Vergelijking Elan/SLK

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Vergelijking Elan/SLK

Bericht door Blue Darkness »

Persoonlijk vind ik dit een hele mooie en veelzeggende tekst :
Vergeleken: 'Lotus Elan SE' uit 1991 en Mercedes SLK 200 Kompressor'uit 2000.

Na een rit door de Ardennen en een langweekend in de Franse Elzas en Vogezen hebben wij een goede indruk verkregen van de overeenkomsten, en vooral van de verschillen tussen de Lotus en de Mercedes SLK.
Op de heen en terugweg via snelwegen, ter plaatse toerend op doorgaande wegen tussen de wijnvelden en vooral op de bochtige weggetjes in de bosrijke bergen van de Vogezen zijn alle aspecten goed naar voren gekomen.

Om te beginnen even de voornaamste technische specificaties:

Lotus Elan Mercedes SLK 200 Kopressor
Motor 4 cilinder 16V 4 clinder 16V
Motor inhoud 1.588 cc turbo 1.998 cc kompressor
Vermogen 165PK bij 6.500 toeren 163PK bij 5.300 toeren
Boring/slag(afgerond) 80/79 mm 90/79 mm
Max.koppel 200 Nm. bij 4.200 toeren 230 Nm. bij 2.500 toeren
Aantal versnellingen 5 6
0 - 100 Km 7,2 seconden 8,2 seconden
Topsnelheid 220 Km 223 Km
Stuurbekrachtiging Ja Ja
Gewicht 1.020 kg 1.265 kg
Aandrijving voorwielen achterwielen
Passieve veiligheid -/-/- ABS/Airbags/Tractiecontrole

Het allereerste wat opvalt als je vanuit de Elan in de SLK stapt of omgekeerd is de extreem lage en veel zachtere zit in de stoelen van de Lotus. De stoelen van de Mercedes zijn hoger, harder en bieden tijdens het rijden nadrukkelijk minder steun, vooral in de bovenrug. De stoelen van de SLK zijn in hoogte verstelbaar, in de Elan niet. De zit in de Lotus is erg laag, je kijkt tegen de bovenrand van het dashboard aan terwijl je in de Mercedes juist een riant uitzicht hebt over de imposante motorkap. Bij de Elan zie je niets van het korte neusje.
Bij het stapvoets vanaf stilstand wegrijden werkt de stuurbekrachtiging van de SLK direct en uiterst comfortabel mee terwijl de Elan dan zò zwaar stuurt dat je bijna zou denken dat de stuurhulp defect is. Eenmaal onderweg blijft de Elan relatief zwaar, opvallend direct maar wel heel rustig sturen. In de SLK is de stuurbekrachtiging steeds nadrukkelijk aanwezig, maar niet persé hinderlijk, zelfs op hoge snelheden. In de Elan heb je dan wel een groter gevoel van volledige controle.

Bij het rijden met de kap gesloten is de SLK bijna vanzelfsprekend superieur ten opzichte van de Elan. Tot snelheden rond de 100 km is er nauwelijks een verschil maar hoe harder het dan gaat hoe meer lawaai (klapperen) het stofkapje van de Elan produceert terwijl in de Mercedes een comfortabele rust blijft heersen, ook qua motorlawaai. De geluidsisolatie van de SLK staat overduidelijk op een véél hoger plan dan in de Lotus. Dat alles maakt van de Elan wel veel meer een èchte cabriolet.
Over geluid gesproken. In de SLK kun je jezelf aan elk geluidje storen, bijvoorbeeld aan het ritselen van een kaart in het kaartenvakje tussen de stoelen. In de Elan is het onmogelijk om je aan een bepaald rammeltje of kraakje te ergeren omdat in deze auto het vrijwel overal rammelt en kraakt. Hoewel de nieuwprijs van de Elan t.o.v. de SLK fors hoger was is dat in elk geval niet te merken aan de bouwkwaliteit.

En dan het rijden, met de kap open natuurlijk. In dat kader eerst nog even dit. In de SLK kan er dan maar een minimum aan bagage mee. Met het reservewiel eruit en een spuitbusje voor bandenreparatie erin kun je er het hoognodige in meenemen voor een weekje vakantie. De omvang van de kofferbak van de Lotus daarentegen is werkelijk gigantisch, zelfs met reservewiel kan er bijna het dubbele in. In beide auto's is een windschotje geen overbodige luxe maar ook zonder dat zit je op een zonnige dag in beiden voldoende beschut.
Eenmaal op weg valt al vlug het volgende op. Met de SLK verplaats je je weliswaar opvallend rap maar je hebt dat nauwelijks in de gaten omdat het met zo weinig geweld gepaard gaat. Motorgeluid, uitlaatgeluiden en windgeruis, het blijft allemaal binnen de perken. Ten opzichte van de Elan mis je wel absoluut de kick van het acceleratievermogen. Zowel vanaf stilstand als bij inhaalacties. Met zo'n kompressor versnelt de Mercedes vrijwel lineair terwijl in de Lotus bij 3.000 toeren de turbo nadrukkelijk fluitend inkomt en een enorme schep aan het prestatiepotentieel toevoegt. Afgezien van het feit dat de Elan daarmee sneller is, het draagt het in de stoel gedrukt te worden ook nadrukkelijk bij aan het sportwagengevoel.

De Mercedes is op zich redelijk sportief geveerd en gedempt. Alles is goed in balans maar in de standaard setup ligt de nadruk toch wel duidelijk op comfortabel vlot rijden. Je merkt ook direct dat de SLK, voor een roadster, een èrg zware auto is. Dat laatste gaat absoluut ten koste van de sportiviteit, zowel op bochtige wegen als op hele hoge snelheid in bochten op de Autobahn. De vering is dan te week en de karosserie bewegingen dragen bepaald niet bij aan het gevoel van stabiliteit wat weer ten koste gaat van de snelheid.
Met het ABS en de tractiecontrole ingeschakeld kun je in de SLK trouwens vrijwel niets verkeerd doen. Wie te snel een haarspeldbocht ingaat en er daarna vol op het gas weer uitaccelereert houdt de boel kinderlijk eenvoudig in het juiste spoor. Anders is dat bij een uitgeschakelde tractiecontrole. Dan blijkt het vermogen op de achterwielen beslist groot genoeg om de auto lekker dwars te kunnen zetten. Als het dan hard gaat wreken zich wel het gewicht en de wat ongevoelige besturing van de SLK die de dosering van de hoeveelheid tegenstuur wat bemoeilijkt. Vanwege het relatieve gemak waarmee je de SLK de sporen kunt geven ben je soms onbewust véél sneller onderweg dan je je realiseert. In snelle bochten wil deze wagen nog wel nadrukkelijk in de veren leunen. De remmen van de SLK werken uitstekend, de stopkracht is fenomenaal maar helaas komt het ABS wel hinderlijk snel assisteren.

In de Elan is vrijwel alles afgestemd op sportiviteit en rij-beleving. De voorwielaandrijving maakt hem zelfs zonder tractiecontrole e.d. goed beheersbaar. Je kunt zo'n Elan werkelijk onbeschoft hard door bochtencombinaties jagen, aan de grip lijkt nooit een eind te komen. Overhellen van de carrosserie komt niet voor, de auto blijft zo goed als vlak in de bochten liggen. De relatief lichte koets, het enorme snelheidspotentieel gekoppeld aan het ontbrekende ABS (vooral tricky in de regen) en de zware besturing vragen wel nadrukkelijk veel meer om de aandacht van de bestuurder.
Je kunt de Elan natuurlijk ook heerlijk rustig berijden maar de hij is zo stabiel en het zwaartepunt zo laag dat elke bocht er als het ware naar snakt om nog sneller gerond te worden. Vooral in haarspeldbochten is het soms wel jammer dat de Elan voorwielaandrijving heeft. Dat maakt het allemaal ietsje minder spannend t.o.v. de SLK met uitgeschakelde tractiecontrole. Negatieve kanten heeft die voorwielaandrijving eigenlijk niet. Niet qua onderstuur of overstuur en, dat is zeker bijzonder, je merkt ook niets van de forse aandrijfkrachten op de voorwielen.

De Elan is verregaand neutraal en je kunt in een bocht straffeloos voluit gas geven en de turbo laten inkomen vrijwel zonder daar in het stuur iets van te merken. De vering is relatief zacht tegenover een vrij straffe demping daarmee zijn ze volledig op het snelheidspotentieel toegerust. Op een zg. wasbord voelt de Lotus zich niet thuis maar kuilen en gaten en/of negatief camber midden in bochten, het maakt de Elan helemaal niets uit, je kunt vol vertrouwen op het gas blijven staan op plaatsen waar je het met de SLK al lang rustiger aan zou moeten doen. De bochtvastheid en het acceleratievermogen maken van de Elan de snellere auto van de twee op elke bochtige openbare (berg)weg.
De SLK trekt zich van bijna geen enkele oneffenheid op een weg iets aan. Dat is wel uiterst comfortabel maar je mist daardoor belangrijke informatie over hoe het er onder de wielen aan toegaat en veel van de snelheidsbeleving wordt erdoor weg gefilterd.
De Lotus vraagt om vaak en accuraat schakelen om, als snelheid gewenst is, steeds boven de 3000 toeren te blijven. De 1e versnelling van de Elan is ultrakort en eigenlijk alleen geschikt om weg te rijden. De "2" en "3" zijn heel lang en op steile wegen noodzakelijk en geschikt om het vermogen maximaal te benutten. In de SLK kun je door het hoge koppel (bijna) alles in de 3e versnelling doen. Je kunt dan zowel relaxed als best heel vlot onderweg zijn.
Beide auto's stomen eenvoudig naar hun topsnelheid toe. Pas bij snelheden ruim boven de 210km op de teller raakt de fut er pas een beetje uit. In beide auto's hebben we, met geopende kap, al eens redelijk moeiteloos meer dan 240km op de teller zien aangeven. Zoals hiervoor aangegeven voelt de Elan dan wel nadrukkelijk stabieler aan dan de SLK. Bij inhalen op binnenwegen is de Lotus superieur t.o.v. de veel zwaardere Mercedes. Mits in de juiste versnelling geschakeld is de Lotus in een flits vrijwel overal voorbij.

De algehele indruk kan het beste als volgt worden samengevat:

In feite zijn beide auto's gericht op andere doelgroepen of in elk geval bedoeld voor andere gebruiksmomenten. Hoewel ze elkaar op papier qua specificaties niet eens zoveel ontlopen is de Elan véél meer sportwagen dan de SLK. Laatstgenoemde combineert wel perfect de voordelen van een coupé met die van een roadster. Bij de Mercedes ligt de nadruk op comfortabele sportiviteit en bij de Lotus vrijwel volledig op hoge sportieve prestaties terwijl het comfort (stoelen, airco, bagageruimte) toch op een heel behoorlijk peil staat. Beiden hebben merk en modelspecifieke voor-, en nadelen waarbij de afwerking van de Elan (rammels, lekkage) en vooral enkele ontbrekende passieve veiligheidsvoorzieningen het meest in negatieve zin opvallen.

Onderweg door Nederland en de rest van Europa blijkt de Elan een opvallende bezienswaardigheid. De kans dat je een andere tegenkomt is vrijwel nihil en de reacties van medeweggebruikers zijn vrijwel unaniem positief. Dat is met de heel populaire SLK een enkele keer wel eens anders.
Dat alles maakt de SLK, voor ons, de meest geschikte auto voor alledaags gebruik en voor korte vakantietrips. Het is een degelijke, snelle en geweldig comfortabele kilometervreter. Heerlijk vlot met de kap open te berijden op overzichtelijke en ruime wegen. Over snelwegen en de 'Route Napoleon' naar de Provence om daar lekker te toeren naar langs de Côte d'Azur. En de Elan dan? Die is voor flitsend snelle en spectaculaire (vakantie)ritten op smalle bochtige binnenwegen en bergweggetjes. Voor als we alle zintuigen optimaal geprikkeld willen hebben en ongefilterd het cabrio gevoel willen beleven. Ook naar de Côte d'Azur maar dan over zoveel mogelijk Franse Alpen met als toetje de beroemde Col Turini lekker (een paar keer!) op en neer. Met zoveel ultiem rijplezier deren een paar rammeltjes en kraakjes niet….
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Vergelijking Elan/SLK

Bericht door Frederik »

Heerlijk verwoord :)

Ik kan me er toch zeer goed in vinden.

Het leuke eraan is dat de Elan eigenlijk 10 jaar ouder is en het nog steeds kan opnemen tegen een 'moderne(re)' Mercedes.

De Elan blijft een onderschatte Lotus wat ik wat jammer vind, alhoewel dit houd de prijs laag, maar nu mag die eigenlijk weer enorm gaan stijgen, ik heb een goeie gevonden en gekocht :ugeek:
Plaats reactie