Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Frederik »

Herman schreef:ik ben werkelijk ook eens benieuwd naar zijn ervaringen met het tunen van een lotus europa s, ik weet nog van geen enkele die het aangedurft heeft, nadat ik de mijne heb laten updaten heb met een andere lotus ecu, was er dezefde dag ook iemand met een rode europa s, die hetzelfde liet doen bij dezelfde lotus dealer, maar van de zeer weinige europas in belgie weet ik niet hoeveel er eventueel extra vermogen gehaald hebben via chiptuning....
Bruno gaf hier reeds wat cijfers ... heb je erover gelezen? http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 3152#p3152 beste was 253pk ...

Ik heb het eerder over zijn persoonlijke ervaringen met zijn Speedster Turbo wat dezelfde motor is als de Europa S en dus zeer vergelijkbaar is.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Herman »

ja, zonder uitlaat, en was dat echt of op files ???, want al de tuners die ik ooit gecontacteerd had , wel daarvan was er nog géén enkele die een europa s in het echt gedaan had ,ze vergeleken telkens de speedster hiermee,(hetgeen blijkbaar niet hetzelde is qua kraken ecu)..en geven vermogens op die ze aflazen vanop een papiertje. ...de ecu is volgens bijna alle engelse europa rijders bijna niet correct te kraken, er zijn er zelfs op seloc en piston heads die hun getunede ecu "terug" te koop aanbieden, (waarschijnlijk omdat er zo veel fouten inzitten nu) ook zijn er geronomeerde bedrijven die hun pogingen stop gezet hebben wegens de slechte resultaten, zie mijn eerder bericht hieromtrent.

http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 071&page=1 (2 bladzijden)
Scartie
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2008, 10:25
Auto: Elan S4/Speedster Turbo
Locatie: Kruishoutem

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Scartie »

Aangezien ik de stok in het hoenderhok gegooid heb ivm Speedster Turbo wil ik ook wel eens weten van Wim bij Heinz hoeveel PK hij nu uit de Speedster getoverd heeft na chip/ECU tuning, zonder andere uitlaat.

Verder denk ik, Herman, dat Frank Van Herreweghe FVH Motors zijn Europa ook heeft laten upgraden bij Lotus. Moet je hem eens navragen.

Groeten,
Scartie
Allez gauw !
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Herman »

Scartie schreef:Aangezien ik de stok in het hoenderhok gegooid heb ivm Speedster Turbo wil ik ook wel eens weten van Wim bij Heinz hoeveel PK hij nu uit de Speedster getoverd heeft na chip/ECU tuning, zonder andere uitlaat.

Verder denk ik, Herman, dat Frank Van Herreweghe FVH Motors zijn Europa ook heeft laten upgraden bij Lotus. Moet je hem eens navragen.

Groeten,
Scartie
klopt idd. Frank heeft eveneens een andere originele Lotus ECU 225 hp aangeschaft, net zoals ik gedaan heb ,en beaamt ook dat chiptunen vd oude ecu in een Europa S een riskante zaak is..
Scartie
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2008, 10:25
Auto: Elan S4/Speedster Turbo
Locatie: Kruishoutem

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Scartie »

En de hamvraag (ofte la question jambon) is nu of jullie tevreden zijn met het resultaat...
Want dat was de initiële vraag van deze topic!
En blijft ik op mijn honger zitten ivm. ervaringen met getunede Speedster Turbo.
Allez gauw !
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Herman »

Scartie schreef:En de hamvraag (ofte la question jambon) is nu of jullie tevreden zijn met het resultaat...
Want dat was de initiële vraag van deze topic!
En blijft ik op mijn honger zitten ivm. ervaringen met getunede Speedster Turbo.
sorry- ik ben heel tevreden met de nieuwe ecu (maar.. ik rij met een lotus europa s) want ik ervaarde voorheen een soort kleine aarzeling (hik)net voor de turbo aansloeg, hetgeen nu veel smoother en vlakker verloopt, nu is ook de power van 120 tot 160 enorm gestegen, in 6 de is het een andere auto geworden.
verbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven (rond de 9 lt)---topsnelheid weet ik niet echt want ik ben nog niet boven de 220 geweest-- waarschijnlijk heeft bruno "wel " reele resultaten voor de "speedster" via tuning daar hijzelf met ene reed.
Scartie
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2008, 10:25
Auto: Elan S4/Speedster Turbo
Locatie: Kruishoutem

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Scartie »

Herman,

Die aarzeling heb ik ook en zelfs 2 keer : eerste keer net onder 3.000 t/m en een tweede keer voor de 5.000 t/m.
Pas daarna trekt hij echt door tot rood lampje brandt.
Ik blijf er dus van overtuigd dat Lotus de Opel motor "tel quel" heeft overgenomen en misschien een extra beveiliging in de ECU heeft ingebouwd.
Ik heb niet zoveel betaald als voor een Lotus en heb dus ook geen 6-de versnelling voor mijn geld !
Topsnelheid heb ik ook nog niet gehaald want boven de 220 - 230 wordt de Speedster door de "lift" wat "licht" in het stuur. Topsnelheid is ook louter academisch in België.
Optrekken van stilstand tot 160 km/h en "in gear acceleration": daar is het bij mij met deze autootjes om te doen. De zalige kick om met weinig gewicht én een turbo motor een forse duw (met een aarzeling) in de rug te krijgen.
Vebruik bij mij is onder de 10 l (weg) of boven de 30 l (circuit).

Groeten,
Scartie die alleen met maten drinkt!!!
Allez gauw !
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Herman »

copy:Vebruik bij mij is onder de 10 l (weg) of boven de 30 l (circuit). en copy-

30 lt op circuit ??? is dat niet een beetje te dorstig.... een auto die "veel" te rijk afgesteld is kan ook niet aan zijn maximale vermogen komen, meen ik te weten.....a/ verbranding niet optimaal en een zeer grote vervuiling vd bougies.....
ps bij mijn upgrade ecu heb ik wel 4 andere bougies moeten plaatsen.

herman.
Scartie
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2008, 10:25
Auto: Elan S4/Speedster Turbo
Locatie: Kruishoutem

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Scartie »

Die 30 l tot 33 l zijn telkens correct gemeten op Francorchamps (daar staat een Total pomp binnen het circuit) en is normaal voor een turbo-motor die op vollast draait. Dat heb ik mij toch laten vertellen.
Vroeger heb ik nog een Porsche 944 Turbo S gehad en die slikte ook 33 l/100 km op Francorchamps en slechts 11 l op de weg.
Mijn 911 3,2 l met chip van Kempower en inox uitlaat verbruikte max 23 liter op circuit.
Ik vrees dat een turbo motor nu éénmaal zo dorstig is als de turbo continu moet blazen...

Greetz,
Scartie
Allez gauw !
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Europa van 200pk S naar 225pk (SE) ... iemand?

Bericht door Herman »

Scartie, bij het bladeren in de service notes boek die ik heb bij mijn europa s, vind ik plotseling volgende tekst terug:
een tekst die uitleg geeft over het verwijderen vd motor, waarbij dat ze zeggen dat de werkwijze/procedure in feite dezelfde is als bij een opel/vauxhall speedster, en waarbij er de volgende verschillen zijn ten opzichte van de
opel-vauxhall speedster motor GM Z20 LER en de motor van de Europa S is een GM Z20 LET
verschillen zouden zijn;
Flywheel and attaching bolts-
sump ,with balance shafts (twin contra rotating balancer shafts mounted in the sump)
engine controller
air injection pump deleted
cam belt tensioner en cover
alternator
spark plugs
MAP sensor mounted on ECU bracket.

de versnellings bak is een GM 6 speed M32-6 speed. tranmission
eninge management system is een Motronic ME 7.6.2
Plaats reactie