Regelbare ophanging ja/neen

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Jimbo »

Een vraag aan de kenners en de esprit rijders. Nu het beter weer wordt en er al wat zonnige dagen zijn geweest begin ik meer en meer met de esprit GT3 rond te rijden. Maar telkens als ik "ze" zie staan vind ik dat ze SUV neigingen vertoont. Maw veel te veel plaats tussen wielkast en wiel. Enige optie is 3-4 cm lager tegen de Aarde zetten. Dus beginnen zoeken en e-mailen.

1e optie is enkel veren voor en achteraan vervangen. PNM adviseert de "Sport 300 springs" voor de wagen lager en baanvaster te krijgen. Dit kan met originele dempers. Prijskaartje ongveer een 400 pond.

2e optie is om een regelbare ophanging te plaatsen. SJ Sportcars geeft hiervoor een oplossing en dit voor een goede 470 pond. Dus een klein prijsverschil tov PNM die enkel de veren zou vervangen.

Mijn vraag is of het even goed is om enkel de veren te vervangen of de ganse ophanging. Plus enkel veren is geen probleem voor jaarlijkse technische keuring (zien ze zelfs niet want zijn gewoon zwarte veren). Een regelbare ophanging zal weer een hoop gezever zijn om deze gekeurd te krijgen (montage attesten ed. zijn er niet).

Dan zat ik nog met de gedachten om een rear wing te plaatsen. Maar dat raden velen af omdat het afbreuk doet aan de originaliteit van de wagen. Idem met heldere richtingaanwijzers. Een twin exhaust zie ik ook nog zitten maar daar weer mijn vraag over wat met technische keuring?
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Frederik »

Enkel veren zou ik niet meer doen, heb daar slechte ervaring mee (springen) en een regelbare ophanging voor 470 pond ... of dat is rommel of het is tweedehands. Een 'degelijk' regelbare schroefophanging kost minstens 3 a 4 keer die prijs.

Als jij een wing en andere uitlaat wil plaatsen dan doe je dat toch? Is het jouw wagen of die van die "velen"?
Wil je toch origineel terug kunnen maken, maak dan dat het omkeerbaar is ...
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Jimbo »

In de golfkestijd staken we altijd veren. Of met de brander even opwarmen :o
Later waren het Bilstein (schroef)kits. Maar dat was steeds bikkelhard. Maar voor een Lotus esprit? Kan het nog harder dan nu? Je hoort zoveel verhalen. De verkopers zeggen natuurlijk dat ze "toevallig" ook dezelfde configuratie op hun eigen wagen hebben en dat dit perfect is. Maar ik heb zelf 14 jaar caraudio en accessoires verkocht dus die truc kennen we. Lees je op het internet dan is beslissen pas helemaal gokken. Bij PUK hebben ze volledige kits (Bilstein/Eibach). Dus dat lijkt me doenbaar. Bij PNM kun je veren en dempers steeds apart kopen dus lijkt mij ook nog te doen. Een volledige set voor amper 470 pond (excl. BTW) vond ik ook al weinig.

Wagen ga ik verder maar origineel laten. Of het moeten zaken zijn die snel terug te wijzigen zijn. Dus misschien een dubbele uitlaat en een rear wing er op. En bij mijn vorige esprit zocht ik tevergeefs naar de OZ futura velgen, nu zitten ze op deze esprit er op en wil ik andere velgen :roll:

Maar zoals mijn vrouw zegt het is een hobbywagen en niet al te duur. Zolang ik niet begin te zagen over mijn dagelijkse wagen in te ruilen op iets nieuw en weer een klein fortuin op te leggen mag ik thuis nog veel :lol: (en omdat de daily toch niet weg mag toch nog stilletjes denken aan een V8 (bij) aan te schaffen).

Zondag +20 graden = weer om toerkes te gaan doen :idea:
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Blue Darkness »

Ik denk dat je voor een deftige (toch belangrijk bij deze wagen) regelbare set magen reken op een prijs boven de 1500euro.
Enkel veren zou ik hier ook niet doen.

Hou er rekening mee dat de Esprit vooraan ver oversteekt en daardoor zelfs origineel al eens makkelijk een vluchtheuvel aantikt... :oops: :?

Zelf heb ik ook een Esprit GT3 met andere spoiler (en wielkastverbreders), namelijk deze van de V8. De uitlaat is ook aangepast en heb tevens de heldere pinkers gestoken. Wat anderen hiervan vinden lijkt me bijzaak, ik vind het beter! :-)

PS: als je van die OZ's af wil mag je me altijd contacteren.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Blue Darkness »

Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Milton1 »

Jimbo schreef:Zondag +20 graden = weer om toerkes te gaan doen :idea:
Laat maar weten...
Jimbo
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:16
Auto: Lotus Esprit Turbo SE

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Jimbo »

Deze voormiddag al eens wat geprobeerd maar een wagen van 19 jaar oud en die vijzen nog los krijgen? Muurvast staat alles en WD40 of slagmoer, vergeet het. De dag dat ze die ophanging moeten vervangen is het vloeken! Ook eens wat rond gehoord bij bandencentrales maar niemand die er aan durft of wil beginnen. Ik had er 1ne die eerlijk zei dat ze meer konden verdienen aan banden te verkopen dan aan ophanging te liggen kl..ten.

Op het internet wat gezocht en het blijkt vrij eenvoudig te zijn. Uitlijning kunnen de meesten wel doen. Maar vastgeroeste vijzen zijn momenteel de spelbreker. Paar dagen laten bezinken en dan nog eens wat rond horen en proberen. Een brug, veerklemmen, nog wat deftig gereedschap ... zouden wel handiger zijn dan een krik van de Makro en een gamma gereedschapsbox :evil:
Gebruikersavatar
Milton1
Berichten: 163
Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
Auto: Exige V6

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Milton1 »

Moeren heet stoken met (bunsen/sjallemo/crème brûlée) brander. Opletten voor de polyester...

Indien nodig, hier professionele 2T laag profiel krik en 2x wielblokken voor zo'n werkjes. Laat maar weten. Zijn voor en achter toch veren over demper? Dus gewoon vervangen door regelbare; geen veerspanners nodig dan ;-)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Blue Darkness »

http://www.freudhoefer.de/lotus/esprit/ ... /index.htm

Iemand ervaring mee? Aanrader? Welke setup?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Regelbare ophanging ja/neen

Bericht door Blue Darkness »

Jimbo schreef:Bij PUK hebben ze volledige kits (Bilstein/Eibach).
Zeker dat dit Bilstein/Eibach is?
Plaats reactie