HOWTO : softtop (cabrio) opfrissen

MKI ('60) & MK2 ('90)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

HOWTO : softtop (cabrio) opfrissen

Bericht door Didier »

Eigenlijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk topless te rijden met de +2. De softtop is in principe bijzaak voor mij. Maar af en toe is het noodzakelijk om het dakje er op te plaatsen, bvb als de wagen wat langer geparkeerd staat langs de weg (voor zover ik de tonneau cover niet gebruik), of bij neerslag.

Een softtop ziet er wel leuk uit, maar heeft toch enkele nadelen.
Ten eerste is er stof en vuil die zich vast zet op het verdek, maar de grootste vijand schuilt boven de kap: De zon bleekt het weefsel en zorgt door haar intense hitte op de donkere ondergrond voor minimale scheurtjes in het weefsel, waardoor vocht kan doordringen met de tijd. Dus, wie zich vasthoudt aan de stelregel "een kap hoeft niet te worden onderhouden", die moet zich niet verwonderen over de korte levensduur van de softtop en de daar bijhorende investering achteraf.

Mijn verdek is een beetje gedateerd (van 1997).
01.JPG
De kleur is volledig verbleekt. Omdat ik nogal veel waarde hecht aan de look van de auto, ben ik ongelukkig bij het zien van de slechte toestand van het dakje.
Deze is in geen jaren onderhouden geweest.
03.JPG
Daarom heb ik besloten om het eens deftig onder handen te nemen en het weefsel terug een kleurtje te geven.
Veel heb ik er niet bij te verliezen, het kan alleen maar beter worden. Onlangs heb ik de plastieken raampjes, die totaal ondoorzichtig en broos waren, vernieuwd.
02.JPG

Na het uitpluizen van diverse fora is m’n keuze gevallen op de onderhouds- en verzorgingsproducten van de Engelse fabrikant Renovo.

Het materiaallijstje voor softtop behandeling:
04.JPG
Renovo Canvas Cleaner
Reinigingsshampoo voor het behoedzaam verwijderen van vuil en vlekken van stofdaken.
Renovo Soft Top Reviver
Frist de kleur op en herstelt de conditie van stofdoek kappen.
Renovo Canvas Ultra Proofer
Stofdak impregnering, herstelt de originele waterafstotende werking.
05.JPG
Verder heb ik nog een hard borsteltje, kwast en een klein sponsje nodig, alsook een stel wegwerphandschoenen, wat tape en vodden.

De behandeling begint met een grondige reiniging met de waterslang om grof vuil en stof om te verwijderen. Terwijl het weefsel nog nat is wordt met een kwast de cleaner aangebracht.
06.JPG
En met een spons wordt het sopje ingewreven
07.JPG
Na een korte inweektijd waarbij ik er op let dat het dak niet opdroogt en met behulp een borsteltje het sopje goed in het dak inwrijven.
Na een inwerktijd van een klein half uur, het sopje grondig uitspoelen met water.

Deze stap is nu voltooid. Vooraleer over te gaan naar de volgende stap, het kleuren, moet het weefsel volledig worden gedroogd. Ik heb dit 's nachts laat dat gebeuren.
De volgende dag begon ik aan stap twee, waarin ik heb de ramen heb afgeplakt langs de randen, daar ik niet weet welke impact de kleuring geeft op plastiek. Gezien er niet gespoten wordt met kleurstof, maar enkel geschilderd, heb ik me beperkt tot het aanbrengen van een smalle strook plakband rond de stof.
09.JPG
Dit wordt gevolgd door het aanbrengen van de kleuring met een borstel
10.JPG
Na 1 uur droogtijd, wordt deze stap herhaald.
12.JPG
Ook hier moet het natte verdek volledig opdrogen vooraleer over te gaan naar de 3de en laatste stap. Daarom zijn de nachten goed voor.

De volgende dag ben ik gestart met het impregneren. Met een kwast breng ik de proofer aan, in twee lagen en dit zonder tussenpauze
13.JPG
Na het aanbrengen van het product, plakband verwijderen.
14.JPG
Na een werkje van om en bij de 4 uurtjes, zonder rekening te houden met de droogtijden, denk ik dat het resultaat wel gezien mag worden.
15.JPG
De softtop ziet er bijna uit als nieuw.

Het wordt aangeraden om de behandeling om de 6 maanden te herhalen.
In principe is er genoeg voor 1 softtop met 3 flesjes van 500ml. Voor een afgebleekt dak zoals de mijne er uitzag, is het raadzamer onmiddellijk flessen van 1000ml te kopen, zeker als je het goed wilt doen.
Laatst gewijzigd door Frederik op 22 apr 2010, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
molleke

Re: Softtop verfrissen ... How To

Bericht door molleke »

geziet wat een schilder ;) met een borstel en verf kunt doen , alles wegsteken en alles verschonen , daar zit toekomst in :mrgreen:
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Softtop verfrissen ... How To

Bericht door HJ2 »

Briljante How to! Precies wat ik zocht voor mijn kapje, wat overigens in erg goede conditie is met die van jou voor de behandeling :-)

Dat ziet er weer een stuk frisser uit!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: HOWTO : softtop (cabrio) opfrissen

Bericht door Red Baron »

Ziet er inderdaad véél beter uit en merci voor de deskundige uitleg.

Zal me zeker die 3 fleskes eens aanschaffen !
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 671
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:50
Naam: Yves
Auto: Elise Sprint 220 2019
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: HOWTO : softtop (cabrio) opfrissen

Bericht door Yves »

Ik heb die eens ergens gezien maar er zat een 4e flesje bij :D
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (2.51 KiB) 5266 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sir Charles
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 mar 2009, 16:40
Naam: Carl
Auto: S3 S220
Locatie: Lille, B

Re: HOWTO : softtop (cabrio) opfrissen

Bericht door Sir Charles »

Ziet er goed uit, Didier!

Ik heb toevallig ook dit weekend mijn softtop (Elise) met dezelfde producten gedaan. Het handige is wel dat ik deze sofftop van de auto kan halen en zo apart kan behandelen. Heb al dikwijls gehoord dat de cleaner stap een moeilijk te verwijderen residu op de lak achterlaat bij het afspoelen. Geen last van gehad?

als ik eraan denk zal ik ook eens pics posten...

Yves, je lacht ermee, maar je kan inderdaad de set ook bestellen met een 4de product: Plastic Window Polish.
Lotus Elise S3 S 220 - MY2012 - Carbon Grey - Touring pack - Black pack - TRD airbox - Larini exhaust
(ex) Lotus Elise S2 111S - MY04 - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - Touring pack - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron Street Series
Gebruikersavatar
Didier
Berichten: 1596
Lid geworden op: 25 jul 2009, 11:20
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Locatie: Geluwe W-VL
Contacteer:

Re: HOWTO : softtop (cabrio) opfrissen

Bericht door Didier »

Bedankt voor de reacties.
Yves schreef:Ik heb die eens ergens gezien maar er zat een 4e flesje bij :D
Klopt, zoals Sir Charles zegt, 4de flesje heet bij de zelfde firma Renovo Window Polish.
Sir Charles schreef: ... Heb al dikwijls gehoord dat de cleaner stap een moeilijk te verwijderen residu op de lak achterlaat bij het afspoelen. Geen last van gehad?...
Neen, ik heb niets abnormaals gezien aan de lak. Dez had ik bij het reinigen niet afgedekt.
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Plaats reactie