Chassisstijfheid..

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Chassisstijfheid..

Bericht door Herman »

staat in lengte uitgedrukt... ft feet....

ook is er de rol torsie zoals erwin zegt...maar er is ook de verbuiging in de lengte die een rol speelt.... zodoende geeft men via een formule een globaal cyfer aan de 2 soorten verbuigingen op een bepaalde lengte zoals een voet... zie eerste tekening in de eerdere link.

heb u al eens bij hevige turbolentie naar buiten gekeken door een raampje van een groot passagiersvliegtuig zoals een DC10 of 747 naar de vleugel tippen ? verbazend hoeveel de vleugels dan op en neer zwiepen....
Gebruikersavatar
bAAx
Berichten: 351
Lid geworden op: 21 okt 2008, 11:51
Auto: 1.6 elise

Re: Chassisstijfheid..

Bericht door bAAx »

thx Erwin :) .. maar wat dacht je, for the sake of argument, van de volgende bedenkingen:
Erwin schreef: Het is ook zo dat elke wagen wat last heeft van metaalmoeheid door de afgelegde kilometers. Hoe meer kilometers, hoe minder stijf je chassis wordt.
ik vraag me af of er hier geen verschil zit tussen alu en staal (blijft alu niet langer zijn eigenschappen behouden? *ik dacht het wel*)

Erwin schreef:Als je chassis breder is, is ook je krachtarm groter waardoor je met minder kracht het chassis makkelijker kan plooien.

misschien, maar zeker is dat je met minder kracht het chassis dan *even ver* kan plooien (subtiele nuance voor de komman**kers ;) )

Erwin schreef:Eigelijk zou dit uitgedrukt moeten worden in Nm/Deg/m.
Ik denk het niet: het is geen eigenschap die homogeen is per strekkende meter: het is een eigenschap van een specifiek chassis, dat op een welbepaalde wijze getest wordt (liefst op een manier die overeenkomt met hoe het chassis belast wordt irl, -> ik vermoed dat een diagonale torsie tussen bvb links voor en rechts achter (of omgekeerd) het meest relevant is? (situatie in bocht, grootste en dus meest negatieve krachtarm). edit: of zoals Herman hierboven zegt: combo van twee torsies?
Obviously, youre not a golfer
Plaats reactie