van zeiljachten??? :roll: Als je weet dat ik dit jaar misschien 5 literkes diesel nodig gehad heb om mijn bootje in en uit de jachthaven te varen zal ik nogal wat lucht vervuild hebben zekers! :lol:

Milieu = poen pakken! ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door Frederik »

Blue Darkness schreef:Ik denk dat de uitstoot van alle Lotussen over aan gans jaar niet opweegt tegen de uitstoot van bv alle vrachtwagens van de Colruyt (om maar iets te noemen) op 1 dag!
Slechter voorbeeld kon je niet aanhalen, Colruyt is nu net één van de weinige supermarkten dat echt werkt aan een beter milieu... Geen openstaande vriezers, alle koele producten in 1 gesloten gekoelde ruimte, investeren in zonnepanelen ...

Vanmorgen zat ik op de WC een oude Dag Allemaal te lezen, ergens achteraan stond een column van Carl Huybrechts en die was er patat op. Hij schreef ... "Wij allen kleine burgers moeten enorm besparen, isoleren en op het milieu letten etc etc, en dit terwijl er nu weer 'met de winter in aantocht' alle winkels in de drukke winkelstraten hun deuren wagenwijd opengooien met de verwarmingen helemaal open. Hierbij kwamen ook de grote supermarkten aan bod waar oa. "dag in dag uit" open vriezers staan te brommen en kilowatts aan nodeloze elektriciteit aan het verbruiken zijn...

Ik volg Gunther zijn redenering, maar ook die van Wim. Terwijl Wim vindt dat we allen ons steentje bij moeten dragen aan het milieu gooit Gunther in de groep dat er veel grotere vervuilers zijn ... en gelijk hebben ze.

Maar het ging hier eigenlijk over het verplicht zijn van een katalysator op een Elan S2. ;)

Maar het ging hier eigenlijk over het verplicht zijn van een katalysator op een Elan S2. ;)
Ergens is het wel normaal dat Gunther de vraag stelt, terwijl er meer Elan's zonder katalysator (~3.855) rondrijden, zit er op die van hem wel eentje. Zijn bedenking is dan natuurlijk "in hoeverre zal de katalysator zorgen dat de S2 Elan tov de SE properder of beter voor het milieu zijn?"
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door Blue Darkness »

Het doorschuiven van het probleem is net wat de overheden overal ter wereld doen.

Het heeft vooral veel met geld te maken en de gewone man moet er voor opdraaien.

PS: Ik heb ook ooit een LPG-wagen gehad en het is een regelrechte schande dat wie op LPG rijdt (na al die jaren nog steeds) moet bijbetalen en al die vervuilende dieselrijders niet.
Leg mij maar eens uit wat dat met het milieu te maken heeft?
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door X-ian »

En dan is het vooral de frustratie die je ertoe neigt zelf ook maar alle inzet overboord te gooien. :evil:
Zo heb ik meer dan 6 jaar geleden al een Prius gekocht, nog voordat de regering met premies strooide.
Eerlijk gezegd heb ik van die 'milieuvriendelijke' aankoop nog geen voordeel gehad. Ik betaal overal evenveel als alle andere weggebruikers. :cry:
Nu zie je dan eindelijk wel wat effect van die premies in de zin van co² uitstoot, maar dan vooral op de dieselmotoren. En daarvan is bekend dat daar de hoeveelheid (erg)fijn stof veel hoger is dan bij benzine. En dat is voor iemand die aan ademhalingsmoeilijkheden lijdt niet grappig...
Maar Wim heeft wel gelijk (ondanks mijn frustratie :evil: ) dat ieder klein beetje toch wel helpt (... uiteindelijk... ooit eens) :roll: Dus toch maar blijven inzetten... :?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door Blue Darkness »

Frederik schreef: Maar het ging hier eigenlijk over het verplicht zijn van een katalysator op een Elan S2. ;)
Ergens is het wel normaal dat Gunther de vraag stelt, terwijl er meer Elan's zonder katalysator (~3.855) rondrijden, zit er op die van hem wel eentje. Zijn bedenking is dan natuurlijk "in hoeverre zal de katalysator zorgen dat de S2 Elan tov de SE properder of beter voor het milieu zijn?"
Daar kwam het idd op neer. Dit is m'n 4de Elan, en de eerste met katalysator.
En blijkbaar maakt dit toch een verschil als je de uitlaat wil vervangen...

In die van mijn S2 zit er immers een gaatje. :roll:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door Frederik »

Moraal van het verhaal (& wat Wim wil duidelijk maken) : als iedereen foert zegt, dan gaan we er idd niet komen.

Dus ... bezin' eer ge begin' ...
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Katalysator op Elan M100

Bericht door HJ2 »

In NL is op een S2 een kat ook verplicht.
Hier gaat het toch handiger als in Belgie (of toch hetzelfde?)

Bij een keuring mag niets in het storingsgeheugen wijzen op een storing aan het KAT systeem. (praktijk: Als er geen lampje brand zal 't wel OK zijn) Er wordt gekeken of er een werkende lambda sensor aanwezig is (anders brand er een lampje) en of er fysiek een kat op het systeem zit. (doet er niet toe of dit een pre of main kat is, en in de praktijk kijkt men naar iets wat op een kat lijkt) en je zit aan strengere emissienormen dan een S1, die ook worden getest natuurlijk bij de keuring. (daar is het allemaal om te doen natuurlijk en dat is prima zo. Een schoon lopende motor hebben we immers allemaal baat bij)

Mijn S2 elan = zonder main kat en een lege pre kat behuizing. De uitstootnormen voor een wagen met KAT haalt hij desondanks fluitend, resulterend in een probleemloze keuring

Doe er je voordeel mee ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie