Het is slecht weer ( regen), dus even tijd om een bericht(je) te schrijven
In een eerder bericht heb ik verteld dat ik twijfels heb over de remkracht van de handrem van Lotje en dat in verband met de technische keuring in maart 2020, mijn twijfels zijn niet uit mijn duim gezogen, in een test van januari 1973 door een Engels tijdschrift van een nieuwe Lotus Europa Special is ook al te vinden onder de rubriek “ brakes” de beoordeling “pathetic” en “ very poor” lees zelf maar
- brake20001.jpg (307.63 KiB) 14057 keer bekeken
in hetzelfde testverslag lees ik ook iets wat ik kan gebruiken en dat is dat de remweg met alleen gebruik van de handrem bij een snelheid van 30mijl/uur ( 48km/uur) 38 meter is, en dat is een gegeven dat ik kan gebruiken
- test20001.jpg (1018.95 KiB) 14057 keer bekeken
ik ga al jaren naar de technische keuring met verschillende auto's en dan worden altijd de remmen getest op een remrollenbank, maar wat meten ze dan? en hoe wordt dat in cijfers uitgedrukt, heb mij daar dus eens in gaan verdiepen, de cijfertjes en lettertjes zijn te vinden in artikel 46 van de wegcode,
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /328-art46
Hier staan dus de waarden in waaraan de remmen moeten voldoen, ze worden wel uitgedrukt in “ m/sec2” , maar die formule ken ik en kan ik wel in iets bruikbaar omzetten
Nu is feitelijk de gebruikte term handrem fout, het technisch reglement spreekt altijd van parkeerrem, ik kan nergens vinden of een handrem verplicht is, wel dat er een inrichting moet zijn die het voertuig vasthoudt wanneer het onbemand wordt achtergelaten op een hellende weg, maar aan welke vereisten moet die parkeerrem dan voldoen?. In artikel 46 kan ik vinden dat de parkeerrem een voertuig moet kunnen staande houden op een helling van minstens 18 % voor voertuigen van na 1976, voor voertuigen van voor 1976 (Lotje is van 1974) is deze hellingsgraad maar minstens 16%, maar hoe meten ze dat op de keuring? Ze kunnen toch moeilijk een hellend vlak creëren en daar het voertuig op plaatsen, nee ze gebruiken daar een andere methode voor, maar daarover later.
Om te weten of de parkeerrem van Lotje sterk genoeg is kan ik natuurlijk naar een garage gaan die uitgerust is met een rollenrembank,
- IMG_7271.JPG (91.2 KiB) 14057 keer bekeken
Maar dat kost misschien 50 € of meer, als de rem niet voldoet moet ik dat trachten te fiksen en weer gaan testen, weer 50 € kwijt, en het is mogelijk dat de remmen volgens de garage wel in orde zijn maar op de keuring niet, nee ik ga dat anders doen, ik ga rechtstreeks naar de keuring, krijg ik een rode kaart voor de remmen, dan is dat zo, kost mij dan ongeveer 38 €, ik weet dan hoeveel remkracht er te kort is, ook welk wiel misschien niet genoeg remt, dan probeer ik dat te fiksen en ga weer terug, kostprijs voor herkeuring is 13 €, nog niet goed, nog wat verbeteren, weer herkeuring 13 €, enzoverder tot alles in orde is, heb toch tijd genoeg en voor een herkeuring moet je toch niet aanschuiven.
Dat is een goed plan, maar zou ikzelf op voorhand de parkeerremkracht kunnen testen? Een hellend vlak van 16 % hier in de omgeving weet ik niet, maar ik kan dat wel zelf thuis creëren,
zoals je weet heb ik een aanhanger waarmee ik Lotje vervoer, om Lotje op de aanhanger te trekken wordt de laadvloer gekanteld en Lotje wordt er met de winch op getrokken, zie foto,
- download (1) (Klein).png (477.63 KiB) 14057 keer bekeken
deze helling op de foto is natuurlijk veel meer dan 16 %, maar ik kan Lotje erop trekken, dan dan de laadvloer waterpas zetten, een helling van 16% is dat er per lopende meter een hoogteverschil van 16 cm moet zijn, de laadvloer is 3,5 m lang dat maakt dat er op die afstand een hoogteverschil van 56 cm moet zijn, de laadvloer wordt dan (hydraulisch) gekanteld tot dat het totaal van het hoogteverschil vooraan ( hoger) en achteraan ( lager) 56 cm is, en ik heb mijn hellend vlak van 16%, Lotje staat dan uiteraard al op de aanhanger op de handrem, maar nog vast met de winchkabel, ik los nu voorzichtig de winch en om in orde te zijn moet Lotje blijven staan, indien wel OK, indien niet kan ik testen op een minder steile helling op dewelke Lotje wel blijft staan, dit om te weten of ik drastisch moet ingrijpen of het een kwestie van regelen is.
Zoals ik al gezegd heb gebruiken ze op de keuring een ander methode, die methode kan ik ook zelf gebruiken om de remkracht van de parkeerrem te testen, ik geef meer uitleg, als je vroeger op school goed opgelet had tijdens de les fysica dan weet je dat er een formule is om versnelling en vertraging (afremming te meten) deze formule wordt gebruikt om de remkracht die op de remtestbank worden gemeten te vergelijken met de minimum vereisten.
Versnelling en vertraging worden uitgedrukt in “m/sec2” wat wil zeggen “ meter per seconde, per seconde, enz”
om een voorbeeld te kunnen geven moeten we eerst de snelheid die normaal gebruikt wordt namelijk in km/uur omzetten in m/sec ( meter per seconde ) daarvoor delen we het getal van de snelheid in km door 3,6,
nu het voorbeeld : een voertuig dat 86 km/uur rijdt, rijdt 86 : 3,6 = 23,89 m/sec, of afgerond 24 m/sec, een voertuig met goede remmen en banden heeft een vertraging van 8m/sec2, dus de vertraging is 8 meter in de eerste seconde, nog eens 8 in de tweede seconde, en nog eens 8 in de derde seconde, ons voertuig reed maar tegen 24m/sec, we staan dus stil na 3 seconden, OK, iedereen nog mee?
Hebben we te maken met een voertuig waarvan de remmen of de banden niet zo goed meer zijn dan zal de remvertraging in plaats van 8m/sec2 maar 6m/sec2 zijn, we staan dan na 86km/uur maar stil na 24 : 6 = 4 seconden, uiteraard is dan de remweg ook langer, die kunnen we ook berekenen en dat komt hieronder
De bedrijfsremmen van een gewone auto hebben als ze nieuw zijn een gemiddelde remkrachtvertraging van 8m/sec2 ongeacht de snelheid van de auto, de snelheid wordt uitgedrukt in km/uur, maar voor berekeningen wordt dat gedaan in m/sec ( meter per seconde) zo kunnen we uitrekenen welk de remweg is van een voertuig dat zich voortbeweegt tegen 80 km/uur, het gaat dus over de effectieve remweg ZONDER eventueel de reactietijd om het rempedaal in te trappen, hoe gaan we te werk?
80kml/uur kunnen we niks mee doen, we rekenen om naar m/sec en dat is hier
80 : 3,6 = 22,22m/sec , we gaan verder, deze snelheid zetten we in kwadraat 22,22 X 22,22 = 493,73 dit delen we door 2 X de remvertraging voor een nieuwe auto dus 8 X 2 = 16 iedereen nog mee?
De uitkomst is 493,73 : 16 = 30,86 meter, dus de effectieve rem weg van een voertuig met een remvertraging van 8m/sec2 is 30,86 meter, er zijn natuurlijk voertuigen die betere remmen en banden hebben en dan kan de remvertraging soms beduidend meer zijn dan 8m/sec2 en een kortere remweg opleveren
Let wel dat de remweg niet verdubbeld met dubbele snelheid maar VERVIERVOUDIGT, in bovenstaand voertuig zal de remweg bij 160 km/uur dus 30,86 X4 = 123,44 meter zijn.
Bij de keuring wordt dus getest welk remvertraging het geteste voertuig heeft, ze kunnen natuurlijk niet uitgaan van de gegevens van een voertuig in perfecte staat, nee er is een minimum vereist, en dat naargelang welk voertuig, voor personenauto's is een minimum vertraging geëist van 5,8m/sec2, ( zie artikel 46) ik heb dat even uitgerekend, een auto met een remvertraging van 5,8m/sec2 heeft een remweg van 42,56 m, (wel 12 meter meer dan een voertuig in perfecte staat met een remvertraging van 8m/sec2), maar wordt toch niet afgekeurd ( toch niet voor de remmen) natuurlijk zijn er nog andere parameters, zoals verschil in remkracht op wielen van dezelfde as enz, maar daar ga ik niet over uitweiden.
Dit is misschien allemaal wat veel uitleg, maar nu komen we aan waar we begonnen zijn namelijk de remvertraging van de parkeerrem, moet dus voldoen op een helling van 18 of 16 % al naar gelang het bouwjaar van de auto
dat wordt dus wel niet getest op een hellend vlak maar weer op de remrollen, en er is uitgerekend dat een remvertraging van 1,3m/sec2 overeenkomt met de remkracht die vereist is op een helling van 16%, en dit voor voertuigen van voor 1976
En hier kunnen we natuurlijk wat meedoen, met deze gegevens kunnen we uitrekenen wat de maximum remweg mag zijn voor een voertuig dat afgeremd wordt door alleen de handrem (parkeerrem), ik heb de maximum remweg met gebruik van alleen de handrem van twee snelheden uitgerekend die ik ergens met Lotje op een stille weg kan testen
ten eerste: bij 30km/uur of 8,33m/sec met vertraging van 1,3m/sec2
8,33X 8,33 = 69,39 : 2 x 1,3 en dat geeft dan een remweg van 26,69 meter
dus bij een snelheid van 30 km per uur moet Lotje binnen de 26,69 stilstaan door alleen gebruik te maken van de parkeerrem.
Nog een uitgerekende testsnelheid is die van 50 km/uur, en dan zou Lotje binnen de 74,20 meter moeten stilstaan, op de parkeerrem natuurlijk, en dit om in orde te zijn voor de technische keuring
nu blijkt uit die test uit 1973 ( bovenaan dit bericht) dat de geteste Europa bij 30 mijl/uur (48 km/uur) stilstond na 38 meter, was dus wel een nieuw voertuig, maar voor de keuring zou Lotje ( 45 jaar oud) maar moeten stilstaan op minder dan 74,20 meter om geen rode kaart te krijgen, dat zou toch wel moeten lukken denk ik
Op dit moment heb ik daar nog niet veel zin in om die test eens te doen, zal iets voor binnen enkele weken zijn, ik laat wel iets weten, wat ik wel weet is dat Lotje nooit een handrem zal hebben waarbij de afgeremde wielen blokkeren, toch niet op een droge weg,
maar bij die bovenstaande test blijkt bij de remtest(voetrem) ook dat de geteste Europa bij 30mijl/uur (48km/uur) stilstond na 10 meter, en daarvoor heb ik uitgerekend dat daarvoor een vertraging nodig is van bijna 9m/sec2, dus beter dan een gewone auto, op de keuring is maar 5,8 m/sec2 vereist, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
De remrollen op de keuring wegen eerst de auto, dan worden de rollen gestart, en dan wordt er geremd en de rollen meten de geproduceerde weerstand, die wordt wel gemeten in N (Newton) maar de computer zet dan om in m/sec2
Er is nog een mogelijkheid om de remweg te testen met alleen gebruik van de handrem, volgens de keuring is dus 1,3 m/sec2 vereist, dat wil dus zeggen dat er elke seconde 1,3 m snelheid wordt verminderd, bij 50km/uur is die snelheid (50:3,6) 13,88 m/sec, bij een verlies van 1,3 m/sec, moet het voertuig dan na (13:88 :1,3) iets meer dan 10,5 seconden stilstaan, kan ik ook eens meten, misschien gemakkelijker dan de afstand in meter.
Nog een weetje, ook versnelling wordt gemeten met m/sec2, eens uitrekenen wat de versnelling is van een auto die in 5 seconden optrekt tot 100 km/uur,
100km/uur is 100 : 6 = 27,78 m/sec, die 27,78 delen we door het aantal seconden dus 5, en dat geeft dan een versnelling van 5,56 m/sec2, m.a.w. de remvertraging van een auto is bijna altijd groter dan de acceleratiesnelheid want de tijd om te stoppen met een remvertraging van 9m/sec2 is 3 seconden, dus van stilstand tot 100 km/uur en dan vol in de remmen neemt 8 seconden in beslag, je kan ook de afgelegde afstand berekenen tijdens deze proef, maar dat doe je maar zelf, heb daar geen zin meer in