Elan stresskeuring ...

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: keuring

Bericht door hans »

Didier schreef:Ik vermoed dat je een S1, 2, 3 of 4 hebt ... of zie ik dat verkeerd? :?
Denk dat de meesten als oldtimer ingeschreven zijn. Die kennen dat probleem niet.
Ik heb een +2, het grotere broertje dus ... en ik heb dat probleem niet.
Neen, de M100
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: keuring

Bericht door Didier »

Ouw ... :oops: :? solly ...

Zo ligt zijn die dan toch ook weer niet? Dan weet ik geen raad
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: keuring

Bericht door Blue Darkness »

Didier schreef:Ouw ... :oops: :? solly ...

Zo ligt zijn die dan toch ook weer niet? Dan weet ik geen raad
nee, maar bijna alle gewicht zit vooraan ;)
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 482
Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:06
Auto: Elan
Locatie: Holsbeek

Re: keuring

Bericht door hans »

Blue Darkness schreef:
Didier schreef:Ouw ... :oops: :? solly ...

Zo ligt zijn die dan toch ook weer niet? Dan weet ik geen raad
nee, maar bijna alle gewicht zit vooraan ;)

Inderdaad, ze zijn achteraan zo licht dat er problemen zijn bij die test (meestal toch).
Veranderen van banden zou ook helpen. Maar ja,... als je banden goed zijn,...

De eerste eigenaar waar ik de wagen van had gekocht ,hebben ze zelfs nieuwe amortisseurs laten steken (met hetzelfde resultaat trouwens). Het enige resultaat, was dat z'n portemonnee wat lichter werd.(en dat op 35000 km)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: keuring

Bericht door HJ2 »

... In de categorie "Vragen van Hollanders aan Belgen"(zonder er een waardeoordeel over te vellen :lol: )

Wat is een "amortisseur" ?
Uit het zinsverband haal ik dat het wellicht om een schokbreker gaat? :roll:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: keuring

Bericht door Exploded »

HJ2 schreef: Wat is een "amortisseur" ?
Uit het zinsverband haal ik dat het wellicht om een schokbreker gaat? :roll:
amortisseur (Zelfst. Naamw. [mannelijk])
[amɔʀtisœʀ]

1 dispositif qui réduit la force d'un choc - schokbreker

'changer les amortisseurs d'une voiture'
de schokbrekers van een auto vervangen
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: keuring

Bericht door Herman »

woordenboek = automekaniek vlaams- hollands

Amortiseur--- shokdemper
avance---voorontsteking
cardan- aandrijfas
cauthouc--rubber
echapment- uitlaat
join de culasse- koppakking
tableau- instrumentenbord
tableaubaksken- handschoenvakje
barachoc- bumper
gardeboui- spatbord
pare-brise- voorruit
flechen- pinkers
claxon- toeter
boite - versnellingsbak
pont- achterbrug
resorts- veren
shouwing- automobielinspectie
capot- motorkap
phare- koplamp
kop van delco- verdelerkop
oliezauge oliepeilstok
chambriere- binnenband
soupape- ventiel
plongs- zekeringen
embrayagepedale -koppelingspedaal
gaze pedale- gas pedaal
frein pedale- rem pedaal
tambours- remtrommels
boulon- bout
bouchon- afsluitdop
enjeliveur- wieldop
bagette- sierstrip
klinke- deurkruk
baskes- deurdrempel
butez- koppelings druk vork
plattoo- koppelingsdrukplaat
roelement- kogellager
biéles - aandrijfstangen
cremallierre- stuurhuis
villebriquen- krukas
casse soepappe- kleppendeksel
cartere- oliepan
chappe- stuurstanggewricht
silent bloc- motorsteun
naftemetre- benzine tank meter.
porte bagage- imperiaal
smoorphaars- mistlichten
zanten- velgen
resort- veer
sjoket- lampstekker/houder
demarreur- starter
flotteur- vlotter
vielstaake- bankschroef
balladeuse- looplamp
chargeur- acculader
tourneviz- schroevendraaier
sterre tourneviz- phillips schroevendraaier
triangel- driehoek draagarm
soudeerpost- lasapparaat
rak en jak-- ratelsleutel
O par leur- luidspreker
borne- accuklem




enzvt enzvt... :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Herman op 02 nov 2010, 13:32, 8 keer totaal gewijzigd.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: keuring

Bericht door HJ2 »

Oh boy o boy o boy!
Wat een educatieve ochtend maar weer!

Ik ga 'm uitprinten en op mijn bureau leggen om te bestuderen.
Wanneer is de overhoring? :lol:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: keuring

Bericht door Didier »

:lol: Heman, goe bezig
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: keuring

Bericht door Frederik »

Om terug ontopic te komen ...

Dit jaar ging ik naar de keuring na een bezoekje FVH, bandendruk aanpassen, lichten regelen ... want als je 2x de klaplichten aan en uitzet dan staan ze weeral scheel ...

lichten : OK
ophanging : achterkant NOK

FVH had ze op 1.2 gezet en bleek dat ze op 1.5 toch wel een goed testresultaat gaven. Toen ik vertelde dat ik exact op dezelfde manier de wagen het jaar ervoor heb aangeboden en ze ook zagen dat ik amper 5.000km had gereden dan waren ze gewillig en hebben ze op de keuring zelf met de bandenspanning gespeeld tot de test in orde was. Dank U keuring Harelbeke.

Om even het (mijn) verhaal af te maken.
2010
in alle vertrouwen zonder stress, aja de lichten zijn pas geregeld en vorig jaar was de ophanging in orde : resultaat : ophanging slecht - na spelen met de bandenspanning was het ok
2009
'met erg veel stress naar de keuring' alles OK (bandenspanning 1.5 a 1.8) - cool ;)
2008
import Elan : ophangingstest slecht, nieuwe ophanging laten plaatsen, weer slecht dus weer afgekeurd -> ophanging weer gedemonteerd en nieuwe banden laten monteren -> problem solved :(

Mijn advies : de Elan is net op het randje om een goede meting te bekomen, als je afgekeurd bent praat met de mensen en verduidelijk het probleem van de Elan (licht achteraan ...) op die manier heb ik de mensen kunnen overhalen om meegaand mij een handje te helpen.

Zet je banden ook niet te laag, want dan is het ook weer niet goed, mijn ervaring leert me dat je met 1.5-1.6 bar je de beste kans maakt.

Veel succes ...
Plaats reactie