Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
 #104214  door Hugo
 11 okt 2019, 17:15
Zoals gezegd had ik een uitnodiging gekregen voor een bijeenkomst van Lotus Europa's in Abt Frankrijk en dat op 6,7 en 8 september 2019,
download (5).png
download (5).png (719.06 KiB) 77269 keer bekeken
het programma was:

ze zouden in Abt vrijdag 6 september samenkomen aan een hotel, overnachten, en op zaterdag heel de dag een grote rondrit maken met aankomst weer aan dat hotel in Abt, zondag 8 september zouden ze een klein tripje maken naar Avignon en Chateauneuf du Pape bezoeken, daar zouden ze een chateau (kasteel) gaan bezoeken, nee geen wijnchateau maar een echt oud kasteel, omdat dat maar tot de middag was en ieder daarna terug huiswaarts zou keren, had ik daar niet veel zin in, maar had terug gemaild dat ik wel interesse had maar dat ik maar alleen de zaterdag zou willen meerijden, dat was geen probleem, 'kom maar af' werd gezegd.

Omdat die grote rit bestond om vanuit Abt de Mont Ventoux langs de 3 kanten op te rijden heb ik daarom een camping gezocht in de omgeving van de Mont Ventoux, mijn vrouw zou niet meerijden met Lotje, een hele dag in de Europa vind ze een beetje te veel, ik zou dus zaterdagmorgen alleen naar Abt rijden, heel de dag mee toeren, en s'avonds terug naar onze camper, ik had wel gezegd dat ik alleen zou meedoen als het niet te slecht weer was, ze moesten voor mij dus wel nergens plaats of een maaltijd voorzien, ik zou mijn plan wel trekken.


Gelukkig was het die zaterdag goed weer, dus ik met Lotje naar Abt ( 54km) daar aan het hotel met de ander Europa's afgesproken, er waren 16 deelnemers, enkele foto's daarvan
download.png
download.png (742.22 KiB) 77269 keer bekeken
image1 (3).JPG
image1 (3).JPG (288.48 KiB) 77269 keer bekeken
download (3).png
download (3).png (731.61 KiB) 77269 keer bekeken





ieder kreeg een raodboek, en er werd afgesproken van niet in één grote groep te rijden maar om in 4 of 5 groepjes te rijden, de morgenrit ging van Abt naar Sault, vandaar uit de beklimming van de Mont Ventoux, over de top afdaling naar Malaucene, vandaar uit over een klein colletje naar Bedoin en terug naar de top van de Mont Ventoux, samenkomst en lunch was voorzien in Chalet Renard,
download (1).png
download (1).png (691.81 KiB) 77269 keer bekeken

op de voorgrond een Zwitserse Europa, dan een Franse en dan mijn Belgische Europa

download (2).png
download (2).png (814.11 KiB) 77269 keer bekeken
hier staan geheel of gedeeltelijk meer dan 10 Europa's op


download (4).png
download (4).png (904.47 KiB) 77269 keer bekeken

een aantal gestreepten
image1 (4).JPG
image1 (4).JPG (284.08 KiB) 77269 keer bekeken

na het de uitgelopen middagpauze terug naar beneden richting Bedoin en van Bedoin uit langs een zeer mooie route “ Gorges de La Nesque “ terug naar Sault, het was toen 18:00 uur, hier was voor mij het eindpunt, de rest ging van hieruit terug naar het hotel in Abt

een actie foto van mijn Lotje genomen vanuit die witte Europa met blauwe streep
image3 (2).JPG
image3 (2).JPG (182.22 KiB) 77269 keer bekeken




was een zeer mooie en aangename dag, 280 km gereden die dag

iedere deelnemer kreeg dit als een herinnering
image1.JPG
image1.JPG (1012.74 KiB) 77269 keer bekeken


in de dagen daarna nog wel een paar toertjes gedaan met Lotje, in totaal toch weeral 489 km zonder problemen op de teller gezet.
 #104215  door HJ2
 14 okt 2019, 11:24
Fijne omgeving om een stukje te touren :-)
Je hebt toch wel 1 van de fraaiere exemplaren hoor 8-)

Je weet dat ze flessen verkopen van het veld naat de pape, met exact dezwlfde wijn voor een fractie van de prijs he! :lol:
 #104233  door Hugo
 30 okt 2019, 15:12
Onlangs is een nieuw boek verschenen over de Lotus Europa, een Engelstalig boek uitgegeven door een Engelse uitgeverij, de twijfels over de Brexit deden mij wel besluiten van dit boek nu al aan te schaffen.

Want worden goederen vanuit Engeland na de Brexit duurder of net goedkoper, wie zal het zeggen?

Is een mooi boek 160 blz met heel veel foto's en het verhaal van het begin tot het einde van de Lotus Europa, ook worden alle verschillende modellen beschreven en behandeld
book1.jpg
book1.jpg (700.03 KiB) 70141 keer bekeken
book2.jpg
book2.jpg (520.77 KiB) 70141 keer bekeken
book3.jpg
book3.jpg (727.06 KiB) 70141 keer bekeken
image4.JPG
image4.JPG (2.29 MiB) 70141 keer bekeken
book5.jpg
book5.jpg (834.02 KiB) 70141 keer bekeken
iets helemaal terzijde, het valt mij op dat mijn topic veel bekeken en gelezen wordt, zo is mijn laatste bericht van 11 oktober 2019, 7109 maal bekeken!!!!!
 #104241  door Frederik
 07 nov 2019, 21:48
Hugo schreef:
30 okt 2019, 15:12
- knip -

iets helemaal terzijde, het valt mij op dat mijn topic veel bekeken en gelezen wordt, zo is mijn laatste bericht van 11 oktober 2019, 7109 maal bekeken!!!!!

Ja, veel lurkers op het forum ...

Ook mooi leesvoer van jouw hé.
Ik ga es mijn 4e deel van de Evora uitschrijven :)
Elise, danyblackmagic liked this
 #104261  door Hugo
 28 nov 2019, 17:31
Heb al verteld dat volgens nieuwe regels oldtimers ook een periodieke keuring gaan moeten ondergaan, de periode is afhankelijk van de leeftijd van de oldtimer, zo moet ik met Lotje voor 15/05/2020 opnieuw naar de keuring, omdat je 2 maanden vroeger mag gaan zonder de herkeuringsdatum te moeten veranderen mag ik dus gaan vanaf 15/03/2020, ik ga dus vanaf half maart naar de keuring zodat ik nog voor het beter weer wordt eventuele opmerkingen kan verhelpen.

De 2 punten die volgens mij voor problemen gaan zorgen zijn, het CO % van de uitlaatgassen, ik dacht dat dat maximum 4 % zou mogen zijn, maar was laatst met de camper op de keuring en heb het juiste getal gevraagd, en dat zou voor Lotje gelet op haar bouwjaar op max 4,5 % liggen, denk wel dat ik dat kan bereiken, vergelijk het wel met een moderne auto die max 0,2 % mag hebben, wel een verschil bij Lotje moet dat op stationair ( ralentie) toerental, bij moderne auto's is dat op een verhoogd toerental.

Ook een aandachtspunt zal de doeltreffendheid van de handrem zijn, die is zeer zwak, is standaard ook zo, er is (was) namelijk geen plaats om het gebruikelijke systeem met een hefboom toe te passen, er is daarom gebruik gemaakt van een soort parapluhaak die je moet uitrekken en die zich dan blokkeerd, maar dat gaat via nog een hefboom en kabels naar de remtrommels achteraan, maar er gaat daar veel kracht bij verloren zodat er van kracht op de remschoenen niet zo heel veel meer overblijft, we zullen wel zien wat het wordt


heb nog wel een foto vanop circuit van Zolder gevonden uit waarschijnlijk 1975 van de Lotus Europa Special van Alain Dex, wel van lage kwaliteit

let wel op de stabilisatorstang vooraan bij de Europa, die staat toch wel heel laag, heb die van Lotje ook al een paar keer onderuit gereden
image5 (2).JPG
image5 (2).JPG (62.52 KiB) 1486 keer bekeken

dan is er in de USA een bezitter van een rode Europa S2 die die Europa ook zelf heeft gerestaureerd is ook allemaal te vinden op het internet, hij noemt zijn Europa trouwens Red Pie!,

hieronder een foto van zijn Europa, toch maar klein als je dat ziet naast die grote bakken
image3 (2).JPG
image3 (2).JPG (454.06 KiB) 1486 keer bekeken


zijn naam is Dennis Fenimore en hij is ook een goed tekenaar, hij geeft dit jaar trouwens een kalender uit met allemaal tekeningen van zijn hand met als onderwerp een Lotus Europa


dit zijn de tekeningen van elke maand en die van het voorblad
image1.JPG
image1.JPG (376.77 KiB) 1486 keer bekeken


enkele tekeningen in groter formaat


image1 (2).JPG
image1 (2).JPG (105.76 KiB) 1486 keer bekeken
image2.JPG
image2.JPG (125.01 KiB) 1486 keer bekeken
image3 (4).JPG
image3 (4).JPG (141.03 KiB) 1486 keer bekeken
image4.JPG
image4.JPG (801.14 KiB) 1486 keer bekeken
image2 (2).JPG
image2 (2).JPG (140.5 KiB) 1400 keer bekeken
Elise liked this
 #104272  door Hugo
 06 dec 2019, 17:42
Het is slecht weer ( regen), dus even tijd om een bericht(je) te schrijven

In een eerder bericht heb ik verteld dat ik twijfels heb over de remkracht van de handrem van Lotje en dat in verband met de technische keuring in maart 2020, mijn twijfels zijn niet uit mijn duim gezogen, in een test van januari 1973 door een Engels tijdschrift van een nieuwe Lotus Europa Special is ook al te vinden onder de rubriek “ brakes” de beoordeling “pathetic” en “ very poor” lees zelf maar
brake20001.jpg
brake20001.jpg (307.63 KiB) 170 keer bekeken
in hetzelfde testverslag lees ik ook iets wat ik kan gebruiken en dat is dat de remweg met alleen gebruik van de handrem bij een snelheid van 30mijl/uur ( 48km/uur) 38 meter is, en dat is een gegeven dat ik kan gebruiken
test20001.jpg
test20001.jpg (1018.95 KiB) 170 keer bekeken
ik ga al jaren naar de technische keuring met verschillende auto's en dan worden altijd de remmen getest op een remrollenbank, maar wat meten ze dan? en hoe wordt dat in cijfers uitgedrukt, heb mij daar dus eens in gaan verdiepen, de cijfertjes en lettertjes zijn te vinden in artikel 46 van de wegcode,


https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /328-art46

Hier staan dus de waarden in waaraan de remmen moeten voldoen, ze worden wel uitgedrukt in “ m/sec2” , maar die formule ken ik en kan ik wel in iets bruikbaar omzetten

Nu is feitelijk de gebruikte term handrem fout, het technisch reglement spreekt altijd van parkeerrem, ik kan nergens vinden of een handrem verplicht is, wel dat er een inrichting moet zijn die het voertuig vasthoudt wanneer het onbemand wordt achtergelaten op een hellende weg, maar aan welke vereisten moet die parkeerrem dan voldoen?. In artikel 46 kan ik vinden dat de parkeerrem een voertuig moet kunnen staande houden op een helling van minstens 18 % voor voertuigen van na 1976, voor voertuigen van voor 1976 (Lotje is van 1974) is deze hellingsgraad maar minstens 16%, maar hoe meten ze dat op de keuring? Ze kunnen toch moeilijk een hellend vlak creëren en daar het voertuig op plaatsen, nee ze gebruiken daar een andere methode voor, maar daarover later.


Om te weten of de parkeerrem van Lotje sterk genoeg is kan ik natuurlijk naar een garage gaan die uitgerust is met een rollenrembank,
IMG_7271.JPG
IMG_7271.JPG (91.2 KiB) 170 keer bekeken

Maar dat kost misschien 50 € of meer, als de rem niet voldoet moet ik dat trachten te fiksen en weer gaan testen, weer 50 € kwijt, en het is mogelijk dat de remmen volgens de garage wel in orde zijn maar op de keuring niet, nee ik ga dat anders doen, ik ga rechtstreeks naar de keuring, krijg ik een rode kaart voor de remmen, dan is dat zo, kost mij dan ongeveer 38 €, ik weet dan hoeveel remkracht er te kort is, ook welk wiel misschien niet genoeg remt, dan probeer ik dat te fiksen en ga weer terug, kostprijs voor herkeuring is 13 €, nog niet goed, nog wat verbeteren, weer herkeuring 13 €, enzoverder tot alles in orde is, heb toch tijd genoeg en voor een herkeuring moet je toch niet aanschuiven.

Dat is een goed plan, maar zou ikzelf op voorhand de parkeerremkracht kunnen testen? Een hellend vlak van 16 % hier in de omgeving weet ik niet, maar ik kan dat wel zelf thuis creëren,

zoals je weet heb ik een aanhanger waarmee ik Lotje vervoer, om Lotje op de aanhanger te trekken wordt de laadvloer gekanteld en Lotje wordt er met de winch op getrokken, zie foto,
download (1) (Klein).png
download (1) (Klein).png (477.63 KiB) 170 keer bekeken
deze helling op de foto is natuurlijk veel meer dan 16 %, maar ik kan Lotje erop trekken, dan dan de laadvloer waterpas zetten, een helling van 16% is dat er per lopende meter een hoogteverschil van 16 cm moet zijn, de laadvloer is 3,5 m lang dat maakt dat er op die afstand een hoogteverschil van 56 cm moet zijn, de laadvloer wordt dan (hydraulisch) gekanteld tot dat het totaal van het hoogteverschil vooraan ( hoger) en achteraan ( lager) 56 cm is, en ik heb mijn hellend vlak van 16%, Lotje staat dan uiteraard al op de aanhanger op de handrem, maar nog vast met de winchkabel, ik los nu voorzichtig de winch en om in orde te zijn moet Lotje blijven staan, indien wel OK, indien niet kan ik testen op een minder steile helling op dewelke Lotje wel blijft staan, dit om te weten of ik drastisch moet ingrijpen of het een kwestie van regelen is.




Zoals ik al gezegd heb gebruiken ze op de keuring een ander methode, die methode kan ik ook zelf gebruiken om de remkracht van de parkeerrem te testen, ik geef meer uitleg, als je vroeger op school goed opgelet had tijdens de les fysica dan weet je dat er een formule is om versnelling en vertraging (afremming te meten) deze formule wordt gebruikt om de remkracht die op de remtestbank worden gemeten te vergelijken met de minimum vereisten.

Versnelling en vertraging worden uitgedrukt in “m/sec2” wat wil zeggen “ meter per seconde, per seconde, enz”

om een voorbeeld te kunnen geven moeten we eerst de snelheid die normaal gebruikt wordt namelijk in km/uur omzetten in m/sec ( meter per seconde ) daarvoor delen we het getal van de snelheid in km door 3,6,


nu het voorbeeld : een voertuig dat 86 km/uur rijdt, rijdt 86 : 3,6 = 23,89 m/sec, of afgerond 24 m/sec, een voertuig met goede remmen en banden heeft een vertraging van 8m/sec2, dus de vertraging is 8 meter in de eerste seconde, nog eens 8 in de tweede seconde, en nog eens 8 in de derde seconde, ons voertuig reed maar tegen 24m/sec, we staan dus stil na 3 seconden, OK, iedereen nog mee?

Hebben we te maken met een voertuig waarvan de remmen of de banden niet zo goed meer zijn dan zal de remvertraging in plaats van 8m/sec2 maar 6m/sec2 zijn, we staan dan na 86km/uur maar stil na 24 : 6 = 4 seconden, uiteraard is dan de remweg ook langer, die kunnen we ook berekenen en dat komt hieronder



De bedrijfsremmen van een gewone auto hebben als ze nieuw zijn een gemiddelde remkrachtvertraging van 8m/sec2 ongeacht de snelheid van de auto, de snelheid wordt uitgedrukt in km/uur, maar voor berekeningen wordt dat gedaan in m/sec ( meter per seconde) zo kunnen we uitrekenen welk de remweg is van een voertuig dat zich voortbeweegt tegen 80 km/uur, het gaat dus over de effectieve remweg ZONDER eventueel de reactietijd om het rempedaal in te trappen, hoe gaan we te werk?

80kml/uur kunnen we niks mee doen, we rekenen om naar m/sec en dat is hier
80 : 3,6 = 22,22m/sec , we gaan verder, deze snelheid zetten we in kwadraat 22,22 X 22,22 = 493,73 dit delen we door 2 X de remvertraging voor een nieuwe auto dus 8 X 2 = 16 iedereen nog mee?

De uitkomst is 493,73 : 16 = 30,86 meter, dus de effectieve rem weg van een voertuig met een remvertraging van 8m/sec2 is 30,86 meter, er zijn natuurlijk voertuigen die betere remmen en banden hebben en dan kan de remvertraging soms beduidend meer zijn dan 8m/sec2 en een kortere remweg opleveren


Let wel dat de remweg niet verdubbeld met dubbele snelheid maar VERVIERVOUDIGT, in bovenstaand voertuig zal de remweg bij 160 km/uur dus 30,86 X4 = 123,44 meter zijn.


Bij de keuring wordt dus getest welk remvertraging het geteste voertuig heeft, ze kunnen natuurlijk niet uitgaan van de gegevens van een voertuig in perfecte staat, nee er is een minimum vereist, en dat naargelang welk voertuig, voor personenauto's is een minimum vertraging geëist van 5,8m/sec2, ( zie artikel 46) ik heb dat even uitgerekend, een auto met een remvertraging van 5,8m/sec2 heeft een remweg van 42,56 m, (wel 12 meter meer dan een voertuig in perfecte staat met een remvertraging van 8m/sec2), maar wordt toch niet afgekeurd ( toch niet voor de remmen) natuurlijk zijn er nog andere parameters, zoals verschil in remkracht op wielen van dezelfde as enz, maar daar ga ik niet over uitweiden.



Dit is misschien allemaal wat veel uitleg, maar nu komen we aan waar we begonnen zijn namelijk de remvertraging van de parkeerrem, moet dus voldoen op een helling van 18 of 16 % al naar gelang het bouwjaar van de auto


dat wordt dus wel niet getest op een hellend vlak maar weer op de remrollen, en er is uitgerekend dat een remvertraging van 1,3m/sec2 overeenkomt met de remkracht die vereist is op een helling van 16%, en dit voor voertuigen van voor 1976


En hier kunnen we natuurlijk wat meedoen, met deze gegevens kunnen we uitrekenen wat de maximum remweg mag zijn voor een voertuig dat afgeremd wordt door alleen de handrem (parkeerrem), ik heb de maximum remweg met gebruik van alleen de handrem van twee snelheden uitgerekend die ik ergens met Lotje op een stille weg kan testen

ten eerste: bij 30km/uur of 8,33m/sec met vertraging van 1,3m/sec2
8,33X 8,33 = 69,39 : 2 x 1,3 en dat geeft dan een remweg van 26,69 meter

dus bij een snelheid van 30 km per uur moet Lotje binnen de 26,69 stilstaan door alleen gebruik te maken van de parkeerrem.

Nog een uitgerekende testsnelheid is die van 50 km/uur, en dan zou Lotje binnen de 74,20 meter moeten stilstaan, op de parkeerrem natuurlijk, en dit om in orde te zijn voor de technische keuring

nu blijkt uit die test uit 1973 ( bovenaan dit bericht) dat de geteste Europa bij 30 mijl/uur (48 km/uur) stilstond na 38 meter, was dus wel een nieuw voertuig, maar voor de keuring zou Lotje ( 45 jaar oud) maar moeten stilstaan op minder dan 74,20 meter om geen rode kaart te krijgen, dat zou toch wel moeten lukken denk ik

Op dit moment heb ik daar nog niet veel zin in om die test eens te doen, zal iets voor binnen enkele weken zijn, ik laat wel iets weten, wat ik wel weet is dat Lotje nooit een handrem zal hebben waarbij de afgeremde wielen blokkeren, toch niet op een droge weg,

maar bij die bovenstaande test blijkt bij de remtest(voetrem) ook dat de geteste Europa bij 30mijl/uur (48km/uur) stilstond na 10 meter, en daarvoor heb ik uitgerekend dat daarvoor een vertraging nodig is van bijna 9m/sec2, dus beter dan een gewone auto, op de keuring is maar 5,8 m/sec2 vereist, dus daar verwacht ik geen problemen mee.


De remrollen op de keuring wegen eerst de auto, dan worden de rollen gestart, en dan wordt er geremd en de rollen meten de geproduceerde weerstand, die wordt wel gemeten in N (Newton) maar de computer zet dan om in m/sec2


Er is nog een mogelijkheid om de remweg te testen met alleen gebruik van de handrem, volgens de keuring is dus 1,3 m/sec2 vereist, dat wil dus zeggen dat er elke seconde 1,3 m snelheid wordt verminderd, bij 50km/uur is die snelheid (50:3,6) 13,88 m/sec, bij een verlies van 1,3 m/sec, moet het voertuig dan na (13:88 :1,3) iets meer dan 10,5 seconden stilstaan, kan ik ook eens meten, misschien gemakkelijker dan de afstand in meter.


Nog een weetje, ook versnelling wordt gemeten met m/sec2, eens uitrekenen wat de versnelling is van een auto die in 5 seconden optrekt tot 100 km/uur,

100km/uur is 100 : 6 = 27,78 m/sec, die 27,78 delen we door het aantal seconden dus 5, en dat geeft dan een versnelling van 5,56 m/sec2, m.a.w. de remvertraging van een auto is bijna altijd groter dan de acceleratiesnelheid want de tijd om te stoppen met een remvertraging van 9m/sec2 is 3 seconden, dus van stilstand tot 100 km/uur en dan vol in de remmen neemt 8 seconden in beslag, je kan ook de afgelegde afstand berekenen tijdens deze proef, maar dat doe je maar zelf, heb daar geen zin meer in
Elise liked this
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72