Team Lotus F1 Historic

Alles over Lotus in de motorsport
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Team Lotus F1 Historic

Bericht door Frederik »

Team Lotus (F1)
Lotus is een Engels Formule 1-team, dat actief was van 1958 tot 1994. In die periode behaalde de renstal 6 wereldkampioenschappen voor coureurs, en 7 voor constructeurs, en had ze enkele zeer beroemde coureurs als Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Ayrton Senna, Nigel Mansell, Mika Hakkinen en Alessandro Zanardi onder contract.

Terugkeer
In 2010 keert Lotus terug in de Formule 1. Het team heeft een andere samenstelling dan in het verleden, maar heeft dezelfde naam. Eigenaar is de Maleisische investeringsmaatschappij Tune Group. Het team zal worden geleid door Tony Fernandes en Mike Gascoyne.

Geschiedenis
Eind jaren '40 richtte Colin Chapman samen met een compagnon Lotus Cars op. In 1948 produceerde het bedrijf haar eerste auto, en al snel kreeg het de reputatie fris en innovatief te zijn. Bovendien waren Lotus-auto's succesvol in races.
spa430286.jpg
Eind jaren '50 was er in de Formule 1 een revolutie gaande: in navolging van het Cooper-team schakelden steeds meer teams over van auto's met de motor voorin, naar auto's met de motor achterin. De eerste F1-wagen van Lotus had nog steeds een motor voorin, maar al snel zag Chapman in dat de toekomst lag bij auto's met de motor achter de rijder.

Het allereerste succes voor een Lotus-auto werd niet behaald door het officiële Lotus-team van Chapman, maar door een privé-team. Stirling Moss won in 1960 de Grand Prix van Monaco met een Lotus 21. In 1961 zorgde Innes Ireland dan eindelijk voor het eerste succes van Chapman's Team Lotus.
_mg_3656-edit.jpg
_mg_3656-edit.jpg (140.81 KiB) 4412 keer bekeken
In 1960 was de jonge Schot Jim Clark gedebuteerd voor Team Lotus. In 1962 won hij al 3 races maar werd hij in de strijd om de wereldtitel 2e. In 1963 stond er echter geen maat op hem, en pakte hij in de Lotus 25 met zeges in 7 van de 10 races de eerste wereldtitel voor Chapman. Dat kunstje zou hij twee jaar later, in 1965, nog eens herhalen in het verder ontwikkelde model Lotus 33.
jim-clark-lotus.jpg
In 1968 deed Clark op Hockenheim in een Lotus 48 mee aan een Formule 2-race (iets dat in die tijd gewoon was). Nadat waarschijnlijk een band was geklapt of leeggelopen verloor Clark op het met topsnelheid gereden bosgedeelte de macht over het stuur, vloog met hoge snelheid van de baan en reed tegen een boom. Hij overleefde het ongeval niet. De Engelsman Graham Hill, die in 1962 al wereldkampioen was geworden in een BRM, maakte het jaar voor het team weer enigszins goed door de derde wereldtitel voor Lotus binnen te halen.

In 1968 deed Lotus ook van zich spreken om een heel andere reden. Het team was namelijk het eerste met sponsoring op de auto's. Tijdens de GP op Brands Hatch verschenen de wagens plotseling in het rood-wit-goud van tabaksproducent Gold Leaf, in plaats van het traditionele British Racing Green. De BBC dreigde geen verslag van de race te doen als Chapman de reclameuitingen niet meteen van zijn auto's zou verwijderen. Hij deed dit uiteindelijk ook; maar plaatste als protest microscopisch kleine Gold Leaf-logo's terug. De toon was gezet, en Chapman had de eerste stap genomen die van de Formule 1 de miljoenensport zou maken die ze nu is.

In het seizoen 1970 was Lotus met de talentvolle Oostenrijkse coureur Jochen Rindt onderweg naar de vierde wereldtitel, toen het F1-circus neerstreek op het Italiaanse circuit Monza. In de kwalificatietrainingen vloog Rindt door een gebroken remstang van de baan, waarbij de voorkant van zijn wagen afbrak als een luciferhoutje. Hij had het kunnen overleven, als de ambulance die hem naar het ziekenhuis bracht niet was verdwaald. De Oostenrijker werd 28 jaar. Rindts voorsprong in het algemeen klassement was zo groot, dat hij postuum alsnog tot wereldkampioen Formule 1 1970 werd gekroond.
800px-HillGraham19690801Lotus-Nordkehre.jpg
Twee jaar later, in 1972, werd Emerson Fittipaldi de jongste wereldkampioen ooit, hij was slechts 25 jaar oud toen hij op Monza met de Lotus 72 definitief buiten het bereik van zijn concurrenten kwam.

Chapman deed Lotus' innovatieve reputatie eer aan door als eerste een wagen de bouwen met het zogenaamde Ground-Effect. Hierbij werd door middel van zogenaamde 'skirts' de auto nog krachtiger op de baan gezogen, zodat de auto's sneller door de bochten konden.

Het resultaat was de supersnelle Lotus79, die Mario Andretti in staat stelde in 1978 wereldkampioen te worden. Het was dat jaar echter niet alleen maar feest bij Lotus. Bij een grote crash in de openingsronde van de race op Monza brak de Zweed Ronnie Peterson beide benen. Aanvankelijk leek het allemaal mee te vallen, maar de volgende dag werd Peterson in het ziekenhuis getroffen door embolie en raakte hij in een coma. Hij stierf nog diezelfde dag. Ondanks dat werd hij toch tweede in de strijd om de wereldtitel. De FIA werd steeds bezorgder over de gevaren van de skirts, als één van hen afbrak, was een groot deel van de downforce van de auto in één keer verdwenen, wat tot een grote crash kon leiden. Uiteindelijk werd besloten om vanaf 1983 de skirts en het Ground-Effect te verbieden.
lotusf1.jpg
lotusf1.jpg (40.94 KiB) 4430 keer bekeken
De titel van Andretti bleek later het laatste grote succes van Lotus in de F1 te zijn. Veelgehoorde kritiek aan het adres van Chapman was dat hij niet meer genoeg betrokkenheid toonde bij het team, en zich te veel bezighield met het gebeuren eromheen. De kans om wat aan alle kritiek te doen kreeg hij niet, want in 1982 werd Chapman getroffen door een hartaanval, die hij niet overleefde. Chapmans rechterhand Peter Warr werd zijn opvolger.

Het succes was nog niet helemaal over voor Lotus, want in de eerste helft van de 80-er jaren werden er nog goede resultaten behaald met Mansell (die weliswaar zijn eerste zege pas behaalde toen hij naar Williams was verkast), Senna (die van Toleman over was gekomen en bij de GP van Portugal 1985 zijn eerste zege boekte) en de Italiaan Elio de Angelis, die het team twee zeges bezorgde, maar tijdens een test in 1986 om het leven kwam. Hij was toen net over gestapt naar het Brabham-team.
800px-Ayrton_Senna_1991_United_States_GP.jpg
Lotus kreeg het steeds moeilijker om grote geldschieters te vinden, en Senna bezorgde het team in 1987 de laatste overwinning, voordat hij naar McLaren vertrok, om daar drie wereldtitels binnen te slepen.

Hierna zakte het team geleidelijk steeds verder weg. Ze introduceerden nog wel latere topcoureurs als Hakkinen en Johnny Herbert, maar tot grote successen kwam het team nooit meer. Uiteindelijk was de GP van Australië in 1994 op het circuit van Adelaide de laatste van het eens zo roemruchte Engelse team.

Statieken
GP Debuut : GP Monaco 1958
Laatste GP : GP Adelaide, Australië 1994
Seizoenen actief in de Formule 1 : 37
Totaal aantal coreurs : 132
GP starts : 493
Niet gestart : 35
WK punten : 1511
Overwinning : 79
Podiums : 171
Pole Positions : 107
Snelste rondes : 71
Wereldtitels constructeurs : 7
Wereldtitels coreurs : 6
Motorleveranciers : Climax, BRM, Ford, Renault, Honda, Mugen-Honda, Judd & Lamborghini

Wereldkapioenen Lotus (Formule 1)
Jaar : Coureur - Punten - Model
1963 : Jim Clark - 54 - Lotus 25
1965 : Jim Clark - 54 - Lotus 33
1968 : Graham Hill - 48 - Lotus 49
1970 : Jochen Rindt - 45 - Lotus 72C
1972 : Emerson Fittipaldi - 61 - Lotus 72D
1978 : Mario Andretti - 64 - Lotus 78

Wereldtitels Constructeurs (Formule 1)
Jaar : Motor - Punten
1963 : Climax - 54
1965 : Climax - 54
1968 : Ford - 62
1970 : Ford - 59
1972 : Ford - 61
1973 : Ford - 92
1978 : Ford - 86

Bron : Wikipedia
molleke

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door molleke »

wist ik nog niet , mooi fré
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door electroshock »

In het licht van de actuele ontwikkelingen is zo'n overzichtelijke geheugenopfrissing met een goede geschiedenisles mooi meegenomen.
Thumbs up. Keep up the good work webmaster.
Ik kijk alvast uit naar een revival van de world champion-badges & decals, al is het daar nog wat vroeg voor. :D
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door Red Baron »

De zoon van Colin Chapman, Clive Chapman, houd zich nog steeds bezig met het Classic Team Lotus Racing en alles wat er nodig is om de legendarische wagens van z'n vader nog steeds te laten racen op Historic events.

http://www.classicteamlotus.co.uk/

In 2010 zijn ze normaalgezien aanwezig tijdens de RMU Classic in Spa (22-23 mei), tijdens Spa Summer Classic (3-4 juli) en tijdens de Spa Six Hours (25-26 september)

Ideale gelegenheid om de originele Lotus F1 creaties aan het werk te zien, er zijn ook diverse andere races in die weekends met oldtimers waaronder uiteraard Lotus.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door Frederik »

Klopt, stonden dit jaar op Essen Motorshow 'prachtig'

http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 421#p21421
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door WimC »

Voor mij is dit dé perfectie: de Lotus 97T met de Simpson helm van De Angelis in de cockpit.

Ga overigens eind maart de "Bronze licence" sessie meedoen bij Lotus, waarbij ook een bezoek aan fabriek en het classic team Lotus op het programma staat.

Wim
Bijlagen
elio2.jpg
elio2.jpg (31.64 KiB) 4339 keer bekeken
Bart P
Berichten: 1021
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:54
Naam: Bart
Auto: Elise S2
Locatie: Maasmechelen

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door Bart P »

Wow Wim, dat wordt een onvergetelijke belevenis!
Ga je er met de Elise naar toe???
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door WimC »

@ Bart, geen idee, kan wel.

Wim
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door Exploded »

Feitelijk zouden ze het moeten verbieden om maar halve verhalen en halve waarheden te vertellen op Wikipedia. Maar ja...

@WimC klinkt heel interessant, ga jij onze Pkt vergezellen?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Team Lotus F1 Historic

Bericht door Frederik »

Exploded schreef:Feitelijk zouden ze het moeten verbieden om maar halve verhalen en halve waarheden te vertellen op Wikipedia. Maar ja...
Geef me de aanpassing en ik voer ze door (hier op LotusForum) :)
Plaats reactie