Pagina 4 van 32

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 31 dec 2010, 15:05
door ovi
Is het wel echt polyester? Een kuip van een moto is ook een soort plastiek die je niet kan herstellen met polyester dus opgepast! ;)

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 31 dec 2010, 17:19
door WimC
Er staat blijkbaar zo een gouden te koop op mobile.de
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Wim

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 31 dec 2010, 18:21
door gvy
ovi schreef:Is het wel echt polyester? Een kuip van een moto is ook een soort plastiek die je niet kan herstellen met polyester dus opgepast! ;)
De esprit is glasvezelversterkt polyester, afgewerkt met gelcoat.
WimC schreef:Er staat blijkbaar zo een gouden te koop op mobile.de

Wim
Inderdaad, t'is een S2 met de 907 2l motor, de mijne heeft reeds de 912 type 2.2 motor.
Ik denk dat ik niet voor goud ga. Ergens kan ik mij niet verzoenen met die kleur. (origineel of niet).

Geert

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 03 jan 2011, 19:50
door gvy
Vooreerst aan iedereen de beste wensen voor 2011. Ik wens jullie een schadevrij jaar met veel leuke ritten en uiteraard een goede gezondheid.

Zo , en nu even een update van de werken aan de esprit.

Ik heb een aantal interieur onderdelen rond de ramen herbekleed met zwarte skai.
Eerst is de oude versleten stof verwijderd, alle lijmresten opgekuist en het onderdeelje met schuurpapier goed opgeschuurd, zodat straks de lijm een goede hechting heeft. Bij m'n ouders thuis heb ik nog een rest zwarte skai kunnen bemachtigen,waarschijnlijk 10 jaar ouder dan de esprit zelf :D maar in goede staat, dus dat heb ik meegenomen naar huis. En verder heb ik een pot bisonkit kontaktlijm gekocht. En ziehier het resultaat na een aantal uurtjes knutselen :
De twee afwerkstukken links en rechts boven de deur. De zwarte is herbekleed.
HPIM4134.JPG
En ook het afwerkstuk boven de voorruit is herbekleed. Hier was wat meer knutselwerk nodig. Blijkbaar ontbreek ik trouwens het klokje.
De twee zonnekleppen zijn overigens met een tapijtreinigingsprodukt grondig gereinigd en terug gemonteerd.
HPIM4139.JPG
En vandaag ben ik aan de tapijten aan de passagierszijde begonnen en dat is andere koek.

Eerst heb ik de oude tapijten volledig verwijderd. Deze zijn redelijk stevig verlijmd, dus hier is wat kracht nodig. Met een alcoholstift heb ik voordien wel de overlappingen van de diverse stukken opgetekend, zodanig dat ik straks kan gaan reconstrueren.
Als alles er uit is kan er een beetje schoongemaakt worden en is deze kant klaar voor de nieuwe tapijten.
HPIM4135.JPG
Wat ik wil doen is het volgende :
In plaats van zoals lotus te werken met allemaal aparte stukjes tapijt, elk afgeborduurd en ingelijmd (in totaal zijn dat er 7 per kant), wil ik de volledige bekleding uit 1 groot en 1 klein stuk maken.

Zo zien de oude tapijten er uit :
HPIM4136.JPG
Ik heb een stuk zwart vasttapijt gekocht van de rol bij carpetright. Mooie kwaliteit, onderzijde gewoon latex.
Ik heb de 6 oude stukken zo nauwkeurig mogelijk op het nieuwe tapijt gelegd, rekening houdend met de lijnen van de alcoholstift die ik eerde gezet had.
De contouren zijn afgetekend op het nieuwe tapijt met een stukje krijt en dan is alles uitgesneden. Uiteraard heb ik hier en daar met gezond verstand wat reserve gehouden en zijn nog niet alle insnijdingen gemaakt.

Vervolgens heb ik dit stuk in de auto geplaatst en stukje bij beetje in de vorm geplooid en bijgeknipt, waar nodig. Hier en daar zijn insnijdingen gemaakt waar een naad of plooi zit. Het is niet eenvoudig, maar op het einde had ik dan wel een tapijt uit 1 groot stuk dat perfect in de wagen past.
Daarna moest ik nog 1 klein stuk maken rond de wielkast, omdat dit onmogelijk aan het grote stuk kon hangen .

Het leuke aan deze manier van werken is dat het volledige tapijt zonder lijm of een andere manier van vasthechten heel mooi vast komt te liggen.

En persoonlijk vind ik het resultaat ook veel mooier dan al die losse stukjes tapijt.
Bovendien moet er geen enkele rand afgestikt worden.
Dus, mooier, goedkoper, maar wel een beetje werk.

Dit is het uiteindelijke resultaat :
HPIM4138.JPG
HPIM4137.JPG
Voila,

tot zover.
Ik denk dat m'n Esprit volledig symmetrisch is links en rechts. Dus voor de bestuurderszijde plan ik het nieuw gemaakte stuk in spiegelbeeld te kopieren op het stuk vasttapijt.
Wordt vervolgt.

Groetjes

Geert

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 03 jan 2011, 20:00
door ovi
Gelukkig is mijn Alpine een jaar of 7 geleden gerestaureerd en is de binnenbekleding en de rest in redelijk goede staat want wat jij nu aan het doen bent heb ik dus geen geduld voor! :oops:
Ik ben eindelijk begonnen om de motor in elkaar te steken en al onmiddellijk enkele dichtingen die niet juist zijn verdoeme! Heb ze nochtans meegebracht van Meca Parts in Frankrijk. :evil:

Doe zo verder kerel! ;)

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 05 jan 2011, 11:46
door Blue Darkness
dit wordt echt wel knap! :shock:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 05 jan 2011, 11:56
door Frederik
Blue Darkness schreef:dit wordt echt wel knap! :shock:
Ja, ik heb ook die indruk ...

Ik heb ZEER VEEL respect en bewondering voor mensen die een wagen uit zijn verloederde toestand weer herstellen en terugbrengen naar zijn oude glorie. Ooit zou ik me ook es aan zo'n project willen wagen.

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 06 jan 2011, 14:21
door Christopher
Hmm, eerste keer dat ik dit topic opmerk.
Wat een prachtig project! Respect man!

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 06 jan 2011, 22:13
door Red Baron
Tapijten zijn blijkbaar zéér mooi gelukt!
Proficiat en inderdaad veel gemakkelijker te onderhouden dan 7 aparte matjes.

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Geplaatst: 11 jan 2011, 20:32
door vasseur
Wat is nu de volgende stap :?:
Ik ben wat ongeduldig na al dit moois en de snelheid waarmee u werkt. :lol: