klepspeling en distributieriem

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Plaats reactie
stefka
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2016, 21:20
Naam: stefan
Auto: esprit

klepspeling en distributieriem

Bericht door stefka »

hallo iedereen,
ben van plan om deze winter de esprit een c onderhoud te geven dus ook een nieuwe riem en de klepspeling na te kijken maar weet iemand de merktekens staan en hoeveel is de klepspeling?
is een esprit SE turbo van 1989
mvg,
Stefan
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: klepspeling en distributieriem

Bericht door fastcooki3 »

inlaat tussen 0.13 en 0.18
uitlaat tussen 0.25 en 0.31
maniakaal aanpassen zodat je voor alle 4 cilinders dezelfde waarde krijgt.

Er staan merktekens op de in- en uitlaat pulleys (bolletje) die aan de binnenkant tegen elkaar moeten zitten. Dan zit je goed.
Je riem goed aanspannen en controleren met frequentiemeter, het aantal mensen van wie de riem afloopt owv slecht vervangen is groot... :-( En dan is een Esprit opeens weer eens onterecht een onbetrouwbare auto voor velen. :-(
Alles zeer precies uitvoeren, of overlaten aan een vakman.

Je zou er kunnen over denken om je inlaat pulley te wisselen met die van de auxillaries. Of een extra 104° (Aux) pulley te kopen en deze te installeren op je inlaat nokkenas. Geeft een groot verschil in vermogen.
stefka
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2016, 21:20
Naam: stefan
Auto: esprit

Re: klepspeling en distributieriem

Bericht door stefka »

hey, bedankt voor de snelle reactie, op het net is ook veel te vinden maar wat is het juiste he..., yep ik kan zelf wel heel wat sleutelen maar hier ga ik toch ook met de hulp van een vakman in zee
Pully wisselen zie ik wel zitten is gemakkelijk nu, motor ga ik er toch uit nemen, de koppeling moet ook vervangen worden en dan kan ik ook alle leidingen enzo in één keer goed nakijken, bocht naar rechts geeft soms een benzinegeur.
waar kan ik de pully kopen?
Gebruikersavatar
fastcooki3
Berichten: 460
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
Auto: Maisto 340r 1:43

Re: klepspeling en distributieriem

Bericht door fastcooki3 »

stefka schreef:hey, bedankt voor de snelle reactie, op het net is ook veel te vinden maar wat is het juiste he..., yep ik kan zelf wel heel wat sleutelen maar hier ga ik toch ook met de hulp van een vakman in zee
Pully wisselen zie ik wel zitten is gemakkelijk nu, motor ga ik er toch uit nemen, de koppeling moet ook vervangen worden en dan kan ik ook alle leidingen enzo in één keer goed nakijken, bocht naar rechts geeft soms een benzinegeur.
waar kan ik de pully kopen?
Als de motor er uit gaat, ook zeker uw waterpomp vervangen/reviseren. Als je de pulley wisselt, moet je geen kopen en kan je ook de originele distributieriem halen. Bekijk ook zeker je chargecooler. Je zou niet de eerste zijn van wie schoepjes van de propellor verdwenen zijn. Zeker als niet het juiste koelmiddel is gebuikt.
Die benzine geur, met de motor er uit, zeker de tank bovenkanten inspecteren. Meestal is het enkel de leiding tussen de 2 tanks die verduurd is van de benzine dampen.
stefka
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mei 2016, 21:20
Naam: stefan
Auto: esprit

Re: klepspeling en distributieriem

Bericht door stefka »

benzinegeur ja waarschijnlijk een leiding is maar af en toe, pulley yep da ga ik doen had ook al wat elders gelezen, waterpomp ja zeker niet slecht om deze ook te doen bedankt, het gaat nog wel even duren maar komt wel goed. :) :)
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: klepspeling en distributieriem

Bericht door Bosbon_be »

de pully van je chargecoolerpomp is de juiste, en plaats die van de nokkenas op je chargecoolerpomp. Je herkent ze aan de gekleurde stip.
Meer info: http://users.ox.ac.uk/~ohare/engine.htm

Distributie riem vervangen is het makkelijkst met 2 man, eentje op de motor liggen en eentje eronder. De spanning van de riem kan je meten met je smartphone. Je installeert een app om je gitaar te stemmen, klop met een sleuteltje op de riem en meet de frequentie: zou tussen de 100 en 110 Hz moeten liggen.
Meer info: http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... belts.html

Benzine geur: http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... eHose.html
Plaats reactie