Nieuw speeltje ... (TVR Tasmin 280i)

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door electroshock »

ovi schreef:In augustus zie ik hem terug en zal het hem eens vragen dan weet ik ook inneens waar gij woond! :D
Dan moogt u reppen ofwel zeggen 'weten waar hij woonde', want de verhuiswagen ligt al vast.

In augustus zal ik dus helaas geen E-types meer zien vanaf mijn ontbijttafel.
De rest van de woonomgeving compenseert dat gebrek echter ruimschoots.

Als het zover is, zal ik eens een foto uploaden van de Elan (1:36) op de nieuwe inrit. :lol:
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door ovi »

electroshock schreef:
ovi schreef:In augustus zie ik hem terug en zal het hem eens vragen dan weet ik ook inneens waar gij woond! :D
Dan moogt u reppen ofwel zeggen 'weten waar hij woonde', want de verhuiswagen ligt al vast.

In augustus zal ik dus helaas geen E-types meer zien vanaf mijn ontbijttafel.
De rest van de woonomgeving compenseert dat gebrek echter ruimschoots.

Als het zover is, zal ik eens een foto uploaden van de Elan (1:36) op de nieuwe inrit. :lol:
Als hij er op de "Manenblussersrit" is vraag ik het hem wel of hij juist verhuisd is.
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door Bzguy »

Vraagje omtrent bepaling oldtimer : (meer bepaald om recht te kunnen genieten van verlaagde verkeersbelasting)

Nu staat op het V5-formulier (vergelijkbaar met onze roze kaart) : 'date of 1st registration : 07/07/1989', maar er staat ook bij 'Special notes : Imported vehicle - was registered/used overseas ; declared manufactured 1984'

De wagen was eerst in verkeer gesteld in Hong Kong, en ingevoerd naar UK in 1989 ; op de binnenkant van de deur hangt n metalen plaatje van de fabrikant waarop staat : 'manufactured January 1984'

Nu moet ik naar de douane, bedoeling is om de wagen in te schrijven voor 'dagelijks gebruik' (doch in praktijk enkel n t weekend), maar t is vooral de wegentaks waar ik me vragen bij stel : voertuig is voor eerste maal geregistreerd (doch in Engeland !) in 1989 , maar eigenlijke eerste gebruik was in 1984 in Hong Kong, dus eigenlijk al onderhevig aan de verminderde wegenbelasting (auto's > 25 jaar)

Kan de DIV moeilijk doen hieromtrent ?

Vreemd genoeg spreken bronnen elkaar tegen :

- site van Federale Overheid betreffend everkeersbelasting : Er wordt geen vermindering toegekend op de verkeersbelasting van personenwagens.
Op sommige voertuigen betaalt u daarentegen een jaarlijks geïndexeerde forfaitaire belasting. Deze voertuigen zijn:

oldtimers: auto's ouder dan 25 jaar



- site GOCA : Vanaf zijn 25ste levensjaar kan een voertuig worden aangemeld als oldtimer.

- site wegcode.be : oldtimer = De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen

Dus volgens t eerste kun je vermindering van verkeersbelasting (oldtiertarief) verkrijgen vanaf 25e levesnjaar, dwz vanaf 2009, vermits wagen gebouwd is in 1984
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door Herman »

Ge moet met één of ander document kunnen bewijzen dat de wagen "in gebruik" is genomen " in 84,,, Het is de "éérste maal in gebruik" die telt in Belgie... om de juiste datum van gebruik van mijn uit de usa ingevoerde porker te weten, heb ik bij Porsche geweest en ze zagen onmiddelijk op hun pc sherm wanneer de waarborg indertijd begonnen -- op de usa title stond ook maar alléén bouwjaar, maar géén maand, en dat speelde wel ergens een rol qua inschrijvingstaks...er zijn nogal wat wagens die lange tijd onverkocht in stock hebben gestaan ,of waarmee de dealer ongeregistreerd heeft mee rond gereden demo's enzvt....
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door Bzguy »

Herman schreef:Ge moet met één of ander document kunnen bewijzen dat de wagen "in gebruik" is genomen " in 84,,, Het is de "éérste maal in gebruik" die telt in Belgie... om de juiste datum van gebruik van mijn uit de usa ingevoerde porker te weten, heb ik bij Porsche geweest en ze zagen onmiddelijk op hun pc sherm wanneer de waarborg indertijd begonnen -- op de usa title stond ook maar alléén bouwjaar, maar géén maand, en dat speelde wel ergens een rol qua inschrijvingstaks...er zijn nogal wat wagens die lange tijd onverkocht in stock hebben gestaan ,of waarmee de dealer ongeregistreerd heeft mee rond gereden demo's enzvt....
Thanx Herman, heb n mail gestuurd naar TVR, DVLA & Hong Kong DVLA ...
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door WimC »

Hallo Hans,

echt leuke auto. Proficiat met de aankoop en veel plezier.
ps geluidsfragment zou idd leuk zijn!

Wim
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door ben »

Ik heb zo'n 15 jaar geleden es een testrit gedaan met die kar bij de toenmalige verdeler van TVR in Belgie. Kben z'n naam vergeten maar hij zat op de Kortrijksesteenweg in Latem (Gent) rechttegenover de Porsche-verdeler.

En één ding weet ik nog heel goed: Da machien vliégt en het rijplezier is immens, dus deze auto alleszins niet onderschatten, amai!
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door Bzguy »

ben schreef:Ik heb zo'n 15 jaar geleden es een testrit gedaan met die kar bij de toenmalige verdeler van TVR in Belgie. Kben z'n naam vergeten maar hij zat op de Kortrijksesteenweg in Latem (Gent) rechttegenover de Porsche-verdeler.

En één ding weet ik nog heel goed: Da machien vliégt en het rijplezier is immens, dus deze auto alleszins niet onderschatten, amai!
8-)

Goed nieuws : heb in de stapel papieren die meegeleverd izjn met het voertuig het volgende gevonden : de huidige nummerplaat is SBZ9992, maar was vroeger A886DUY (heb n copie van n oud V5 van 1997 waarop dat staat) : zelfde wagen, zelfde chassisnummer, met alle verwijzingen naar het dossier :)

Even zoeken op internet leert me dat de prefix 'A' gebruikt werd voor wagens die geregistreerd werden tussen 1 August 1983 – 31 July 1984 ; wagens beginnende met 'S' zijn geregistreerd tussen 1 August 1998 – 28 February 1999.

Concreet : tussen 01/08/98 & 28/02/99 heeft de toenmalige eigenaar -om welke reden dan ook- een andere nummerplaat aangevraagd.

Het swappen van nummerplaat wordt ook bevestigd door de site van CarwathUK (in samenwerking met DVLA) :

Plate Transfer : This registration has been involved in a plate change, please call 0844 482 1948 if further investigation is required.

Dat wordt maandag dus ns bellen : naar DVLA & naar Carwatch ; als k n geschreven verklaring (of mail) kan verkrijgen van DVLA dat dit idd zo is, dan zit ik safe :)

Piste van Hong Kong kan nog steeds : Hong Kong is nog niet zo lang onafhankelijk van UK ...
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door Bzguy »

Goeie reis Herman, hopelijk geraak je vlotjes en zonder problemen thuis, laat ons asap iets weten, ben wreed benieuwd naar die knappe Morgan :p

Over mijn zoektocht naar de geschiedenis van mijn wagen :

- de denkpiste over Hong Kong blijkt verkeerd : Hong Kong gebruikt enkel 6 karakters in de nummerplaat, nooit 7

Heb echter nog mee rinfo via n collega van me (n Brit), die t klappen van de zweep kent ivm UK nummerplaten :

- A-nummeprlaat (zoals eerst wagen eerst geregistreerd was) is idd 1983-1984
- de huidige plaat is een gepersonaliseerde plaat, is mijn eigendom, en kan ik zelfs verkopen (daar betalen ze 200 tot ... EUR voor)
- ik mag met de huidige nummerplaat (die nog steeds n officiele plaat is) naar de keuring, k moet geen garageplaten vragen
- DIV kan niet moeilijk doen, vermits de import naar UK vermeld staat op de achterkant van het V5, en gezien de vorige A-plaat (die de registratie tussen 08/89 en 07/84) bevestigt
- wagen is hoogstwaarschijnlijk initieel gekocht door n Britse militair, gekazerneerd in het buitenland (hoogst waarschijnlijk Duitsland), en na zijn dienst geinmporteerd naar UK

Wat betreft oldtimer:
- wet zegt dat een vermidnering van rijtaks (30 EUR ipv volle pot) geldt van zodra de wagen 25 jaar oud is (VIN plaatje vermeldt Jan 1984), dus k zit safe ; als ze moeilijk doen heb ik de nodige bewijzen.
- wat betreft beperkt gebruik als oldtimer : de wet zegt : "gebruik in straal van 25 km", maar NERGENS staat er WAAR die straal begint, dus je kunt het centrum van die straal als het ware meenemen in je wagen, politie kan NIKS zeggen
- blijvende restrictie oldtimer : staat letterlijk in de wet (en daar valt niet over te discussieren) dat je NIET voor zonsopgang en na zonsondergang mag rijden ; die tijen kun je checken op sites zoals KMI etc ... Dus NIET s nachts rijden !
- uitzondering van die 25 km regel (als ze moeilijk doen) kan zijn : manifestatie, bijeenkomst ... zo is een mosseldiner vb een manifestatie of bijeenkomst, dus daar zit je ook safe en mag je er vb van Brussel mee naar de kust rijden :)

Ziezo, so far so good, morgen ns bellen naar DVLA & TVR ...
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Elise
Berichten: 228
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:14
Auto: Elise MK II - Matra 530
Locatie: Heule - Sente

Re: Nieuw speeltje ...

Bericht door Elise »

Toch beter de wet nog eens goed nalezen.

"Een voertuig met O plaat is een voertuig dat SLECHTS BIJ UITZONDERING OP DE OPENBARE WEG WORDT AANGEWEND,HETZIJ TER GELEGENHEID VAN BEHOORLIJK TOEGELATEN MANIFESTATIE,HETZIJ TER GELEGENHEID VAN EEN PROEFRIT UITGEVOERD MET HET OOK OP EEN NAKENDE MANIFESTATIE.
DEZE PROEFRITTEN MOGEN ENKEL UITGEVOERD WORDEN TUSSEN ZONSOPGANG EN ZONSONDERGANG EN MOETEN GEBEUREN BINNEN EEN STRAAL VAN 25 KM. VERTREKKEND VAN UIT DE WOONPLAATS VAN DE TITULARIS.

Lees onderstaande link.http://helleman.ruud.googlepages.com/In ... en2006.pdf
Plaats reactie