Tijdens de kerstvakantie heb ik een mechanisch werk gedaan die ik al 3 jaar uitstel omdat ik er tegenop zie. het vervangen van de kruiskoppelingen in de twee aandrijfassen van de esprit. Ik had die de voorbije jaren telkens om de 6 maanden doorgesmeerd met de vetpomp , maar hun houdbaarheid was overschreden en er zat speling op. Dat liet zich horen als een kloppend geluidje als ik geladen met een passagier traag een bocht naar rechts nam. Eigenlijk was dat al zo toen ik in 2010 de esprit kocht.
De reden van het uitstel is het feit dat hiervoor de assen uit de aluminium wielhubs moeten en dat die wielhubs zo goed al onmogelijk nog te vinden zijn als ze breken. EN de as en wiellagers zitten ongelooflijk vast na al die jaren, waardoor persen of trekken nodig is, zeker nooit hameren, want dan heb je zeker prijs met een gebarsten hub. Ik vond het dus een riskant werkje.
En inderdaad , ik heb de twee komplete hubs met assen mogen demonteren van de rest van de achterophanging en met diverse poulietrekkers en klamme handjes eerst de wielflens van de splines getrokken. Die zaten onmogelijk vast, maar na veel aandringen en blijven proberen kwamen ze toch los. En vervolgens moest nog de aluminium hub met het wiellager losgetrokken worden. dat is allemaal wel gelukt, maar de helft van de binnenkant van de lagers bleef wel nog op de as zitten. Ook die konden gelukkig vrij gemakkelijk verwijderd worden.
Nu de assen vrij waren, kon ik aan het eigenlijke werk beginnen en dat is het vervangen van 4 kruiskoppelingen. Dat is een geduldwerkje, maar viel op zich best mee. Ik heb ze vervangen door 4 spicer dubbel beschermde onderhoudsvrije exemplaren. We zien wel hoe lang die meegaan.
Deze onderhoudsvrije exemplaren zijn niet voorzien van een smeernippel, maar hebben het grote voordeel dat door de dubbele bescherming , het indringen van water of andere viezigheid bijna onmogelijk is . Bovendien zijn er geen boringen nodig in het hart voor vetkanaaltjes, waardor ze sterker zijn. het is vooral afwachten hoe de kruiskoppeling welke het dichtste tegen de uitlaat zit het gaat doen. Bij de standaard versies kan je hier namelijk periodiek vers vet inpersen, wat nu niet meer kan.
Dezelfde kruisje zitten ook in landrovers, waarvan de assen bij zwaar terreingebruik op hun donder krijgen. Uit mailings binnen die community lees ik toch ook pro stemmen voor de onderhoudsvrije exemplaren, waarbij de DANA SPICERs als zeer kwalitatief bekend staan.
In de S1 en S2 esprits worden de aandrijfassen zeer zwaar belast, omdat ze behalve als aandrijfas ook dienst doen als bovenste ophangingsarm in de zogenaamde Chapman strut systeem, Colin Chapman (lotus founder) gebruikte dat systeem ook in zijn racewagens, vanwege de gewichtsbesparing, maar het is zeer belastend voor de onderdelen ( ook de kruiskoppelingen krijgen op hun donder) en het maakt dat de volledige versnellingsbak en motor onderdeel worden van de ophanging, wat voor nogal wat meer cabinelawaai zorgt.
Vanaf de S3 esprit is er een bovenarm bijgekomen, wat de aandrijfassen ontlaste.
Afijn alles is terug gemonteerd met voldoende vet, zodat een volgende demontage gemakkelijker zou moeten gaan.
De unobtainable aluminium hub:
De helft van de wiellager ligt er uit. het is een dubbele lager. Ik heb intussen het lager gecontroleerd op pitting , corrosie of verkleuring, maar het was in orde dus reinigen en nieuw vet er in.

Hier is de as met de nieuwe kruiskoppelingen terug gemonteerd in de hub en de wielflens terug op een gereinigde en ingevette spline. de moer moet uiteindelijk op 270Nm getrokken worden en dat is best wel veel...

Chapman strut terug gemonteerd...

Onderhoud
En gisteren heeft ie verse olie gekregen.
Vervangen van het oliefilter purflux LS149 en na het goed warmrijden is de oude olie eraf gehaald en 5 liter verse shell helix ultra 10w-60 racing er weer op.
De laatste wissel was alweer een jaar geleden en 4641km , welke ik in 2016 op de teller erbij heb gezet.
Volgens mij is een wissel na minder dan 5000km echt niet nodig, maar ik rij heel dikwijls korte ritten, waarbij condens of benzine in de olie meer kans krijgt zich op te stapelen en de oliesmering te verminderen, dus better safe then sorry met mijn blokje.
2 recente fotos