Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Ben je hier nieuw? Stel je hier eventjes voor.
Uw Lotus kan U voorstellen in Showroom!
Gebruikersavatar
Benny
Berichten: 168
Lid geworden op: 30 mei 2009, 20:02
Naam: Benny
Auto: Exige S
Locatie: Melsele

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Benny »

Proficiat Hugo, mooi werk en een leuk verhaal :!:

Een 8 jaar geleden heb ik ook een volledige body-off restauratie van een Europa gedaan. Dat was een S2 van 1969 met renault motor, maar ik had deze wel gewijzigd met een cross-flow cilinderkop. Heb der ook veel plezier aan beleefd en gedurende 5 jaar een 35.000 km mee gedaan.

Je kan hem hier bekijken :
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=26&t=1111

Een goede vriend heeft ook een mooie S2 : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=26&t=1096

Hou ons zeker op de hoogte van de vorderingen.

Benny
Bijlagen
Europe s2 chassis.jpg
Europe S2 motor.JPG
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Hallo Lotusforum.

Ik sta versteld van de aardige reacties

nog wat info over de "oude " Lotus Europa

inderdaad de eerste Europa's waren met Renault motor en versnellingsbak Renault ( type 336), het aantal pk was echter beperkt tot ongeveer 82 pk omdat de versnellingsbak voor meer pk te zwak was, de auto woog toen minder dan 700 kg
Toen echter een sterkere bak ( type 352 en later de 5 speed 365) ter beschikking was wou natuurlijk Colin CHAPMAN de Europa uitrusten met een opgevoerde Renault Gordini motor, maar dit bracht grote paniek bij dhr Jean Redele ( constructeur van oa Alpine Renault 110 te Dieppe) die terecht bang was dat de LOTUS beter zou presteren dan zijn auto's, mijnheer Redele wendde al zijn invloed uit bij Renault om dit tegen te houden, wat hem ook lukte.

Noodgedwongen werd dus de Ford Lotus Twin Cam motor die feitelijk alleen voornamelijk voor de Elan was voorzien ook in de Europa gemonteerd, de Renault bak mocht verder gebruikt worden, de auto woog toen ook door andere aanpassingen wel ongeveer 850 kg

Een aantal bezitters van een Europa met Renault motor monteerden natuurlijk zelf een min of meer opgevoerde versie van hun motor, een Europa met Gordini motor is dan ook de snelste ook omdat het Renault blok van aluminium is en het Ford blok van ijzer ( ge weet Colin en gewicht )

Chapman zou later wel terug met Renault samenwerken ( Senna met Lotus Renault F1).

nog voor de liefhebbers ga naar www.lotus-europa.com, dit is een amerikaanse site EXCLUSIEF voor alle classic Lotus Europa's waar veel, zoniet ALLES van deze auto te vinden is, ook met een register waar zeer veel bezitters ( worldwide) van deze autos met verhaal en foto' s te vinden zijn

groeten aan alle Lotus fans

hugo
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door ovi »

Exploded schreef:
ovi schreef:Prachtig Hugo!
... maar toen hij hem wou verkopen was hij natuurlijk geen cent meer waard wegens geen Lotus motor aanwezig! :roll:
Ivo, ik gaan wa muggeziften, maar de Europa's zijn volgens mij eerst geleverd met Renault blokken en daarna met Ford blokken. Ik heb gisteren nog wat Europa racewagens gestaan en deze hadden een upgraded Ford specificatie.
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat die RS Ford motor niet de echte Europa spec was.

:
In zijn Europa lag normaal dezelfde motor als in zijn Alpine A310 1600cc.
Voor die RS blok heeft hij wel wat plaats moeten maken en hier en daar wat moeten veranderen (wegslijpen) om hem erin te krijgen. :(
Die echte oldtimer gasten worden gewoon zot als ze dat zien dus was achteraf bekeken geen goe idee! Hij had er beter een degelijke Renault motor ingejost.
In zijn A310 zit trouwens een motor van een Fuego Turbo!
Ik ga in mijn A310 V6 nu een injectiemotor van een R25 leggen omdat die gewoon beter en sneller is. Mijn motor is vorig jaar gesneuveld. Sjoint cullas op de eerste cilinder wat de ziekte van deze blokken in de Alpine is omdat deze het minste koeling krijgt. Rijden trouwens veel A310's met deze blokken en in dit geval word de waarde zelfs groter wegens veel beter rijden en veel minder verbruiken. :D
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door JeanVM »

Hugo schreef:Hallo Lotusforum.

Ik sta versteld van de aardige reacties

nog wat info over de "oude " Lotus Europa

inderdaad de eerste Europa's waren met Renault motor en versnellingsbak Renault ( type 336), het aantal pk was echter beperkt tot ongeveer 82 pk omdat de versnellingsbak voor meer pk te zwak was, de auto woog toen minder dan 700 kg
Toen echter een sterkere bak ( type 352 en later de 5 speed 365) ter beschikking was wou natuurlijk Colin CHAPMAN de Europa uitrusten met een opgevoerde Renault Gordini motor, maar dit bracht grote paniek bij dhr Jean Redele ( constructeur van oa Alpine Renault 110 te Dieppe) die terecht bang was dat de LOTUS beter zou presteren dan zijn auto's, mijnheer Redele wendde al zijn invloed uit bij Renault om dit tegen te houden, wat hem ook lukte.

Noodgedwongen werd dus de Ford Lotus Twin Cam motor die feitelijk alleen voornamelijk voor de Elan was voorzien ook in de Europa gemonteerd, de Renault bak mocht verder gebruikt worden, de auto woog toen ook door andere aanpassingen wel ongeveer 850 kg

Een aantal bezitters van een Europa met Renault motor monteerden natuurlijk zelf een min of meer opgevoerde versie van hun motor, een Europa met Gordini motor is dan ook de snelste ook omdat het Renault blok van aluminium is en het Ford blok van ijzer ( ge weet Colin en gewicht )

Chapman zou later wel terug met Renault samenwerken ( Senna met Lotus Renault F1).

nog voor de liefhebbers ga naar http://www.lotus-europa.com, dit is een amerikaanse site EXCLUSIEF voor alle classic Lotus Europa's waar veel, zoniet ALLES van deze auto te vinden is, ook met een register waar zeer veel bezitters ( worldwide) van deze autos met verhaal en foto' s te vinden zijn

groeten aan alle Lotus fans

hugo
Altijd mooi om zoveel passie te zien en te lezen.

Groeten,

Jean
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Lotus fans,

update van restauratie

ben verleden week de body van de Lotus Europa Special gaan terughalen, zoals ge kunt zien op de bijgevoegde fotos staan hij nu in het geel, de kleur is Lotus Lemon Yellow.

nu kan ik dus verder met de volledige heropbouw, ik heb zo goed als alle onderdelen ( nieuw of hersteld en terug in de verf gezet) hiervoor in huis, maar het ontbreekt me op de ogenblik een beetje aan tijd en ik wel wel zoveel mogelijk zelf doen, ik wel de auto zelf onder mijn handen zien groeien.

misschien is hij wel klaar tegen 13 mei van dit jaar maar dan mag ik niet te veel tegenslag hebben, maar anders als hij al representabel moest zijn zet ik hem op de trailer en kom hem in Ieper laten zien.

die trailer ( zie foto) is speciaal voor dit doeleind gekocht om met de Lotus verre verplaatsingen te doen ( met een oltimer weet men wel wanneer men vertrekt maar niet hoe en wanneer men thuiskomt), hetbis ook de bedoeling dat ik met de auto deelneem aan meetings zoals Historische heuvelklims, trackdays enz), hij kan dan ook meen op reis achter de mobilhome.

als ik weer wat verder sta laat ik dat wel weten
Bijlagen
DSCN0510 (Medium).JPG
DSCN0505 (Medium).JPG
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door ovi »

We hebben blijkbaar dan nog een paar dezefde passies Hugo!
Buiten de liefde voor oldtimers; en dan vooral het foefelen eraan; de kleur geel en nen mobilhome! ;)
Nen Europa in het geel had ik nog niet gezien! Zelde geel dan mijn A310 denk! 8-)
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door bartvdb »

wow dit zal een mooie wagen worden . merci vo de foto's . groeten van bart
(dit is snoepen hoor ben benieuwd naar t vervolg )
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Frederik »

Knap werk... kleurkeuze is best OK... komt meer dan goed!

Hopelijk klaar tegen mei. :-)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Herman »

zeer mooie wagen en topic... zou het kunnen dat ik ergens gelezen heb dat de eerste lotus europa's een bepaald tijdje ook lotus europe genaamd werden en nader hand lotus europa... of vice versa...meschienwel met de verandering toendertijd van motor renault/ford..??

in ieder geval prachtig...
Herman. ook een (nieuwe) europeaan
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Hugo - (oldtimer) Lotus Europa Special

Bericht door Hugo »

Herman,

inderdaad de eerste Lotus Europa's werden Lotus Europe genoemd omdat deze auto's aanvankelijk alleen voor de Europese vasteland en dan voornamelijk Frankrijk bestemd waren ( Renault motor), de eerste wagens waren allemaal LeftHandDrive en waren niet in de UK leverbaar, via omwegen werden een aantal Europe Lotussen toch in Engeland heringevoerd en omdat de Lotus fabriek vragen kreeg om deze auto ook in de UK te verkopen werd aan deze wens voldaan en werd de naam gewijzigd in Lotus Europa

het juiste aantal geproduceerde Lotus Europe/Europa is niet met zekerheid te bepalen, afhankelijk van de bron ligt het aantal tussen 8975 en 9230 ( sommige spreken wel van 9880, maar dit is niet mogelijk)

productie liep van december 1966 tot maart 1975

per type bij benadering
van S1 650 stuks ( renault engine)
van S2 3615 stuks ( renault engine) waarvan 865 naar de USA
van Twin Cam 1580 stuks ( Lotus Ford engine) waarvan 680 naar de USA
van de Special 3130 stuks ( lotus Ford engine ) waarvan 2050 naar de USA

PS: voor circuit gebruik werden een 50 tal Lotus mark 47 gemaakt maar die hadden alléén de carrosserie ( en dan nog gewijzigd) met de Europa gemeen,
zij werden dan ook geen Europa genoemd, veel successen heeft deze wagen echter niet gehaald, te fragiel, vele kleine mankementen.

groeten aan alle Lotus fans

Hugo
Plaats reactie