Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Voor alle Lotus Sevens & Seven Replica's
oa. Caterham, Westfield, Donkervoort, Dax, MK...
Gebruikersavatar
lotusbert
Berichten: 233
Lid geworden op: 08 sep 2008, 18:19
Auto: 2-11 / Elan Sprint

Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door lotusbert »

Of misschien ook niet ?? ;)

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/ ... trive.html

Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen directe Lotus link maar het concept spreekt me wel aan. Het is natuurlijk nonsens om electrisch te rijden als je daarvoor geen groene electriciteit gebruikt. Dus leve de windmolen! Van mij mogen ze er direct een paar aan mijn fabriek of huis zetten, maar het stadsbestuur van Tielt is zo typisch vlaams bekrompen en laat geen windmolens toe op hun grondgebied... we willen wel ecologisch zijn maar niet in onze achtertuin...
windmolens zijn ochtans meer efficient dan zonnepanelen alleen al omdat het ook 's nachts waait !

Een ander project waar Lotus wel blijkt van ver betrokken te zijn is dit :

http://green.autoblog.com/2008/05/09/vi ... the-works/

de toekomst komt met de wind !

Bert
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door Frederik »

Ik denk ook dat windenergie de toekomst wordt, al is een grote windmolen in de buurt niet altijd even leuk. Veel mensen zien het kwade er niet van in, maar de slagzon kan wel vervelend werken.

Wat niet wil zeggen dat windmolens niet geplaatst kunnen worden op minder bevolkte gebieden...

Wat ik me afvraag ... wat kost eigenlijk zo'n windmolen? En de opbrengst rekening houdende met de afshcrijven vermoedelijk toch een pak minder dan kernenergie. + hopen mensen plaatsten zonnepanelen dewelke toch ook een hoop energie leveren ... maar ... de energieprijzen blijven maar stijgen.

En als we allemaal snachts onze auto opladen onder de carport of in de garage, dan denk ik dat de mannen electriciteitleveranciers de prijzen nog wel zullen blijven verhogen.

Ik vraag me eigenlijk af of ik geen autonoom huis kan worden, enkele panelen op het dak, een kleinere windmolen en een batterij batterijen.... en dan bellen naar Electra bel "sluit mij maar af" ;-)
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door WimC »

'k heb net 22 zonnepanelen besteld voor op ons dak (4400KW piekvermogen). Worden binnen 3 weken geïnstalleerd en de keuring is natuurlijk nog voor dit jaar.
Ik doe dit echter niet met mijn groen hart, maar owv het feit dat dit momenteel een super investering is op LT door de groene stroom certificaten die nog dit jaar 0,45 € per opgewekte Kw bedragen.
enkele kenmerken;
merk: Schüco
garantie: 10 jaar op panelen, 5 jaar op omvormer
voorspelde levensduur: 30 à 35 jaar
vermogen per paneel: 200 PKw
prestatieverlies: 1% per jaar
formaat: 1000 x 1600 mm
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door electroshock »

Ik ga geen roet in uw eten gooien, maar praten we over 5 à 10 jaar eens over uw dan te vervangen omvormer ... .
Je hebt anderzijds gelijk om het nu nog te doen want de kraan gaat behoorlijk toe met die vermindering van de groenestroom certificaten.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
patje
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 feb 2009, 15:40
Auto: speedster 2.2

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door patje »

@ frederik je hoeft je niet teller laten afsluiten en batterijen te plaatsen, op de momenten dat je teveel produceert keert je teller terug het is dus gewoon kwestie van je verbruik en budget te kennen en genoeg panelen te plaatsen.

Ik heb er nu al zo een 3 jaar panelen opliggen en zeer tevreden over en zou de investering direct terug doen!

Dat je de omvormer op de levensduur van je panelen één of twee keer zal moeten vervangen is waar maar dit is maar een kleine kost tov de panelen zelf.

De reden dat ik ze indertijd geplaatst heb was toen ik te weten kwam dat er banken waren die ze plaatsten als investering met een afschrijving van 6j terwijl de groenstroomcertificaten voor 20j zijn.

Dit zie je nu ook aan de bedrijfjes die de panelen op hun kosten plaatsen, de gsc zijn voor hun en de elektricteit voor eigenaar van het huis waar ze op staan.

groetjes patje
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door electroshock »

patje schreef:dat er banken waren die ze plaatsten als investering met een afschrijving van 6j terwijl de groenstroomcertificaten voor 20j zijn.

Dit zie je nu ook aan de bedrijfjes die de panelen op hun kosten plaatsen, de gsc zijn voor hun en de elektricteit voor eigenaar van het huis waar ze op staan.
Dat is nu net één van de redenen waarom de gscertificaten worden afgebouwd (naast de hoge kost voor de overheid), ze schoten zogezegd hun doel voorbij.

Maar eigenlijk ik is die afbouw van subsidiëring of het wegvallen van de gsc grondig fout. Men zou net het gebruik van de alternatieve energiebronnen moeten blijven stimuleren van overheidswege.
Het zal wel weer uitdraaien zoals destijds met de regenwaterputten.
De locale overheden hadden nog maar net hun subsidieregeling klaar en op vlaams niveau werd het regenwaterherbruik ineens verplicht. Gedaan met subsidies. Het isolatieverhaal is van hetzelfde. Waarmee ik niet wil zeggen dat isolatie niet belangrijk is, dat recuperatie van regenwater dom zou zijn of opwekken van alternatieve energie niet deugt, net in tegendeel. Het is goed voor de portemonee én het milieu, maar dat door extra overheidsimpulsen de hele alternatieve energiesector net kan verder groeien is in Brussel niet geweten of gewenst. Ze zouden beter eens oostwaarts, zuidoostwaarts en noordoostwaarts kijken naar onze Europese buren ...
Het NIMBY-syndroom is in Vlaanderen toch wel erg hoog.

Een hele kustlijn vol met windmolens, prachtig toch.
Of een paar valleien laten vollopen met water voor wat bijkomende waterkrachtcentrales (enfin in Wallonië dan toch), prachtig neen ?
En alle daken volledig gevuld met panelen voor electriciteitsopwekking.
En al ons vuil rioleringswater gekoppeld aan biogascentrales.
What a wonderful world this would be.
Staken daar onze eminenties hun tijd ééns in, in plaats van in maandenlange coalitiegesprekken en gekissebis allerhande.
Oeps, nu is het eruit. :oops:
Negativist die ik ineens lijk.

Back topic: die designo-7-lookalike bekoort me niet dadelijk.
Is ook niet eerste stap naar een electric 7:
http://carscoop.blogspot.com/2008/04/th ... style.html


http://www.youtube.com/watch?v=4ieQ3jzaN3E

Caterham EV zou onderweg zijn, bij wijze van spreken.
http://www.carmagazine.co.uk/News/Searc ... otor-show/

http://electricnick.com/2009/10/23/electric-caterham/
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door WimC »

@ electroshock

Ik weet het, maar op dit moment is er geen betere (lees als: zekere) investering voor je geld te vinden. De kost van de omvormer is volledig te verwaarlozen tov de opbrengsten van de gsc'en.
en zoals ik dus al zei: niet gedaan met mijn groen geweten, wel owv van de rendabiliteit van de investering.

Oh ja, het ziet er inderdaad niet uit....

Wim
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door mindp0wer »

electroshock schreef: Dat is nu net één van de redenen waarom de gscertificaten worden afgebouwd (naast de hoge kost voor de overheid), ze schoten zogezegd hun doel voorbij.

Maar eigenlijk ik is die afbouw van subsidiëring of het wegvallen van de gsc grondig fout. Men zou net het gebruik van de alternatieve energiebronnen moeten blijven stimuleren van overheidswege.
Het zal wel weer uitdraaien zoals destijds met de regenwaterputten.
De locale overheden hadden nog maar net hun subsidieregeling klaar en op vlaams niveau werd het regenwaterherbruik ineens verplicht. Gedaan met subsidies. Het isolatieverhaal is van hetzelfde. Waarmee ik niet wil zeggen dat isolatie niet belangrijk is, dat recuperatie van regenwater dom zou zijn of opwekken van alternatieve energie niet deugt, net in tegendeel. Het is goed voor de portemonee én het milieu, maar dat door extra overheidsimpulsen de hele alternatieve energiesector net kan verder groeien is in Brussel niet geweten of gewenst. Ze zouden beter eens oostwaarts, zuidoostwaarts en noordoostwaarts kijken naar onze Europese buren ...
Het NIMBY-syndroom is in Vlaanderen toch wel erg hoog.

Een hele kustlijn vol met windmolens, prachtig toch.
Of een paar valleien laten vollopen met water voor wat bijkomende waterkrachtcentrales (enfin in Wallonië dan toch), prachtig neen ?
En alle daken volledig gevuld met panelen voor electriciteitsopwekking.
En al ons vuil rioleringswater gekoppeld aan biogascentrales.
What a wonderful world this would be.
Staken daar onze eminenties hun tijd ééns in, in plaats van in maandenlange coalitiegesprekken en gekissebis allerhande.
Oeps, nu is het eruit. :oops:
Negativist die ik ineens lijk.
Ik vind dat helemaal niet negativistisch, dat is realiteit, de overheid belast op wat mensen hebben (ook al is dat goed voor het milieu): auto's, huizen, etc.
Onlangs hoorde ik ook dat een familie een rekening kreeg van de energieleverancier omdat ze teveel electriciteit hadden geleverd. Als dat waar is, waar zijn we dan mee bezig? :roll:

Waarom mogen we geen windmolentjes zetten in onze tuin? Schone energie zonder noemenswaardige afval (in tegenstelling tot zonnepanelen). Omdat ze daar niets aan verdienen?

Er komen trouwens binnenkort zonnepanelen op de markt die nog langer meegaan en rendabeler zijn. Neen dat mag niet gesubsidieerd worden.

Vanaf volgend jaar moet trouwens je dak geïsoleerd zijn vooraleer je zonnepanelen mag plaatsen ... Voor deze isolatie krijg je dit jaar trouwens nog een pak subsidie. Volgend jaar ook nog? Neen naar ik gehoord heb niet.

On topic: ik zou maar al te graag mijn Lotus 's nachts in het stopcontact steken en op schone energie rijden. Groen rijplezier, wat kan je meer vragen om je te verplaatsen? :D
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door Herman »

Mijn persoonlijke visie .... Denk eens goed na over deze tekstregel..

"Groen is net als de tomaten, ze komen ook rood na een tijdje"
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Lotus stopt een windmolen in een hun nieuwe seven !

Bericht door electroshock »

Eén ding wijzigt echter nooit:
hoe je het draait of keert, welke kleur het ook krijgt, het blijft steeds een centenkwestie.
cartoonWaalboss.jpg
cartoonWaalboss.jpg (161.5 KiB) 5960 keer bekeken
Sorry forummers, voor de soms misplaatste beelden. Maar sinds het gebruik van het edit-knopje gelimiteerd is maak ik er een sport van zo snel mogelijk een prentje er bij te plakken om de tekst wat op te vrolijken, als die soms off-topic worden, so be it. ;)
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie