Hulp aankoop Lotus Esprit S4

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
soundman
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:31
Naam: Theo
Auto: Esprit S4
Locatie: PEER
Contacteer:

Hulp aankoop Lotus Esprit S4

Bericht door soundman »

Hoi lotus-liefhebbers,
Ik ben nieuw hier op jullie forum en zou graag jullie hulp willen inroepen met de aankoop van mijn eerste lotus.Het gaat over een S4 van 1993 met 85.000km
Aanstaande maandag ga ik kijken en hopelijk is de auto ok. Zijn er bepaalde dingen waar ik zeker op moet letten of testen ? Welke dingen er niet en wel moeten zijn , ivm papieren en attesten . Auto staat in duitsland en komt van particulier . Moet ik hier dan nog btw betalen ? Wat te voldoen voor invoer naar Belgie ? Graag jullie advies,raad en bevindingen over deze auto aub.
bijvoorbaat dank en hopelijk vanaf maandag weer een lotusliefhebber meer in Belgie.
Met vriendelijke muziekale groeten,
Theo
Laatst gewijzigd door Frederik op 19 feb 2010, 01:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast + verplaatst
**POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL**
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: aankoop lotus espirit S4

Bericht door Bzguy »

Theo,

Heb je n linkje naar de wagen in kwestie ? Mss is de wagen bekend onder Esprit-eigenaars.

Ik heb n uitgebreide checklist voor aankoop van n Stevens Esprit (dus ook voor je S4). Stuur mij n PM met je mail-adres en ik mail je die door.

Waarop vooral letten :

- algemene staat (exterieur/interieur)
- uitlaatcollector (die kunnen wel ns breken, en zijn behoorlijk duur !)
- vloestoflekken (vb dichting tussen motor & versnellingsbak : geen ramp maar geen lek is toch beter)
- checken of fans aanslaan
- temperatuur in de gaten houden
- startproblemen ? Koudstart ? Stationair toerental
- trekt de wagen scheef bij remmen/ loopt ie rechtuit
- check 'boot release kabel'
- nakijken of ie nog voorzien is van de 'red hose' ontkoppelingskabel (kan klemmen indien rode plastic omhulsel doch goedkope fix)
- welke remmen ? Brembo of andere ? Brembo is stukken beter, maar 'beter' is nog altijd niet super hoor ;)
- hoeveel eigenaars ?
- volledige onderhoudsgeschiedenis ?
- wanneer is distributieriem laatst vervangen ? Lotus schrijft 40k km of 4 jaar voor. (kans op verduring riem !)
- na n goeie rit : chargecooler moet handwarm aanvoelen
- benzinegeur in de cockpit ? Wellicht 'cracked hose syndroom' : makkelijke en goedkope fix, doch kost je weer n paar uur werk
- modificaties aanwezig ? EBPV, chiptuning, uitlaat, sportfilter, BOV etc ...
Modificaties kunnen geen kwaad indien op n deftige manier gedaan
- werken alle elektrische toeters en bellen ?
- vacuumpomp : contact aan=vacuumpomp eventjes aan, daarna moet die stoppen (anders heb je n lek !)
- aanwzigheid kalatysator : die is VERPLICHT in Belgie, maar wordt wel ns weggedaan of leeggeklopt voor (iets) betere prestaties en ander geluid. Indien slechtye kat of geen kat = afgekeurd voor CO ! n Nieuwe kat kost gauw n 700 EUR

etc etc ...

Ik wil gerust ns mee gaan kijken, en hier op dit forum zijn er nog mensen met n Esprit (bosbon, Exploded) die n stevige technische kennis hebben.

Heb ook n laptop met daarop Freescan, dat is een programma waarmee je n massa parameters van de wagen kunt uitlezen.

Zelf heb ik n S4, daarvoor n SE en ken ondertussen wel zo'n beetje t klappen van de zweep ;)

k Kan je wel enkel de aankoop van n S4 aanmoedigen : beestige wagens !

Wat betreft invoer :

- je betaalt GEEN btw meer in Belgie, niet als je van n garage koopt noch van particulier !
- naar douane in Belgie gaan om vignet 705 (daar kijken ze ook je papieren en chassisnummers na : 1tje achter de voorruit, 1tje op de rechter wielbalk). Dit vignet kost 3 cent.
- normaal gezien heb je al n Europees gelijkvormigheidsattest meegeleverd met de wagen ; zoniet aanvragen via Lotus dealer
- laten keuren
- afhankelijk van ouderdom betaal je nog n bepaalde BIV (ze sturen de factuur wel op !)
- en rijen maar 8-)



Vanwaar ben je Theo ? Spring gerust ns binnen in Baal :)

BTW : ik ben maandag vrij, als je n second opinion meewil naar Duitsland, ik ben dol op avontuur !
Laatst gewijzigd door Bzguy op 19 feb 2010, 01:27, 2 keer totaal gewijzigd.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: aankoop lotus espirit S4

Bericht door Frederik »

Dag Theo, welkom!

Als je de wagen als particulier van een particulier koopt in Duitsland dien jij geen BTW te betalen in België nog in Duitsland. Onder particulieren wordt geen BTW verrekend...

Maak altijd dat je : een verkoopovereenkomst hebt, dat je het origineel inschrijvingsbewijs (fahrzeugbrief) meekrijgt, en eventueel de Duitse gelijkvormigheidsattest (ausnahmegenehmingung) en (voor jezelf) probeer ook facturen (aankoop/herstellingen/onderhoud) van de wagen te bekomen van vroeger.

Om je wagen in te voeren heb je de verkoopovereenkomst EN het inschrijvingsbewijs (fahrzeugbrief) nodig dewelke je moet aanbieden in een douane kantoor, zij zullen u dan voor de prijs van 0.2€ een vignet 705 bezorgen eventueel al op een rose formulier gekleefd. Neem een kopie van het Duitse inschrijvingsbewijs want deze wordt door de Belgische douane ingehouden, maar ik vind dit essentieel voor de documentatie van je mooie Lotus.

Mocht je wagen van NA 1 januari 1996 zijn geweest dan zou je een Europees gelijkvormigheidsattest erbij moeten hebben, gezien deze dateert van VOOR 1996 dien jij in België een nieuw attest aan te vragen. Dit kan op 2 manieren... 1.) je laat op de autokeuring een gelijkvormigheidskeuring uitvoeren en zij zullen je dan een Europees gelijkvormigheidsattest uitreiken of 2.) je neemt contact op met de Belgische mandataris van Lotus (zijnde FKM Motors - Berchem Antwerpen) en deze zal de wagen keuren en een attest uitreiken. Aan dit attest en bijkomende keuring hangt een prijskaartje van ongeveer 125€.

Ik heb zelf mijn Elan ingevoerd uit Duitsland en gaf de voorkeur aan FKM om de gelijkvormigheidskeuring te doen. Gezien zij beter op de hoogte zijn van Lotus dan gelijk welk keuringcentra & je dan ook een "iets meer" Lotus-minded document krijgt.

Veel van uw vragen worden eigen reeds beantwoord in andere threads hier op het forum, gebruik even de searchfunctie (zoeken) en lees maar eens na.

Dus kort gezegd:

De wagen gaan bezoeken:
- wagen goed bekijken
- kopen tegen de juiste prijs
- betalen
- verkoopsovereenkomst in dubbel opmaken + fahrzeugbrief + ausnahmegenehmingung meebrengen met de wagen

eenmaal thuis:
- naar de douane gaan voor het bekomen van een vignet 705 (0.2€)
- naar de autokeuring of FKM gaan voor een gelijkvormigheidskeuring (125€)
- naar de keuring gaan (tweedehandskeuring)
- naar je verzekering gaan + nummerplaat aanvragen
- nummerplaat monteren + groene kaart in je wagen leggen

en dan ...
... de unieke rijervaring van een Lotus ontdekken
& je onmiddellijk inschrijven voor "Ypres Lotus Day" (http://www.ypreslotusday.be)

Over de Esprit zelf kan ik niet veel hulp bieden, maar ik ben zeker dat een paar andere leden dat wel kunnen. Exploded, vasseur, Bosbon, Bzguy, Roland ... zijn allemaal Esprit eigenaars...

Veel plezier met je Lotus!
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: aankoop lotus espirit S4

Bericht door Bzguy »

Theo, is het deze : ?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2

Hier merk k 2 zaken op :

- dashboard aangepast (die gele ringetjes)
- niet-orignele Lotus velgen

Ziet er wel n nette wagen uit, en van eerste eigenaar !

Niks verkeerd mee, maar jammer van die niet-originele velgen (lijken op die van n S4s) ; niks mis met andere velgen, maar liefst Lotus-velgen (vb van S4s, V8 etc)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: aankoop lotus espirit S4

Bericht door Frederik »

Lekker met die RH Cup velgen :) maar ik zou toch ook graag de originele (erbij) hebben als ik dergelijke Elise koop.

Die Sport 300 is knap ...

Beiden toch geen geld? Zijn Esprit's dan zoveel gezakt in prijs?
Mens ... ik wil er ook eentje ... :(
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Hulp aankoop Lotus Espirit S4

Bericht door Bzguy »

Die Sport 300 is n SE met bodykit :(

Vond t al goedkoop voor n Sport 300 ;)

Nog geen 24k is spotgoedkoop voor n degelijke S4 !!! Blijkbaar slaat de crisis hard toe ;)

t Moeilijkste is n goeie vinden voor n goeie prijs, stukken zijn nogal duur, dus hopen dat je n goeie treft, want anders is het n bodemloze put !

Ik heb indertijd n 36k betaald en heb blijkbaar wel n goeie :) (k verwacht hierop n reactie van Ivo :roll: ... ( lol

Proberen originele velgen op de kop te tikken : diew gaan van ong 400 EUR/set voor SE velgen tot 2500 EUR voor V8 velgen (Nova's zijn HEERLIJK !)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: aankoop lotus espirit S4

Bericht door Bzguy »

Frederik schreef: Mens ... ik wil er ook eentje ... :(
DOEN ! Op de bank brengt t toch niks op ;)

Ik ben alvast n collectie Lotussen aan t aanlegggen :mrgreen:
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
soundman
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2010, 00:31
Naam: Theo
Auto: Esprit S4
Locatie: PEER
Contacteer:

Re: Hulp aankoop Lotus Esprit S4

Bericht door soundman »

Bedankt voor de snelle en zeer leerrijke adviezen , jullie lijken mij wel een toffe bende,

De originele wielen zijn ook bij de auto .
Ik heb de prijs voorlopig op 21000 euro gekregen , is dit redelijk voor deze wagen ?
**POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL**
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hulp aankoop Lotus Esprit S4

Bericht door Frederik »

Zal ik eens een geheimpje verklappen? Ooit stond ik op punt om de Esprit dewelke Peter (bosbon) nu heeft te kopen van Gerry!

Echter... waren er een hoop mechanische en elektrische mankementen aan die Esprit zodat bepaalde mensen me die wagen uit mijn hoofd hebben gepraat. Ik ben ooit de les gespeld gekregen in de zin van "koop je een Lotus, zorg dan dat alles goed werkt" naar het schijnt als je (elektrische) problemen hebt en je bent zelf niet technisch genoeg onderlegd om de fouten zelf op te sporen én zelf te herstellen dan ben je ver van huis. (duur)

Toen heb ik teruggegrepen naar mijn eerste liefde de Elan, echter sluit ik niet uit dat er op termijn een 2e en eventueel 3e Lotus bijkomen. Soms kan een economische crisis zo zijn voordelen hebben :)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hulp aankoop Lotus Esprit S4

Bericht door Frederik »

soundman schreef:Bedankt voor de snelle en zeer leerrijke adviezen , jullie lijken mij wel een toffe bende,
Koop een Lotus en meng u onder de bende, dan zal je het zeer snel merken ;) :mrgreen: :lol:
soundman schreef:De originele wielen zijn ook bij de auto .
Ik heb de prijs voorlopig op 21000 euro gekregen , is dit redelijk voor deze wagen ?
Ik zou elk elektrisch onderdeel testen, indien bovenstaande punten van Bzguy voldoende gecontroleerd zijn dan denk ik dat dit een zeer faire prijs is.
Plaats reactie