Welk sap in je Lotus

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door FastEleven »

Gisteren was er op Fifth Gear (Discovery channel) een oudere aflevering, waarom Shell V-Power Diesel werd vergeleken met andere diesel brandstoffen.

De C5 diesel van de presentatoren werd afgetankt met de verschillende diesels en vervolgens op de testbank gezet, met een verbluffend resultaat :
Met gewone ‘supermarkt’ diesel haalde de auto 155 pk, met Shell V-Power diesel 161 pk. Dat is een verschil van 3.8% extra vermogen !

Als redenen werd aangegeven dat :
- Door het hogere cetaangetal een betere verbranding werd bekomen
- Door toevoeging van additieven de injectoren properder werden gehouden

Als het verhaal opgaat voor de diesels, zal het in vergelijkbare mate ook wel opgaan voor de benzine, durf ik veronderstellen. Of het ook 4% is, durf ik niet beweren, maar FastEleven blijft wel gewoon verder V-Power tanken in zijn dieselstoof en Shell V-Power 98 in zijn Exige S240 :)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Frederik »

FastEleven schreef:Gisteren was er op Fifth Gear (Discovery channel) een oudere aflevering, waarom Shell V-Power Diesel werd vergeleken met andere diesel brandstoffen.

De C5 diesel van de presentatoren werd afgetankt met de verschillende diesels en vervolgens op de testbank gezet, met een verbluffend resultaat :
Met gewone ‘supermarkt’ diesel haalde de auto 155 pk, met Shell V-Power diesel 161 pk. Dat is een verschil van 3.8% extra vermogen !

Als redenen werd aangegeven dat :
- Door het hogere cetaangetal een betere verbranding werd bekomen
- Door toevoeging van additieven de injectoren properder werden gehouden

Als het verhaal opgaat voor de diesels, zal het in vergelijkbare mate ook wel opgaan voor de benzine, durf ik veronderstellen. Of het ook 4% is, durf ik niet beweren, maar FastEleven blijft wel gewoon verder V-Power tanken in zijn dieselstoof en Shell V-Power 98 in zijn Exige S240 :)
Ik zou zeggen verkoopspraatjes, maar hier moet ik die tests "erg" beamen!

Een paar jaar terug heb ik op vraag van Wynns een echte test gedaan, Wynns is een bedrijf dat oa. additieven maakt. Zij wilden een product "powerboost" (heet nu : Octane Booster & Valve Seat Protector) gaan promoten en hadden gevraagd om daarrond iets uit te werken. Ik heb hun toen het advies gegeven, ipv theoretische tests te doen om daarmee reclame te maken, test echte wagens en gebruik die resultaten. Als je zo overtuigd bent van je product (ik was het toen nog niet) dan is dat de enige manier om de mensen te laten zien dat het werkt.

Ik heb dan op hun vraag een 6-tal wagens geselecteerd waarbij we de wagens op de testbank werden gezet, na de testbank-run gooiden we een busje van dat product in hun benzinetank en de week erna hadden we weer een afspraak bij dezelfde firma... om een nieuwe testbank-run te doen.

De resultaten waren verbluffend, de 320i BMW werd geen M3, maar de resultaten waren heel erg mooi. Winst van 5-8-10 tot 15pk waren gemiddeld. Wat mezelf ook zeer verbaasde, ik had wel op iets gerekend, maar nooit zoveel... De chiptuningfirma die de tests had gedaan stond zelf erg verbaasd te kijken naar de resultaten. ;-)

Het verschil tussen v-power en wynns powerboost additief is dat Shell deze mee verkoopt met de benzine en je bij wynns powerboost elke keer een busje nadien moest bijvoegen in je wagen. Dusja, wat is dan het makkelijkste? :-)

Zelf kwam ik vroeger erg vaak in Duitsland, en ginder kon je al enkele jaren geleden v-power benzine tanken met 105? octaan. Weet nu niet meer hoeveel het exact is, maar het was alvast een hoger octaan gehalte dan hier in België. Als ik daar mijn wagen (BMW 325ci) ging voltanken merkte ik na een halve tank ERG VEEL verschil. Deze verschillen ... veel soepeler draaien van de motor en het toch iet spotenter worden van de wagen. Raar maar waar!

Sindsdien ben ik gewonnen voor de v-power.

Ook als ik Lindsay's Smart ga voltanken voor de volle prijs van 13€ *ahum*, kies ik altijd v-power diesel. Ook hier merk ik dat de motor soepeler draait, wat betreft het vermogen weet ik niet want ik rij er zelden mee.
Gebruikersavatar
sooike
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 mar 2010, 19:43
Naam: Christophe
Auto: Speedster 2.2
Locatie: Wuustwezel

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door sooike »

Additieven hebben niet enkel voordelen.

Van een interne bron, uit een grote raffinaderij uit het Antwerpse weet ik dat er ook al vele gevallen bekend zijn, waarbij dergelijke additieven schade berokkenen aan injectoren. Zo beheert men daar een lijst van automerken, met betreffende motortypes en bijhorende injectoren, die gevoelig zijn aan dergelijke additieven.
Onlangs moest een kennis van mij, zijn injectoren laten vervangen wegens "beschadigd", best een dure grap............

Meestal kan je ook beroep doen op een schadefonds, indien nodig.
Versucht dein Heck auszuschwenken hilft nur eines: Gegenlenken
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door FastEleven »

Ik begrijp niet waarom je zelf toevoegingen zou doen aan je brandstof of olie, wanneer de olieboer het beter vond dit niet te doen. (Ik maak hier uiteraard een uitzondering voor de loodvervanger voor oldtimers). Als het er door de olieboer niet is bijgestoken, dan heeft dat ongetwijfeld ook een goede reden.

Precies daarom vond ik bovenstaande onafhankelijke televisieuitzending zo interessant en ondersteun wat Sooike zegt. Het gaat niet over externe bijvoegingen van additieven, wel over het gebruik van standaard verkrijgbare producten. Het testen van externe toevoegingen moet je met name over lange termijn uitvoeren om ALLE werkingen in kaart te brengen.

FastEleven zegt : gebruik kwaliteitsproducten van de grote leveranciers en laat die aparte toevoegingen achterwege. Beslist beter voor je Lotus !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
crabbe

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door crabbe »

vroeger ben ik eens bij kempower geweest in lummen voor mijn 320cd te chiptunen die man Jan kempinck was zijn naam, heeft vroeger als ingénieur bij bosch gewerkt en is een van de eerste die het bmw vanos systeem elektronisch kon afstellen, hij vertelde mij dat de brandstof kwaliteit in Belgie zeer slecht is gewoon omdat in dit land er teveel auto,s rondrijden. de staat zit daar voor iets tussen. in de goedkope benzine zit water toegevoegd om het schadelijke efect van benzeen tegen te gaan, en kan een vermogen verlies van 10 tot 20 procent teweeg brengen daarom raade hij me aan om enkel Vpower 98 of jet te tanken.
Gebruikersavatar
claudevdvd
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:42
Auto: Exige v6 LF1
Locatie: België

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door claudevdvd »

ikzelf ben absoluut geen ingenieur ,maar de met ASPEN racing fuell voel ik met mijn 4takt kartmotor(swissauto250) een duidelijk verschil .De toerentalbegrenser slaat vroeger aan.aspen koop ik bij mijn grasmaaiercenter a 4euro
het testen waard voor circuitrijders
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Mr.E »

crabbe schreef: hij vertelde mij dat de brandstof kwaliteit in Belgie zeer slecht is gewoon omdat in dit land er teveel auto,s rondrijden. de staat zit daar voor iets tussen.
De logica ontgaat me volledig. Dus in een land waar veel auto's rijden zou de benzine slecht zijn? Die stelling zou ik graag met goede argumenten onderbouwd zien.
Zelf tank ik regelmatig bij verschillende merken (Shell, Total, Luk-oil, Esso), steeds super 98, en ik merk geen verschil tussen de merken onderling.
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door FastEleven »

in de goedkope benzine zit water toegevoegd om het schadelijke efect van benzeen tegen te gaan
FastEleven vindt dit een straffe uitspraak en vindt dit flauwekul ....
hij vertelde mij dat de brandstof kwaliteit in Belgie zeer slecht is gewoon omdat in dit land er teveel auto,s rondrijden. de staat zit daar voor iets tussen.
FastEleven vindt dit een straffe uitspraak en snapt er niks van ...
Zelf tank ik regelmatig bij verschillende merken (Shell, Total, Luk-oil, Esso), steeds super 98, en ik merk geen verschil tussen de merken onderling.
FastEleven vindt dit een logische uitspraak en verklaart zich nader :
Een verschil van 3-4 % KAN je volgens mij nooit als chauffeur voelen. Bovendien denk ik dat het echte kwaliteitsverschil eerder vast te stellen in de reinheid binnenin je motor : een meer zuivere verbranding geeft minder afzetting en dus minder vervuiling binnenin je motor. Dat is voor mij de doorslaggevende reden waarom ik in al onze wagens V-Power tank. FastEleven is er van overtuigd dat het op lange termijn resultaat opbrengt ; door minder vuilafzetting binnen in de motor krijg je na verloop van jaren gewoon minder vermogensverlies.
Laatst gewijzigd door FastEleven op 24 dec 2010, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door Frederik »

Los van het feit dat Jan kempinck (Kempower) toch redelijk weet waarover hij spreekt, vindt ik deze uitspraak toch erg vreemd.

Ik zou eerder het omgekeerde denken :)
crabbe

Re: Welk sap in je Lotus

Bericht door crabbe »

Beste hobbygenoten! op termijn wat vermogenverlies door vuilafzetting bedoelde ik ook. ben geen deskundige, maar zowel heinz- kempower of powerplus zegt altijd tegen hun klant goede diesel of benzine tanken na chiptuning, de originele ecu is zo geprogrameerd dat de motor in alle rijomstandigheden en weersomstandigheden zelfs met minderwaardige brandstof optimaal kan draaien zonder hevige slijtage op te lopen . bij chiptuning wordt die veiligheidsmarge voor een deel weggenomen, in sommige landen is de brandstofkwaliteit gewoon slecht, v.b oostblok.. waarom denk je dat lotus één jaar langer garantie geeft op een nieuwe elise R ? omdat de prestaties een klein beetje zijn terug geschroefd. de 111R sprinte vroeger van 0tot100 kmpu in 5.2 nu 5.4.. topsnelheid 241 nu 222..gewicht blijft 860kg. ze hebben gewoon de ecu aangepast.
Plaats reactie