De werken aan m'n Esprit S2.2

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Aandrijfassen

Tijdens de kerstvakantie heb ik een mechanisch werk gedaan die ik al 3 jaar uitstel omdat ik er tegenop zie. het vervangen van de kruiskoppelingen in de twee aandrijfassen van de esprit. Ik had die de voorbije jaren telkens om de 6 maanden doorgesmeerd met de vetpomp , maar hun houdbaarheid was overschreden en er zat speling op. Dat liet zich horen als een kloppend geluidje als ik geladen met een passagier traag een bocht naar rechts nam. Eigenlijk was dat al zo toen ik in 2010 de esprit kocht.
De reden van het uitstel is het feit dat hiervoor de assen uit de aluminium wielhubs moeten en dat die wielhubs zo goed al onmogelijk nog te vinden zijn als ze breken. EN de as en wiellagers zitten ongelooflijk vast na al die jaren, waardoor persen of trekken nodig is, zeker nooit hameren, want dan heb je zeker prijs met een gebarsten hub. Ik vond het dus een riskant werkje.

En inderdaad , ik heb de twee komplete hubs met assen mogen demonteren van de rest van de achterophanging en met diverse poulietrekkers en klamme handjes eerst de wielflens van de splines getrokken. Die zaten onmogelijk vast, maar na veel aandringen en blijven proberen kwamen ze toch los. En vervolgens moest nog de aluminium hub met het wiellager losgetrokken worden. dat is allemaal wel gelukt, maar de helft van de binnenkant van de lagers bleef wel nog op de as zitten. Ook die konden gelukkig vrij gemakkelijk verwijderd worden.

Nu de assen vrij waren, kon ik aan het eigenlijke werk beginnen en dat is het vervangen van 4 kruiskoppelingen. Dat is een geduldwerkje, maar viel op zich best mee. Ik heb ze vervangen door 4 spicer dubbel beschermde onderhoudsvrije exemplaren. We zien wel hoe lang die meegaan.
Deze onderhoudsvrije exemplaren zijn niet voorzien van een smeernippel, maar hebben het grote voordeel dat door de dubbele bescherming , het indringen van water of andere viezigheid bijna onmogelijk is . Bovendien zijn er geen boringen nodig in het hart voor vetkanaaltjes, waardor ze sterker zijn. het is vooral afwachten hoe de kruiskoppeling welke het dichtste tegen de uitlaat zit het gaat doen. Bij de standaard versies kan je hier namelijk periodiek vers vet inpersen, wat nu niet meer kan.
Dezelfde kruisje zitten ook in landrovers, waarvan de assen bij zwaar terreingebruik op hun donder krijgen. Uit mailings binnen die community lees ik toch ook pro stemmen voor de onderhoudsvrije exemplaren, waarbij de DANA SPICERs als zeer kwalitatief bekend staan.

In de S1 en S2 esprits worden de aandrijfassen zeer zwaar belast, omdat ze behalve als aandrijfas ook dienst doen als bovenste ophangingsarm in de zogenaamde Chapman strut systeem, Colin Chapman (lotus founder) gebruikte dat systeem ook in zijn racewagens, vanwege de gewichtsbesparing, maar het is zeer belastend voor de onderdelen ( ook de kruiskoppelingen krijgen op hun donder) en het maakt dat de volledige versnellingsbak en motor onderdeel worden van de ophanging, wat voor nogal wat meer cabinelawaai zorgt.
Vanaf de S3 esprit is er een bovenarm bijgekomen, wat de aandrijfassen ontlaste.

Afijn alles is terug gemonteerd met voldoende vet, zodat een volgende demontage gemakkelijker zou moeten gaan.

De unobtainable aluminium hub:
De helft van de wiellager ligt er uit. het is een dubbele lager. Ik heb intussen het lager gecontroleerd op pitting , corrosie of verkleuring, maar het was in orde dus reinigen en nieuw vet er in.

Afbeelding

Hier is de as met de nieuwe kruiskoppelingen terug gemonteerd in de hub en de wielflens terug op een gereinigde en ingevette spline. de moer moet uiteindelijk op 270Nm getrokken worden en dat is best wel veel...

Afbeelding

Chapman strut terug gemonteerd...

Afbeelding

Onderhoud
En gisteren heeft ie verse olie gekregen.
Vervangen van het oliefilter purflux LS149 en na het goed warmrijden is de oude olie eraf gehaald en 5 liter verse shell helix ultra 10w-60 racing er weer op.
De laatste wissel was alweer een jaar geleden en 4641km , welke ik in 2016 op de teller erbij heb gezet.
Volgens mij is een wissel na minder dan 5000km echt niet nodig, maar ik rij heel dikwijls korte ritten, waarbij condens of benzine in de olie meer kans krijgt zich op te stapelen en de oliesmering te verminderen, dus better safe then sorry met mijn blokje.


2 recente fotos


Afbeelding

Afbeelding
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Blue Darkness »

mooi werk!! :o
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Hugo »

Geert,

de Esprits S1 en S2 zijn opvolgers van de Europa en hebben de befaamde “Chapman strud” achterophanging daar van overgeerft, ook Jaguar heeft die achterophanging voor enkele modellen van de Type E gebruikt, ook Datsun voor de 240Z

Chapman kickte op oplossingen om onderdelen twee of meer functies te geven ( gewichtsbesparing), zo zijn de aandrijfcardans ook onderdeel van de ophanging, dit geeft uiteraard een dubbele belasting en stelt het onderdeel en aanverwanten op de proef

ik heb in 1974 al een Lotus Europa Special gehad en leerde toen al snel dat die ophanging geregeld moest opgevolgd worden, als men te lang wacht met versleten onderdelen te vervangen kan men voor verrassingen te staan, heb daarmee eens een gebroken as gehad met loskomend wiel :o :o :( :oops:

toen ik 2008 terug in bezit kwam van een Europa Special, wist ik dat om goed te zijn de hele achterophanging moest nagekeken en vernieuwd worden indien nodig, de kruiskoppelingen (4) waren nog allemaal goed, is ook gevolg van het feit dat in US om uitlaatregels de Twin Cam motor genepen was tot 100 pk, ze hebben dan ook niet zo veel afgezien, ze hoefden niet vervangen te worden en zijn nog altijd de originele met smeernippel, heb wel één nieuwe kruiskoppeling in reserve voor als dat nodig moest zijn, maar die zijn goed nieuw te vinden en zijn idd afkomstig van LandRover

mijn Europa is helemaal uit elkaar geweest, was dus gemakkelijk om onderdelen te repareren, ik merkte ook dat één van de twee lagers die in een wielhub zitten er één aan het uitlopen was, lagers zijn van standaard afmetingen, niet moeilijk te vinden, heb dus preventief de beide lagers van beide wielhubs vervangen

ze gaan idd moeilijk uit elkaar, maar als ik je uitleg lees ging dat bij mij precies toch wel gemakkelijker, heb daar niet zo heel veel moeite mee gehad, één grote trekker was voldoende

ook de wielhubs van een Europa zijn moeilijk of niet in goede staat te vinden, en de Special heeft dan nog eens andere dan de S1 en S2 van de Europa, het is aangeraden de exemplaren die je hebt niet kapot te maken, ik kijk de ophanging geregeld na en heb er tot hiertoe nog geen problemen mee gehad , hout vasthouden zeg maart

twee foto's bijgedaan van de aandrijfassen en wielhubs, één is al gemonteerd, de andere moet nog gedaan worden
hub1.jpg
hub1.jpg (937.44 KiB) 24234 keer bekeken
hub2.jpg
hub2.jpg (972.9 KiB) 24234 keer bekeken
bij een Europa moet die eindmoer maar aangetrokken worden tot 200Nm, gelukkig want mijn grootste momentsleutel gaat maar tot 210Nm, voor 270Nm van een Esprit heb je al bijna een momentsleutel voor een vrachtwagen nodig ;)
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Klopt Hugo,
Gelukkig werk ik bij een elektromechanisch industrieel contractorbedrijf en hebben we daar momentsleutels tot 300Nm.Dat zijn behoorlijk lange en zware instrumenten....
Een vervelender probleem is dat die moer een maat 34 is en die hadden we niet. vreemd. Ik heb hier eigenlijk probleemloos een maat 36 gebruikt met twee op maat gemaakte plaatjes en wat vet in de 36 dop geplakt en dat past perfect over de hubmoer en werkte zeer goed.
Maar 270Nm is beangstigend veel. Ik had het gevoel dat ik iets zou breken met dergelijke kracht... niet dus , alles ging goed.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Ik heb al een hele tijd niets gepost, dus toen de oproep van Frederik kwam, besloot ik daar iets aan te doen.
Eerlijk is eerlijk, De esprit heeft de voorbije 2 jaar heel weinig gereden, vandaar de verminderde aandacht. Er staat tussen de Opel GT en de Lotus Esprit S2.2 namelijk een nieuw speeltje die met alle km's is gaan lopen.
Ziehier mijn twee Britten; De schone en het beest oftewel de Gentlemen en de Hooligan:

AfbeeldingSAM_8074 by gvygvy, on Flickr

Het is een 2010 Triumph Street Triple en het is een hilarisch ding. Feitelijk als basis een Triumph Daytona Supersport zonder fairings en met een hoog stuur.
Superlichte 675 3 cilinder (182kg) maar wel met 105pk

Afbeelding20200328_174639 by gvygvy, on Flickr

Afijn; in m'n volgende post ga ik nog wat aanpassingen aan de esprit tonen, die misschien voor anderen ook interessant kunnen zijn.

Geert
Laatst gewijzigd door gvy op 10 apr 2020, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Ik vond het vervelend dat de esprit nergens een "towpoint" heeft. Iets waar je veilig kan aanhaken om hem te slepen. De neus is volledig kunststof en heeft een grote overhang. Na lang kijken onder mijn auto heb ik een constructie gemaakt en gemonteerd, die voldoende sterk is om de auto niet alleen op een remorque te trekken , maar ook gewoon met een sleepbaar te slepen indien nodig.
En voor de puristen, de constructie is finaal ook nog eens volledig verwijderbaar en er is nergens geboord in het chassis. Alles is geklemd.

De constructie zelf heeft een aantal gelaste stukken, maar is hoofdzakelijk met bouten en glijmoeren aan elkaar gemonteerd met "unistrut" gegalvaniseerd of RVS sleufprofiel. Dit profiel wordt veel gebruikt in de industrie voor ophanging en montage van alle mogelijke constructies. Het is zeer sterk, redelijk licht en zeer gemakkelijk monteerbaar. een soort van mecano.

Ik heb ook het rooster vooraan verwijderd en een nieuw gemaakt met een opening , waar het trekoog, doorpiept. Dat rooster was origineel bij de eerste Esprits niet meer dan "kippengaas" en bij mij was dat helemaal kapot, dus een nieuw steviger rooster is ook gelast.

Op de foto's zal je overigens ook de Alu traanplaat zien , die ik reeds van in het begin onder mijn esprit heb gemonteerd en die al "zeeeeeer veel" goede dienst heeft bewezen in de bescherming van de radiator onderaan.

Nu foto's
DIt is een beeld van het eindresultaat dat zichtbaar is en dat slechts het tipje is van de constructie:
AfbeeldingSAM_7784 by gvygvy, on Flickr

Ik heb er een bijpassende trekbaar bij gemaakt:

AfbeeldingSAM_7781 by gvygvy, on Flickr

Detail : Er is een rubberplaat en rubberring rond de U beugel van de kop van de trekstang, waardoor er bij het trekken nooit metaal op metaal kontakt is, wat het een stuk "rustiger" maakt.

AfbeeldingSAM_7782 by gvygvy, on Flickr

EN dan nu de foto's van wat er onder de esprit zit en wat er feitelijk achter dat simpel oog zit, want hier heb ik toch wat op gezocht.

Afbeelding20200409_210233 by gvygvy, on Flickr

Aan weerszijden geklemd :

AfbeeldingSAM_7773 by gvygvy, on Flickr

Driehoek voor de stevigheid:

AfbeeldingSAM_7771 by gvygvy, on Flickr

Detail:
Mijn eerste roostertje uit RVS gaatjesplaat, heb ik een paar dagen later vervangen door een meer open structuur, omdat die eerste rooster maar een doorlaat van 45% heeft en ik wou zeker zijn van de koeiling op warme dagen. Bij mijn Esprit S2.2 zit die rooster diep onder de bumper en is zwart geverfd en nauwelijks zichtbaar.

AfbeeldingSAM_7783 by gvygvy, on Flickr
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Frederik »

Mooi werk Guy, wist niet dat een ouder Esprit geen sleepoog had. Dacht dat dat verplicht was.
Jammer dat de Esprit minder km's maakt, maar ik ben niet de persoon die je daarop moet aanspreken. Zelf doe ik er ook niet zoveel.
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Met wat vertraging nog een update aan de S2.2 . Het betreft een aanpassing die ik vorig jaar deed , want alweer was er een van de rubber dempers van een motorsteun afgescheurd van het metaal. Het is een fout in de s1 en s2 series van de esprit en het zorgt voor wat frustratie.
De motor staat op 2 rubber blokken en de versnellingsbak er achter hangt aan twee rubber dempers. Samen houden ze het geheel op zijn plaats. Maar bij de eerste esprits is de motor onderdeel van de ophanging want de achterophanging is de zogenaamde chapman strut waarbij de aandrijfassen naar de wielen ineens ook dienst doen als bovenste ophangingsarmen.

Die dempers waaraan de versnellingsbak hangt doen geen goed werk als het gaat om de motor tegen te houden om naar voor of achter te bewegen. Door de tijd komt de motor dus een beetje naar voor en de motorrubbers zijn op hun beurt niet bestand om deze dwarse krachten te kunnen tegenhouden waardoor zelfs nieuwe rubbers na een paar duizend km kunnen scheuren..

Blijkbaar was dit al in de jaren 80 een issue en heeft lotus ooit een modificatie ontwikkeld die de motor op zijn plaats moet houden als het gaat om naar voor en achter bewegen, maar die is nooit echt standaard op de wagens gemonteerd.

Ik heb nu zelf een gelijkaardig motor trek stang kit ontworpen , gemaakt van scratch en geinstalleerd om hopelijk komaf te maken met het probleem. Het gaat eigenlijk simpel gezegd om een trekstang die aan de ene kant aan het chassis is bevestigd en aan de andere kant aan het koppelingshuis van de motor, waardoor deze vast komt te hangen. Uiteraard met een rubber bus om trillingen van motor naar chassis tegen te gaan.

Een paar foto's ter verduidelijking :
Ik heb een beugel gemaakt aan het chassis met een pivoterende buis, waarin draad is getrokken : Of eigenlijk is een bestaande beugel waaraan bestaande dwars staven zijn bevestig verlengd .

Afbeelding20200604_152635 by gvygvy, on Flickr

Afbeelding20200604_152724 by gvygvy, on Flickr

Gemonteerd aan het chassis ziet dat er zo uit:

Afbeelding20200604_220556 by gvygvy, on Flickr

En dan aan de kant van de motor heb ik een beugel gemaakt die op 3 punten aan het koppelingshuis aan bestaande punten kan gemonteerd worden: Aan deze beugel heb ik een rubber bus gemaakt die een M10 bout vasthoud die in de buis met draad past

Afbeelding20200604_205335 by gvygvy, on Flickr

Gemonteerd ziet dat er zo uit:

Afbeelding20200604_214545 by gvygvy, on Flickr

En samen vormen deze dus de trekstang die motor en chassis verbinden en voorkomen dat de motor nog naar voor of achter kan bewegen:

Afbeelding20200604_214643 by gvygvy, on Flickr

Ik heb alles uit RVS gemaakt.
Uiteraard is de gescheurde rubber demper aan de motorsteun ook vervangen ( geen foto genomen) en hiermee is dit euvel ook aangepakt
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door gvy »

Giugiaro Lotus Esprits zijn redelijk zeldzame auto's. en toch.... vrijdag waren we plots met twee op de oldtimer meeting die elke 2e vrijdag van de maand doorgaat in St Lievens Houtem.
Mijn S2.2 ( 88 exemplaren gebouwd 1980,1981) kreeg gezelschap van een rode S3 ( 732 exemplaren 1981-1987).
Iets later op de meeting konden we ze naast elkaar zetten.
51378756313_711b225d73_c.jpg
51378756313_711b225d73_c.jpg (169.11 KiB) 10554 keer bekeken
51378756138_208cd55e30_c.jpg
51378756138_208cd55e30_c.jpg (153.66 KiB) 10554 keer bekeken
51377758572_dca013373e_c.jpg
51377758572_dca013373e_c.jpg (161.83 KiB) 10554 keer bekeken
Beide autos hebben een warm gegalvaniseerd chassis . ( S2.2 was de eerste esprit die deze behandeling kreeg)
Beide hebben de type 912 motorblok met een longinhoud van 2174cc . s2.2 was de eerste met dit blok, want de S1 en S2 hadden het type 907 2liter blok.
Beide kregen ook de ROVER SD1 achterlichten.
De S3 kreeg het vernieuwde sterkere chassis van de turbo esprit , gelanceerd in 1980.
De S2.2 had achteraan nog de chapman strut , genoemd naar lotus founder Colin Chapman, waarbij de aandrijfassen ook dienst deden als wielophanging, zoals in de formule racewagens. Alles om gewicht te besparen, maar niet ideaal voor een straatauto, want hierdoor wordt het motorblok ineens deel van de ophanging + sletig voor de lagers van de versnellingsbak en de kruiskoppelingen. De S3 (en turbo esprit) kregen een extra ophangingsarm, waardoor de aandrijfassen ontlast werden, de auto stiller en comfortabeler, maar ook wat zwaarder.
De S2.2 zat net op 1000kg , de S3 woog met alle verstevigingen toch wel 1220kg.
De S3 kreeg dikkere"wrap around" bumpers vooraan en achteraan terwijl de S2.2 de elegantere kleine (S1 en S2) exemplaren heeft., waardoor de neus scherper oogt.
De S2.2 staat op 14" speedline velgen, specifiek voor lotus ontworpen, terwijl de S3 op 15" BBS velgen staat (ook fabrieksorigineel)
De S2.2 kreeg OEM een dubbele striping hoog op de flank.
De "oortjes" achter de achterste ramen zijn verschillend. Op de S2.2 zit enkel vooraan een opening en ze zijn matzwart, bij de S3 vooraan en achteraan een opening en ze zijn meegespoten in de carrosseriekleur. Ze dienen om frisse lucht in het motorkompartiment en in de inlaatfilter te halen.
De dorpels van de S3 kregen onderaan een klein lipje, terwijl de dorpels van de S2.2 volledig afgerond zijn onderaan.
In het interieur is de bekleding van de stoelen en de deurpanelen van de S2.2 en de S3 nogal verschillend, hoewel de basis wel ongeveer gelijk is. De S3 had net als de turbo esprit een iewat lossere, meer zachte vulling (beetje jaren 80 millet jas look)
Laatst gewijzigd door Frederik op 08 jan 2022, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kan je aub foto's uploaden naar het forum? ff voor je gedaan :)
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
Gebruikersavatar
Escape
Berichten: 204
Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
Auto: Esprit turbo SE
Locatie: Holsbeek

Re: De werken aan m'n Esprit S2.2

Bericht door Escape »

Schoon koppel! :-)
Plaats reactie