Hulp aankoop Lotus Esprit S4
- soundman
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:31
- Naam: Theo
- Auto: Esprit S4
- Locatie: PEER
- Contacteer:
Hulp aankoop Lotus Esprit S4
Hoi lotus-liefhebbers,
Ik ben nieuw hier op jullie forum en zou graag jullie hulp willen inroepen met de aankoop van mijn eerste lotus.Het gaat over een S4 van 1993 met 85.000km
Aanstaande maandag ga ik kijken en hopelijk is de auto ok. Zijn er bepaalde dingen waar ik zeker op moet letten of testen ? Welke dingen er niet en wel moeten zijn , ivm papieren en attesten . Auto staat in duitsland en komt van particulier . Moet ik hier dan nog btw betalen ? Wat te voldoen voor invoer naar Belgie ? Graag jullie advies,raad en bevindingen over deze auto aub.
bijvoorbaat dank en hopelijk vanaf maandag weer een lotusliefhebber meer in Belgie.
Met vriendelijke muziekale groeten,
Theo
Ik ben nieuw hier op jullie forum en zou graag jullie hulp willen inroepen met de aankoop van mijn eerste lotus.Het gaat over een S4 van 1993 met 85.000km
Aanstaande maandag ga ik kijken en hopelijk is de auto ok. Zijn er bepaalde dingen waar ik zeker op moet letten of testen ? Welke dingen er niet en wel moeten zijn , ivm papieren en attesten . Auto staat in duitsland en komt van particulier . Moet ik hier dan nog btw betalen ? Wat te voldoen voor invoer naar Belgie ? Graag jullie advies,raad en bevindingen over deze auto aub.
bijvoorbaat dank en hopelijk vanaf maandag weer een lotusliefhebber meer in Belgie.
Met vriendelijke muziekale groeten,
Theo
Laatst gewijzigd door Frederik op 19 feb 2010, 01:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast + verplaatst
Reden: titel aangepast + verplaatst
**POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL**
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: aankoop lotus espirit S4
Theo,
Heb je n linkje naar de wagen in kwestie ? Mss is de wagen bekend onder Esprit-eigenaars.
Ik heb n uitgebreide checklist voor aankoop van n Stevens Esprit (dus ook voor je S4). Stuur mij n PM met je mail-adres en ik mail je die door.
Waarop vooral letten :
- algemene staat (exterieur/interieur)
- uitlaatcollector (die kunnen wel ns breken, en zijn behoorlijk duur !)
- vloestoflekken (vb dichting tussen motor & versnellingsbak : geen ramp maar geen lek is toch beter)
- checken of fans aanslaan
- temperatuur in de gaten houden
- startproblemen ? Koudstart ? Stationair toerental
- trekt de wagen scheef bij remmen/ loopt ie rechtuit
- check 'boot release kabel'
- nakijken of ie nog voorzien is van de 'red hose' ontkoppelingskabel (kan klemmen indien rode plastic omhulsel doch goedkope fix)
- welke remmen ? Brembo of andere ? Brembo is stukken beter, maar 'beter' is nog altijd niet super hoor
- hoeveel eigenaars ?
- volledige onderhoudsgeschiedenis ?
- wanneer is distributieriem laatst vervangen ? Lotus schrijft 40k km of 4 jaar voor. (kans op verduring riem !)
- na n goeie rit : chargecooler moet handwarm aanvoelen
- benzinegeur in de cockpit ? Wellicht 'cracked hose syndroom' : makkelijke en goedkope fix, doch kost je weer n paar uur werk
- modificaties aanwezig ? EBPV, chiptuning, uitlaat, sportfilter, BOV etc ...
Modificaties kunnen geen kwaad indien op n deftige manier gedaan
- werken alle elektrische toeters en bellen ?
- vacuumpomp : contact aan=vacuumpomp eventjes aan, daarna moet die stoppen (anders heb je n lek !)
- aanwzigheid kalatysator : die is VERPLICHT in Belgie, maar wordt wel ns weggedaan of leeggeklopt voor (iets) betere prestaties en ander geluid. Indien slechtye kat of geen kat = afgekeurd voor CO ! n Nieuwe kat kost gauw n 700 EUR
etc etc ...
Ik wil gerust ns mee gaan kijken, en hier op dit forum zijn er nog mensen met n Esprit (bosbon, Exploded) die n stevige technische kennis hebben.
Heb ook n laptop met daarop Freescan, dat is een programma waarmee je n massa parameters van de wagen kunt uitlezen.
Zelf heb ik n S4, daarvoor n SE en ken ondertussen wel zo'n beetje t klappen van de zweep
k Kan je wel enkel de aankoop van n S4 aanmoedigen : beestige wagens !
Wat betreft invoer :
- je betaalt GEEN btw meer in Belgie, niet als je van n garage koopt noch van particulier !
- naar douane in Belgie gaan om vignet 705 (daar kijken ze ook je papieren en chassisnummers na : 1tje achter de voorruit, 1tje op de rechter wielbalk). Dit vignet kost 3 cent.
- normaal gezien heb je al n Europees gelijkvormigheidsattest meegeleverd met de wagen ; zoniet aanvragen via Lotus dealer
- laten keuren
- afhankelijk van ouderdom betaal je nog n bepaalde BIV (ze sturen de factuur wel op !)
- en rijen maar
Vanwaar ben je Theo ? Spring gerust ns binnen in Baal
BTW : ik ben maandag vrij, als je n second opinion meewil naar Duitsland, ik ben dol op avontuur !
Heb je n linkje naar de wagen in kwestie ? Mss is de wagen bekend onder Esprit-eigenaars.
Ik heb n uitgebreide checklist voor aankoop van n Stevens Esprit (dus ook voor je S4). Stuur mij n PM met je mail-adres en ik mail je die door.
Waarop vooral letten :
- algemene staat (exterieur/interieur)
- uitlaatcollector (die kunnen wel ns breken, en zijn behoorlijk duur !)
- vloestoflekken (vb dichting tussen motor & versnellingsbak : geen ramp maar geen lek is toch beter)
- checken of fans aanslaan
- temperatuur in de gaten houden
- startproblemen ? Koudstart ? Stationair toerental
- trekt de wagen scheef bij remmen/ loopt ie rechtuit
- check 'boot release kabel'
- nakijken of ie nog voorzien is van de 'red hose' ontkoppelingskabel (kan klemmen indien rode plastic omhulsel doch goedkope fix)
- welke remmen ? Brembo of andere ? Brembo is stukken beter, maar 'beter' is nog altijd niet super hoor
- hoeveel eigenaars ?
- volledige onderhoudsgeschiedenis ?
- wanneer is distributieriem laatst vervangen ? Lotus schrijft 40k km of 4 jaar voor. (kans op verduring riem !)
- na n goeie rit : chargecooler moet handwarm aanvoelen
- benzinegeur in de cockpit ? Wellicht 'cracked hose syndroom' : makkelijke en goedkope fix, doch kost je weer n paar uur werk
- modificaties aanwezig ? EBPV, chiptuning, uitlaat, sportfilter, BOV etc ...
Modificaties kunnen geen kwaad indien op n deftige manier gedaan
- werken alle elektrische toeters en bellen ?
- vacuumpomp : contact aan=vacuumpomp eventjes aan, daarna moet die stoppen (anders heb je n lek !)
- aanwzigheid kalatysator : die is VERPLICHT in Belgie, maar wordt wel ns weggedaan of leeggeklopt voor (iets) betere prestaties en ander geluid. Indien slechtye kat of geen kat = afgekeurd voor CO ! n Nieuwe kat kost gauw n 700 EUR
etc etc ...
Ik wil gerust ns mee gaan kijken, en hier op dit forum zijn er nog mensen met n Esprit (bosbon, Exploded) die n stevige technische kennis hebben.
Heb ook n laptop met daarop Freescan, dat is een programma waarmee je n massa parameters van de wagen kunt uitlezen.
Zelf heb ik n S4, daarvoor n SE en ken ondertussen wel zo'n beetje t klappen van de zweep
k Kan je wel enkel de aankoop van n S4 aanmoedigen : beestige wagens !
Wat betreft invoer :
- je betaalt GEEN btw meer in Belgie, niet als je van n garage koopt noch van particulier !
- naar douane in Belgie gaan om vignet 705 (daar kijken ze ook je papieren en chassisnummers na : 1tje achter de voorruit, 1tje op de rechter wielbalk). Dit vignet kost 3 cent.
- normaal gezien heb je al n Europees gelijkvormigheidsattest meegeleverd met de wagen ; zoniet aanvragen via Lotus dealer
- laten keuren
- afhankelijk van ouderdom betaal je nog n bepaalde BIV (ze sturen de factuur wel op !)
- en rijen maar
Vanwaar ben je Theo ? Spring gerust ns binnen in Baal
BTW : ik ben maandag vrij, als je n second opinion meewil naar Duitsland, ik ben dol op avontuur !
Laatst gewijzigd door Bzguy op 19 feb 2010, 01:27, 2 keer totaal gewijzigd.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: aankoop lotus espirit S4
Dag Theo, welkom!
Als je de wagen als particulier van een particulier koopt in Duitsland dien jij geen BTW te betalen in België nog in Duitsland. Onder particulieren wordt geen BTW verrekend...
Maak altijd dat je : een verkoopovereenkomst hebt, dat je het origineel inschrijvingsbewijs (fahrzeugbrief) meekrijgt, en eventueel de Duitse gelijkvormigheidsattest (ausnahmegenehmingung) en (voor jezelf) probeer ook facturen (aankoop/herstellingen/onderhoud) van de wagen te bekomen van vroeger.
Om je wagen in te voeren heb je de verkoopovereenkomst EN het inschrijvingsbewijs (fahrzeugbrief) nodig dewelke je moet aanbieden in een douane kantoor, zij zullen u dan voor de prijs van 0.2€ een vignet 705 bezorgen eventueel al op een rose formulier gekleefd. Neem een kopie van het Duitse inschrijvingsbewijs want deze wordt door de Belgische douane ingehouden, maar ik vind dit essentieel voor de documentatie van je mooie Lotus.
Mocht je wagen van NA 1 januari 1996 zijn geweest dan zou je een Europees gelijkvormigheidsattest erbij moeten hebben, gezien deze dateert van VOOR 1996 dien jij in België een nieuw attest aan te vragen. Dit kan op 2 manieren... 1.) je laat op de autokeuring een gelijkvormigheidskeuring uitvoeren en zij zullen je dan een Europees gelijkvormigheidsattest uitreiken of 2.) je neemt contact op met de Belgische mandataris van Lotus (zijnde FKM Motors - Berchem Antwerpen) en deze zal de wagen keuren en een attest uitreiken. Aan dit attest en bijkomende keuring hangt een prijskaartje van ongeveer 125€.
Ik heb zelf mijn Elan ingevoerd uit Duitsland en gaf de voorkeur aan FKM om de gelijkvormigheidskeuring te doen. Gezien zij beter op de hoogte zijn van Lotus dan gelijk welk keuringcentra & je dan ook een "iets meer" Lotus-minded document krijgt.
Veel van uw vragen worden eigen reeds beantwoord in andere threads hier op het forum, gebruik even de searchfunctie (zoeken) en lees maar eens na.
Dus kort gezegd:
De wagen gaan bezoeken:
- wagen goed bekijken
- kopen tegen de juiste prijs
- betalen
- verkoopsovereenkomst in dubbel opmaken + fahrzeugbrief + ausnahmegenehmingung meebrengen met de wagen
eenmaal thuis:
- naar de douane gaan voor het bekomen van een vignet 705 (0.2€)
- naar de autokeuring of FKM gaan voor een gelijkvormigheidskeuring (125€)
- naar de keuring gaan (tweedehandskeuring)
- naar je verzekering gaan + nummerplaat aanvragen
- nummerplaat monteren + groene kaart in je wagen leggen
en dan ...
... de unieke rijervaring van een Lotus ontdekken
& je onmiddellijk inschrijven voor "Ypres Lotus Day" (http://www.ypreslotusday.be)
Over de Esprit zelf kan ik niet veel hulp bieden, maar ik ben zeker dat een paar andere leden dat wel kunnen. Exploded, vasseur, Bosbon, Bzguy, Roland ... zijn allemaal Esprit eigenaars...
Veel plezier met je Lotus!
Als je de wagen als particulier van een particulier koopt in Duitsland dien jij geen BTW te betalen in België nog in Duitsland. Onder particulieren wordt geen BTW verrekend...
Maak altijd dat je : een verkoopovereenkomst hebt, dat je het origineel inschrijvingsbewijs (fahrzeugbrief) meekrijgt, en eventueel de Duitse gelijkvormigheidsattest (ausnahmegenehmingung) en (voor jezelf) probeer ook facturen (aankoop/herstellingen/onderhoud) van de wagen te bekomen van vroeger.
Om je wagen in te voeren heb je de verkoopovereenkomst EN het inschrijvingsbewijs (fahrzeugbrief) nodig dewelke je moet aanbieden in een douane kantoor, zij zullen u dan voor de prijs van 0.2€ een vignet 705 bezorgen eventueel al op een rose formulier gekleefd. Neem een kopie van het Duitse inschrijvingsbewijs want deze wordt door de Belgische douane ingehouden, maar ik vind dit essentieel voor de documentatie van je mooie Lotus.
Mocht je wagen van NA 1 januari 1996 zijn geweest dan zou je een Europees gelijkvormigheidsattest erbij moeten hebben, gezien deze dateert van VOOR 1996 dien jij in België een nieuw attest aan te vragen. Dit kan op 2 manieren... 1.) je laat op de autokeuring een gelijkvormigheidskeuring uitvoeren en zij zullen je dan een Europees gelijkvormigheidsattest uitreiken of 2.) je neemt contact op met de Belgische mandataris van Lotus (zijnde FKM Motors - Berchem Antwerpen) en deze zal de wagen keuren en een attest uitreiken. Aan dit attest en bijkomende keuring hangt een prijskaartje van ongeveer 125€.
Ik heb zelf mijn Elan ingevoerd uit Duitsland en gaf de voorkeur aan FKM om de gelijkvormigheidskeuring te doen. Gezien zij beter op de hoogte zijn van Lotus dan gelijk welk keuringcentra & je dan ook een "iets meer" Lotus-minded document krijgt.
Veel van uw vragen worden eigen reeds beantwoord in andere threads hier op het forum, gebruik even de searchfunctie (zoeken) en lees maar eens na.
Dus kort gezegd:
De wagen gaan bezoeken:
- wagen goed bekijken
- kopen tegen de juiste prijs
- betalen
- verkoopsovereenkomst in dubbel opmaken + fahrzeugbrief + ausnahmegenehmingung meebrengen met de wagen
eenmaal thuis:
- naar de douane gaan voor het bekomen van een vignet 705 (0.2€)
- naar de autokeuring of FKM gaan voor een gelijkvormigheidskeuring (125€)
- naar de keuring gaan (tweedehandskeuring)
- naar je verzekering gaan + nummerplaat aanvragen
- nummerplaat monteren + groene kaart in je wagen leggen
en dan ...
... de unieke rijervaring van een Lotus ontdekken
& je onmiddellijk inschrijven voor "Ypres Lotus Day" (http://www.ypreslotusday.be)
Over de Esprit zelf kan ik niet veel hulp bieden, maar ik ben zeker dat een paar andere leden dat wel kunnen. Exploded, vasseur, Bosbon, Bzguy, Roland ... zijn allemaal Esprit eigenaars...
Veel plezier met je Lotus!
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: aankoop lotus espirit S4
Theo, is het deze : ?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2
Hier merk k 2 zaken op :
- dashboard aangepast (die gele ringetjes)
- niet-orignele Lotus velgen
Ziet er wel n nette wagen uit, en van eerste eigenaar !
Niks verkeerd mee, maar jammer van die niet-originele velgen (lijken op die van n S4s) ; niks mis met andere velgen, maar liefst Lotus-velgen (vb van S4s, V8 etc)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2
Hier merk k 2 zaken op :
- dashboard aangepast (die gele ringetjes)
- niet-orignele Lotus velgen
Ziet er wel n nette wagen uit, en van eerste eigenaar !
Niks verkeerd mee, maar jammer van die niet-originele velgen (lijken op die van n S4s) ; niks mis met andere velgen, maar liefst Lotus-velgen (vb van S4s, V8 etc)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: aankoop lotus espirit S4
Lekker met die RH Cup velgen maar ik zou toch ook graag de originele (erbij) hebben als ik dergelijke Elise koop.
Die Sport 300 is knap ...
Beiden toch geen geld? Zijn Esprit's dan zoveel gezakt in prijs?
Mens ... ik wil er ook eentje ...
Die Sport 300 is knap ...
Beiden toch geen geld? Zijn Esprit's dan zoveel gezakt in prijs?
Mens ... ik wil er ook eentje ...
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: Hulp aankoop Lotus Espirit S4
Die Sport 300 is n SE met bodykit
Vond t al goedkoop voor n Sport 300
Nog geen 24k is spotgoedkoop voor n degelijke S4 !!! Blijkbaar slaat de crisis hard toe
t Moeilijkste is n goeie vinden voor n goeie prijs, stukken zijn nogal duur, dus hopen dat je n goeie treft, want anders is het n bodemloze put !
Ik heb indertijd n 36k betaald en heb blijkbaar wel n goeie (k verwacht hierop n reactie van Ivo ... ( lol
Proberen originele velgen op de kop te tikken : diew gaan van ong 400 EUR/set voor SE velgen tot 2500 EUR voor V8 velgen (Nova's zijn HEERLIJK !)
Vond t al goedkoop voor n Sport 300
Nog geen 24k is spotgoedkoop voor n degelijke S4 !!! Blijkbaar slaat de crisis hard toe
t Moeilijkste is n goeie vinden voor n goeie prijs, stukken zijn nogal duur, dus hopen dat je n goeie treft, want anders is het n bodemloze put !
Ik heb indertijd n 36k betaald en heb blijkbaar wel n goeie (k verwacht hierop n reactie van Ivo ... ( lol
Proberen originele velgen op de kop te tikken : diew gaan van ong 400 EUR/set voor SE velgen tot 2500 EUR voor V8 velgen (Nova's zijn HEERLIJK !)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: aankoop lotus espirit S4
DOEN ! Op de bank brengt t toch niks opFrederik schreef: Mens ... ik wil er ook eentje ...
Ik ben alvast n collectie Lotussen aan t aanlegggen
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
- soundman
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:31
- Naam: Theo
- Auto: Esprit S4
- Locatie: PEER
- Contacteer:
Re: Hulp aankoop Lotus Esprit S4
Bedankt voor de snelle en zeer leerrijke adviezen , jullie lijken mij wel een toffe bende,
De originele wielen zijn ook bij de auto .
Ik heb de prijs voorlopig op 21000 euro gekregen , is dit redelijk voor deze wagen ?
De originele wielen zijn ook bij de auto .
Ik heb de prijs voorlopig op 21000 euro gekregen , is dit redelijk voor deze wagen ?
**POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL**
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Hulp aankoop Lotus Esprit S4
Zal ik eens een geheimpje verklappen? Ooit stond ik op punt om de Esprit dewelke Peter (bosbon) nu heeft te kopen van Gerry!
Echter... waren er een hoop mechanische en elektrische mankementen aan die Esprit zodat bepaalde mensen me die wagen uit mijn hoofd hebben gepraat. Ik ben ooit de les gespeld gekregen in de zin van "koop je een Lotus, zorg dan dat alles goed werkt" naar het schijnt als je (elektrische) problemen hebt en je bent zelf niet technisch genoeg onderlegd om de fouten zelf op te sporen én zelf te herstellen dan ben je ver van huis. (duur)
Toen heb ik teruggegrepen naar mijn eerste liefde de Elan, echter sluit ik niet uit dat er op termijn een 2e en eventueel 3e Lotus bijkomen. Soms kan een economische crisis zo zijn voordelen hebben
Echter... waren er een hoop mechanische en elektrische mankementen aan die Esprit zodat bepaalde mensen me die wagen uit mijn hoofd hebben gepraat. Ik ben ooit de les gespeld gekregen in de zin van "koop je een Lotus, zorg dan dat alles goed werkt" naar het schijnt als je (elektrische) problemen hebt en je bent zelf niet technisch genoeg onderlegd om de fouten zelf op te sporen én zelf te herstellen dan ben je ver van huis. (duur)
Toen heb ik teruggegrepen naar mijn eerste liefde de Elan, echter sluit ik niet uit dat er op termijn een 2e en eventueel 3e Lotus bijkomen. Soms kan een economische crisis zo zijn voordelen hebben
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Hulp aankoop Lotus Esprit S4
Koop een Lotus en meng u onder de bende, dan zal je het zeer snel merkensoundman schreef:Bedankt voor de snelle en zeer leerrijke adviezen , jullie lijken mij wel een toffe bende,
Ik zou elk elektrisch onderdeel testen, indien bovenstaande punten van Bzguy voldoende gecontroleerd zijn dan denk ik dat dit een zeer faire prijs is.soundman schreef:De originele wielen zijn ook bij de auto .
Ik heb de prijs voorlopig op 21000 euro gekregen , is dit redelijk voor deze wagen ?
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic